Typy błędów w tekstach uczniowskich

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
O CO CHODZI W NAUCE? Tutorial cz. 3.
Advertisements

Badanie ankietowe na temat Powstania Warszawskiego WYNIKI
Poziom rozszerzony Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie Opracowała Anna Horodelska.
Analiza stylistyczna, korekta i adjustacja tekstu
Poprawność języka polskiego w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim w Warszawie Warszawa, r.
ENCYKLOPEDIE I SŁOWNIKI
Jest to wyrażenie jednoznacznie stwierdzające, na gruncie danego języka, iż tak a tak jest albo że tak a tak nie jest. Zazwyczaj określa się, iż takim.
SŁOWNIKI JĘZYKA POLSKIEGO.
Mind Mapping (mapa myśli) – nowy wymiar sporządzania notatek
Niełatwo pisać poprawnie – o typach błędów
LIRYKA - podział ze względu na typ wyrażanych przez nią przeżyć
TYPY BŁĘDÓW W TEKSTACH UCZNIOWSKICH
Bibliotekarz – odkrywca. Agenda Proces tworzenia informacji Indeksy wyszukiwawcze Budowa rekordu w Promaxie Zapytania.
RODZAJE WYDAWNICTW INFORMACYJNYCH
SŁOWNIKI.
SPRAWDZIAN PO KLASIE SZÓSTEJ
Historyczno-kulturowe aspekty współpracy gospodarczej Polski i Węgier Forum polsko-węgierskie.
Słowniki Autor prezentacji
Opracował Wiesław Rychlicki na podstawie:
Opracował Wiesław Rychlicki na podstawie:
Opracował Wiesław Rychlicki na podstawie:
Opracował Wiesław Rychlicki na podstawie:
Rodzaje i gatunki literackie
ENCYKLOPEDIE I SŁOWNIKI
Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi
Przeszkody w czytaniu ze zrozumieniem (tekst)
MATURA Wypowiedź pisemna
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 4
Materiał pomocniczy dla nauczycieli i uczniów
JĘZYK POLSKI klasa III.
Poprawna polszczyzna Posługiwanie się poprawną polszczyzną to niewątpliwie ważny element kultury językowej, który warto sobie dobrze przyswoić, aby mówić.
Rachunki Gentzena Joanna Witoch.
Przyrzeczenie harcerskie
KOMUNIKACJA ALTERNATYWNA - PIKTOGRAMY
Dysleksja i trudności szkolne
Warsztaty językowe dla maturzystów Odsłona 2 - język Opracowała mgr Bożena Sadlik.
Modyfikacja egzaminu maturalnego
Język i styl Leszek J Chmielewski
Przykłady negatywne Czego nie należy robić
W świecie słów Autor Anita Rejch. Wstęp ● Żyjemy w świecie słów. To właśnie one nadają sens naszej wypowiedzi, zarówno w pisanej, jak i mówionej formie.
ZWIĄZKI FRAZEOLOGICZNE
Encyklopedie i słowniki jako podstawowe źródło informacji Oprac
Szczęśliwego Nowego roku!!!
Egzamin maturalny z języka obcego - poziom podstawowy Renata Malejewska.
Metody pracy samokształceniowej ucznia
„Kocham czytać” Jagody Cieszyńskiej
ZWIĄZKI FRAZEOLOGICZNE
Strzelec i Orlęta ZS-Strzelec Orlęta Tyczyn
Metody komunikowania się
ZDANIE.
Typologia błędów językowych. Błędy merytoryczne a) błędy rzeczowe - dotyczą głównie treści pracy (wiadomości i zastosowania wiadomości) –brak rozumienia.
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
Książka Astrid Lindgren „Bracia Lwie Serce”
Ważne rady wynikające z lektury wielu prac Leszek J Chmielewski Wydział Zastosowań Informatyki i Matematyki SGGW
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych wiedza o języku w szkole podstawowej i gimnazjum.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
SIEDEMNAŚCIE ZALET KSIĄŻKI DLA DZIECI
WIARA/ROZUM – PAPIEŻE Uniwersytet Papieski Ks. Miłosz Hołda
Wprowadzenie do edytorów tekstu.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Błędy językowe w pracach uczniów gimnazjum
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Recenzje uczniów klasy III D
Cel lekcji dla ucznia Na dzisiejszej lekcji, pracując indywidualnie i w parze, nauczysz się redagować ogłoszenie, by wykorzystać tę umiejętność.
…czyli nie taki diabeł straszny
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego
Zasady edycji tekstów.
Zapis prezentacji:

Typy błędów w tekstach uczniowskich

Błędy merytoryczne 1. błędy rzeczowe – dotyczą głównie treści pracy brak zrozumienia istoty faktów, wydarzeń, zjawisk oraz związków i zależności między nimi; niewłaściwe użycie pojęć, terminów, nazwisk, nazw (także ich błędny zapis); zniekształcanie cytatów;

Błędy fleksyjne nieodmienianie wyrazów, np. Znam wiele sławnych obrazów Jana Matejko. niepoprawna odmiana wyrazów, np. umią zamiast umieją

Błędy składniowe niepoprawny szyk wyrazów, np. Penelopa tkała całun dla swojego teścia, którego w nocy pruła. powtarzanie tych samych struktur zdaniowych, np. Sądzę i chciałbym, żeby mi się to udało, żeby uczyć się systematycznie niewłaściwe użycie przyimków, np. W porównaniu do innych krajów…

Błędy składniowe niewłaściwe użycie spójników i zaimków względnych, np. Nie aresztowali go, a tropili i obserwowali. Jest to dramat o bohaterstwie i poświęceniu, czego Mickiewicz oczekiwał po każdym Polaku. niewłaściwe użycie imiesłowowego równoważnika zdania, np. Idąc do boju, zginęła mu wola walki. naruszanie związku wyrazów w zdaniu, np. Opisywane urządzenie użyto po raz pierwsze w tej hucie.

Błędy składniowe brak powiązań pomiędzy poszczególnymi częściami zdania lub nieumiejętność wyznaczania granic zdania (wielka litera, kropka ), np. Znać języki to było dostępne tylko dla ludzi bogatych, którym wolno było się uczyć, mieli oni dostęp na wyższe uczelnie, on był biedny, mógł tylko chodzić po górach, uczyć się pieśni swego kraju od ojca.

Błędy leksykalne niezrozumienie znaczenia wyrazów, np. Cześnik miał niezwykle żywą osobistość. zbędne zapożyczenia, np. nowa generacja proszków do prania, open całą dobę dobór niewłaściwych wyrazów bliskoznacznych, np. Zjedliśmy wieczerzę przy ognisku. W XVI wieku znacznie wzrosła tężyzna naszej ojczyzny.

Błędy leksykalne nadużywanie modnych słów, np. Osobiście uważam… Bohater twierdził, że miłość jest rzeczą najważniejszą. używanie pleonazmów (wyrażeń składających się z wyrazów to samo lub prawie to samo znaczących), np. Pisarz nie wiedział, jak potoczyły się dalej losy Polski. Strugi mokrego deszczu zalewały oczy przechodniom.

Błędy frazeologiczne łączenie elementów pochodzących z dwóch różnych związków frazeologicznych, np. Polscy rycerze odnieśli klęskę. swobodne przekształcanie związków frazeologicznych, np. Książka ta jest oparta o źródła historyczne. przesadne wzmocnienia, np. W miesiącu maju …

Błędy frazeologiczne niedokładne rozumienie znaczenia związku frazeologicznego, np. Film był znakomity i wszystkim, którzy maczali w nim palce, można pogratulować. tautologia (wypowiedź, w której wyraz określający nie wzbogaca treści wyrazu określanego, powtarzając ją tylko), np. cofnąć się do tyłu, złe wady

Błędy słowotwórcze zastosowanie niewłaściwego formantu, np. projekciarz, pierwszoklasiarz używanie formacji zbudowanej niezgodnie z polskimi modelami słowotwórczymi, np. bizne-splan

Błędy stylistyczne wielosłowie (używanie wyrazów zbędnych, niewnoszących żadnych informacji do tekstu), np. W obu fragmentach zostały przedstawione szczere uczucia, wypływające z głębi serca. wieloznaczność, np. Teraz pary krzyżują się na scenie. skróty myślowe, np. Santiago mieszkał w starej chacie na skraju ubóstwa. mieszanie stylów, np. Senat nie będzie grzebał w ustawie.

Błędy stylistyczne ubóstwo słownictwa ujawniające się w nadużywaniu zaimków, np. Ta sukienka mogłaby być nawet taka, jak o tamta. nadużywanie wyrazów obcych zakłócających komunikatywność, np. Problem ten ma bardzo specyficzny ciężar gatunkowy w aspekcie społeczno- -gospodarczym.

Błędy w pisowni ortograficzne (łamanie zasad pisowni), np. głuwka interpunkcyjne (łamanie zasad stawiania znaków przestankowych), np. Głównym bohaterem opowiadania jest wojskowy który wyemigrował z Polski. Odwiedził przyjaciela mimo, że był chory.

Inne błędy logiczne – błędy w myśleniu (np. skróty i przeskoki myślowe, pomieszanie przyczyn i skutków), np. Przyjaźń w literaturze każdej z epok była tematem bardzo często poruszanym.