Kształcenie zawodowe szansą zatrudnienia na rynku pracy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
w programie „Uczenie się przez całe życie”
Advertisements

DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżet państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego.
Dlaczego organizacja pozarządowa to inkubator dobrych pracowników?
Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI
Kształcenie praktyczne
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
Nadzór pedagogiczny nad szkoleniem zawodowym
Projekt finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. Bilansowanie kompetencji zawodowych.
Związek Pracodawców Dolnego Śląska
Chcę się uczyć i pracować EFS – ZPORR /Działanie 2.1/ Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami regionalnego rynku pracy i możliwości kształcenia ustawicznego.
Nowoczesne poradnictwo zawodowe Włodzimierz Trzeciak
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Przykłady dobrej.
Młodzi ludzie na rynku pracy. Baranowo 2013
W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych – konferencja podsumowująca kampanię Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Zespół Szkół nr 2 w Nowym Dworze Gdańskim, ul. Warszawska 54 Rekrutacja na rok szkolny 2013 / 2014 Nie dla szkoły, lecz dla życia się uczymy lecz dla życia.
„Kompleksowe umiejętności – gwarantem przyszłości”
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wszystko co chcielibyście wiedzieć o pracodawcach.
1 Sytuacja na małopolskim rynku pracy w kontekście dostosowania kompetencji mieszkańców do potrzeb pracodawców Kierunki rozwoju kształcenia i wychowania.
1 Podsumowanie realizacji projektu Czas nowych możliwości na koniec 2008 roku Projekt Czas nowych możliwości współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
lecz dla życia się uczymy”
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
RYNEK PRACY I JEGO OCZEKIWANIA A SZKOLNICTWO ZAWODOWE mgr Mariusz Wacławek Dyrektor PCE w Chrzanowie.
Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Korzyści wynikające z realizacji modułowych programów nauczania dla zawodu Konferencja System.
Przedsiębiorcy a szkolnictwo zawodowe
POWIATOWY URZĄD PRACY W TYCHACH
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Rekrutacja – 2010 Zespół Szkół Nr 2 w Nowym Dworze Gdańskim, ul. Warszawska 54 ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 2 NAJLEPSZY WYBÓR ! Nie dla szkoły, lecz dla życia się uczymy.
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
JEST TYLE MOŻLIWOŚCI TA PREZENTACJA POMOŻE CI WYBRAĆ NAJLEPSZĄ
Bezrobocie Suwałki 24 luty 2014 rok.
Jak wybrać zawód?.
W YDZIAŁ N AUK S POŁECZNYCH K ONWENT W YDZIAŁU N AUK SPOŁECZNYCH U NIWERSYTETU W ROCŁAWSKIEGO Z ESPOŁY R OBOCZE.
MODUŁ A.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
ŹRÓDŁO: ALINA BOROWSKA „KSZTAŁCENIE DLA PRZYSZŁOŚCI” WYDAWNICTWO AKADEMICKIE „ŻAK” WARSZAWA 2004 ZNACZENIE ZAWODU WE WSPÓŁCZESNYM ŚWIECIE.
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
WYBÓR ZAWODOWY GIMNAZJALISTY
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Maciej Drzewicki, „Gazeta Wyborcza” w Gdańsku Prezentacje wniosków z warsztatów „Przyszłość w edukacji: jak kształcić młodych ludzi, aby pomorski rynek.
Lębork, ul Warszawska 17, tel ,
MONITOROWANIE LOSÓW ABSOLWENTÓW SZKÓŁ ZAWODOWYCH
GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE TO DOBRY WYBÓR.
Działania podjęte przez Powiat Ostrołęcki na rzecz aktywizacji rynku pracy po pożarze Zakładu Przetwórstwa Mięsnego JBB w Łysych Łyse 26 marca 2011 r.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
XVI Liceum Profilowane CXIII Liceum Ogólnokształcące Technikum nr 11
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GOSPODARKA PRZESTZRENNA II st. Studia stacjonarne 2014.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Monika Zawadzka Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich Partner Konferencji.
Praktyka zagraniczna szansą lepszego startu zawodowego dla technika logistyka.
Doświadczenie i oczekiwania doradców zawodowych.
Technik transportu drogowego
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Edukacja a zmieniająca się koniunktura na współczesnym rynku pracy Jak zapewnić efektywność programów stypendialnych? Paweł Pawłowski Wojewódzki Urząd.
„MOJE ŻYCIE – MÓJ WYBÓR”
PROJEKTY UNIJNE W ZESPOLE SZKÓŁ W GÓRZE
Możliwości rozwoju kompetencji osób dorosłych – system bonów szkoleniowych i znak jakości Małopolskich Standardów Usług Edukacyjno - Szkoleniowych.
Projekt Powiatu Giżyckiego i Alytaus Profesinio Rengimo Centras
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
Staże europejskie drogą do sukcesu
„HOTELARZE Z WODZICZKI – EUROPEJSKI RYNEK PRACY NA WAS CZEKA”
Absolwent UwB jako pracownik.
Zapis prezentacji:

Kształcenie zawodowe szansą zatrudnienia na rynku pracy TECHNIK CZY ROBOTNIK? Kształcenie zawodowe szansą zatrudnienia na rynku pracy

OBSZARY BADAŃ RYNKU PRACY

pracodawcy od kandydatów do pracy? Jakich umiejętności i kwalifikacji oczekują pracodawcy od kandydatów do pracy? Jakie są pożądane cechy osobowe przyszłych pracowników? W jakich obszarach pracodawcy chcą szkolić przyszłych pracowników?

WYNIKI BADAŃ RYNKU PRACY

wymagania co do wykształcenia, kwalifikacji i umiejętności. Pracodawcy stawiają kandydatom różne wymagania co do wykształcenia, kwalifikacji i umiejętności. Wzrosło zapotrzebowanie na pracowników „elastycznych” i „mobilnych”. Pracodawcy poszukują pracowników o wysokim poziomie kultury osobistej, komunikatywnych, partnerskich i chętnych do ciągłego uczenia się.

WYKRES CECH OSOBOWYCH

Cechy preferowane przez pracodawców Odpowiedzialność - 14% Kultura osobista - 13 % 2% 2% 4% 14% Komunikatywność - 10% 7% Motywacja - 9% Kreatywność - 8% 7% Elastyczność - 8% 13% Odporność na stres - 7% Optymizm - 7% 7% Aktywność - 7% 10% Solidność - 7% 7% Ambicja - 4% Zdolności przywódcze - 2% 8% 9% Horyzontalne myślenie - 2% 8%

WYKRES UMIEJĘTNOŚCI

Umiejętności preferowane przez pracodawców Doświadczenie - 13% 11% Wykształcenie - 10% 13% Dyspozycyjność i mobilność - 10% 1% 2% Znajomość branży - 10% 3% Praca w zespole - 9% 3% 10% Języki obce - 8% Prawo jazdy - 6% 4% Staż - 5% Umiejętności biurowe - 5% 5% 10% Zainteresowania i pasje - 4% Zdolności manualne - 3% 5% Sztuka negocjacji - 3% Znajomość rynku pracy - 2% 6% 10% Znajomość kultury i pracy w UE - 1% Inne - 11% 8% 9%

SYLWETKA IDEALNEGO PRACOWNIKA

solidna znajomość branży, zaawansowana znajomość konkretnych programów komputerowych (MsOffice, AutoCAD, EdgeCAM), posiadanie dodatkowych umiejętności i kwalifikacji (prawo jazdy, obsługa kas fiskalnych, uprawnienia SEP, uprawnienia spawacza, minimum sanitarne), posiadane doświadczenie zawodowe, znajomość języków obcych, profesjonalizm we wszystkim co się robi,

wysoki poziom kultury osobistej, kreatywność, innowacyjność, pomysłowość, motywacja w działaniu i zaangażowanie, elastyczność i mobilność, zdolność do autentycznie partnerskiej pracy zespołowej, umiejętność do funkcjonowania w środowisku, otwartość na zmiany.

SYLWETKA ABSOLWENTA W/G WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH

OBSZAR PIERWSZY: wiadomości i umiejętności właściwe dla kwalifikacji w danym zawodzie (wiedza teoretyczna). OBSZAR DRUGI: umiejętności praktyczne z zakresu kwalifikacji w danym zawodzie. OBSZAR TRZECI: wiadomości i umiejętności związane z zatrudnieniem i działalnością gospodarczą.

SKUTKI REFORMY SYSTEMU OŚWIATY

zmniejszenie czasookresu kształcenia, ograniczenie liczby godzin kształcenia zawodowego a w szczególności w zakresie praktycznym i praktyk zawodowych, wprowadzenie kształcenia ogólnozawodowego.

RÓŻNICE MIĘDZY OCZEKIWANIAMI PRACODAWCÓW A UMIEJĘTNOŚCIAMI ABSOLWENTÓW

brak doświadczenia zawodowego w branży wynikający z małej ilości praktyk zawodowych, umiejętności manualne odbiegające od potrzeb współczesnego rynku pracy spowodowane małą ilością zajęć praktycznych i słabą bazą techniczną, brak wymaganych dodatkowych kwalifikacji i uprawnień, które nie są przewidywane przez programy nauczania i standardy egzaminacyjne jak również są zbyt kosztowne.

WNIOSKI

wprowadzić do szkół kształcenie modułowe, wnioskować do MEN o: - wydłużenie cyklu kształcenia w technikach i dokonanie zmian w planach nauczania wszystkich szkół zawodowych w kierunku zwiększenie ilości godzin kształcenia praktycznego, - zwiększenie nakładów finansowych na szkolnictwo zawodowe z przeznaczeniem między innymi na finansowanie zdobywania przez uczniów dodatkowych kwalifikacji wymaganych przez pracodawców, rozbudować i wyposażyć bazę CKP w Chrzanowie o nowoczesne środki technodydaktyczne i technologiczne w celu stworzenia możliwości: - nabywania i certyfikowania nowych kwalifikacji przez uczniów, absolwentów, pracowników i bezrobotnych, - realizacji praktycznej nauki zawodu i praktyk zawodowych przez wszystkich uczniów powiatu,

rozszerzyć współpracę z pracodawcami w celu zbudowania bazy danych dotyczących kwalifikacji pracowników potrzebnych na dzień dzisiejszy oraz na najbliższą przyszłość, w czasie edukacji szkolnej budować u uczniów świadomość kształcenia ustawicznego i posiadania dodatkowego stażu poprzez udział w pracach sezonowych a nawet wolontariatu jako elementu doświadczenia zawodowego, stworzyć bazę danych w PUP o pracodawcach chętnych do przyjęcia uczniów do pracy w systemie wolontariatu.

OCZEKIWANE REZULTATY

spełnienie oczekiwań rynku pracy na dobrze przygotowanego, świadomego i mobilnego zawodowo pracownika, większa możliwość podjęcia pracy przez absolwentów i bezrobotnych co wpłynie na obniżenie stopy bezrobocia w powiecie chrzanowskim, elastyczny system edukacji zawodowej szybko reagujący na potrzeby zmieniającego się rynku pracy, rozwój zasobów ludzkich na terenie powiatu chrzanowskiego co wpłynie na jego większą atrakcyjność dla inwestorów.

DZIĘKUJĘ Opracowano przez zespół problemowy w składzie: Mariusz WACŁAWEK Tadeusz ADAMCZAK Renata BĘBENEK Małgorzata BIGAJ Jerzy KASPRZYK Zbigniew KLATKA Lucyna PITALA