stroje z epoki romantyzmu Moda romantyzmu stroje z epoki romantyzmu
Skrócony Plan prezentacji Wstęp Definicja Mody Ramy zasowe Romantyzmu Stroje męskie Angielskie Włoskie Francuskie Polskie Stroje damskie Różne Podsumowanie
Moda MODA [łac.], socjol. jeden z gł. regulatorów zachowania się jednostek w społeczeństwach nowocz.; służy jako środek zarówno wyróżniania się z tłumu, jak i konformizmu w stosunku do wybranych grup; w przeciwieństwie do obyczaju m. jest b. zmienna: za dobre i piękne uchodzi zwł. to, co nowe i pochodzi z ośr. uznawanych w danym czasie i miejscu za przodujące w tej lub innej dziedzinie; dostarczane przez m. wzory przestają obowiązywać tym szybciej, im szybciej się upowszechniają; rozwój m. ma źródła psychol., społ. i ekon., które nie zostały jeszcze w pełni zbadane; m. wywiera największy i najbardziej widoczny wpływ na sposób ubierania się, czesania, makijażu itp., ale bardziej lub mniej wpływa na wszystkie dziedziny życia społeczeństw nowocz., w których jest cenione raczej to, co najnowsze, niż to, co tradycyjne. (pobrane z http://encyklopedia.pwn.pl/)
Moda – Ramy czasowe wczesny romantyzm (około 1798-1804), pełny romantyzm (około 1804-1815), późny romantyzm (około 1815-1848).
Strój Męski
Strój męski - angielski J.Pitschmann „Portret Antoniego Franciszka Rozradowskiego”, 1794 – 1798 rycina wg. Rysunku H.Verneta, „Elegant z epoki Cesarstwa”, początek XIXw.
Strój męski - angielski frak modny ok. 1800r, kołnierz o dużych, miękko wywiniętych klapach. wpływ angielskiego stroju do jazdy konnej, - podcięty w kształcie odwróconej litery U,
Strój męski - angielski modny frak pochodzący z pierwszej połowy XIXw., wycięty z przodu, obcisłe spodnie, wysokie buty, - kapelusz z niską główką.
Strój męski - włoski „ „Wiwat Hrabia!” On wjeżdżał na folwark Maciejów, Sam zbrojny, za nim zbrojnych dziesięciu dżokejów. Hrabia siedział na dzielnym koniu, w czarnym stroju; Na sukni orzechowy płaszcz włoskiego kroju, Szeroki, bez rękawów, jak wielka opona, Spięty klamrą u szyi, spadał przez ramiona; Kapelusz miał okrągły z piórem, w ręku szpadę, Okręcił się i szpadą powitał gromadę.” (Pan Tadeusz, ks. VII, opis Hrabi)
Strój męski - włoski „Pan Tadeusz”
Strój męski - francuski M.Bacciarelli „Napoleon nadaje konstytucję Księstwu Warszawskiemu”, olej na płótnie, 1811
Strój męski - francuski fraki haftowane, ok.1811r spodnie w stylu culotte, stojący kołnierz, - stroje podobne do siebie dla wszystkich stanowisk, różniące się tylko barwą i dekoracją.
Strój męski - polski Urzędnik Księstwa Warszawskiego w mundurze, ok. 1809 Frak urzędniczy z okresu Księstwa Warszawskiego, ok. 1809
Strój męski - polski frak z ok. 1809r, kontusz sukienny koloru granatowego z amarantowym kołnierzem i rękawami, przyozdobionymi srebrzystym haftem, oraz z guzikami zdobionymi herbem Księstwa Warszawskiego, biała kamizelka.
Strój damski Moda ok. 1806r Moda ok. 1814r Moda ok. 1818r
Strój damski obraz F.X.Fabre, „Portret Elżbiety Skotnickiej”, olej na płótnie, 1807
rękawiczki ze skóry, haftowane, pocz. XIXw. Strój damski rękawiczki ze skóry, haftowane, pocz. XIXw. moda na ok. 1807r przymarszczona spódnica, obszerna i fałdzista, fason tylko na smukłą figurę, do krótkich rękawków noszono rękawiczki długie do ramion.
Strój damski „Stanąwszy nad strumieniem, rzuciła na trawnik Z ramion swój szal powiewny, czerwony jak krwawnik, (…) W szmaragdzie bujnych traw, na krwawnikowym szalu, W sukni długiej, jak gdyby w powłoce koralu, Od której odbijał się włos z jednego końca, Z drugiego czarny trzewik; po bokach błyszcząca Śnieżną pończoszką, chustką, białością rąk, lica, Wydawała się z dala jak pstra gąsienica, Gdy wpełźnie na zielony liść klonu.” (Pan Tadeusz, ks. III, opis Telimeny)
Strój damski „Pan Tadeusz”
Podsumowanie
Wnioski Moda damska przeważnie wywodziła się z Francji, męska natomiast wywodziła się z danego kraju, Stroje na różne okazje, np. na spacer, do obiadu, na bal, etc., intensywne kolory, nowe barwniki, Różnica między charakterem ubioru męskiego i kobiecego, a także tempem zachodzącym w nich zmian, Intensywne kolory i nowe barwniki w modzie damskiej, Moda odzwierciedlała postęp techniczny w przemyśle włókienniczym i odzieżowym, przyspieszony obieg informacji i demokratyzację mody.