PROJEKT POGODA JEST ZAWSZE AUTORZY UCZNIOWE KL. IV, V SZKOŁY PODSTAWOWEJ W DARGOMYŚLU
DLACZEGO POGODA JEST ZAWSZE ? PYTANIE KLUCZOWE DLACZEGO POGODA JEST ZAWSZE ?
CEL PROJEKTU POZNAJEMY RÓŻNE WYMIARY SŁOWA POGODA – JEJ CECHY, ELEMENTY, NARZĘDZIA DO POMIARU.... NAUCZYMY SIĘ BADAĆ POGODĘ
A tak to się zaczęło…. Najpierw szukaliśmy informacji o przyrządach służących do pomiaru składników pogody w szkolnej bibliotece
Po zebraniu informacji zaczęliśmy rysować modele przyrządów, powstały cztery grupy: WIATR CIŚNIENIE TEMPERATURA OPADY
Z zebranych informacji i szkiców powstała mapa myślowa taka była na początku…..
W miarę czasu rozrastała się
A oto efekt końcowy
Powstały przyrządy pomiarowe deszczomierz wiatromierz
klatka meteorologiczna barometr klatka meteorologiczna
Każda grupa zbierała przez miesiąc pomiary składników pogody Każda grupa zbierała przez miesiąc pomiary składników pogody. Wyniki pomiarów przedstawiają poniższe wykresy:
OPADY W MM
Co to jest pogoda ?
Pogoda to stan atmosfery ziemskiej w danym miejscu i czasie; jest określona zespołem elementów i zjawisk meteorologicznych., tj. wartościami ciśnienia, temperatury i wilgotności powietrza, rodzajem i ilością opadów, wielkością zachmurzenia i innymi.
deszcz, opad atmosferyczny złożony z kropelek wody o średnicy ponad 0,5 mm;
ciśnienie, skalarna wielkość fizyczna charakteryzująca siłę oddziaływania ośrodka materialnego lub promieniowania na powierzchnię innego ciała, np. oddziaływania gazu lub cieczy na ściankę naczynia, lub na powierzchnię ograniczającą jakąkolwiek część ośrodka, oddziaływania budynku na podłoże, światła na oświetlony ekran;
temperatura -skalarna wielkość fizyczna, jeden z parametrów określających stan układu termodynamicznego.
wiatr, ruch powietrza względem powierzchni Ziemi (ściślej jego składowa pozioma);
POGODA JEST ZAWSZE BO……. Bo gdy jest deszcz, słoŃce, ŚNIEG CZY GRAD JEST ONA ZAWSZE DOBRA LUB ZŁA, Ładna lub brzydka.
KONIEC Wyprodukowano w Szkole Podstawowej w Dargomyślu pod kierunkiem pani Joanny Gołębiewskiej w ramach projektu „Z Małej Szkoły w Wielki Świat”