Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu Przedstawienie projektu Community and Service Projekt dotyczący [environment]ochrony środowiska-akcja zbiórka makulatury oraz ankieta badawcza wśród uczniów naszej szkoły: Czy troszczysz się o środowisko.
Spis treści Czas akcji Pomysłodawcy Uczestnicy Cel Przebieg akcji [ podsumowanie akcji zbiórka makulatury oraz prezentacja wyników przeprowadzonej ankiety] Finał [przedstawienie moich refleksji]
Czas akcji Luty 2010r.- akceptacja planu przez Panią Katarzynę Zarembę. Koniec lutego- rozpoczęcie akcji zbiórki makulatury. Kwiecień 2010r.- wywóz makulatury na skup. Koniec maja 2010r.- przygotowanie i przeprowadzenie ankiety w szkole. Czerwiec 2010r.-analiza wyników ankiet. Luty, marzec, maj- spotkania konsultacyjne w sprawie prowadzonego projektu.
Pomysłodawcy Maciej Gernaszewski- główny pomysłodawca Katarzyna Gernaszewska- wsparcie projektu Katarzyna Zaremba- koordynator i konsultant projektu
Uczestnicy Zbiórka makulatury- nauczyciele, uczniowie, rodzice naszej szkoły. Moja mama –wywóz makulatury. Ankiety- uczniowie gimnazjum i liceum. Przedstawiciel skupu –sprzedaż makulatury. Pan ochroniarz naszej szkoły- pomoc w przenoszeniu makulatury.
Cel Zbiórka makulatury- uświadomienie uczniom i nauczycielom potrzeby dbania o ochronę środowiska. Oszczędność wycinania lasów poprzez zbiórkę makulatury i ponowne przetworzenie zebranego papieru. Ankieta- ogólna wiedza uczniów na temat wybranych zagadnień z zakresu ochrony środowiska.
Przebieg akcji Koniec lutego –przygotowanie plakatu informującego o zbiórce makulatury, rozstawienie kartonów z napisem: Zbieramy makulaturę. Luty-Czerwiec akcja zbiórki i wywozu makulatury. Do kwietnia udało się zebrać 200 kg makulatury. Za zebraną makulaturę otrzymałem kwotę 30zł, którą zamierzam przekazać na akcję charytatywną pt. Ochrona polskich rysi. Akcja zbiórki wciąż trwa- jeszcze przed rozpoczęciem wakacji planuję wywóz makulatury na skup. Maj- przygotowanie i przedstawienie do wypełnienia ankiet. Przez 3 dni pani od biologii zajmowała się ankietami [wypełnianie ankiet przez uczniów].
Analiza wyników ankiet 1.Czy uważasz, że środowisko przyrodnicze w Polsce jest bardzo, czy też mało zanieczyszczone? (proszę wybrać jedną odp.) większość z uczniów uważa, że nasze środowisko jest średnio zanieczyszczone 2. Który z problemów środowiskowych uważasz za najistotniejszy dla Polski? uczniowie zwracają uwagę na następujące problemy: zanieczyszczenie gleby, powietrza i wód powierzchniowych oraz wycinanie lasów. 3. Czy twoim zdaniem, masz wpływ na stan środowiska naturalnego większość uważa, ze ma raczej wpływ na stan ochrony środowiska 4. Czy zdarzyło się Ci zrobić coś dla ochrony środowiska: duża grupa zwraca uwagę na takie elementy jak segregacja odpadów oraz społeczny udział w akcjach np. zbieranie śmieci 5. Które opakowanie napojów jest, według Ciebie, najmniej szkodliwe dla środowiska? za najmniej szkodliwe uznali: szklaną butelkę, karton, plastikową butelkę zwrotna 6. W jaką torbę najczęściej pakujesz zakupy w sklepie? najczęściej wymieniane: papierowa torba, plastikowa wielokrotnego użytku, z tkaniny naturalnej
Analiza wyników ankiet 7. Który z wymienionych sposobów zagospodarowywania odpadów stałych, jest, według Ciebie, najbardziej właściwy? największa ilość odp. segregowanie w celu ponownego wykorzystania 8. Które z poniższych odpadów nadają się do ponownego przetworzenia?(proszę wybrać dowolna liczbę odpowiedzi) szklana butelka, plastikowa butelka zwrotna, karton – największa ilość zakreślonych odp. 9. Czy w twoim domu dokonuje się segregacji śmieci? 10 osób odpowiedziało, że dokonuje się u nich segregacji odpadów, u 9 osób nie dokonuje się segregacji odpadów. 10. Czy potrafisz wymienić trzy sposoby na oszczędzania wody (wpisz w poniższych punktach) wszyscy potrafili podać przykłady na oszczędzanie wody: np. zakręcać wodę podczas mycia zębów, brać prysznic zamiast kąpieli w wannie, używać zmywarki do naczyń. 11. Korzyści związane ze stosowania żarówek energooszczędnych ( wypisz minimum trzy przykłady) wszyscy potrafili podać jakieś przykłady, np. Mniejsze wydzielanie dwutlenku węgla do środowiska, oszczędność energii ( tańsze rachunki za prąd), dłużej działają. 12. W jaki sposób dbasz o ochronę roślin i zwierząt [ gdy spotkasz jakiś gatunek zagrożony co w tedy robisz podaj min. 3 przykłady]. uczniowie starają się nie szkodzi roślinom i zwierzętom – raczej potrafią odpowiednio zareagować i pomóc w przypadku napotkania gatunków chronionych i nie tylko chronionych.
Ogólne wnioski Na podstawie przeprowadzonej ankiety wygląda na to, iż uczniowie naszej szkoły mają świadomość i potrzebę dbania o ochronę środowiska. Zwracają uwagę na odpowiednie zachowania i korzystają z takich rzeczy, aby jak najmniej szkodzi środowisku. Są otwarci i włączają się w prowadzone akcje – tu np. zbiórka makulatury czy też udział w ankiecie. Uważam, że należy ciągle edukować i podnosić świadomość społeczeństwa w temacie ochrony środowiska, gdyż jeśli nie zadbamy odpowiednio o nasze środowisko, mogą nas spotkać katastrofalne skutki, które już w tej chwili częściowo odczuwamy np. efekt cieplarniany i anomalia pogodowe ( huragany, powodzie, susze). W mojej następnej krótkiej prezentacji przedstawię najważniejsze według mnie element ochrony środowiska.
Finał- przełomowe momenty W kwietniu wywóz na skup makulatury – zebrana kwota 30 zł Czerwiec –następna partia makulatury do wywiezienia na skup Czerwiec – analiza ankiet i przedstawienie wyników komisji
Moje refleksje 1.Przygotowanie tego projektu pozwoliło mi nauczyć się robienia ankiet, zrobienia analizy ankiet, rozszerzyłem swoją wiedzę na temat ochrony środowiska. 2.W przyszłym roku szkolnym zamierzam kontynuować akcję zbiórki makulatury oraz przygotować w szkole obchody dnia śmieci. 3. Uważam, że mogłem jeszcze bardziej aktywnie informować o prowadzonej zbiórce makulatury, przygotować więcej plakatów informacyjnych, zrobić ogłoszenie na stronie internetowej szkoły oraz mogłem wcześniej przygotować ankietę. 4. Zdobyta przeze mnie wiedza pozwoli mi jeszcze bardziej dbać o nasze środowisko. 5. Z cech ucznia learner profile rozwijałem: thinkers, open minded, communicators, caring.
Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu Ochrona środowiska Co najbardziej szkodzi a co pomaga środowisku.
Podstawowe informacje o ochronie środowiska. Środowisko przyrodnicze- wszystkie elementy ożywione i nieożywione na określonym terenie. Ochrona środowiska- troszczenie się o środowisko. Globalne ocieplenie- wzrost średnich temperatur atmosfery oraz oceanów. Efekt cieplarniany-zjawisko ocieplenia atmosfery spowodowane dużą ilością spalin.
Kliknij ikonę, aby dodać obraz Skutki zatrucia środowiska Dziura ozonowasmog Tornado Efekt kwaśnych deszczy
Kliknij ikonę, aby dodać obraz Recykling – przetworzenie odpadów Segregacja odpadów Sadzenie lasów Elektrownie wiatrowe Skup makulatury Żarówki energooszczędne Zapobieganie skutkom zanieczyszczenia środowiska.
Bibliografia Google grafika: tornado, smog, kwaśne deszcze, dziura ozonowa, recykling, elektrownie wiatrowe, zakładanie lasu, skup makulatury Chemia nowej ery kl.1 gimnazjum wyd. Nowa era Nowa encyklopedia PWN wyd. Zielona sowa