Sprawozdanie z projektu Mali Badacze realizowanego w klasach I-III Publicznej Szkoły Podstawowej nr 52 w roku szkolnym 2012/2013
Cel projektu MALI BADACZE Podstawowym celem programu było zaciekawienie dzieci zachodzącymi zjawiskami w otaczającym ich świecie.
Mali Badacze mieli okazję: stawiać hipotezy i sprawdzać ich prawdziwość, przeprowadzać proste doświadczenia, eksperymenty oraz obserwacje, rozwijać pozytywne emocje i twórcze myślenie, proponować własne warianty doświadczeń i eksperymentów, korzystać z wielu źródeł informacji –książek, Internetu, rozmów i innych rzeczy.
Dzieci mają potrzebę odkrywania, zrozumienia świata, wszystkiego chcą dotknąć spróbować, budują własne teorie i ten właśnie projekt dał im takie możliwości.
EFEKTY PRACY: Uczeń : Propaguje tematykę ekologiczną, Umiejętnie korzysta z różnych źródeł informacji, Uczy się współdziałania w zespole, Kształtuje właściwie postawy i charakter młodego człowieka. Zachęca innych do postaw proekologicznej, Dba o zdrowy tryb życia, Samodzielnie rozwijać swoje zainteresowania przyrodnicze przy wykorzystaniu różnych źródeł, Kształci postawy dotyczące przyjaznego stosunku do przyrody, Nauczył się myślenia przyczynowo-skutkowego, Wyciąga wnioski z przeprowadzonych doświadczeń Doskonali umiejętność pracy w grupie. Dziecko staje współautorem procesu poznawania świata
Do realizacji zajęć projektowych wykorzystałam fachową literaturę, taką jak np. ”Fascynujące eksperymenty”, „365 eksperymentów na każdy dzień roku”, „Pogoda-eksperymenty”
Mały Badacz uczy się współdziałania w zespole
Mały Badacz doskonali umiejętność pracy w grupie.
Mały Badacz Wyciąga wnioski z przeprowadzonych doświadczeń
Mały Badacz umiejętne korzysta z różnych źródeł informacji
Mały Badacz samodzielnie rozwija swoje zainteresowania przyrodnicze
Mały Badacz nauczył się myślenia przyczynowo-skutkowego
Dziecko staje współautorem procesu poznawania świata
Jestem Małym Badaczem
Poznaję wiele ciekawostek i informacji o wodzie
W jaki sposób dziecko poznaje świat i uczy się? Poprzez eksperyment.
Wiem, jak bezpiecznie wykonać doświadczenie.
I zdobywam wiedzę!
Podsumowanie projektu Mali Badacze Mali Badacze w wykonali dużo ciekawych eksperymentów wyjaśniających różne zjawiska chemiczne, fizyczne i biologiczne z którymi uczniowie spotykają się na co dzień. Uczniowie poznali między innymi ciecz nienewtonowską, zjawisko dyfuzji oraz samodzielnie wykonali mini-pokaz sztucznych ogni.
Podsumowanie projektu Mali Badacze Dowiedzieliśmy się jak można otrzymać naturalne barwniki z buraka i zielonej natki pietruszki. Sprawdziliśmy również, jakie przedmioty pływają po wodzie, a jakie w niej toną. W efektowny sposób zabarwiliśmy białe kwiaty gerbera na różne kolory tęczy. Sprawdziliśmy również, czy woda jest dobrym rozpuszczalnikiem dla innych związków chemicznych, które znamy, na co dzień z kuchni. Otrzymywaliśmy w wyniku wybuchowej reakcji gaz- dwutlenek węgla oraz kolorowe kryształki z proszku do pieczenia.
Podsumowanie projektu Mali Badacze Sprawdziliśmy czy wszystkie cukry są słodkie i czy wszystkie się rozpuszczają w wodzie. Poznaliśmy nowy gorzki cukier-skrobię. Wykonaliśmy eksperyment pod tytułem "Mocna herbata". Doświadczenie to pokazało, że domowa kuchnia często bywa dobrym, a w niektórych przypadkach całkowicie wystarczającym laboratorium.
Mali Badacze