Sport: Anatomia doświadczenia Projekt Społeczny 2012 Warszawa, 29 października 2009 Wojciech Fenrich Magdalena Stec Aleksandra Gołdys Maria Rogaczewska
Charakterystyka badania: Badanie jakościowe, styczeń-lipiec 2009 Kilkadziesiąt wywiadów pogłębionych: osoby uprawiające sport rekreacyjnie, amatorzy, byli zawodowcy, trenerzy, działacze, kibice Sport jako element doświadczenia
Nasze pytania: Dlaczego sport? Jakie bariery napotyka sportowiec? Co daje uprawianie sportu i jak wpływa na życie?
Dlaczego sport? Wpływ rodziny i najbliższego otoczenia Brak alternatyw, nuda „Inteligencja ruchowa” Rola dawnych i obecnych mistrzów Towarzyska rola sportu Ruch jako sposób na zdrowie, piękne ciało i dobre samopoczucie
Bariery dla sportu: Brak infrastruktury (makro, ale przede wszystkim mikro) Wstyd, drwina, „sensacja” Finanse, wielkość miejsca zamieszkania Alternatywne atrakcje Wejście w nowy etap życia
Co daje sport i jak wpływa na życie: Sport to radość Emocje, adrenalina, „pozytywne uzależnienie” Większa refleksyjność i samowiedza Sport to warsztat charakteru Sport integruje Ból, zmęczenie, wysiłek – nie dla każdego
Anatomia przypadku: wiejski klub piłkarski Początek lat ‘90: przedsiębiorstwo rolne przejmuje majątek byłego PGR-u W 1997 roku powstaje klub piłkarski 2006/2007: awans do klasy okręgowej Infrastruktura: dwa boiska, mniejsze obiekty dla młodzieży Zawodnicy: mieszkańcy wsi, pracownicy Kibice: rodzina, sąsiedzi, okoliczne wsie Osobistości: trener i prezesi
Wnioski: Sport wpływa na inne sfery życia Sport jest „kuźnią cnót” – społecznych i indywidualnych Promocja aktywności sportowej wymaga niestandardowych działań oddolnych
Sport: Anatomia doświadczenia Projekt Społeczny 2012 Dziękujemy Wojciech Fenrich Magdalena Stec Aleksandra Gołdys Maria Rogaczewska