Ekonometria „Jaki wpływ na wielkość sprzedaży mają wydatki na reklamę oraz wielkość zatrudnienia ?” Dagmara Płachcińska Nr albumu: 19518
Wstęp – cel projektu W naszym projekcie chcemy ukazać jaki wpływ na wielkość sprzedaży mają wydatki na reklamę oraz wielkość zatrudnienia. Do obliczeń wykorzystaliśmy dane z firmy „Daga” z okresu 10 lat. Firma zajmuje się produkcją i sprzedażą mebli.
Szacowanie parametrów metodą najmniejszych kwadratów i interpretacja Szacowanie parametrów strukturalnych modelu wykonałam przy pomocy MNK.
Wariancja
Odchylenie standardowe składnika resztowego = 2 S S e e
Współczynnik zbieżności
Standardowe błędy szacunku
Wartość statystyki testowej
Odchylenie standardowe składnika resztowego
Wnioski Powyższe obliczenia jednoznacznie wskazują na to, że wydatki na reklamę, a także wielkość zatrudnienia istotnie wpływają na wielkość sprzedaży. W przypadku gdy wydatki na reklamę, bądź wielkość zatrudnienia wzrastają – wielkość sprzedaży także wzrasta. W przypadku gdy maleją, wielkość sprzedaży także maleje. Model ten może zostać wykorzystany w firmie „Daga”, a także w innych firmach z tej samej branży (sprzedaż mebli) w regionie. Służy on do sprawdzenia opłacalności zwiększania wydatków na reklamę, a także wielkości zatrudnienia.