POLSKA IZBA HANDLU Bruksela, 27 LUTEGO 2013
SKALA WIELKOŚCI RYNKU WYROBÓW TYTONIOWYCH W POLSCE Sprzedaż papierosów w Polsce w miliardach sztuk Handel legalny Średnio 14,3 % Lokalnie do >50% Handel nielegalny
STRUKTURA DYSTRYBUCJI WYROBÓW TYTONIOWYCH W POLSCE Handel niezależny 100 000 punktów Sieci handlowe 20 000 punktów HoReCa 19 000 punktów 74% 21% 5% Kanały sprzedaży % udziału w sprzedaży powierzchnia km2 populacja Punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych Francja 675 417 66 000 000 28 000 Polska 312 689 38 000 000 140 000 Hiszpania 504 645 47 000 000 13 000 Na podst. Nielsen 2009
STRUKTURA SPRZEDAŻY WYROBÓW TYTONIOWYCH W POLSCE UDZIAŁ PROCENTOWY W OBROCIE POSZCZEGÓLNYCH FORMATÓW przybliżona ilość sklepów segmencie przybliżony udział wyrobów tytoniowych w obrocie hipermarkety 300 2 % supermarkety 4 500 3 % duże sklepy spożywcze 5 500 4 % średnie sklepy spożywcze 31 000 5 % małe sklepy spożywcze 51 000 15 %* kioski i saloniki prasowe 18 000 40 % stacje benzynowe 6 000 30 % sklepy specjalistyczne m.in. monopolowe, tytoniowe 4 000 15 - 80 % HoReCa (Hotels Restaurants Catering) 19 000 b/d 139 300 *jest to wartość średnia. Lokalnie może ona być znacznie wyższa Dla około 80 000 punktów handlowych wyroby tytoniowe stanowią ponad 15% całej sprzedaży.
PAPIEROSY MENTOLOWE I SLIM W POLSKIM HANDLU DETALICZNYM Wyroby tytoniowe o smaku mentolowym oraz papierosy typu „slim” tj. o średnicy mniejszej niż 7,5 mm stanowią ok 38 % rynku wyrobów tytoniowych w Polsce. Ich wycofanie spowoduje, iż w mniejszych sklepach w których udział wyrobów tytoniowych w ogólnym obrocie wynosi obecnie od 10% do 40% całego obrotu, spadek całościowego obrotu wspomnianych punktów handlowych od 3,8% do 15,2%. Im mniejszy jest sklep tym większy jest udział wyrobów tytoniowych w jego obrotach. Oznacza to w praktyce iż małe rodzinne sklepy spożywcze mogą stracić nawet do 15 % całkowitej sprzedaży, co w praktyce przełoży się na konieczność ich likwidacji i utratę pracy, a tym samym źródeł utrzymania dla całych rodzin. Może to dotyczyć nawet kilkunastu tysięcy sklepów.
WPŁYW REWIZJI DYREKTYWY TYTONIOWEJ NA INNE OGNIWA RYNKU SPADEK SPRZEDAŻY WYROBÓW TYTONIOWYCH W LEGALNYM HANDLU SPOWODUJE SPADEK SPRZEDAŻY POWIĄZANYCH PRODUKTÓW NABYWANYCH „PRZY OKAZJI” wyroby tytoniowe są bardzo często produktem który generuje ruch, i odwiedzanie punktu sprzedaży przez konsumentów. PRZYKŁADY GRUP PRODUKTÓW NABYWANYCH „PRZY OKAZJI”: 36%* Baterie 40%* Słodycze impulsowe 77%* Doładowania GSM 73%* Gazety * % sprzedaży danej grupy produktowej w tym kanale
Szara strefa wyrobów tytoniowych 2010 2011 Utracona w 2011 roku akcyza i VAT z tytułu szarej strefy wyrobów tytoniowych: 4,9 mld zł * Wzrost nielegalnego handlu wyrobami tytoniowymi w 2007-2011 ponad 78% Udział papierosów „slim” w nielegalnym obrocie 40% *wpływy budżetowe z podatków od wyrobów tytoniowych (akcyza i VAT) ok. 24 mld zł w 2011 Na podst. Niemczyk i Wspólnicy
15% do 40% udziału w całościowym obrocie to ok. 80 000 PODSUMOWANIE Liczba punktów handlu detalicznego w Polsce gdzie wyroby tytoniowe stanowią 15% do 40% udziału w całościowym obrocie to ok. 80 000 Wycofanie ze sprzedaży papierosów mentolowych i slim* to zmniejszenie całkowitych obrotów w małych sklepach nawet o 15% co realnie oznacza konieczność ich likwidacji - często jedynego często źródła utrzymania rodzin. Wprowadzenie ujednoliconych opakowań to dalszy spadek marż handlowych obecnie już minimalnych: marża detaliczna wynosi ok. 5%, hurtowa poniżej 2% = pogorszenie i tak już niskiej rentowności handlu. ŁĄCZNA LICZBA ZAGROŻONYCH DYREKTYWĄ TYTONIOWĄ MIEJSC PRACY: ok. 566 000 Miejsca pracy w handlu związane ze sprzedażą wyrobów tytoniowych: 500 000 Miejsca pracy w rolnictwie związane z uprawą tytoniu **: 60 000 Miejsca pracy w przemyśle: 6 000 Popyt zostanie przesunięty do szarej strefy zatem nie regulacje nie będą miały wpływu na zmniejszenie palenia i zdrowie publiczne, natomiast gospodarka i obywatele odczują potężny negatywny cios ekonomiczny. * To także spadek przychodów do budżetu z tytułu akcyzy i VAT o ponad 2 mld zł/rok i wzrost przestępczości. **również zagrożone przez zmniejszenie zapotrzebowania na krajowy tytoń na skutek wprowadzenia Dyrektywy