HTML5 - czy przewróci do góry nogami rynek aplikacji?
Rodzaje platform sprzętowych w urządzeniach mobilnych
Rodzaje platform sprzętowych w telefonach komórkowych Java ME + API BB, Adobe AIR OBJ-C Java / C++ Bada C++ na Linux C++, .net, Java ME Symbian C++, Java, Python, WRT Silverlight / .net Java Mobile Edition
Rodzaje platform sprzętowych Rynek Polski – 40 mln urządzeń Poniżej 0,4 % Ok 2,5 % ok 10 % ok 2 % Poniżej 0,2 % ok. 15 % ok 0,025 % ok. 69 %
Rodzaje platform sprzętowych Rynek Polski – zmiany
Rodzaje platform sprzętowych Rynek globalny
Dostępność HTML 5 w smartfonach = 100%
Aplikacje mobilne vs serwisy HTML
Aplikacje mobilne vs serwisy HTML
Aplikacje mobilne vs serwisy HTML
Aplikacje mobilne vs serwisy HTML
Aplikacje mobilne vs serwisy HTML
Aplikacje mobilne vs serwisy HTML
Serwisy HTML5 – case study Euro.wp.pl
Serwisy HTML5 – case study FT dedykowany dla iOS
Aplikacja Android – case study FT
Serwisy HTML5 – case studies
Aplikacje natywne – case studies
Dystrybucja - dotarcie do klienta
Dystrybucja – dotarcie do klienta Kanały dystrybucji aplikacji Sklepy producentów OS/Hardware Operatorzy komórkowi Niezależne sklepy Preinstalacja producentów Inne
Dystrybucja – dotarcie do klienta Kanały dystrybucji HTML5
Zalety aplikacji natywnych Dystrybucja przez sklepy typu “App Store” Swipe & Multitouch Używanie kamery, fizycznych przycisków np. Menu w Android, Wykrywanie poziomu baterii, numeru MSISDN, IMEI, roota urządzenia Aktywne widgety na pulpicie w Android Notyfikacje systemowe Preinstalacja w urządzeniu Brak konieczności znania i wpisywania adresu www do przeglądarki Oszczędność dla użytkownika – pobieranie z sieci wyłącznie wybranych treści Działanie w trybie online i offline Wsparcie producentów OS – nowe możliwości zarezerwowane dla aplikacji natywnych
Przykłady aplikacji natywnych nie do zrobienia w HTML5
Wady aplikacji natywnych Mnogość kontentu w sklepach typu “App Store” Produkcja kilku wersji aplikacji (czas i koszt) Stały support aplikacji po wprowadzeniu nowych wersji OS Porting aplikacji na nowe urządzenia i rozdzielczości (fragmentaryzacja urządzeń)
Zalety stron HTML5 Wady stron HTML5 Produkcja jednej wersji serwisu (czas i koszty) – wyjątek FT dedykowany na iOS Reklama w Google Adwords – dla zwykłej www i wersji HTML5 Wady stron HTML5 Pierwsze pobranie treści wyłącznie online Brak możliwości wykorzystania natywnych elementów systemów OS Brak notyfikacji systemowych i komunikacji bezpośredniej z odbiorcą Brak widgetów systemowych Brak wsparcia grafiki 3D dla gier i zaawansowanych aplikacji Pełne wykorzystanie możliwości platformy OS wymaga dedykowanego HTML5
Podsumowanie – dla kogo aplikacje, dla kogo HTML5
Rozwiązanie dla każdego? + = Hybryda
HTML5 - czy przewróci do góry nogami rynek aplikacji? NIE – TO KOLEJNE NARZĘDZIE DOTARCIA DO KLIENTA
E-mail: biuro@norbsoft.com Dziękuję Dane kontaktowe Tomasz Witt +48 511 000 666 tomasz.witt@norbsoft.com E-mail: biuro@norbsoft.com WWW: http://www.norbsoft.pl , www.ngames.pl , www.ntlab.pl , www.facebook.com/norbsoft