Badania rynkowe są tym dla nauk społecznych czym medycyna dla biologii

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Sprawiedliwy podział, H. Young
Advertisements

ELEMENTY WSPÓŁCZESNEJ TEORII PRODUKCJI I PODZIAŁU Neoklasyczna teoria produkcji i podziału Trzy główne sposoby interpretacji interpretacji kapitału/zysku.
Mikroekonomia pozytywna
I. Definicja ekonomii jako nauki
Kryteria wyodrębniania kierunków/szkół w ekonomii
Psychologia Zarządzania
CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
Literatura Tyszka T., Falkowski A. Psychologia zachowań konsumenckich. GWP Gdańsk 2001 Falkowski A. Praktyczna psychologia poznawcza, marketing i reklama.
zarządzanie produkcją
badania rynku turystycznego
Teoria konsumenta.
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
Wykład nr 6 W prezentacji zostały wykorzystane slajdy pomocnicze do książki: Microeconomics, R.S.Pindyck D.L.Rubinfeld.
Polski e-commerce w dobie kryzysu okiem Skąpiec.pl Z tarczą czy na tarczy?
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Funkcjonowanie mechanizmu rynkowego
Metody badawcze w socjologii
Ku nowej ekonomii politycznej
„Efektywność a sprawiedliwość jako problem ekonomiczny” Jerzy Wilkin
Teoria zachowania konsumenta
Podstawy metodologiczne ekonomii
OGRANICZENIE BUDŻETOWE
Gary Stanley Becker ur „Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich”, PWN 1990.
Pytania problemowe do wykładów 1-7
Ekonomia eksperymentalna
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Ekonomia a Ekonomia Polityczna
STRATEGIE MARKETINGOWE FIRM
KULTURA ORGANIZACYJNA
Teoria wyboru konsumenta
Samorząd terytorialny
Marketing Analiza rynku Budowa wizerunku.
Dr inż. Sebastian Saniuk
Wprowadzenie do mikroekonomii
Badania konsumenckie w zarządzaniu serialem telewizyjnym Paweł Nowicki Michał Kociankowski.
Prawo Saya i ekonomia klasyczna
Współpraca brokerów i ubezpieczycieli. Partnerstwo w interesie klienta reguły wymiany podstawą budowania partnerstwa w relacjach ubezpieczający – broker.
Model cyklu realnego.
INFORMACJA MARKETINGOWA
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
według książki H. P. Young „Sprawiedliwy podział”
Aleksandra Popławska Marta Pawłowska
Czym jest Wybór Konsumenta? Badanie konsumenckie, którego celem jest wyłonienie najlepszych marek dostępnych na rynku polskim. Wybór Konsumenta Jest.
Racjonalność w ekonomii na podstawie „Metodologii ekonomii” Marka Blauga Paulina Bukowińska.
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Na czym polega istota i praktyczna użyteczność w CRM modelu „sześciu rynków” Filip Tadaj
Ekonomia eksperymentalna Magda Małkowska. MAGDA MAŁKOWSKA 2 Plan prezentacji Źródło Objaśnienie terminu Ekonomia – nauka eksperymentalna? Eksperymenty.
Edward Lazear Imperializm ekonomiczny
Postawa asertywna.
EWOLUCJA TEORII WARTOŚCI I CEN
Międzynarodowa integracja gospodarcza
Jak skutecznie budować pozycję firmy na rynku lokalnym?
mgr Paweł Augustynowicz Lublin 2008
Prawdy oczywiste Twoja firma w obliczu nowej ustawy o prawach konsumenta - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA:
na podstawie tekstu: W. Kwaśnickiego
Teoria organizacji Wykład 1.
Modele zachowań wyborczych
Decyzje dotyczące cen na rynku UE A.M. Zarzycka. Czynniki wpływające na kształtowanie cen na eurorynku - adaptacja zróżnicowana struktura konkurencji.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Segmentacja rynku.
Ekonomia menedżerska Wykład 1 Ekonomia jako nauka
Dominika Muś TiR, grupa 2b
przedmiot i metody analizy
MIKROEKONOMIA – program przedmiotu
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Marketing w Firmie.
Wstęp do polityki gospodarczej
Zapis prezentacji:

Badania rynkowe są tym dla nauk społecznych czym medycyna dla biologii Wiedza naukowa w praktyce badań rynkowych Teorie naukowe (psychologia, socjologia, ekonomia) a konsumenckie badania rynkowe. Czy wiedza naukowa pozwala lepiej rozumieć zachowania konsumentów? Co nowego w nauce? Czy zachowania konsumentów pozwalają lepiej rozumieć teorie naukowe? Co nowego na rynku? Badania rynkowe są tym dla nauk społecznych czym medycyna dla biologii

Model racjonalności konsumenta: między autokreacją a adaptacją Wiedza naukowa w praktyce badań rynkowych KONSUMENT Kim jest? Indywiduum a rola społeczna. Struktura potrzeb czy dynamiczny proces. Autokreacja RYNEK Czym jest? Instytucja społeczna a konstrukt poznawczy Mechanizmy uczenia się Adaptacja Co robi? DECYZJE. Uwarunkowania i ograniczenia decyzji indywidualnych. Model racjonalności konsumenta: między autokreacją a adaptacją

racjonalnego konsumenta Wiedza naukowa w praktyce badań rynkowych POMIAR Rzetelne informacje o faktach, metodyczne obserwacje rzeczywistości MODEL Maksymalnie oszczędny opis relacji między obserwacjami TEORIA Zasady, reguły, prawa wyjaśniające opisane relacje między obserwacjami Obserwacja – realizm Opis – oszczędność Wyjaśnienie – koherencja „model standardowy” racjonalnego konsumenta Metodologia pomiaru Czy mierzymy to, co chcemy mierzyć? Poprawność konstrukcji narzędzi Minimalizacja błędów pomiaru Stabilność i odtwarzalność pomiarów Metody analizy danych Czy dane spełniają założenia modelu? Eksploracja vs. konfirmacja Wnioskowanie

racjonalnego konsumenta Konsumenckie badania rynkowe Wiedza naukowa w praktyce badań rynkowych POMIAR MODEL TEORIA „model standardowy” racjonalnego konsumenta Czego i jak silnie pragną konsumenci (potrzeby); Jaką mają wiedzę, oczekiwania, preferencje i co wpływa na decyzje zakupu (preferencje i wybór); Czy są w pełni usatysfakcjonowani (satysfakcja); Czy i jaką cenę skłonni są zapłacić za oferowany produkt, usługę? Konsumenckie badania rynkowe Innowacja (oferta) Segmentacja (adres) Komunikacja (przekaz) Konsument – osoba, która: pragnąc zaspokoić potrzebę; dokonuje wyboru spośród dostępnych opcji zgodnie z własnymi preferencjami, dąży do osiągnięcia maksimum satysfakcji i „z własnej kieszeni” płaci za konsumowane dobro. Problemy marketingowe Funkcja celu działalności ekonomicznej

Konsumpcja to wyrażanie różnic społecznych wynikających z: Wiedza naukowa w praktyce badań rynkowych I) KONSUMENT – to ROLA SPOŁECZNA (klient, petent, pacjent) jaką „gra” jednostka w procesach rynkowej i pozarynkowej dystrybucji dóbr rzadkich. Konsumpcja to wyrażanie różnic społecznych wynikających z: różnic statusu społecznego, pozycji społecznej; cyklu życiowego i związanych z nim dylematów; konkurencyjnego charakteru konsumpcji dóbr prywatnych.

Wiedza naukowa w praktyce badań rynkowych „Potrzeby” konsumentów nie są sztywną hierarchią, ale dynamiczną konstrukcją wynikającą z procesów: permanentnie dokonywanych porównań społecznych z innymi członkami grup społecznych; wysubtelnienie „znaczników” klas społecznych; [zazdrość, upośledzenie, sprawiedliwość, tożsamość] pragnienia zachowania status quo, gdy zajmuje się satysfakcjonującą pozycję społeczną i dążenia do polepszenia pozycji, gdy jest się poniżej oczekiwań; [ubezpieczenia i hazard] ciągłej obserwacji zachowania innych oraz obserwacji przez innych członków grupy społecznej – naśladowanie i przyjmowanie roli modela; [naśladowanie, konformizm, moda] konieczności kompromisów między własnymi dążeniami a potrzebami innych członków grup (partnerów, dzieci); [egoizm, altruizm] procesów komunikacji z dostawcami dóbr, w której muszą być spełnione roszczenia do uzyskiwania „prawdziwych informacji” o produkcie, zgodności z normatywnym kontekstem kulturowym określającym „co komu przystoi”, aby móc wyrazić swą wartość, którą inni uszanują („jesteś tego wart(a)”) [komunikacja, zaufanie, godność]

II) RYNEK to nie zbiór obiektywnie dostępnych opcji - to: Wiedza naukowa w praktyce badań rynkowych II) RYNEK to nie zbiór obiektywnie dostępnych opcji - to: INSTYTUCJA SPOŁECZNA regulująca proces wymiany dokonywanej poprzez transakcje przy pewnych „kosztach transakcyjnych” i ograniczonych zasobach; procesach inflacyjnych, w odniesieniu do racjonalnych oczekiwań, (nie)równowaga; KONSTRUKT MENTALNY oparty na wiedzy o produktach, markach, ich substytutach, afektach związanych z używaniem produktów – konstrukt w ramach którego konsumenci dokonują względnie stabilnych wyborów. Konsumenci na ogół nie mają zaufania do własnych sądów. Stąd tak intensywnie wymieniają informacje o produktach, pilnie nasłuchują opinii ekspertów, korzystają z usług doradców, śledzą zachowania autorytetów, oglądają reklamy, obserwują zachowania przyjaciół i sąsiadów Fundamentalne znaczenie komunikacji: koherencja i wiarygodność komunikatu redukuje niepewność

Fundamentalna funkcja komunikacji: Wiedza naukowa w praktyce badań rynkowych Zachowania konsumenta na rynku mają charakter adaptatywny, w którym zasadniczą rolę odrywają dwa wymiary: Ryzyko (obawa-unikanie) Implikacja (nadzieja-dążenie) Czy produkt nie jest zbyt drogi? (przepłacę) Czy przyniesie mi on tyle satysfakcji, ile się po nim spodziewam? (rozczaruje się) Czy jest bezpieczny? (otruję się) Co o mnie pomyślą inni? (bezguście) Wysoka cena produktu gwarantuje dobrą jakość Upragniony rezultat gwarantowany Produkt jest pozytywnie oceniany przez osoby znaczące Mogę uchodzić za kompetentnego konsumenta Fundamentalna funkcja komunikacji: zaufanie i lojalność

Wiedza naukowa w praktyce badań rynkowych III) DECYZJE konsumentów nie tylko podlegają ograniczeniom ekonomicznym (zasoby finansowe), ale również ograniczeniom: a) KULTUROWYM – związanymi z normami kulturowymi; postawami aspiracyjnymi; standardami oceny wartości; stylem życia oraz zmieniającą się modą. b) PSYCHOLOGICZNYM – zdolnością do pozyskiwania informacji, jej zapamiętywania, rozumienia i przetwarzania; zdolnością do porównywania produktów w wielowymiarowej przestrzeni atrybutów; odmiennością reakcji na potencjalne koszty i korzyści; reakcją na nowe propozycje; stylem reprezentacji celu działania (zaangażowanie); wrażliwością na zmiany parametrów. c) SPOŁECZNYM – konsumenci nie są społecznymi izolatami; w swych decyzjach muszą liczyć się z potrzebami i opiniami partnerów, dzieci. Zachowania konsumentów są w dużej mierze efektem społecznych procesów decyzyjnych (negocjacji i kompromisów) zachodzących w grupach społecznych (gospodarstwach domowych). Rozumieć zachowania konsumenta, to wiedzieć, w ramach jakich ograniczeń funkcjonuje

Społeczeństwo globalne rozpada się na małe „plemiona” (segmenty) Wiedza naukowa w praktyce badań rynkowych Model racjonalnego konsumenta za: przeciw: Coraz większa wiedza związana z rosnącym dostępem do informacji (artykuły prasowe, testy porównawcze, zwiększająca się penetracja kategorii produktów, organizacje konsumenckie); Upowszechnienie sondaży, badań konsumenckich, mediów oraz technik ciągłego monitorowania rzeczywistych zachowań – produkcja informacji –informacja jest coraz dokładniejsza i coraz szybciej dostarczana opinii publicznej; Zwiększa się autonomia jednostki względem wielu reguł społecznych reglamentujących konsumpcję; technologia innowacji tanieje i produkty są dostępne w większej różnorodności przy względnie mniejszym zróżnicowaniu jakościowym; Upowszechnia się system wartości opartych na zasadzie „zrobienia sobie przyjemności” – a więc satysfakcja indywidualna staje się kryterium wyborów (egoistycznych lub altruistycznych) Złożoność i różnorodność oferty (nieporównywalność); koszty samodzielnego podejmowania decyzji; Ogólny wzrost bogactwa (malejąca użyteczność pieniądza); Osłabienie motywu oszczędzania „na czarną godzinę”; Systemy kredytowe – osłabienie ograniczenia budżetowego; Karty płatnicze – abstrakcja pieniądza; Programy lojalnościowe. Ad1. Racjonalność ekspertów, zaufanie społeczne; Ad2. Ekspansja mechanizmów rynkowych; Ad3. Rynek ubezpieczeń, fundusze emerytalne Ad4, 5, 6 – „paradoksy klasycznego modelu racjonalności” – uogólnienie modelu racjonalności (teoria prospektów A. Tverskiego i D. Kahnemana) Społeczeństwo globalne rozpada się na małe „plemiona” (segmenty) różniące się treścią kultury, ale nie racjonalnością zachowań indywidualnych i społecznych