Jak racjonalnie gospodarować energią w szkole ?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kompatybilność grzejników niskotemperaturowych z pompami ciepła
Advertisements

ENERGIĘ ELEKTRYCZNĄ W GOSPODARSTWACH DOMOWYCH
Energia Elektryczna - Co i Jak ?
REALIZACJA PROJEKTU OZE W ZESPOLE SZKÓŁ NR 2 W ZBĄSZYNIU
Wentylacja i Klimatyzacja Wentylacja budynków mieszkalnych
Co możesz zrobić, by walczyć ze zmianami klimatu?
KLIMAT A ODNAWIALNE ŹRÓDŁA ENERGII.
ZAKRES AUDYTU cd. 4. Audyt powinien zawierać inwentaryzację techniczno-budowlaną obejmującą: a) ogólne dane techniczne, w tym w szczególności opis konstrukcji.
Oszczędzam energię – chronię środowisko Toruń,
Znaczenie efektywności energetycznej budynków w nowych państwach członkowskich UE A. Kiełbasa.
Efektywność Energetyczna
Jak oszczędzać energię?
POLITECHNIKA CZĘSTOCHOWSKA
Część 1 – weryfikacja obliczeniowa
TERMOMODERNIZACJA I ZARZĄDZANIE ENERGIĄ
Warszawa 2013 ul. Kulczyńskiego 14, Warszawa Tel , Oszczędzanie energii.
JAK UŻYWAĆ ENERGIĘ.
Szkoła z energią.
Laddomat 21 System akumulacyjny współpracujący z kotłem opalanym drewnem Rys.1 Kocioł opalany drewnem podłączony jest do... …zbiornika akumulacyjnego z.
Prezentacja z informatyki z techniką
Efektywne oświetlenie hal
Opracował: Ireneusz Pietruszka, sierpien 2011
Ekoprojekt Tak jak każda z trzecich klas mieliśmy za zadanie wziąć udział w projekcie edukacyjnym. Za dziedzine obraliśmy sobie ekologię, a naszym tematem.
AECHITEKTURA OBIEKTÓW TECHNICZNYCH
Autor : Karol Mzyk.
Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii w Katowicach
Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii w Katowicach
Czy twoja rodzina, decydując się na zakup nowego urządzenia gospodarstwa domowego zwraca uwagę na Etykietę Efektywności Energetycznej?
Temat: Jak oszczędzać energię elektryczną i cieplną w domu?
OSZCZĘDZANIE ENERGII.
Racibórz, 15 kwietnia 2011 r. Piotr Kukla
Ekologia w gospodarstwie domowym
Oszczędzaj energię!!! Pracę wykonała: Paulina Wiśniewolska Kl. I b nr.23 Gimnazjum w Poświętnem.
OSZCZĘDZANIE ENERGII…
Solarne podgrzewanie wody Wstęp
Gdy zostaję sam w domu Hanna Woźniak.
INSTALACJA ELEKTRYCZNA
Jak oszczędzam energię
Jak oszczędzać energię?
Energia elektryczna wczoraj, dziś, jutro Projekt „Energia elektryczna – wczoraj, dziś, jutro” jest laureatem Konkursu Grantowego „Sieć dobrych pomysłów”
10 zasad oszczędzania energii w domu
Zasady Oszczędzania Energii Elektrycznej w Domach
Energia Elektryczna.
Największe źródło energii na świecie
Jak spełnić wymogi certyfikatu energooszczędności
Elektrownia - to zespół urządzeń produkujący energię elektryczną wykorzystując do tego celu szereg przemian energetycznych, wśród których istotne znaczenie.
Nasze Urządzenia a konkurencja 1 LEC A i LEC B SinuMEC ComEC LEC A i LEC B SinuMEC ComEC.
WPŁYW CZŁOWIEKA NA KLIMAT
Instalacje elektryczne w obiektach rolniczych i ogrodniczych
TERMOMODERNIZACJA DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ „MORS” W STEGNIE 1.
TESTTEST Sprawdź swoją wiedzę przed przystąpieniem do zadań praktycznych Energooszczędna renowacja historycznych budynków ROZPOCZNIJ TEST.
Oszczędzanie energii elektrycznej to oszczędności:  ochrona środowiska.  w naszych budżetach domowych  oszczędność naturalnych źródeł energii.
„Energooszczędne Żory - poprawa efektywności energetycznej budynków użyteczności publicznej przeznaczonych na potrzeby oświaty.” Projekt dofinansowany.
Zespół Szkół Technicznych w Mielcu Przed realizacją Po realizacji.
ISO Systematyczne zarządzanie energią Anna Rybaczuk, Częstochowa, r.
Fakty i mity o „górnym spalaniu”
Bałtycka Agencja Poszanowania Energii
Projekt ma na celu ograniczenie zużycia energii w budynkach publicznych poprzez zastosowanie innowacyjnej metodologii 50/50, która aktywnie.
Termomodernizacja oraz zakup i montaż kolektorów słonecznych do Miejskiego Centrum Sportu i Rekreacji.
Co możesz zrobić, by walczyć ze zmianami klimatu?
Zakończenie inwestycji modernizacji energetycznej budynku Szkoły Podstawowej w Tymbarku Gmina Tymbark Zadanie modernizacji energetycznej finansowane z.
Program „Czyste Powietrze”
Opis techniczny do ćwiczenia projektowego z wentylacji
Uroczystość otwarcia Pracowni Promocji Odnawialnych Źródeł Energii
EKSPLOATACJA NIERUCHOMOŚCI
„Budowa Gminnego Przedszkola w Rogowie”
Tytuł projektu Dane kontaktowe zgłaszającego Proszę wstawić zdjęcie
Zapis prezentacji:

Jak racjonalnie gospodarować energią w szkole ? Wykonawcy: Krzysiek Okoń Krzysiek Sybidło Dawid Bosek Przemek Rentkowski Jarek Bereda Karol Surkont Patryk Wyszyński

Oświetlenie Oświetlenie stanowi ok. 50% całości kosztów związanych ze zużyciem energii elektrycznej w szkołach. Dzięki zastosowaniu energooszczędnych źródeł światła można zaoszczędzić do 80% energii zużywanej na ten cel. Pojawienie się na rynku energooszczędnych świetlówek kompaktowych, które mogą być montowane w tradycyjnych oprawach do żarówek, znacznie obniżyło koszty modernizacji instalacji oświetleniowej.

W chwili obecnej nie ma już przeciwwskazań do stosowania energooszczędnych rozwiązań przy krótkich czasach pracy (częste załączenia). W układach z tradycyjnymi świetlówkami rurowymi także istnieją możliwości osiągnięcia znaczących oszczędności energetycznych. Zastosowanie do ich zasilania układów wysokiej częstotliwości pozwala oszczędzić 20-30% energii elektrycznej, powodując jednocześnie podwyższenie komfortu użytkowania oświetlenia poprzez eliminację problemu pulsacji strumienia świetlnego, który bywa często uciążliwy. Układy wysokiej częstotliwości są także mniej kłopotliwe w eksploatacji i ich zastosowanie powoduje wydłużenie trwałości świetlówek.

Okna W obiektach szkolnych wymagane są znaczniki strumienie powietrza wentylacyjnego (20 m 3 na osobę na godzinę), w związku z tym straty ciepła na podgrzanie świeżego powietrza mają duży udział w całkowitym bilansie energii. W Polsce najczęściej stosuje się wentylację naturalną, która wymaga stałego napływu powietrza przez nieszczelności okien lub specjalne urządzenia, tzw. nawiewniki.

W starych obiektach stolarka okienna jest na ogół w bardzo złym stanie technicznym w normalnych warunkach zapewnia właściwy (a w przypadku silnych wiatrów często zbyt duży) strumień świeżego powietrza. Po wymianie stolarki okiennej na nowoczesną, która charakteryzuje się dużą szczelnością, wentylacja w salach lekcyjnych może ulec drastycznemu pogorszeniu (jeśli okna nie są wyposażone nawiewniki lub ich przekrój jest niedostateczny), co objawia się zwiększoną zawartością w powietrzu dwutlenku węgla i pary wodnej. Zastosowanie nawiewników higrosterowanych (regulowanych wilgotnością powietrza) pozwoli na uniknięcie tych zjawisk. Ich działanie polega na tym, że gdy nie ma ludzi w pomieszczeniu, wilgotność spada i nawiewniki zamykają się, a jeżeli w pomieszczeniu przebywa dużo osób wydzielających parę wodną, to nawiewniki odpowiednio otwierają się doprowadzając odpowiedni strumień świeżego powietrza.

Redukcja wentylacji w okresach, gdy uczniowie nie przebywają w szkole, zmniejsza natomiast koszty ogrzewania. Technicznie najkorzystniejszym rozwiązaniem byłoby zastosowanie mechanicznej wentylacji nawiewno - wywiewnej, która pozwala na pełną kontrolę strumienia świeżego powietrza we wszystkich pomieszczeniach, a ponadto umożliwia odzysk ciepła z zużytego, podgrzanego powietrza.

Kaloryfer Bardzo istotny wpływ na koszty ogrzewania budynku ma źródło ciepła. W przypadku, gdy jest nim ciepło sieciowe, pole do działania dla użytkownika budynku jest ograniczone. W zakresie możliwości użytkowników pomieszczeń pozostaje jednak regulacja temperatury za pomocą termostatów na kaloryferach. Temperaturę można również obniżać w czasie weekendów i przerw świątecznych do poziomu tzw. temperatury dyżurnej, wynoszącej zwykle około 10 - 12°C. Ponadto istotne jest zweryfikowanie mocy zamówionej u dostawcy ciepła, gdyż ma ona często wpływ nawet na 40-50% całkowitych kosztów energii.

W przypadku zasilania obiektu w ciepło z lokalnej kotłowni bardzo istotne znaczenie ma jej stan techniczny, poziom zastosowanych rozwiązań technologicznych oraz rodzaj paliwa. Wpływ na koszty ogrzewania szkół ma również stan techniczny i poziom technologiczny znajdujących się tam instalacji grzewczych. W miarę możliwości należy stosować instalacje mało wodne z zamkniętym naczyniem zbiorczym, z odpowietrzaniem na każdym grzejniku, zaopatrzone w zawory termostatyczne nie dostępne dla uczniów (np. z regulacja temperatury na pionach). Należy też pamiętać, że po ociepleniu ścian i stropów, oraz wymianie okien zapotrzebowanie na ciepło jest niższe i musimy do niego dostosować wielkość i moc grzejników.

Termomodernizacja Podstawowym celem termomodernizacji budynku jest zmniejszenie zużycia energii, a tym samym zmniejszenie kosztów związanych z zapewnieniem odpowiedniego komfortu użytkowania i odpowiedniego mikroklimatu w użytkowanych pomieszczeniach

Czy rozsądne jest korzystanie z tych urządzeń?

Na czym polega niebezpieczeństwo w przedstawionej sytuacji, jeżeli w pobliżu gniazdka bawią się dzieci ?

Czy przedstawiona sytuacja zagraża naszemu bezpieczeństwu Czy przedstawiona sytuacja zagraża naszemu bezpieczeństwu? Czego nie należy robić .

Przykłady prawidłowej obsługi energii i urządzeń elektrycznych : - nie należy korzystać z urządzeń elektrycznych z uszkodzoną izolacją . - gniazdka elektryczne powinny być odpowiednio zabezpieczone przed dziećmi . - nie należy włączać urządzeń elektrycznych jeżeli zostały zamoczone wodą . - unikać włączania zbyt dużej ilości urządzeń elektrycznych do jednego gniazdka . - wszelkie awarie sprzętu elektronicznego powinien naprawiać fachowiec . - podczas kąpieli nie należy używać żadnych urządzeń elektrycznych. - nie należy dotykać mokrymi dłońmi przewodów , gniazdek oraz urządzeń elektrycznych .

- nie wyłączać urządzeń elektrycznych poprzez ciągnięcie przewodów z gniazdka . - komputer podłączać do gniazdka za pomocą listwy zasilającej . - urządzenie zaopatrzone w przewody z wtyczkami do gniazdka z bolcem powinny być włączone tylko do takiego gniazdka . - gniazdka w pomieszczeniach w których występuje wilgoć powinny być zabezpieczone pokrywką a wyłączniki folią zabezpieczającą przed dostaniem się wody .

KONIEC