Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Cele szkolenia zapoznanie nauczycieli z rodzajami interwencji wobec sprawców aktów agresji i przemocy przedstawienie możliwości prawnych postępowania w.
Advertisements

AGRESJA WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY
JAK SOBIE RADZIĆ Z PRZEMOCĄ?
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
Hasło promujące życie bez agresji.
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Cele spotkania: Uświadomienie rodzicom problemu jakim staje się nasilające się wśród dzieci i młodzieży zjawisko agresji. Zapoznanie rodziców z pojęciem.
PRELEKCJA DLA RODZICÓW
AGRESJA I PRZEMOC WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa
PRZEMOC I AGRESJA.
13. Kontrolowanie agresji
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
Agresja wśród dzieci i młodzieży
Z PUNKTU WIDZENIA POGOTOWIA OPIEKUŃCZEGO
Uzależnienia a rozwój dziecka
Pedagogika resocjalizacyjna - Norma społeczna-
6-latek w naszej szkole Podsumowanie ankiety skierowanej do Rodziców/Opiekunów prawnych dzieci, które w wieku 6 lat rozpoczęły naukę w klasie I Kwiecień.
MOBBING definicja zjawiska
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
Z jakimi problemami może spotkać się mój rówieśnik?
Indywidualny plan resocjalizacji
Przyczyny, rodzaje, symptomy, czynniki sprzyjające, zapobieganie
..
Przemoc w szkole jako współczesny problem systemu edukacujnego
ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE
Praca z dzieckiem agresywnym
Metoda kija czy marchewki?
Agresja i przemoc w szkole
STOP – przemocy i agresji
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
Przemoc i agresja wśród dzieci
Kodeks „SZKOŁY BEZ PRZEMOCY”. Sporządziła: Krystyna Wesołowska
Jakie zachowanie jest zachowaniem agresywnym?
w praktyce pedagogicznej
POMORSKIE CENTRUM PSYCHOEDUKACJI, DIAGNOZY I TERAPII W GDAŃSKU.
Agresja wśród dzieci prezentacja dla rodziców
 brak czasu dla dzieci  niewłaściwa komunikacja interpersonalna  brak umiejętności radzenia sobie w sytuacji konfliktu,  brak rozpoznawania i interpretowania.
Przesłanie SZKOŁY BEZ PRZEMOCY na rok 2010/11
MÓJ (NIE) PEŁNOSPRAWNY BRAT
AGRESJA WŚRÓD DZIECI – SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ?
Efektywność uczenia się dziecka zależy m.in. od następujących czynników:
Postawa asertywna.
AGRESJA WŚRÓD DZIECI – SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ ?
Godność ucznia a postawa nauczyciela
THE LEADER IN ME KUBA TERKA. THE LEADER IN ME UMIEJĘTOŚĆ UWAŻNEGO SŁUCHANIA Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie,
PRZEMOC I AGRESJA.
AGRESJA WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
O Ś RODEK INTERWENCJI Kryzysowej Ul. Mickiewicza 31 Sucha beskidzka.
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
ZINTEGROWANA POLITYKA BEPIECZEŃSTWA „Szkoła promująca bezpieczeństwo” Wyniki ankiet przeprowadzonych wśród uczniów, rodziców i nauczycieli Zespołu Szkół.
WSZYSTKIE KOLORY EMOCJI
AGRESJA- przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, krzywdy, straty, bólu fizycznego czy.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Razem przeciw dopalaczom Paula Lutowska, 16 lat Liceum Ogólnokształcące im. T. Kotarbińskiego w Sępólnie Krajeńskim, ul. Młyńska 42 Sępólno Krajeńskie.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Wykonały: Dominika Radziewińska Kinga Stelmaszczuk
JAK ROZWIJAĆ INTELIGENCJĘ EMOCJONALNĄ U DZIECKA?
Media interaktywne jako źródło wzorców zachowań nastolatków
AGRESJA WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Komunikacja na różnych etapach życia – prawidłowości
Zapis prezentacji:

Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży

Definicja Agresja, to „wroga, napastliwa postawa lub zachowanie się względem kogoś lub czegoś”

Formy agresji Agresja słowna, np. atak na charakter osoby atak na kompetencje („Jak możesz być tak głupi?”) atak na pochodzenie („Jesteś taką samą ofiarą życiową jak twój ojciec”) atak na wygląd fizyczny („Czy zawsze musisz wyglądać jak niechluj?”) oszczercze porównanie („Z ciebie nigdy nic nie będzie”) dokuczanie ubliżanie i przeklinanie

Formy agresji Agresja fizyczna może mieć charakter instrumentalny i emocjonalny. Z agresją instrumentalną mamy do czynienia wtedy, gdy agresor chce zdobyć lub osiągnąć jakiś cel. Agresja emocjonalna występuje wówczas, gdy dziecko przeżywa lęk lub złość.

Trzy główne teorie pochodzenia ludzkiej agresji teoria instynktów, która mówi, że agresja jest instynktem wrodzonym i że człowiek z natury zachowuje się agresywnie i stosuje przemoc

Trzy główne teorie pochodzenia ludzkiej agresji teoria frustracji, według której przyczyną zachowań agresywnych jest przeżywana frustracja, będąca wynikiem zablokowania zaspokojenia potrzeb

Trzy główne teorie pochodzenia ludzkiej agresji teoria społecznego uczenia się, która mówi, że ludzie uczą się zachowań agresywnych bądź przez własne, bezpośrednie doświadczenie, bądź przez naśladownictwo.

Przyczyny agresji wśród dzieci i młodzieży Studia nad agresją i przemocą wśród dzieci wskazują na to, jak ważny jest wpływ otoczenia na powstawanie zachowań agresywnych. Dzieje się tak wówczas, gdy: dzieci szczególnie często mają do czynienia z agresją i przemocą w rodzinie w rodzinie panuje chaos, a role matki i ojca nie są w pełni realizowane w rodzinie często używa się w stosunku do dzieci agresji i przemocy

Przyczyny agresji wśród dzieci i młodzieży Może się to, między innymi, wyrażać przez: negatywny lub chłodny stosunek emocjonalny rodziców do dziecka, przede wszystkim w pierwszych latach jego życia brak wyznaczonych granic, których dziecku nie wolno przekraczać w zachowaniu wobec rodziców, rodzeństwa innych dorosłych i rówieśników brak relacji ze strony rodziców w rozpoznawaniu i akceptowaniu dziecięcych zachowań

Przyczyny agresji wśród dzieci i młodzieży mało rozwinięta samokontrola swoich emocji dzieci mają wówczas ogromne kłopoty w radzeniu sobie ze strachem, lękiem czy poczuciem krzywdy lub winy. Nie są w stanie przewidzieć swoich relacji emocjonalnych i nie kontrolują swoich zachowań

Przyczyny agresji wśród dzieci i młodzieży ustabilizowane wzory zachowań agresywnych i stosowania przemocy zapewniają one odnoszenie sukcesów i są nagradzające używanie alkoholu i narkotyków

Przyczyny agresji wśród dzieci i młodzieży pokazywana w telewizji przemoc w poważnym stopniu wpływa na uczenie się jej przez dzieci i młodzież Badania pokazują, że przemoc w telewizji może wpływać na agresywne zachowania, tłumić wrażliwość w odbiorze realnego życia i uczyć nierealistycznych zachowań.

Przyczyny agresji wśród dzieci i młodzieży usposobienie dziecka Istnieje większe prawdopodobieństwo, że agresja rozwinie się u dziecka aktywnego, o większym temperamencie, niż u dziecka o temperamencie łagodniejszym.

Reasumując CZYNNIKI SPRZYJAJĄCE POWSTAWANIU AGRESJI

Czynniki instytucjonalno- organizacyjne zbyt liczne klasy zbyt dużo czasu spędzanego w sposób ukierunkowany za mało możliwości wycofania się z pracy grupowej oraz zbyt mało możliwości tworzenia ograniczona ruchliwość (za dużo siedzenia przy stołach, za mało przestrzeni i okazji do ruchu) struktura organizacyjna szkoły (nauka zmianowa, „okienka”, klasy łączone, zmiana nauczycieli) ogólny standard budynku i otoczenia, oświetlenie, poziom hałasu, temperatura i wystrój pomieszczeń (zbyt dużo lub mało bodźców sprzyja agresji).

Czynniki psychologiczne frustracja wynikająca z braku dobrego kontaktu z dorosłymi lub agresja z ich strony niskie poczucie własnej wartości, połączone z dużą ilością negatywnych komunikatów od dorosłych modelowanie zachowań agresywnych w mediach, subkulturach, rodzinach brak jasnych i przestrzeganych reguł życia szkolnego mała umiejętność radzenia sobie z przeżywaniem silnych i negatywnych uczuć, a zwłaszcza złości brak umiejętności konstruktywnego rozwiązania sytuacji konfliktowych frustracja spowodowana brakiem perspektyw życiowych

Przyczyny pedagogiczne zbyt rzadko wykorzystywane umiejętności konstruktywnego rozwiązywania sytuacji konfliktowych przez rodziców i nauczycieli niewłaściwe sposoby komunikowania się z dziećmi, powodujące ich agresję (poniżanie, krytykowanie, wyśmiewanie lub niezauważanie osiągnięć) nieumiejętność radzenia sobie z przeżywaniem silnych i trudnych uczuć nieskuteczne rozładowywanie napięć podczas lekcji (nastawienie na szybki skutek, bez uwzględnienia przyczyn i warunków)

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ