RENESANS, CZYLI ODRODZENIE NOWA MODA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PREZENTACJĘ WYKONAŁY: JOANNA KĘDZIERSKA JUSTYNA KURIATA DOMINIKA KOWAL
Advertisements

Kobiety i mężczyźni w kulturze żydowskiej
Jak zmieniła się moda na przestrzeni wieków !!!
Coco Chanel (a raczej Gabrielle Bonheur Chanel) urodziła się 19 sierpnia 1883r. w Saumur, zmarła 10 stycznia 1971r w Paryżu. Pseudonim Coco przyjęła.
Moda damska w średniowieczu
Robimy zakupy ubrania.
Czyli… Gabrielle Bonheur Chanel historia.
Szalone lata ’60 ’70 Modowe inspiracje.
Polskie Stroje Ludowe.
Jak zdobyć wymarzoną pracę
Ideał kobiety na przestrzeni wieków
UMUNDUROWANIE Czyli co każdy harcerz 87 GDH mieć powinien.
Joanna Prażyńska Weronika Woroch Maja Kordasiewicz Karolina Celak
Jak zmieniała się moda na przestrzeni wieków…
STROJE W ŚREDNIOWIECZU
Ćwiczenia dla umysłu.
Historia Tańców GÓRALE.
stroje z epoki romantyzmu
Kolekcja ,,Kobieta zawsze sobie poradzi’’
HISTORIA UBIORU Gimnazjum Publiczne nr 2 Im. Janusza Korczaka
Gdańszczanie i ich domy w czasach historycznych (XV-XVIII wiek)
Ubrania i ich nazwy.
Rebele uwolnij zmysły….
Kujawiak-Taniec.
Odziez ochronna i robocza
Ubrania i ich nazwy.
Zespół Szkół Specjalnych w Brzegu
Krakowiak.
Śląskie stroje ludowe – wersja rybnicka
zabytki muzyki polskiej
Modny pan i modna pani z modą przez wieki.
mjr Krzysztof Gaczyński
Szalone lata 20 i 30 xx wieku.
ZESTAW ĆWICZEŃ.
Jak ubierał się polski szlachcic
Wystawa Strojów Ludowych XIX – XX wieku.
Moda XIX i XX wieku.
Moda w średniowieczu Opracowały: Monika Stencel Katarzyna Stanek
BORY - BOROWIACY. BORY TUCHOLSKIE – KOMPLEKS LEŚNY BORY TUCHOLSKIE – największy zalesiony obszar w Polsce, ok km 2, położony we wschodniej części.
ŚWIĘTOKRZYSKI STRÓJ LUDOWY
Podstolina Podstolina jest przedstawicielką modnej kobiety epoki stanisławowskiej (XVIII w.), kiedy to w Europie widać było wpływy mody francuskiej.
Szaty Liturgiczne.
Zimowa stolica Polski.
Izba Regionalna w Zielonkach
Kujawy Granice Kujaw od wschodu wytycza lewy brzeg Wisły, z zachodu kompleks Noteci, na północy Kanał Bydgoski, a na południu granica przebiega przez miasta:
Jak przygotować stroje?
wystawa etnograficzna stroje łowickie
Historia fryzur i ubioru
Wczoraj (966r.) Dziś (2016r.) Stroje wczoraj i dziś.
Strój ziemi cieszyńskiej.
Stroje wczoraj i dziś ( 966 – 2016r. )
Ubiór 1.Wszystkie części garderoby powinny zawsze być czyste, odprasowane, znajdować się w idealnym porządku (np. przyszyte wszystkie takie same guziki,
 Ubrania weekendowe  Ubranie sportowe koordynowane  Ubranie wyjściowe (zwane spacerowym)  Ubranie wizytowe.
Szalone lata 60’, 70’,80’,90’ Modowe inspiracje.
Wykonanie : Anna Czajka Aleksandra Czajka Kinga Zielonacka 1c.
Stroje średniowieczne: - Damskie - Męskie
Życie kiedyś i dziś r. Julia Michalak IF.
Egzamin praktyczny Kat. A, A2, A1, AM Toruń, kwiecień 2013 r.Opracował: Mariusz Mąka.
Klasa policyjna Propozycje umundurowania. PIERWSZA PROPOZYCJA FIRMY SYLMIET. MUNDUR TYPU GALOWEGO, W SKŁAD KTÓREGO WCHODZI KLASYCZNA KOSZULA SŁUŻBOWA.
Wczoraj i dziś. Koszula Pończochy Suknia wierzchnia Pasek Obuwie Płaszcz.
UMUNDUROWANIE Czyli jak każdy harcerz 1 MDH powinien być umundurowany Cytaty zaczerpnięte z Regulaminu mundurowego ZHR Cytaty zaczerpnięte z Regulaminu.
MODA Ś REDNIOWIECZNA W „KRZY Ż AKACH” AUTORZY: LAURA MICHAŁOWSKA I ALEKSANDRA URYNOWICZ.
MODA STAROŻYTNA.
„Być kobietą, być kobietą..”
 Pomorze Gdańskie i wschodnia część Pomorza Zachodniego.
W wyglądzie zewnętrznym bardzo ważne znaczenie ma ubiór, który, jeśli jest odpowiedni w określonej sytuacji, na pewno przyczyni się do wywarcia korzystnego.
Grecja.
Wykonała: Hanna Wawrzonek
Rekonstruujemy stroje ludowe
STRÓJ GALOWY czyli jak się ubierać, a jak nie podczas uroczystości szkolnych w IV LO – poradnik dla klas pierwszych (i nie tylko)
Zapis prezentacji:

RENESANS, CZYLI ODRODZENIE NOWA MODA

Strój damski

Strój damski Renesans zmienił sylwetkę kobiety, a także skład i konstrukcję ubioru. Średniowieczna sylwetka to mała, dopasowana góra, długi, lekko rozkloszowany dół, sięgające kostek rękawy i hennin z wysoko upiętym albo opadającym do ziemi welonem. Sylwetka kobiety renesansowej to klasyczna klepsydra z wąską talią, mocno zaakcentowanymi ramionami i szeroką, sięgającą ziemi spódnicą. Z biegiem lat talia zwężała się coraz bardziej (gorset), a rozszerzały ramiona (dzięki watowanym rękawom i rolowanym naramiennikom) i spódnica (dzięki krynolinie i optycznym chwytom w postaci "przodka" (forepart).

Elementy renesansowego stroju damskiego: Koszula Forepart Reformy Napierśnik Pończochy i buty Partlet Verdugado – fortugał Suknia wierzchnia Gorset Rękawy Stanik kirtla Biżuteria Bumroll Kryza Fortugał francuski Nakrycie głowy Spódnica Peleryna

Kolejność zakładania poszczególnych części ubioru

Bielizna: koszula, reformy, pończochy i buty   Bielizna: koszula, reformy, pończochy i buty Formowanie sylwetki: verdugado - fortugał, gorset, stanik kirtla, bumroll, fortugał francuski    Suknia spodnia i dodatki: spódnica, forepart, napierśnik, partlet Suknia wierzchnia: stanik i spódnica, rękawy Wykończenie: biżuteria, kryza, nakrycie głowy, peleryna

Pończochy Eleonory z Toledo; pończocha z ozdobną podwiązką z 1600 r.

Renesansowe majtki damskie

But damski typu "krowi pysk", z prawej chopine (buty na bardzo wysokich koturnach)

Gorset metalowy 1560, gorsety z lat 1598, 1600

bumroll (watowany wałek zakładany wokół bioder)założony na gorset i fortugał (spódnica z cienkiego lnu z wszytymi Obręczami)

Partlety z lat 1485, 1506 (rodzaj stanika wypełniającego dekolt sukni)

Forepart z roku 1545 (zdobiona wstawka wypełniająca przód rozciętej spódnicy) Suknia z roku 1565

Strój męski

Strój męski Idealna sylwetka kompletnie ubranego mężczyzny renesansowego to ciężki, wypełniony bufiastymi ramionami i lamowaną futrem, sięgającą kolan szubą, kwadrat stojący na cienkich, odzianych w dopasowane pończochy nogach i zwieńczony płaskim, noszonym na bakier beretem. Sylwetka mężczyzny bez okrycia wierzchniego to stojąca na cienkich nogach klepsydra z wąską talią, poszerzoną watowanymi rękawami górą i szerokim dołem również watowanych i nacinanych spodni zwanych pludrami. Te spodnie mogły być zastąpione z tym samym efektem długimi, sięgającymi niemal kolan połami kaftana, jak to ma miejsce u Henryka VIII. Patrząc na jego portrety trudno oprzeć się wrażeniu, że strój „rozpycha się łokciami”. Taki był renesans.

Elementy renesansowego stroju męskiego: koszula i być może jakiś rodzaj gaci spodnie (luźne i obszerne albo dłuższe i dopasowane) pończochy, buty, dublet - kurtka z rękawami i baskinką, jerkin/wams - dopasowana kamizela kryza ("głowa na talerzu") pasy, biżuteria, łańcuchy, wiszące na pasach portmonetki szuba - obszerna peleryna beret, czapa lub kapelusz.

Męskie koszule ze stójką i rękawami o różnym kroju

Pludry (spodnie)

Oryginalne: dublet, spodnie z mieszkiem, chausses, pończochy, 1578

Trzy wersje butów typu "krowi pysk"

Szuba - peleryna

Nakrycie głowy

„Homo sum humani nil a me alenium esse puto” menu… „Homo sum humani nil a me alenium esse puto” /Terencjusz/ „Człowiekiem jestem. Nic co ludzkie nie jest mi obce.”