Marcin Fojucik, Jan Gorzycki Cultural Literacy Marcin Fojucik, Jan Gorzycki
Cultural Literacy Cultural Literacy (alfabetyzacja kulturalna) - jest to umiejętność zdobywania, gromadzenia, przetwarzania, odpowiedniego odczytywania, a następnie wykorzystania informacji i symboli w otaczającej nas kulturze.
Analfabetyzm kulturalny/kulturowy Analfabetyzm kulturalny - jest to brak posiadania odpowiedniej wiedzy z zakresu m.in. historii, kultury, sztuki i innych dziedzin potrzebnych do funkcjonowania i rozwijania kultury danej zbiorowości.
Eric Donald Hirsch Jr. Pionierem w zakresie zagadnień Cultural Literacy uważa się Eric Donald Hirsch Jr. - krytyka literackiego oraz pracownika naukowego na Wydziale Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Virginia. Jest on autorem podręcznika pt. The New Dictionary of Cultural Literacy: What Every American Needs to Know, którą opublikował w 1987 roku oraz jako pierwszy w swej publikacji zdefiniował pojęcie Cultural Literacy.
Historia-problematyka Eric Hirsch pochylił się nad problemem alfabetyzacji kulturalnej ponieważ zauważył, że zadając swym studentom lekturę, pomimo jej przeczytania student nie zrozumiał, co dany tekst zawierał, bo nie posiadał odpowiedniej wiedzy dotyczących faktów aby zrozumieć tekst.
Problematyka CL W podanym przykładzie działanie E. Hirscha miało na celu uwypuklenie problemu braku u studentów podstawowej wiedzy dotyczącej historii własnego kraju. Właśnie w wyniku braku wiedzy dotyczącej historii USA student nie potrafił powiedzieć kim byli Ulisses Grant oraz Robert Lee, gdyż nie miał odpowiedniej wiedzy w zakresie historii wojny secesyjnej. E. Hirsch również zauważył, że zjawisko analfabetyzmu kulturowego nie tylko jest wynikiem braku wiedzy, ale i również braku zrozumienia tekstu. Analfabetą kulturowym można nazwać osobę, która umie czytać i pisać, natomiast nie potrafi opowiedzieć ani streścić tekstu, który przed chwilą przeczytała, ponieważ go nie zrozumiała, tylko czytanie tego tekstu miało charakter pobieżny.
CL People Ludzie posiadający alfabetyzację kulturalną to tacy, którzy korzystając z własnej wiedzy ogólnej potrafią zrozumieć treści takie jak np. idiomy, aluzje, ale również informacje takie jak np. znaki drogowe lub slang. Cl people kształtują się w wyniku interakcji z innymi członkami społeczeństwa wykorzystując swoje chęci poznawcze.
CL w kontekście środowiska Łatwo zauważyć, że poziom Cl uzależniony jest od ilości informacji jaką może pozyskać jednostka. W dobie globalnej wioski zdarzają się czasem zjawiska niejednolitego sposobu pozyskiwania informacji. Czasem człowiek posiadający znaczną wiedzę dotyczącą problemów ogólnoświatowych bywa oderwany od informacji z własnego kręgu. Jednak brak wiadomości dotyczących świata wyklucza z kręgu poinformowanych, mamy zatem w takim wypadku do czynienia z paradoksem związanym ze sposobem pozyskiwania informacji.
Bibliografia: W.T. Fagen, Lteracy and cultural thoughtfulness: the power and helpessness within and beyond cultural boundaries, University of Pennsylvania, Philadelphia,1996 http://www.answers.com/topic/cultural-literacy http://en.wikipedia.org/wiki/E._D._Hirsch_Jr. http://www.engines4ed.org/hyperbook/nodes/NODE-97- pg.html http://newlearningonline.com/new-learning/chapter-7- knowledge-and-learning/ed-hirsch-on-cultural-literacy/ http://www.education.com/definition/cultural-literacy/
Bibliografia: http://www.education.com/definition/cultural- literacy/ http://www.studymode.com/essays/Cultural- Literacy-71835.html http://wiki.answers.com/Q/What_is_cultural_liter acy http://www.mannmuseum.com/cultural-literacy/ http://en.wikipedia.org/wiki/Cultural_literacy http://en.wikipedia.org/wiki/Cultural_competence