Agresja i przemoc u dzieci.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
rodzaje przyczyny rozpoznanie
Advertisements

Agresja i przemoc przygotowały i opracowały: mgr Barbara Więckowska
AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY
JAK SOBIE RADZIĆ Z PRZEMOCĄ?
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
Hasło promujące życie bez agresji.
Drogi Rodzicu! Nie myśl, że Ciebie to nie dotyczy….
Opracowała: mgr Agnieszka Szymańska - Gunia pedagog szkolny
Agresja i przemoc rówieśnicza
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Cele spotkania: Uświadomienie rodzicom problemu jakim staje się nasilające się wśród dzieci i młodzieży zjawisko agresji. Zapoznanie rodziców z pojęciem.
AGRESJA I PRZEMOC WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
PRZEMOC I AGRESJA.
identyfikacji zjawiska diagnozie stanu i potrzeb,
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
Cel programu Celem Programu jest przeciwdziałanie przemocy w polskich szkołach przez zwiększenie świadomości problemu, zmianę postaw wobec przemocy, a.
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
Uzależnienia a rozwój dziecka
Przemoc i agresja rówieśnicza
Co to jest naruszenie nietykalność cielesnej ?
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Z jakim problemem może spotkać się mój rówieśnik
AGRESJA WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
Projekt European „START“ walczy z przemocą i ogłasza luty-marzec miesiącami prewencji zachowań agresywnych w Gimnazjium K. Parczewskiego.
„...A moja szkoła jest bezpieczna”.
rodzaje przyczyny rozpoznanie
ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE
Praca z dzieckiem agresywnym
Agresja i przemoc w szkole
STOP – przemocy i agresji
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
Przemoc i agresja wśród dzieci
Kodeks „SZKOŁY BEZ PRZEMOCY”. Sporządziła: Krystyna Wesołowska
PRZECIWDZIAŁAMY ŁAMANIU NORM SPOŁECZNYCH
Jakie zachowanie jest zachowaniem agresywnym?
Przemoc rówieśnicza Agnieszka Róg
Agresja wśród dzieci prezentacja dla rodziców
Strategie rozwiązywania konfliktów
Reżyseria: Patrycja Bajowska Hanna Sawin
Przesłanie SZKOŁY BEZ PRZEMOCY na rok 2010/11
AGRESJA WŚRÓD DZIECI – SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ?
Szkolny system wychowawczy
PROFILAKTYKA AGRESJI I PRZEMOCY W SZKOLE
AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY
Jak radzić sobie z przemocą i zachowaniami agresywnymi w szkole
wśród młodzieży gimnazjalnej
AGRESJA WŚRÓD DZIECI – SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ ?
PRZEMOC I AGRESJA.
Agresji i przemocy mówię
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
PRZEMOC nie stój obojętnie! Autor: Magdalena Palik Klasa: VI c Szkoła: Szkoła Podstawowa nr 40 imienia Leona Kruczkowskiego w Lublinie Opiekun pracy: Tadeusz.
Uczymy się rozpoznawać swoje uczucia. Radość, miłość, zadowolenie, a także smutek, lęk, złość, gniew, poczucie winy, zazdrość to uczucia, które mają.
AGRESJA- przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, krzywdy, straty, bólu fizycznego czy.
ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH. Pojęcie agresji – przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub.
Rodzaje agresji oraz sposoby jej diagnozowania w szkole
Czym jest agresja i przemoc?
FUNDACJA NA RZECZ BEZPIECZEŃSTWA I WSPÓŁPRACY W SZKOLE
RAZEM PRZECIWKO PRZEMOCY
KINGA REJ V G.
ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
diagnozująca zjawisko przemocy rówieśniczej
PRZEMOC I AGRESJA.
Wykonały: Dominika Radziewińska Kinga Stelmaszczuk
Stop Przemocy - nie tylko w szkole….
ZASADY BEZPIECZEŃSTWA I ZACHOWANIA UCZNIÓW W ROKU SZKOLNYM 2017/2018
PRZEMOC I AGRESJA.
Komunikacja na różnych etapach życia – prawidłowości
RADZENIE SOBIE Z TRUDNYMI ZACHOWANIAMI UCZNIÓW I UCZENNIC
Zapis prezentacji:

Agresja i przemoc u dzieci. /materiały warsztatowe dla rodziców/ Sporządziły: Krystyna Wesołowska Katarzyna Zielińska

Agresja, przemoc /wyjaśnienie pojęć/. Mechanizm powstawania zachowań agresywnych. Przyczyny agresji. i przemocy wśród dzieci. Formy agresji i przemocy. Zasady postępowania z agresywnymi dziećmi. Zawarcie kontraktu z dzieckiem jako sposób zapobiegania zachowaniom agresywnym.

Agresja to świadome, zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś szkody/krzywdy/ – fizycznej, psychicznej lub materialnej. Jej charakterystyczną cechą jest używanie przez kogoś siły wobec osoby o zbliżonych możliwościach, mającej zdolność skutecznej obrony. Zachowania agresywne zdarzają się wszystkim ludziom, ale najczęściej bywają jednorazowe bądź incydentalne. Charakterystyczną cechą agresji jest, więc to, że jej sprawca i ofiara nie pozostają nimi na zawsze, często „zamieniają się” swoimi rolami. Przemoc to wykorzystanie swojej przewagi nad drugim człowiekiem (fizycznej, emocjonalnej, społecznej, duchowej). Mamy z nią do czynienia wówczas, gdy osoba słabsza (ofiara) poddana jest przez dłuższy czas negatywnym działaniom osoby lub grupy osób silniejszych (sprawcy przemocy).

Mechanizm powstawania zachowań agresywnych. Zachowania agresywne mają zawsze swoja przyczynę. Zwykle ich podłoże stanowią niezaspokojone potrzeby dziecka: akceptacja; poczucie przynależności do grupy; Poczucie bycia wartościowym człowiekiem. Powstawaniu zachowań agresywnych sprzyjają: doznanie jakiejkolwiek formy przemocy: fizycznej, psychicznej, opuszczenia, seksualnej; uczucie bezsilności; uczucie upokorzenia; uczucie złości lub rozpaczy; powiększające się poczucie samotności; Podatność na dewiacje, uzależnienia, przestępczość.

Przyczyny agresji i przemocy wśród uczniów. Czynniki biologiczne: Czynniki temparamentalne – dziecko o „gorącym” temperamencie jest bardziej narażone na wytworzenie u siebie wzorca agresywnych zachowań. Wysoki poziom hormonów, zwłaszcza testosteronu u chłopców. Zaburzona dynamika przebiegu procesów nerwowych /nadpobudliwość psychoruchowa związana ze wzmożona aktywnością dziecka i problemami w kontrolowaniu swojego zachowania./ Wpływ środowiska rodzinnego: Brak ciepła, zaangażowania, zainteresowania sprawami swego dziecka; /najczęściej matki/; Pobłażliwość i przyzwolenie dla dziecka na stosowanie agresji wobec innych; Brak jasnego przekazu, co jest dobre, a co złe;

Brak wyznaczonych granic – jak dziecku wolno się zachować, a jak nie; Stosowanie agresji i przemocy przez rodziców w kontaktach między dorosłymi i w stosunku do samego dziecka; Wychowanie w duchu „ dziecko nie ma głosu”; Rozwiązywanie konfliktów i napięć domowych „siłą”; Kryzysy domowe (kłótnie, rozwód rodziców); Podwójne wzorce zachowań, (co innego się mówi, a co innego robi). Wpływ grupy rówieśniczej: Naśladowanie agresywnych zachowań tych osób, które są ważne i atrakcyjne w grupie /np. starsi koledzy/; Zmniejszenie się osobistej odpowiedzialności za agresywne zachowania, poprzez rozłożenie jej pomiędzy więcej osób /wszyscy to robią/; Zmniejszenie kontroli nad swoim agresywnym zachowaniem pod wpływem grupy; Istnienie norm grupowych dopuszczających agresję – zarówno wobec członków swojej grupy, jak i osób spoza niej.

Wpływ środowiska szkolnego: Czynniki związane z organizacja nauczania – nuda, brak zagospodarowania czasu, ograniczenie przestrzeni, zagęszczenie, nadmiar bodźców, hałas, brak możliwości relaksu i odprężenia (dla uczniów i nauczycieli), brak zajęć pozalekcyjnych. Niewłaściwy system norm – np. system norm niejasny, niespójny lub normy „podwójne” (inne są deklarowane, a inne rzeczywiście obowiązują, normy preferujące użycie siły, nieprzestrzeganie norm przez osoby znaczące; Niewłaściwa reakcja na zachowania agresywne – reakcje niekonsekwentne, bagatelizowanie przez nauczycieli niektórych agresywnych zachowań uczniów, brak reakcji na drobne wykroczenia, brak skutecznej mediacji w przypadku konfliktów. Czynniki związane z relacjami uczeń – nauczyciel – rodzic – m.in. sprzeczność interesów, brak autentycznego dialogu i kontaktu, niewłaściwy sposób komunikowania się nauczycieli z uczniami.

Formy agresji i przemocy: PRZEMOC FIZYCZNA PRZEMOC SŁOWNA PRZEMOC BEZ UŻYCIA SŁÓW I KONTAKTU FIZYCZNEGO Bicie Popchnięcia Podcinanie Wymuszanie pieniędzy Zamykanie Niszczenie własności Kopanie Plucie Przezywanie Wyśmiewanie Grożenie Ośmieszanie Plotkowanie Namawianie się Szantaż Obrażanie Wrogie gesty Miny Izolowanie Manipulowanie związkami przyjaźni

Zasady postępowania z agresywnymi dziećmi. Dziecko może oglądać audycje odpowiednie do swego wieku. Niedopuszczalne jest oglądanie przez dziecko filmów przeznaczonych dla dorosłych. Dziecko po obejrzeniu takiego filmu identyfikuje się z negatywnymi bohaterami i naśladuje ich postępowanie. Istotne są rozmowy z dzieckiem o różnych sytuacjach z życia codziennego i wyjaśnianie niewłaściwych zachowań (jak ty postąpiłbyś, czy tak należało). W rozmowie należy uświadamiać dziecku, co było powodem jego złości i pokazać sposoby wyładowywania tej złości.

Wyjaśniaj dziecku, jakie zachowania są krzywdzące dla innych, co jest dobrem, a co złem. (Bartku, jeśli ciągniesz Julię za włosy, to ją bardzo boli, tak się nie postępuje; Jeśli chcesz pożyczyć kredki to nie wyrywaj ich Beacie, ale poproś ją; Bicie innych jest bardzo złe. Jeśli jesteś zdenerwowany na Darka, to powiedz mu to słowami.) Zdecydowane i konsekwentne przeciwstawiaj się agresji; zwracaj uwagę, komentuj, nie udawaj, że nic nie widzisz. Sam unikaj agresji fizycznej: nie szarp ze złością nie popychaj nie ściskaj za rękę nie staraj się sam fizycznie karać Sam unikaj agresji słownej: nie obrażaj, nie zawstydzaj.

Zamiast długich monologów i moralizowania - mów krótko i jasno: formułuj krótkie zdania opisz fakt (Widzę, że go drażnisz; Słyszę, że przezywasz) zaakcentuj swoje zdanie (Nie zgadzam się na to) powołaj się na normy (Ustaliliśmy, że nikogo nie bijemy) pokaż konsekwencje takiego zachowania dla poszkodowanego (Bartka to boli; Ani jest przykro). Całość oddziaływań wychowawczych wymaga od wszystkich członków rodziny bardzo dużo spokoju, cierpliwości, życzliwości i zrozumienia oraz konsekwencji.

Kontrakt z dzieckiem. Janikowo, dnia…….2008 Kontrakt Ja, ........................................, zobowiązuję się, że nie będę wyśmiewała się z Beaty ubrań ani rodziców, ani nie będę mówiła o niej żadnych nieprzyjemnych rzeczy. Jeśli będzie mnie już bardzo złościła, to będę odchodziła na przerwie w inną stronę. Obiecuję, że powiem przy całej klasie, że to nie prawda, że Beata jest z domu dziecka i przeproszę ją za te plotki, które opowiadałam dziewczynom. Jeśli nie dotrzymam umowy, to nie wezmę udziału w szkolnej dyskotece, a w następnej rozmowie ze mną będzie brała udział Pani pedagog. Podpis ucznia Podpis wychowawcy/rodzica Pieczątka szkoły