JAK UCHRONIĆ DZIECI I MŁODZIEŻ PRZED SIĘGANIEM PO UŻYWKI???

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZAŻYWASZ - PRZEGRYWASZ
Advertisements

Uzależnieniom mówimy STOP!
Co zrobić, aby być bezpiecznym?
program profilaktyki uzależnień
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
Centrum Profilaktyki i Edukacji Społecznej PARASOL
WARSZTATY DLA GIMNAZJALISTÓW I UCZNIÓW SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
Profilaktyka wobec osób starszych
PRELEKCJA DLA RODZICÓW
II LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE IM.ZIEMI KOCIEWSKIEJ
Uzależnienia a rozwój dziecka
UZALEŻNIENIA W dzisiejszych trudnych i stresujących czasach ludzie coraz częściej popadają w różnorakie uzależnienia. Nie tylko chodzi o typowe nałogi,
Przyczyny zaburzeń nastroju, specyfika symptomów u dzieci i młodzieży
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Profilaktyka to wszelkie działania podejmowane w celu zapobiegania jakiemuś zjawisku, ochrona przed niepożądanym skutkiem jakiegoś zjawiska TYPY PROFILAKTYKI.
Alkohol w ś ród m ł odzie ż y. Czy chłopcy pij ą wi ę cej ni ż dziewcz ę ta?? Pozory mylą
Nastolatki i ich problemy
Strategie pracy psychologicznej z osobą doznającą przemocy domowej
Zajęcia integracyjno-edukacyjne dla uczniów klas I odbyły się w okresie od września do listopada 2006r. i objęły 138 uczestników czyli 5 klas I. Ponadto.
Problemy nastolatków w XXI wieku .
DORADCA posiada aktualną wiedzę z zakresu zawodoznawstwa, rynku pracy, aktywizacji zawodowej KLIENT często może posiadać wiedzę nieaktualną i posługiwać
warsztaty dla rodziców
Zagrożenia młodego człowieka!!!.
„Czyste Powietrze Wokół Nas”
Zdrowy styl życia Zdrowy styl życia Autor: Martyna Ignaszewska Kl.VI
PROFILAKTYKA UZALEŻNIEŃ
Od maja 2002 r. do października 2003 r. trwała I edycja akcji "Szkoły z klasą". Wzięło w niej udział ponad 4,3 tys. szkół, z których 3118 zrealizowało.
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
SYSYTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W SZKOLE
Sekcja Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia
Wyniki ankiety dotyczącej postaw młodzieży Gimnazjum nr 2 w Rumi wobec środków uzależniających przeprowadzonej w październiku 2007 Szkoła Promująca.
Wyniki ankiety dotyczącej postaw młodzieży wobec środków uzależniających przeprowadzonej w marcu 2006 roku wśród społeczności naszej szkoły   Liczba.
PROFILAKTYKA.
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
JAK TRAFNIE POSTĘPOWAĆ Z DZIECKIEM W OKRESIE DORASTANIA?
Ocena poziomu bezpieczeństwa w Zespole Szkół nr 3 – Szkole Podstawowej nr 3 im. Elizy Orzeszkowej w Zamościu w I półroczu 2013/2014.
w praktyce pedagogicznej
JAK NAUCZYĆ SIĘ MÓWIĆ "NIE"?
"CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS".
Autorzy: Kinga Kolaszyńska Anna Jankowska weronika wlaszczyk
Podsumowanie realizacji programu profilaktyki palenia tytoniu
Postawa asertywna.
Wychowywać to kochać i wymagać
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
Nie pal przy mnie, proszę
„ S ą warto ś ci, których nikomu nie mo ż emy przekaza ć, bo ka ż dy musi dojrze ć do nich sam, i to nieraz bardzo ż mudn ą prac ą „ ( ks. JanTwardowski)
Co to jest? Jak z nim walczyć?
Ocena poziomu bezpieczeństwa w Zespole Szkół nr 3 – Szkole Podstawowej nr 3 im. Elizy Orzeszkowej w Zamościu w I półroczu 2014/2015.
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
Pracownia Terapii i Psychoedukacji
 Uczniowie klas IV-VI Szkoły Podstawowej im. Tadeusza Kościuszki w Zawadce realizowali projekt edukacyjny pn „Dopalacze – droga donikąd”. Celem projektu.
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
Razem przeciw dopalaczom Paula Lutowska, 16 lat Liceum Ogólnokształcące im. T. Kotarbińskiego w Sępólnie Krajeńskim, ul. Młyńska 42 Sępólno Krajeńskie.
ZASADY I GRANICE W PROCESIE WYCHOWANIA ..
Programy profilaktyczne realizowane w Zespole Szkół w Sarzynie w roku szkolnym 2016/2017 w ramach współpracy z Państwowym Powiatowym Inspektoratem Sanitarnym.
STOP PRZEMOCY I AGRESJI !!!
Przeciwdziałanie narkomanii
Opracowała: Katarzyna Płatek
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
Wykonały: Dominika Radziewińska Kinga Stelmaszczuk
JAK ROZWIJAĆ INTELIGENCJĘ EMOCJONALNĄ U DZIECKA?
Profilaktyka to wszelkie działania podejmowane w celu zapobiegania jakiemuś zjawisku, ochrona przed niepożądanym skutkiem jakiegoś zjawiska TYPY PROFILAKTYKI.
Zapis prezentacji:

JAK UCHRONIĆ DZIECI I MŁODZIEŻ PRZED SIĘGANIEM PO UŻYWKI???

Prewencja, czyli przeciwdziałanie problemowi jest znacznie skuteczniejsze niż leczenie jego skutków ? Ryzyko zetknięcia się dziecka z używkami jest w dzisiejszych czasach bardzo wysokie, a usuwanie szkód i konsekwencji czasochłonne i trudne. Liczne fakty na temat szkodliwości wszelkich używek powinny skłonić dorosłych do reagowania, ale i działania prewencyjnego w środowisku dzieci i młodzieży. Specjaliści wkładają coraz więcej wysiłku w zapobieganie chorobom i wszelkiej patologii. Zachowania prewencyjne uznaje się obecnie za bardziej skuteczne i trwałe, niż przeciwdziałanie zaistniałym już skutkom.

Oto kilka pomysłów, sugerujących co możesz zrobić, aby zmniejszyć szanse na kontakt Twojego dziecka z używkami.

Podstawą przeciwdziałania jest rozmowa - należy przekazać kluczowe informacje na temat niebezpieczeństw i pułapek związanych z używkami. - Rozmawiaj z dzieckiem na temat alkoholu, narkotyków i papierosów. Bez moralizowania i straszenia przekaż, w jaki sposób działają i jakie są najważniejsze konsekwencje konkretnych używek. -Jeśli dziecko jest starsze porozmawiaj o konsekwencjach psychologicznych sięgania po alkohol, czy narkotyki. -Rozmowa, ale i aktywne słuchanie mogą sprzyjać wyłonieniu się problemów, jakie nastolatek aktualnie przeżywa.

-Dla uwiarygodnienia swojego przekazu bądź dla swojego dziecka dobrym przykładem - ono doskonale widzi i zna Twoją postawę wobec używek, o których mówisz. Jeśli chcesz uchronić swoich najbliższych przed szkodliwymi następstwami ich zażywania, najlepiej zacznij od zmiany własnej postawy. -Ustal jasne zasady dotyczące wszelkich używek. Granice pozwalają rozpoznawać dzieciom, co jest złe, a co dobre i akceptowalne. Wyraźnie zakomunikuj, że picie alkoholu, palenie papierosów i branie narkotyków jest zakazane. Warto podkreślić, że zasada ta jest stworzona z miłości i troski o ich dobro. Bądź dla swojego dziecka przyjacielem, a nie wrogiem. Zbyt surowe, nieuzasadnione zakazy mogą przyczynić się do postawy buntowniczej. Pamiętaj - gdy ustalona zasada zostanie złamana, zawsze wyciągaj ustalone wcześniej konsekwencje. Ważne, aby kary były adekwatne do wieku dziecka.

-Pomóż swojemu dziecku wykształcić jego własny system wartości -Pomóż swojemu dziecku wykształcić jego własny system wartości. Bądź dla niego wsparciem i podporą. Dla błądzących nastolatków wartości są niezwykle ważnym ugruntowaniem i poczuciem wchodzenia w dorosłość. Sprzyjają również wzmacnianiu pewności siebie. Bez obranych priorytetów i celów bardzo łatwo jest ulec urokowi używek. Ponadto świadomość, co jest dobre a co złe dodaje odwagi w podejmowaniu decyzji i w ewentualnej obronie własnego zdania. Rola dorosłego polega nie tylko na byciu przykładem, ale i drogowskazem w odnalezieniu najważniejszych aspektów w życiu.

-Zorganizuj dziecku czas -Zorganizuj dziecku czas. Okres wakacji jest najlepszy na eksperymentowanie z używkami. Dlaczego? Ponieważ dzieci i młodzież mają wówczas najwięcej czasu, a zarazem najmniej kontroli ze strony dorosłych. Młodzi ludzie sięgają najczęściej po alkohol, papierosy, czy narkotyki z nudy, ale i chęci eksperymentowania. Atrakcyjne, twórcze i zdrowe zajęcia staną się obszarem do eksplorowania nowości, ale i zabiją wakacyjną nudę (zwłaszcza u dzieci spędzających wakacje w mieście). Będą również źródłem ciekawych doświadczeń, które na pewno zaowocują w przyszłości.

-Pomóż wykształcić wysoką samoocenę -Pomóż wykształcić wysoką samoocenę. Dzieci i młodzież w wieku najbardziej podatnym na eksperymentowanie z używkami są jednocześnie w okresie kształtowania swojej samooceny i umiejętności społecznych. Pomoc rodzica czy pedagoga jest tutaj jak najbardziej wskazana. Ich rola leży we wspieraniu i pomocy, by nastolatek czuł się dobrze sam ze sobą. Akceptacja, jawna aprobata dla wskazanych postaw i zachowań, oraz zaufanie sprzyjają wykształceniu się u dziecka wiary w siebie. Okres młodzieńczy to także nauka asertywności i radzenia sobie z naciskiem grupy rówieśniczej. Umiejętność poradzenia sobie z namowami kolegów będzie na tym etapie bardzo cenna. Pomóż, więc dziecku nauczyć się odmawiać w sposób zgodny z jego uczuciami i oczekiwaniami.

-Rozmawiaj z rodzicami innych dzieci -Rozmawiaj z rodzicami innych dzieci. Wzajemne wsparcie i wymiana informacji są wskazane i mogą być bardzo pomocne. Wspólnie zawsze łatwiej znaleźć rozwiązania. -Czasami dorośli niestety nie mają wpływu na to, czy ich dziecko zetknie się z używkami. Mogą jednak wiele zrobić, by opóźnić moment pierwszego kontaktu a tym samym zapobiec uzależnieniu. Wpojone wartości powinny uniemożliwić niebezpieczny kontakt z alkoholem czy narkotykami. Wzmacniana wiara w siebie stanie się fundamentem potrzebnym do tego, by nigdy nie próbować podwyższać swojej samooceny szkodliwymi używkami.

Dziękuję za uwagę!