Wprowadzenie do technik efektywnego uczenia Zajęcia 1

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZSKU Krosno, 22 listopada 2010 r.
Advertisements

Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego
uczyć się języka angielskiego
ZARZĄDZAJ JAKOŚCIĄ SWOJEGO ŻYCIA zgodnie z normą ISO 9001:2008
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Prowokacja podstępne, wyzywające i zaczepne działanie, którego celem jest postawienie jakiejś osoby (lub grupy osób) w trudnej, kłopotliwej.
Sprawdzian także dla rodziców
UCZYMY SIĘ UCZYĆ Nauka języków obcych nieodłącznie związana jest z systematycznym zapamiętywaniem wielu informacji. Wiadomo, że zrobienie notatek w zeszycie.
DORADZTWO ZAWODOWE DLA UCZNIÓW.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
Rośnie nowe pokolenie, które zmieni świat
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Osiągaj Swoje Cele z Lekkością!
INTERdyscyplinarny program nauczania BLOKowego przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i informatyki w gimnazjum Biologia, Chemia, Fizyka, Geografia, Informatyka.
co po gimnazjum ? Wybierz swoją przyszłość Przygotowała:
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
ul. Kolejowa 17/25 Ostrów Wielkopolski tel Łączymy naukę z zabawą. Zapamiętujemy 10% z tego, co usłyszeliśmy, 20% z tego, co zobaczyliśmy.
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 4
warsztaty dla rodziców
„Jak pomóc dziecku w nauce”
Techniki pracy z motywacją Zajęcia 4
Rok szkolny 2012/2013. Każda edycja programu trwa przez cały rok szkolny – od września do czerwca Pomoc w lepszym wykorzystaniu posiadanych zasobów (szkolnych.
ANKIETA.
Planowanie szkolenia „Nigdy nie pozwalam na to, by szkoła stała się przeszkodą w mojej edukacji” Mark Twain.
MODU Ł Kszta ł cenie ponadgimnazjalne – systemy rekrutacyjne Klasa I.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
O korzeniach i skrzydłach…
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Piwodzie z Filią w Cetuli
Co chcieliśmy osiągnąć?
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Duch klasy Jak motywować uczniów do nauki?
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
ANALIZA KWESTIONARIUSZA PROGRAMU COMENIUS, styczeń 2015
Szkoła z klasą 2.0 Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 17 Specjalnych w Kielcach 2012/2013.
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Co to jest wolontariat? ?.
Co to jest WOLONTARIAT?.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Co to jest spacer edukacyjny?
ISU Indywidualizacja w praktyce szkolnej Wyniki ankiet Małgorzata Taraszkiewicz.
Learning Innovative Teaching Łódź, Polska - Örebro, Szwecja.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Umiejętność motywowania i wyznaczania celów przez sędziego
1 Projekt i realizacja: dr Mariusz Salamon Warsztaty!
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
„Koło Młodych Odkrywców”
Ż EBY CHCIAŁO SIĘ …. Opr. mgr K. Nagórzańska. D LACZEGO OSIĄGAMY SŁABE WYNIKI W NAUCE ? Ponieważ: nasza motywacja ( „motyw” do podjęcia „akcji”) jest.
Widz idealny. Telewizja w liczbach Przeciętnie żyjemy 80 lat. 8 godzin śpimy, czyli przesypiamy 26 lat. 8 godzin uczymy się w szkole i w domu, 8 godzin,
Ewaluacja w pracy nauczyciela
AUTOR :KAROLINA PIWCZYK MOJE UCZESTNICTWO W PROJEKCIE UNIJNYM,, ZROBIMY TO SAMI’’
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
JAK ZACHĘCIĆ DZIECKO DO NAUKI
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
IM. IZABELI Z CZARTORYSKICH
Obserwacja wybranych uczniów
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Co chcieliśmy osiągnąć?
Dzień Bezpiecznego Internetu w naszej szkole
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
Zapis prezentacji:

Wprowadzenie do technik efektywnego uczenia Zajęcia 1

Problemy z tym dziś się zmagamy… wszyscy!

Dzisiejszy świat niepewność, nieprzewidywalność, gwałtowne, niespotykane na dotychczasową skalę tempo zmian (Bauman, Luhmann, Giddens), nieprawdopodobny przyrost informacji, intensywność komunikacji, różnice w operowaniu technologiami, w tym Internetem, walka o uwagę, niebywały rozwój technologiczny, niedostosowanie instytucji do skali, tempa i kierunku zmian – w tym – niestety – dzisiejszej szkoły (Robinson, Fischer, Giddens), brak fundamentów, oparcia, podstawy, zaufania (Sztompka) paradoks wielości wyboru. Chaos.

Grzechy szkoły brak wsparcia szkoły dla rozwoju umiejętności – taniec, sztuka, teatr, film, sport itd. (Mamy nie tylko mózgi, ale i ciała, Robinson), przeładowanie wiedzą, jej rozłączność i fragmentaryczność. Nieróżnicowanie technik uczenia, „jednowymiarowość” zajęć, brak nauki uczenia (Przepis, w którym zawarto składniki, ale pominięto instrukcję), zaniedbywanie nowych technologii i nowych mediów w nauczaniu, brak wsparcia motywacyjnego i celowościowego ucznia (Dlaczego mam się tego uczyć? Bo tak! Ucz się!) nakierowanie na jeden rodzaj inteligencji. pomijanie twórczości, kreatywności, wynalazczości.

5 najważniejszych „rozpoznań” Jak się uczę – rozpoznanie indywidualnego stylu uczenia (wzrokowiec, słuchowiec, kinestetyk) oraz sposobu uczenia (planowe, systematyczne, niesystematyczne). Co mnie interesuję – rozpoznanie zainteresowań, tego, co autentycznie angażuje, czemu poświęcam najwięcej czasu, uwagi, Jakie są moje cele szkolne (teraźniejszość i bliska przyszłość) oraz życiowe (dalsza przyszłość). Czemu/komu poświęcam najwięcej czasu i jak go spędzam – pracy/ nauce (produktywnie, nieproduktywnie), przyjemnościom własnym, rodzinie/ przyjaciołom/ znajomym. Co/ kto mnie motywuję – co powoduje, że mimo trudności, nie poddaje się – jestem konsekwentny i wytrwały, a jeśli tak nie jest, dlaczego.

Pytania, których nie zadajemy Kim chcę być i co chcę robić za 15, 10, 5 lat, 3 lata, za 1 rok, 0,5 roku – jakie są moje cele krótko- i długoterminowe? Dlaczego chcę to robić – jaka jest moja motywacja? Czy jeśli nie mam pomysłu na przyszłość, czy poszukuję swojej drogi i zastanawiam się nad nią? Czy znam swoje silne i słabe strony? Co robię, by realizować swoje cele (jeśli je znam)? Czy wystarczająco dobrze znam siebie? Dlaczego – mimo że wiem, czego chcę – nie udaje mi się wytrwać w postanowieniach? Mam słabą silną wolę? Kto jest dla mnie drogowskazem/ mentorem/ autorytetem? Czy mam osobę, która może być moim przewodnikiem? Czy mam osobę, która wspiera i konstruktywnie krytykuje?

Jak więc się uczyć?

1| Poznaj swój styl uczenia Co to znaczy?

Problem: wymaga czasu i samopoznania 1| Wykorzystuj te techniki uczenia, które w twoim przypadku są najskuteczniejsze. Testuj, sprawdzaj, ucz się na błędach, odrzucaj. Wybierz tylko to, co działa i przynosi rezultaty. Problem: wymaga czasu i samopoznania

2| Obierz strategię. Planuj uczenie

Problem: konsekwencja, praca u podstaw 2| Ustal, ile czasu dziennie poświęcasz na naukę, i trzymaj się tego. Korzystaj z harmonogramów dnia. Zobowiąż się przez sobą do solidnej pracy nad poznaniem siebie. Problem: konsekwencja, praca u podstaw

3| Bądź gotowy na porzucenie „strefy komfortu”

3| Nie oczekuj rezultatów bez pracy i zaangażowania. Ustaw priorytety i trzymaj się ich. Bądź konsekwentny. Problem: pokusy

4| Techniki uczenia to umiejętności, które trzeba posiąść

4| Samo poznanie nie wystarczy, trzeba je opanować, tak jak uczy się tańca, gry gitarze, żonglowania. Problem: wymaga czasu, systematyczności, obserwowania siebie, wytrwałości i wiary, że się uda

5| Obserwuj małe sukcesy. Postęp trwa w czasie

5| (Samo)Motywacja jest motorem najszybszych, najskuteczniejszych, najtrwalszych zmian. Problem: samoobserwacja. Jeśli widzisz cel końcowy, to potrafisz wyznaczyć drogę i widzieć każdy krok naprzód

Czego używać w nauce, bez względu na styl uczenia Wyobraźni, myślenia obrazowego – zobacz to, czego się uczysz, Emocji – poczuj to, czego się uczysz, doświadcz tego, Zabawy, humoru, żartu, ironii, sarkazmu, anegdoty, opowiastki, Doświadczenia, eksperymentu – czy udałoby się sprawdzić to w działaniu lub zobaczyć w naturze (chemia, biologia, fizyka itd.), (samo)poznania – nie bój się pytać, stawiaj pytania sobie i innym, Łącz zmysły – ucz się wyobrażając sobie, dotykając/ czując, smakując, wąchając, słysząc, robiąc/ wykonując, Wiary w siebie i własne możliwości – wspieraj je motywacją zewnętrzną i wewnętrzną, Pasji i zaangażowania – krytykuj, nie zgadzaj się, dyskutuj, Nowych technologii i mediów – blogów, mikroblogów, czytników RSS, podkastów, poczty elektronicznej, wirtualnych słowników i encyklopedii , forów internetowych, czatów tamatycznych, Twórczości – namaluj to, narysuj, stwórz, skonstruuj, zbuduj, opracuj,

Co naprawdę Cię interesuje?

Nie bądź obojętny, Zastanawiaj się, myśl, działaj, Wyciągaj wnioski. Credo Nie bądź obojętny, Zastanawiaj się, myśl, działaj, Wyciągaj wnioski.

Wiele zależy od Ciebie. Wykorzystaj to!

Polecana literatura Gordon Dryden, Jeannete Vos, Rewolucja w uczeniu, przeł. Beata Jóźwiak, Poznań 2003. Monika Łukasiewicz, Sukces w szkole, Poznań 2005. Robert Fischer, Uczymy jak myśleć, przeł. Krzysztof Kruszewski, Warszawa 1999. [dostępna w antykwariatach – nakład wyczerpany]. Robert Fischer, Uczymy jak się uczyć, przeł. Krzysztof Kruszewski, Warszawa 1999. [dostępna w antykwariatach – nakład wyczerpany]. Ken Robinson, Oblicza umysłu. Ucząc się kreatywności, przeł. Aleksander Baj, Kraków 2010.

Dziękuję za Twój poświęcony czas!