Współfinansowane przez Unię Europejską

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja przestrzenna docelowego układu drogowego
Advertisements

Miejski Obszar Funkcjonalny
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Potencjał produktu turystycznego
PRZEPISY RUCHU DROGOWEGO
PREZENTACJA NA TEMAT MIASTA KATOWICE
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
NAJPIĘKNIEJSZE UZDROWISKA DOLNEGO ŚLĄSKA
TURYSTYKA. Program spotkania Przedmioty wsparcia, możliwości uzyskania dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach PIW INTERREG IIIA.
BEZPIECZEŃSTWO. Program spotkania Przedmioty wsparcia, możliwości uzyskania dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach PIW INTERREG.
Delimitacja i główne założenia Lubelskiego Obszaru Metropolitalnego
Wieloletni Plan Inwestycyjny kluczowe projekty: układ drogowy
POTENCJAŁY, PROBLEMY I PROPONOWANE KIERUNKI ROZWOJU POWIATU ŚWIECKIEGO r.
Problemy turystyki w województwie podkarpackim Brak markowych produktów turystycznych Przeciętna oferta turystyczna, znacznie poniżej możliwości regionu.
Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze Oddział im. Henryka Kamińskiego w Pile Budowa Lokalnego Centrum Innowacji w obszarze turystyki Czarnków,
Obwodnica Milanówka i Grodziska Maz. Spotkanie z mieszkańcami 24 marca 2007 we współpracy ze Stowarzyszeniem Przyjazna Komunikacja.
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
Rewitalizacja Parku Zdrojowego w Horyńcu-Zdroju
Polityka przestrzenna Wielkopolski w zakresie zwartości zabudowy
Przebudowa ulicy Wojska Polskiego Projekt przebudowy obejmował ul. Wojska Polskiego od skrzyżowania z ul. Młyńską do skrzyżowania z ul. Armii.
Założenia Powiatu Świeckiego do Strategii Rozwoju Województwa Kujawsko – Pomorskiego do 2020 roku
STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO
WROCŁAW, 27 MAJA 2010 PRODUKT TURYSTYCZNY, CZYLI JAK WĘDROWAĆ KOŁO WROCŁAWIA.
Strategia Województwa a Powiat Świecki – kontekst infrastrukturalny i bezpieczeństwa Dariusz Woźniak Skarbnik Powiatu Świeckiego.
Dobre praktyki we wdrażaniu funduszy strukturalnych Województwo świętokrzyskie.
Lokalny program rewitalizacji Gniewkowa na lata 2009 – sierpnia 2009 r.
Zieleń w mieście – dlaczego jej potrzebujemy?
OFERTA NAUKOWO-BADAWCZA
Bogusław Waksmundzki.
PARK NARODOWY GÓR STOŁOWYCH
Obszar Ochrony Uzdrowiskowej Skierniewice-Maków
Małe projekty Szkolenie beneficjentów 28 marca 2014 r. Zakres realizacji Małych projektów.
Zmiana Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Małopolskiego
Program Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG III A Czechy - Polska Przykłady dobrych projektów Bielsko – Biała, 10 marca 2006.
Stowarzyszenie LGD Gmin Dobrzyńskich Region Południe.
Program wyborczy PRAWA I SPRAWIEDLIWOŚCI RADA POWIATU SOKÓLSKIEGO CZAS NA ROZWÓJ POWIATU SOKÓLSKIEGO.
Koncepcja „Krajowe Centrum Aktywnego Wypoczynku wraz
STRATEGIA ROZWOJU GMINY SKARSZEWY NA LATA
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Działania rewitalizacyjne na Pradze. Działania rewitalizacyjne na Pradze do 2014 r. budowa infrastruktury sportowej remont obiektów zabytkowych modernizacja.
Dlaczego warto przyjechać? ? Dlaczego warto inwestować?
Zasady dostępności centralnych obszarów Warszawy dla komunikacji indywidualnej Warszawa, grudzień 2011.
Program Współpracy Transgranicznej Polska – Białoruś – Ukraina jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej Mikroprojekt nr 7: „Wspólne.
STRATEGIA ROZWOJU POWIATU WOŁOMIŃSKIEGO DO 2025 ROKU.
1. 2 Olkusz jest miastem powiatowym położonym na Jurze Krakowsko Częstochowskiej pomiędzy dwoma dużymi centrami gospodarczymi.
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
STRATEGIE ROZWOJU GMIN POWIATU KARTUSKIEGO GŁÓWNE ZAŁOŻENIA.
Rewitalizacja Parku Książąt Pomorskich „A” w Koszalinie Gmina-Miasto Koszalin Szczecin, marzec 2010r.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Warszawie ul. Mińska 25, Warszawa Tel.: , Faks:
Zasady dofinansowania projektów w ramach osi priorytetowej 2 Zachowanie i racjonalne użytkowanie środowiska ze szczególnym uwzględnieniem działania 2.6.
NASZE NADLEŚNICTWO Sucha Beskidzka Konkurs. Podstawowe informacje o Nadleśnictwie Położenie Nadleśnictwa na tle RDLP Katowice. Nadleśnictwo Sucha składa.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
PROJEKT ELITON TOMICE PROWADZĄCY ZARZĄD DRÓG POWIATOWYCH W POZNANIU ZAMAWIAJĄCY STAROSTA POZNAŃSKI MARSZAŁEK WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO.
WYKORZYSTAJMY NASZE MOŻLIWOŚCI
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”. . Informacja na temat możliwości włączenia się do.
Przebudowa Etap I - drogi powiatowej 2483P Wierzyce-Czerniejewo
Zadania Gminy Miasta Koszalin zrealizowane w ramach projektu:
PROGRAM WSPÓŁPRACY Transgranicznej Polska - rosja OLSZTYN,
Partnerstwo samorządów Koszalińskiego Obszaru Funkcjonalnego szansą na wzmocnienie potencjału rozwojowego regionu Koszalin, 20 kwietnia 2017.
Atrakcyjność turystyczna obszarów popoligonowych na przykładzie Bornego Sulinowa dr Joanna Poczta.
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU OBSZARU FUNKCJONALNEGO
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Tereny inwestycyjne w Gminie Myślibórz
Nieruchomość przemysłowa w Dąbrowie Górniczej 1,91 ha
strategia rozwoju gminy Nieporęt na lata
Zapis prezentacji:

Współfinansowane przez Unię Europejską TRANSGRANICZNE POWĄZANIA TURYSTYCZNE DUSZNIK ZDROJU I DESTNEJ W GÓRACH ORLICKICH "Niniejszy dokument powstał przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej. Wyłączną odpowiedzialność za treść niniejszego dokumentu ponosi Starostwo Powiatowe w Kłodzku i w żadnym razie nie może ona być utożsamiana z oficjalnym stanowiskiem Unii Europejskiej", Art. 6.3 Warunków Ogólnych.

TRANSGRANICZNE POWĄZANIA TURYSTYCZNE DUSZNIK ZDROJU I DESTNEJ W GÓRACH ORLICKICH STUDIUM ZBIORCZE

Projekt pt. „Transgraniczne powiązania turystyczne Dusznik Zdroju i Destne w Górach Orlickich” jest realizowany w ramach Programu Współpracy Przygranicznej Phare w Euroregionie Glacensis. Projekt uzyskał dofinansowanie ze Wspólnego Funduszu Małych Projektów Polska – Czechy 2001. Projekt partnerski – czeski nosi tytuł „Transgraniczne powiązania turystyczne Destne w Górach Orlickich i Dusznik Zdroju – Studium wieży widokowej na Wielkiej Destnej”. Wnioskodawcą dla tego projektu jest gmina Destne w Górach Orlickich.

CELE I OBSZAR OPRACOWANIA PROJEKTU Celem nadrzędnym realizacji tego Projektu było opracowanie studium, które będzie stanowiło podstawę do utworzenia dużego transgranicznego centrum sportowo -–turystycznego Duszniki Zdrój – Deštné v Orlických horàch. Projekt kierowany jest do następujących grup docelowych: Władz samorządowych Miasta Duszniki Zdrój i Miasta i Gminy Szczytna, Potencjalnych i aktualnie aktywnych inwestorów. Mieszkańców Dusznik Zdroju i ościennych gmin czeskich Olešnice v Orlických horàch, Sedloňov i Deštné v Orlických horàch. Turystów, narciarzy i grup sportowych.

ZAKRES OPRACOWANIA PROJEKTU STUDIUM – OPRACOWANIE ZBIORCZE Zespół autorski Starostwa Powiatowego w Kłodzku w składzie: mgr inż. arch. Irena Wącior – kierownik projektu, mgr inż. arch. Małgorzata Krajnik, tech. arch. Katarzyna Małek. Tłumaczenie na język czeski Ing. Petr Neuman

2. STUDIUM KOMUNIKACYJNE POWIĄZAŃ DROGOWYCH I MIEJSC PARKOWANIA POJAZDÓW W CENTRALNEJ I POŁUDNIOWEJ CZĘŚCI DUSZNIK ZDROJU Autor : mgr inż. Dariusz Krajnik

3. KONCPECJA SYSTEMU KOLEI LINOWYCH I WYCIĄGÓW KRZESEŁKOWYCH ŁĄCZĄCYCH DUSZNIKI ZDRÓJ Z GRZBIETEM GÓR ORLICKICH Zespół autorski Starostwa Powiatowego w Kłodzku w składzie: mgr inż. arch. Irena Wącior – kierownik projektu, mgr inż. arch. Małgorzata Krajnik, tech. arch. Katarzyna Małek.

4. PROJEKT NOWYCH I ZMIANA PRZEBIEGU ISTNIEJĄCYCH TRAS TURYSTYCZNYCH ORAZ ICH POWIAZAŃ TRANSGRANICZNYCH Zespół autorski Starostwa Powiatowego w Kłodzku w składzie: mgr inż. arch. Irena Wącior – kierownik projektu, mgr inż. arch. Małgorzata Krajnik, tech. arch. Katarzyna Małek.

5. STUDIUM HISTORYCZNE URZĄDZEŃ SPORTÓW ZIMOWYCH W DUSZNIKACH ZDROJU (TORY SANECZKOWE, SKOCZNIE NARCIARSKIE, TRASY BIEGOWE). Autorzy : mgr inż. Adam Wesołowski, mgr inż. arch. Kaja Lewandowska.

OCENA ISTNIEJĄCEGO ZAGOSPODAROWANIATURYSTYCZNEGO DUSZNIK ZDROJU

POŁOŻENIE I WARUNKI NATURALNE DUSZNIK ZDROJU • Atrakcyjność krajobrazowa obszaru miasta i najbliższego sąsiedztwa. • Rozległe kompleksy naturalnego lasu górskiego predysponowane do spacerów, turystyki pieszej, narciarstwa, saneczkarstwa i innych sportów. • Obszary bezleśne o doskonałych warunkach naturalnych i śniegowych dla narciarstwa zjazdowego i biegowego. • Klimat górski o charakterze bodźcowym i antyalergicznym. • Unikalny kompleks torfowiska górskiego z reliktami flory tundrowej. • Zagospodarowanie turystyczne obszaru, liczne szlaki turystyczne, drogi i dukty leśne, miejsca wypoczynku, baza noclegowa i gastronomiczna, wyciągi narciarskie. • Łatwa dostępność komunikacyjna miasta, powiązania z drogami krajowymi i wojewódzkimi, komunikacja autobusowa. • Infrastruktura usługowa miasta. • Wartość kulturowa istniejącej zabudowy śródmiejskiej i uzdrowiskowej (liczne zabytki, muzeum, zabytkowe zespoły zieleni parkowej itd.), • Przejścia turystyczne na stronę czeską. • Coroczne festiwale chopinowskie, zawody sportowe i inne imprezy kulturalne i sportowe organizowane w mieście. • Doskonały punkt wypadowy w kompleks Gór Bystrzyckich, Orlickich i Stołowych.

STRUKTURA FUNKCJONALNO – PRZESTRZENNA MIASTA BARIERY ROZWOJU TURYSTYKI I SPORTÓW ZIMOWYCH

Brak szybkich transgranicznych powiązań komunikacyjnych z Republiką Czeską; Brak szybkich powiązań komunikacyjnych centrum z poszczególnymi dzielnicami: Podgórzem, Kozią Halą, Graniczną, Zieleńcem; Stan techniczny i parametry drogi wojewódzkiej nr 389 nie odpowiednie dla Śródsudeckiej Drogi Turystycznej; brak infrastruktury turystycznej przy tej drodze; Komunikacja tranzytowa przez uzdrowisko; • Skromna oferta usług turystycznych ( poza hotelarstwem i gastronomią); • Niski standard świadczonych usług turystycznych; • Zbyt skromna oferta usługowa uzdrowiska; Zniszczone urządzenia sportowe: skocznia narciarska, tory saneczkowe, wyciągi narciarskie; Brak systemu sztucznego naśnieżania stoków narciarskich, tras biegowych i innych urządzeń sportów zimowych.

ANALIZA MOŻLIWOŚCI POWSTANIA TRANSGRANICZNEGO CENTRUM TURYSTYKI I SPORTÓW ZIMOWYCH DUSZNIKI ZDRÓJ / DESTNE W GÓRACH ORLICKICH

Akty prawne, które wskazują kierunki rozwoju miasta to: Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Dolnośląskiego, Strategia Rozwoju Powiatu Kłodzkiego. Strategia Rozwoju Turystyki na Dolnym Śląsku. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Duszniki Zdrój

CZĘŚĆ ARCHITEKTONICZNA MIEJSCOWY PLAN SZCZEGÓŁOWY REJONÓW TURYSTYCZNYCH W ZIELEŃCU – DUSZNIKI ZDRÓJ CZĘŚĆ ARCHITEKTONICZNA opracowany w 1988 r.

STUDIUM MOŻLIWOŚCI AKTYWIZACJI REJONU ZIELEŃCA Praca Dyplomowa z roku 1996. „(...) Rozwój rejonu Zieleńca będzie zdeterminowany w dużym stopniu przez rynek gospodarczy. Nie można jednak pozostawić problemu jego racjonalnego rozwoju przestrzennego, który powinien być sterowany i programowany. Chronić należy piękno krajobrazu, środowisko przyrodnicze i kulturowe. Odpowiedzialność za kształtowanie spada na władze samorządowe, lecz również na społeczeństwo. Zaangażowanie mieszkańców jest niezbędne dla prawidłowego prowadzenia polityki przestrzennej w tym terenie (...)”

DZIAŁANIA ZMIERZAJĄCE DO REALIZACJI CELÓW PROJEKTU czyli : Utworzenie dużego transgranicznego centrum sportowo –turystycznego Duszniki Zdrój – Deštné v Orlických horàch; Powiązanie komunikacyjne centrum i poszczególnych dzielnic miasta; Aktywizacja usług turystycznych i sportów zimowych we wszystkich dzielnicach miasta; Transgraniczne powiązania turystyczne z wykorzystaniem systemu kolei linowej i wyciągów krzesełkowych.

DZIAŁANIA OGÓLNE 1. KOMUNIKACJA SAMOCHODOWA I SAMOCHODOWE PRZEJŚCIA GRANICZNE : • Tworzenie lobbingu dla realizacji drogi ekspresowej S-5 relacji Wrocław – Brno, jako kręgosłupa transeuropejskiego korytarza transportowego północ – południe. Obszar oddziaływania tej drogi obejmuje cały powiat kłodzki i będzie znacząco wpływał na rozwój, również, gminy Duszniki Zdrój. • Podjęcie kroków zmierzających do budowy obwodnicy Dusznik Zdroju i Szczytnej w ciągu drogi krajowej nr 8 / E-67. • Nadanie priorytetu Śródsudeckiej Drodze Turystycznej, jako arterii rozwoju turystyki na pograniczu polsko – czeskim, w paśmie Sudetów. • Budowa nowych dróg, które połączą poszczególne dzielnice miasta. • Budowa drogi łączącej Duszniki Zdrój ze Szczytną w dzielnicy Bobrowniki Stare. • Uruchomienie przejść granicznych dla samochodów Kocioł / Olešnice v Orlických horàch i Duszniki Zdrój / Olešnice v Orlických horàch. • Utworzenie systemu parkingów i miejsc postojowych dla samochodów i autokarów w całym obszarze opracowania.

2. SYSTEM POWIĄZAŃ KOMUNIKACYJNYCH DUSZNIK ZDROJU I DESTNEJ W GÓRACH ORLICKICH: • Budowa systemu kolei linowych i wyciągów krzesełkowych łączących Duszniki Zdrój z grzbietem Gór Orlickich. • Wprowadzenie do ruchu autobusów wahadłowych, łączących Destne w Górach Orlickich z grzbietem Gór Orlickich, jako składowej, po stronie czeskiej, systemu komunikacji napowietrznej z Dusznik Zdroju. • Utworzenie dwóch terminali turystycznych po obu stronach grzbietu Gór Orlickich : Dusznik Zdroju i Destne w Górach Orlickich.

3. SYSTEM TRANSGRANICZNYCH POWIĄZAŃ TURYSTYCZNYCH W GÓRACH ORLICKICH : • Wykonanie nowych i zmiana przebiegu niektórych szlaków turystycznych . • Wytyczenie, budowa i utrzymanie tras turystycznych: rowerowych, biegowych i konnych. • Zmiana systemu oznakowania szlaków i tras turystycznych. • Utworzenie nadgranicznej strefy penetracji turystycznej w paśmie Gór Orlickich. • Powiązanie sieci szlaków i tras turystycznych po obu stronach granicy oraz ich jednolite oznakowanie. • Otwarcie nowych przejść granicznych : na szczycie Orlicy i drugie przejście Zieleniec / Masarykova chata II.

DZIAŁANIA SZCZEGÓŁOWE

MIASTO (DZIELNICA SRÓDMIEJSKA) • Budowa systemu obwodnicowego miasta oraz dwupoziomowego skrzyżowania drogi krajowej nr 8 / E-67 i Śródsudeckiej Drogi Turstycznej (wojewódzkiej nr 389). • Budowa dróg łączących centrum z ośrodkami sportów zimowych: Podgórzem, Kozią Halą, Zieleńcem. • Budowa, alternatywnej dla dróg – sieci połączeń napowietrznych (kolei linowych i wyciągów krzesełkowych) z centrum na grzbiet Gór Orlickich. • Stworzenie kompleksu sportowo – rekreacyjnego u podnóża szczytów Nowa i Ptasia Góra. • Budowa drogi ze Szczytnej (Bobrowniki Stare) do w.w. centrum. • Budowa systemu parkingów dla obsługi ruchu turystycznego. • Odtworzenie urządzeń sportowo – rekreacyjnych: ścieżek spacerowych, wyciągów narciarskich, torów saneczkowych.

UZDROWISKO • Eliminacja z jego obszaru ciężkiego transportu samochodowego, w tym również autobusowego oraz ograniczenie ruchu samochodów osobowych. • Rozszerzenie oferty usług uzdrowiskowych z uwzględnieniem niektórych grup wczasowiczów i turystów. • Wykorzystanie zasobów wód termalnych dla celów leczniczych i rekreacji, a także dla celów grzewczych. • Szczególna dbałość o czystość środowiska przyrodniczego. • Przekształcenie sąsiadujących z uzdrowiskiem kompleksów leśnych na urządzone parki leśne. • Zakaz realizacji zabudowy mieszkaniowej i wprowadzania funkcji mieszkaniowej do obiektów istniejących.

PODGÓRZE • Budowa powiązań komunikacyjnych z drogą krajową nr 8 / E-67 i ośrodkami sportów zimowych ( Zieleńcem, Kozią Halą i Jamrozową Polaną). • Włączenie Podgórza do systemu kolei linowych i wyciągów krzesełkowych łączących centrum miasta z grzbietem Gór Orlickich. • Stworzenie dużego kompleksu sportów zimowych „Sołtysia Kopa” z trasami zjazdowymi ze szczytu Granicznej do głównego parkingu w centrum Podgórza.

GRANICZNA • Budowa drogi łączącej Graniczną z drogą wojewódzką nr 389 i dalej – z drogą krajową nr 8 / E-67, oraz z pozostałymi dzielnicami Dusznik Zdroju. • Wyspecjalizowanie się Granicznej w turystyce konnej i agroturystyce. • Przygotowanie i oznakowanie długodystansowej trasy konnej z Granicznej do schroniska „Pod Muflonem”. • Rozbudowa bazy noclegowej i gastronomicznej dla turystyki pieszej, rowerowej i narciarskiej.

KOZIA HALA • Powiązanie funkcjonalno – przestrzenne Koziej Hali z Jamrozową Polaną celem rozszerzenia oferty turystyczno - sportowej (tor saneczkowy, trasy zjazdowe, system dośnieżania, itd.). • Podniesienie standardu usług turystycznych. • Odtworzenie wyciągów narciarskich.

JAMROZOWA POLANA • Powiązanie komunikacyjne z ośrodkami sportów zimowych Podgórze, Zieleniec. • Budowa systemu sztucznego naśnieżania wszystkich urządzeń sportów zimowych. • Utworzenie w okolicy Zieleńca drugiego (alternatywnego) centrum biathlonu, ze względu na lepsze warunki śniegowe w tamtym rejonie. • Rozszerzenia oferty dla sportu wyczynowego (przebudowa skoczni narciarskiej, budowa wyciągu narciarskiego i saneczkowego ). • Udostępnienie niektórych urządzeń sportowych dla rekreacji (tory biegowe, tor saneczkowy).

ZIELENIEC • Budowa dróg łączących centrum miasta z poszczególnymi dzielnicami i Śródsudecką Drogą Turystyczną (wojewódzką nr 389) oraz dróg odciążających ruch pojazdów przez Zieleniec. • Modernizacja Śródsudeckiej Drogi Turystycznej, która na tym odcinku prowadzona jest w ciągu drogi wojewódzkiej nr 389: - budowa tuneli nad drogą celem przepuszczenia górą tras narciarskich, - budowa ścieżek rowerowych wzdłuż drogi dla „Drogi Liczyrzepy” – międzynarodowej trasy rowerowej i jej powiązań z innymi trasami, - budowa infrastruktury turystycznej przy drodze : parkingów, punktów widokowych, tablic informacyjnych itd. • Budowa systemu kolei linowych i wyciągów krzesełkowych łączących centrum miasta z ośrodkami sportów zimowych Podgórzem i Zieleńcem, oraz z grzbietem Gór Orlickich. • Utworzenie czterech terenów narciarskich, powiązanych systemem wyciągów i kolei linowych. • Opracowanie w najbliższym czasie dokumentacji projektowej dla tras zjazdowych w w.w. terenach narciarskich – w celu rezerwy lokalizacyjnej, oraz wprowadzenia : - zakazu zabudowy kubaturowej, - zakazu zalesiania obszarów, - zaplanowania wycinki lasów.

• Stworzenie drugiego centrum biathlonu w okolicy Zieleńca. • Budowa skoczni narciarskiej na zboczach Esplanady. • Uregulowanie gospodarki wodno – ściekowej obszaru. • Otwarcie nowego przejścia granicznego na Orlicy / Vrchmezi, oraz drugiego przejścia Zieleniec / Masarykova chata II. • Ograniczenie zabudowy kubaturowej w poprzek stoków narciarskich. • Zakaz zagęszczania sieci wyciągów narciarskich – na rzecz ich przedłużania w kierunku doliny Bystrzycy Dusznickiej. • Wzbogacenie oferty turystycznej Zieleńca poprzez: - budowę schroniska i wieży widokowej na szczycie Orlicy, - turystycznego udostępnienia wyrobiska skalnego „Złota Sztolnia”; - rozbudowę systemu szlaków i tras turystycznych i ich powiązanie z systemami po stronie czeskiej. • Ograniczenie ilości miejsc noclegowych i konsumpcyjnych w istniejących obiektach świadczących te usługi.