Temat: Utrwalenie wiadomości o kwasach.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
metody otrzymywania soli
Advertisements

KWASY I WODOROTLENKI.
KWASY Kwas chlorowodorowy , kwas siarkowodorowy , kwas siarkowy ( IV ), kwas siarkowy ( VI ), kwas azotowy ( V ), kwas fosforowy ( V ), kwas węglowy.
Sodu, potasu, magnezu, wapnia, glinu, żelaza i miedzi.
Sole Np.: siarczany (VI) , chlorki , siarczki, azotany (V), węglany, fosforany (V), siarczany (IV).
SOLE to związki chemiczne o wzorze ogólnym: MR
Azot i fosfor – pierwiastki życia codziennego
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Chlorek wapnia Chlorek wapnia – nieorganiczny związek chemiczny, sól kwasu solnego (chlorowodoru) i wapnia. Chlorek wapnia dostarczany jest w postaci białych.
Chlorek sodu. (sól kuchenna lub kamienna)
Wodorotlenek Potasu KOH.
BUDOWA, PODZIAŁ I OTRZYMYWANIE KWASÓW
Chrom.
SIARKA I JEJ ZWIĄZKI Marek Skiba.
Dane INFORMACYJNE NAZWA SZKOŁY: Gim. Im. ,,Solidarności” w Zespole Szkół w Korycinie OPIEKUN: Ewa Bojarzyńska ID GRUPY: 96_59_mp_g1 KOMPETENCJA:
DYSOCJACJA JONOWA KWASÓW I ZASAD
Badanie rzeki Mienia Grupa chemiczna.
Kwasy nieorganiczne Opracowanie: Bożena S..
SYSTEMATYKA SUBSTANCJI
KWASY.
Wodorotlenki i kwasy.
otrzymywanie i zastosowanie
Karolina Łukaszewicz kl. 3D
Czas wyboru nadszedł- zostań chemikiem
Budowa, właściwości, Zastosowanie, otrzymywanie
Temat: Reakcje strąceniowe
ZASTOWANIE I WŁAŚCIWOŚCI
Hydroliza Hydrolizie ulegają sole:
Przygotowała Iwona Krause klasa 2 d
KWASY NIEORGANICZNE POZIOM PONADPODSTAWOWY Opracowanie
Reakcje w roztworach wodnych – indykatory kwasowo-zasadowe, Reakcje zobojętniania, Reakcje strącania osadów soli.
KWAS SIARKOWY (VI).
Wędrówka jonów w roztworach wodnych
WYKONAŁA : Katarzyna Kózka
Fenole.
Sole w Medycynie.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Kwasy Będę potrafił/a: definiować pojęcie: kwasu;
Sole cz. 1– budowa, otrzymywanie i zastosowanie
Poznajemy wodorotlenki na przykładzie Wodorotlenku Sodu
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego  Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze z chemii CZŁOWIEK.
Kwasy.
Berylowce - Ogólna charakterystyka berylowców Właściwości berylowców
KWASY Justyna Loryś.
Chemia nieorganiczna Sole Nazwy i wzory soli. Kwasy przeciw zasadom.
Amidy kwasów karboksylowych i mocznik
Alkohole monohydroksylowe
występowanie, właściwości krzemu ważniejsze związki krzemu
Poznajemy kwasy nieorganiczne
Siarczan glinowy (tzw. ałun) wykorzystywany jest w rolnictwie, kosmetyce, jako środek garbujący skóry… Obliczyć skład procentowy (wagowo) wszystkich pierwiastków.
Właściwości wybranych soli i ich zastosowanie
W WYNIKU REAKCJI KWASU Z ZASADĄ POWSTAJE OBOJĘTNA CZĄSTECZKA WODY.
Wodorotlenki i zasady -budowa i nazewnictwo,
 Sole –związki chemiczne wywodzące się od kwasów, których roztwory wodne zawierają kationy metali i aniony reszty kwasowej. Sole są ciałami stałymi.
Węglowce – cyna i ołów Cyna i jej właściwości oraz związki
Chrom i jego związki Występowanie chromu i jego otrzymywanie,
Fenole Budowa fenoli Homologi fenolu Nazewnictwo fenoli Właściwości chemiczne i fizyczne Zastosowanie.
Zasady bezpiecznej pracy z kwasami oraz ich właściwości Autorzy: Kaja Ferens, Dominika Piątek, Weronika Krajewska oraz Bartosz Błażej.
Węglowce – cyna i ołów Cyna i jej właściwości oraz związki
Podział kwasów Rozkład mocy kwasów Otrzymywanie kwasów
Synteza kwasu azotowego z zastosowaniem technik
Który gaz ma najmniejszą gęstość?
Reakcje w roztworach wodnych – hydroliza soli
Elektrolity i nieelektrolity
Metody otrzymywania soli
POWTÓRZENIE CHEMIA.
Amidy kwasów karboksylowych i mocznik
Aminokwasy amfoteryczny charakter aminokwasów,
Zapis prezentacji:

Temat: Utrwalenie wiadomości o kwasach. Lekcja otwarta z chemii w klasie II A. Temat: Utrwalenie wiadomości o kwasach.

Cele lekcji: Uczniowie znają: Nazwy systematyczne kwasów. Wzory sumaryczne kwasów beztlenowych, tlenowych oraz bezwodników klasowych. Sposoby otrzymywania kwasów. Właściwości i zastosowanie kwasów. Rozpoznawanie kwasów i zasad za pomocą wskaźników kwasowo – zasadowych.

Projekt klasowy „Sąd nad kwasami”. Sprawę z powództwa Zasady przeciwko Kwasom poprowadzi Sędzia Angelika Średzińska. ZAPRASZAMY!

Kwasy Beztlenowe Tlenowe H₂ + Cl₂ 2HCl Kwas solny (chlorowodorowy) Bezwodnik kwasowy + woda kwas tlenowy P₂O₅ + 3H₂O 2H₃PO₄ kwas fosforowy (V) CO₂ + H₂O H₂CO₃ kwas węglowy SO₃ + H₂O H₂SO₄ kwas siarkowy (VI) N₂O₅ + H₂O 2HNO₃ kwas azotowy (V)

Kwas siarkowy (VI) (tlenowy) Wzór: H₂SO₄ Właściwości : Cięższy od wody Gęstość 1,84 g/cm³ Higroskopijny (pochłania wodę) Zmieszany z wodą wydziela ciepło Żrący – zżera drewno, papier, skórę, tkaninę Nie chcesz poparzyć brody ? Wlewaj zawsze kwas do wody !

SO₃ + H₂O H₂SO₄ Zastosowanie: W różnych gałęziach przemysłu Zwany jest „krwią przemysłu chemicznego” Jako elektrolit w akumulatorach Wzór bezwodnika kwasu siarkowego - SO₃ SO₃ + H₂O H₂SO₄

Kwas solny, czyli chlorowodorowy ( beztlenowy ) Otrzymywanie : z soli kamiennej lub w reakcji chloru z wodorem Cl₂ + H₂ 2HCL Właściwości : Dymiący ( ulatnia się chlorowodór ) Żrący Występowanie : W żołądku ( pomaga trawić pokarmy ) Jego nadmiar wywołuje nadkwasotę i zgagę Niedomiar powoduje niedokwasotę i gorsze trawienie pokarmów

Kwas azotowy(V) N₂O₅ + H₂O 2 HNO₃ Wzór: HNO₃ Właściwości: Żrący Powoduje żółknięcie białek Ma silne właściwości utleniające Zastosowanie: Paliwa rakietowe Produkcja perfum oraz lakierów i farb do drewna Produkcja nawozów sztucznych N₂O₅ + H₂O 2 HNO₃

Kwas fosforowy(V) Występuje w Coca Coli P₂O₅ + 3H₂O 2H₃PO₄ Stosowany jest jako odrdzewiacz

Kwas węglowy CO₂ + H₂O H₂CO₃ Właściwości: Nie jest żrący Nietrwały, rozpada się na H₂O i CO₂ Występuje w napojach gazowanych

Identyfikacja kwasów i zasad: Wywar z czerwonej kapusty Wskaźnik Kwas Zasada Papierek uniwersalny Czerwony Niebieski lub zielony Wywar z czerwonej kapusty Zielony Fenoloftaleina Bezbarwny Malinowy

zasada + kwas sól + woda NaOH + HCL NaCL + H₂O

Dziękujemy za uwagę Uczniowie klasy II A Nauczyciel chemii Zofia Ruła