Modelowanie populacji i przepływu opinii pomiędzy aktorami sztucznej inteligencji za pomocą sieci społecznej Wojciech Toman.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Leszek Smolarek Akademia Morska w Gdyni 2005/2006
Advertisements

1 Warszawa, 21 lutego 2008 r. Przegląd budżetu UE a kierunki reformy polityki spójności Podsekretarz Stanu w Augustyn Kubik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie.
Planowanie bezkolizyjnego ruchu w środowisku wielu robotów z wykorzystaniem gier niekooperacyjnych OWD
Time dependent cross correlations between different stock returns: A directed network of influence Zależności czasowe korelacji pomiędzy zwrotami z różnych.
Topology of the World Trade Web. Świat jako twór stawiający wysokie wymagania Świat staje się globalną wioską- global village Ogromne znaczenie handlu.
Przejścia fazowe w modelu Isinga na sprzężonych sieciach złożonych
HERD BEHAVIOR AND AGGREGATE FLUCTUATIONS IN FINANCIAL MARKETS Rama Cont & Jean-Philipe Bouchaud. Macroeconomic Dynamics, 4, 2000, Cambridge University.
Uczenie ze wzmocnieniem
Zadania przygotowawcze na egzamin
Literatura podstawowa
Sztuczna Inteligencja Reprezentacja wiedzy I Logika przybliżona
WYKŁAD 6. Kolorowanie krawędzi
Wykład 6 Najkrótsza ścieżka w grafie z jednym źródłem
Krzysztof Cichy Katedra Ekonomii Matematycznej
Zadanie z dekompozycji
Sieci Petriego Marcin Jałmużna.
Formalizacja i uwiarygodnianie Iteracyjny proces syntezy modeli
Wskaźniki analizy technicznej
Zrównoleglanie programu sekwencyjnego
Sztuczna Inteligencja 2.1 Metody szukania na ślepo
Optymalizacja własności mikrostruktury przy pomocy algorytmów genetycznych na bazie Cyfrowej Reprezentacji Materiału Autor: Daniel Musiał Promotor: dr.
Szachy komputerowe. Ogólna idea silnika szachowego.
Promotor: dr inż. Leszek Koszałka Autor: Markuszewski Kamil
Analiza porównawcza wybranych metod sztucznej inteligencji w komputerowych grach strategicznych Comparative analysis of artificial iteligece methods applied.
Błądzenie przypadkowe i procesy transportu w sieciach złożonych
Algorytmy i struktury danych
Katedra Informatyki i Ekonometrii
Projektowanie - wprowadzenie
Temat: Symulacje komputerowe lotu helikoptera w języku Java
Temat: Symulacje komputerowe lotu helikoptera w języku Java
Temat: Symulacje komputerowe lotu helikoptera w języku Java
Minimalne drzewa rozpinające
Przepływy w sieciach. Twierdzenie minimaksowe.
Algorytm mini-max.
Układy sekwencyjne pojęcia podstawowe.
Nauki ścisłe vs. złożoność świata przyrody
Przebieg warsztatu Prezentacja 1: „Usprawnianie procesów w MSZ” Pan Kamil Adamczewski Ministerstwo Spraw Zagranicznych Prezentacja 2: „Wpływ kultury.
MECHANIKA NIEBA WYKŁAD r.
AI w grach komputerowych
Sieci bayesowskie Wykonali: Mateusz Kaflowski Michał Grabarczyk.
Bluetooth Pojęcie Historia Nazwa Logo Zasada działania Podsumowanie
Rodzaje, przechodzenie grafu
Podstawowe informacje o maturze dla gimnazjalistów.
Systemy kolejkowe - twierdzenie Little’a
Promotor: dr inż. Leszek Koszałka Autor: Markuszewski Kamil
MS Excel - wspomaganie decyzji
UML W V ISUAL S TUDIO Mateusz Lamparski. UML D EFINICJA Unified Modeling Language (UML) to graficzny język do obrazowania, specyfikowania, tworzenia i.
Algorytmy i Struktury Danych
EXCEL Wstęp do lab. 4. Szukaj wyniku Prosta procedura iteracyjnego znajdowania niewiadomej spełniającej warunek będący jej funkcją Metoda: –Wstążka Dane:
Projektowanie obiektowe. Przykład: Punktem wyjścia w obiektowym tworzeniu systemu informacyjnego jest zawsze pewien model biznesowy. Przykład: Diagram.
Literatura podstawowa
Projektowanie bazy danych z użyciem diagramów UML Obiektowe projektowanie relacyjnej bazy danych Paweł Jarecki.
4 lipca 2015 godz pok września 2015 godz pok. 212.
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Wybrane zagadnienia inteligencji obliczeniowej Zakład Układów i Systemów Nieliniowych I-12 oraz Katedra Mikroelektroniki i Technik Informatycznych proponują.
SZTUCZNA INTELIGENCJA
Metody Inteligencji Obliczeniowej
Grafika 2d - Podstawy. Kontakt Daniel Sadowski FTP: draver/GRK - wyklady.
GeneracjeTechnologia Architektura przetwarzania 0. Przekaźniki elektromechaniczne 1. Lampy elektronowe 2. Tranzystory 3. Układy scalone 3.5.Układy dużej.
Analiza sieci społecznych
Metody Badań Operacyjnych Michał Suchanek Katedra Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw Transportowych.
Metody Inteligencji Obliczeniowej Adrian Horzyk Adrian Horzyk Akademia Górniczo-Hutnicza Wydział Elektrotechniki, Automatyki, Informatyki i Inżynierii.
Zagadnienia transportowe Katedra Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw Transportowych.
Inżynieria systemów informacyjnych
Elementy analizy sieciowej
Efektywność algorytmów
WARSAW DATA SCIENCE MEETUP
Algorytmy i struktury danych
Sztuczna Inteligencja Gry i programy oparte na szukaniu
Sztuczna Inteligencja Reprezentacja wiedzy I Logika przybliżona
Zapis prezentacji:

Modelowanie populacji i przepływu opinii pomiędzy aktorami sztucznej inteligencji za pomocą sieci społecznej Wojciech Toman

Zagadnienia Wprowadzenie do tematu Podstawowy model przepływu opinii Źródła informacji a rola gracza w systemie Rozszerzenia modelu Wady modelu Przykładowa implementacja Podsumowanie

Wprowadzenie do tematu Zbyt mała waga sztucznej inteligencji w tworzeniu gier Efekty specjalne to nie wszystko Nadrzędna rola informacji w funkcjonowaniu naszego świata a zachowania Aktorów Ogólny model sieci społecznej

Podstawowy model przepływu opinii Sieć społeczna Graf skierowany z wagami Respekt i jego asymetryczność Pomiędzy dwoma wierzchołkami istnieją 0 lub 2 krawędzie Opinia Skończona liczba tematów (informacji) w danej chwili Usuwanie nieaktualnych tematów (optymalizacja) Stopień Przekonania Dowolna skala Wpływ na przepływ opinii Zmiany opinii a postępowanie Aktora. Dążenie Aktora do opinii wyznawanej przez większość Przekazywanie opinii przez Aktora tym chętniej im wyższy jego stopień przekonania Indywidualizm osiągany za pomocą Stopnia Podatności Modelowanie zmiany zachowań za pomocą logiki rozmytej

Przykładowa sieć społeczna Aktor Respekt A B C D 2 3 -1 Aktor izolowany

Źródła informacji a rola gracza w systemie Źródło informacji - Aktor o specjalnym statusie Może generować nowe informacje, a nie tylko przekazywać opinię na dany temat innym Aktorom Rozprzestrzenianie informacji ze źródła Przejście sieci wszerz lub w głąb Pominięcie Aktorów izolowanych Sieć informacji Początkowa opinia Gracz jako źródło informacji Większa interaktywność Nowy wymiar rozgrywki

Rozszerzenia modelu Jednostki społeczne – modelowanie rodziny, stada, narodu Prawda – reakcja Aktorów na informacje fałszywe/prawdziwe Wpływ odległości pomiędzy Aktorami – zmiany w przepływie opinii po uwzględnieniu fizycznej odległości między Aktorami Przywódcy – szczególnie charyzmatyczni Aktorzy Priorytety informacji – im ważniejsza informacja, tym większy jej wpływ na zachowanie Aktora

Wady modelu Duża złożoność obliczeniowa przy sieci gęstej lub bliskiej gęstej Zwykle nierealistyczne podejście do zagadnienia - staranne zaprojektowanie sieci ogranicza negatywne skutki Duże zapotrzebowanie na pamięć Kilkanaście, kilkadziesiąt MB przy złożonej sieci Nieprzewidywalność wyników Ograniczenie nieprzewidywalności można uzyskać poprzez staranny projekt sieci Aktorom, którzy nie powinni zmieniać swojej opinii należy przypisać Stopień Podatności wynoszący 0

Przykładowa implementacja Wzbogacenie podstawowego modelu o możliwość dodawania nowych tematów: CNetwork – reprezentacja całej sieci społecznej CActor – reprezentacja pojedynczego aktora w sieci STopic – reprezentacja pojedynczego tematu w sieci SInformation – reprezentacja informacji znanej aktorowi

Przykładowe wyniki Wykres zależności Stopnia Przekonania do pewnej informacji dla 100 aktorów pomiędzy, którymi zdefiniowano 200 połączeń, od czasu (czas trwania symulacji – 100 jednostek). Maksymalna wartość przekonania na poziomie 10; minimalna na poziomie – (-10). Podczas symulacji nie pojawiła się żadna nowa informacja – opinia stabilna Podczas symulacji pojawiła się nowa informacja – gwałtowne zmiany opinii

Podsumowanie Zastosowanie w każdym gatunku gier Najlepiej nadaje się do gier, w których wiele zależy od rozmów z NPC i strategii Proste rozwiązanie polegające na dodaniu opinii i jej przepływu znacznie zwiększa realizm modelowanego świata

Bibliografia Reynolds C., “Boids. Background and Update”, http://www.red3d.com/cwr/boids/ Korzan B., “Elementy teorii grafów i sieci. Metody i zastosowania”, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1978 Cole S., “Modeling Opinion Flow in Humans Using Boids Algorithm & Social Network Analysis”, http://gamasutra.com/features/20060928/cole_01.shtml, 2006 McCuskey M., “Logika rozmyta w grach”, “Perełki programowania gier. Tom 1”, Helion, Gliwice 2002