Jak wychowywać dziś młodzież?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
FORMACJA W KATOLICKIM STOWARZYSZENIU MŁODZIEŻY
Advertisements

NASZE KOCHANE DZIECIAKI...
Bezpieczny w Internecie
DOBRE DZIECIŃSTWO Prawo i obowiązek Bydgoszcz,
O bezużyteczności filozofii?
Wychowanie i wychowawcy wobec problemów płynnej nowoczesności
WĘDRÓWKA KU MĘSKIEJ MIŁOŚCI
KOBIECOŚĆ I MĘSKOŚĆ.
JAN PAWEŁ II wychowawca młodzieży.
Fazy odziaływania na dziecko trudne
Wolontariat w Placówce Wielofunkcyjnej „Nasz Dom” Rumia
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
Zespól Szkól Szpitalnych
DOWODY NA ISTNIENIE BOGA
Edukacja medialna.
Życie nastolatka.
RACHUNEK SUMIENIA.
FORMACJA DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ UCZNIÓW JEZUSA.
Siostry Nazaretanki o swoim życiu i powołaniu
Praktyka uzdrowienia wewnętrznego
„Szkoła wspomaga wychowanie” debata uczniów szkół ponadgimnazjalnych
KIM JESTEŚ CZŁOWIEKU?.
Ksiądz Bosko.
„Musicie być mocni mocą miłości, która jest potężniejsza niż śmierć...” Jan Paweł II.
UROCZYSTOŚĆ ŚWIĘTEGO JANA BOSKO
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Poradnik szczęśliwej rodziny
w praktyce pedagogicznej
Dlaczego warto czytać dzieciom?
„ Człowiek potrzebuje człowieka, żeby być człowiekiem ” (J.R.Bacher)
Debata Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym.
Medialna rzeczywistoŚĆ
TYDZ I EŃ WYCHOWANIA.
Miejsce przekazywania tradycji i wartości
Problemy współczesnej młodzieży
Jan Paweł II - Papież Wolności
Moje dziecko wybiera szkołę/zawód
PRAWA DZIECKA.
czym jest i jak je odkryć
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
Szkoła z klasą 2.0 Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 17 Specjalnych w Kielcach 2012/2013.
Prawa dziecka ... a co to takiego???
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
Bliżej siebie- dalej od narkotyków i dopalaczy
Uczeń zdolny jak go zrozumieć i wspierać?
Adoracja II Niedziela Listopada 2015
Czerwiec 2013 Słowo Życia «To się Bogu podoba, jeżeli dobrze czynicie, a znosicie cierpienia» (1 P 2,20).
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Przygotowała mgr Katarzyna Kamińska-Jurkiewicz. (Kol. 3,20)
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
1 WOBCOWANE POKOLENIE CZYLI JAK ZBUDOWAĆ TRWAŁE WIĘZI Z DZIEĆMI ABY PRZEKAZYWAĆ IM WIARĘ W RODZINIE I KOŚCIELE.
Rodzice nie muszą być samotni
AUTOR :KAROLINA PIWCZYK MOJE UCZESTNICTWO W PROJEKCIE UNIJNYM,, ZROBIMY TO SAMI’’
Swobodna wypowiedź o mediach. We współczesnym świecie media, czyli środki masowego przekazu takie jak rado, telewizja, Internet mają bardzo duży wpływ.
POWOŁANIE znakiem nadziei opartej na wierze. MIEĆ NADZIEJĘ to znaczy ufać Bogu wiernemu, który dochowuje obietnic przymierza.
Jak poznać Ks. Bosko? I Część.  Czy ja dobrze Go znam?  Jakie mam o Nim wyobrażenie?
Jak żyć po chrześcijańsku w codzienności? Ks. Andrzej Grefkowicz.
Rodzina - Tu wszystko się zaczęło -. Znaczenie rodziny w życiu człowieka Jakie znaczenie w życiu ma rodzina? Najczęściej w ogóle się nad tym, nie zastanawiamy.
Po co ewangelizować?.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA
Po co ewangelizować?.
ŚWIATOWY DZIEŃ PRAW DZIECKA 20 LISTOPAD 2015
Lubię czytać!.
Kanonizacja bł. Jana Pawła II
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI
Czytanie wspiera rozwój dziecka
Rok szkolny 2018/2019 Rokiem Wartości Moralnych!
Rok szkolny 2018/2019 Rokiem Wartości Moralnych!
„Czcij ojca swego i matkę swoją”.
Zapis prezentacji:

Jak wychowywać dziś młodzież?

Na czym polega dorastanie młodzieży? W młodości rodzi się sfera wewnętrzna – DUCHOWE WNĘTRZE (pamięć, rozum wola). W sercu młodych powinny rodzić się pytania: co zrobić, by moje życie nie było powierzchownym, żeby żyć życiem głębokim? Młodzi mają prowadzić stały dialog z sobą samym, poznawać siebie. Młodzież w okresie pokwitania potrzebuje pomocy DOROSŁYCH w poznawaniu siebie, żeby odkryć w czym się zmieniają i dlaczego. Młodzi musi się nauczyć MĄDRZE MYŚLEĆ i ODPOWIEDZIALNIE KOCHAĆ.

Najczęstsze problemy młodzieży Negatywne bunty, zmniejszona zdolność do wysiłku, Nieakceptowanie obowiązków i brak odpowiedzialności, Oddalenie się od rodziców na rzecz kolegów, Idealizowanie zachowań spontanicznych, Kierowanie się zachciankami i pożądaniami, Brak poszanowania dla zasad dobrego wychowania, „Totalne wyluzowanie”, Niezliczone ucieczki od rzeczywistości (seks, narkotyki, alkohol, Internet, muzyka), Fascynacja modą i nowinkami, konsumizm stwarzający sztuczne potrzeby materialne.

Jak rozwiązywać problemy młodzieży? Rozwiązania powinny pochodzić od rodziców, Należy uczyć młodzież krytycznego osądu rzeczywistości, Młodzież musi znać i wypełniać swe obowiązki, Młodzi muszą od siebie wymagać i kształtować wolę, Należy dużo rozmawiać z młodzieżą o tym co myślą, co czują, co jest dla nich ważne, w co wierzą, Młodzi muszą być uczeni wybierania dobra i samodzielnego podejmowania decyzji, Młodzi muszą uczyć się rozpoznawania i kontrolowania własnych i cudzych uczuć, Należy młodzież zachęcać do refleksji przed podejmowaniem działania.

Jakie dziś są trudności w przekazie wiary? Bezbożna kultura odrzucająca chrześcijaństwo i jego dziedzictwo Zerwanie z tradycją przekazywaną z pokolenia na pokolenie, Relatywizm moralny: „róbta, co chceta” Odrzucenie prawdy absolutnej Hedonizm i konsumpcjonizm Niespotykany dawniej rozwój okultyzmu „Religijność prywatna”

„Religijność prywatna” Religijność selektywna (wybiórczość w przyjmowaniu zasad moralnych). Religijność impresyjna (nastawiona na przeżycie). Religijność osobista (w wielu środowiskach temat tabu). Religijność naskórkowa (za tzw. „chodzeniem do kościoła” nie kryje się przemiana w życiu). Religijność prywatna (kierująca się zasadą: Bóg – tak, Kościół – nie).

Charakterystyka młodzieży Ekranizacja życia Pokolenie mediów: „zalew informacji pozbawiony znaczenia” Wyobcowane pokolenie: abdykacja rodziców Pokolenie doświadczenia a nie logiki: „myślenie emocjami” Hedonizacja i konsumpcjonizm Nastawienie na rozrywkę Uleganie presji seksualnej

Ekranizacja życia Trzy podstawowe ekrany, w których porusza się młodzież: Telewizja Internet Komórka

Pokolenie mediów Wiedza (np. o Kościele) pochodzi z mediów, telewizji, Internetu, kina. Śledzenie strumienia informacyjnego na temat wydarzeń zastępuje udział w wydarzeniach –możliwość manipulacji. Dezintegracja i dezorganizacja życia rodzinnego (komputer, telewizor w każdym pokoju) Pozorne bycie razem podczas oglądania tych samych programów TV w tym samym pomieszczeniu (brak krytycznych rozmów o tym, jakie wartości są przekazywane).

Wyobcowane pokolenie Brak jasnego określania KIM JESTEM. Zanik autorytetu rodzicielskiego: rodzic staje się kumplem. Brak ojców w wychowaniu. Styl on-line ale pozbawienie znaczących więzi. Poszukiwanie akceptacji u rówieśników. Moralna próżnia. Inny język niż w świecie dorosłych.

Jak możemy to zmienić?

Jak możemy to zmienić?

Jak możemy to zmienić?

Jak możemy to zmienić?

Zadanie rodziców Budować głębokie więzi z dziećmi: afirmacja, akceptacja, uznanie, czułość, dostępność, dyscyplina. Uzasadniać istnienie niezmiennych, obiektywnych prawd. Chronić i uodporniać na atak bezbożnej kultury (media, Internet, moda). Być żywym świadkiem a nie tylko nauczycielem. Stwarzać okazje do doświadczenia Boga w domu: wspólna modlitwa, rozmowy o Bogu. Być entuzjastycznym i radosnym w wychowaniu.

Jak dziś głosić Chrystusa młodym? Dać wsparcie Kościołowi W tym, żeby pomagał rodzicom Budować dobre więzi z dziećmi I dzięki tym więziom głosić im Chrystusa Tak, żeby wychować całe pokolenie młodych ludzi, którzy wiedzą w co wierzą, dlaczego wierzą i to ma wpływ na ich życie I wzbudzą duchową rewolucję w ich pokoleniu.

Myśli ks. Bosko o wychowaniu Pamiętajcie, że wychowanie jest sprawą serca i że tylko Bóg nim rządzi. Punktem wyjścia dla wychowawcy jest poznanie sytuacji młodzieży, ich potrzeb i problemów. Chrońcie młodzież przed złymi osobami i książkami. Młodzi kochają to, co im się podoba. Niech nauczą się kochać i to, co im się podoba mniej: dyscyplina, nauka, umartwienie.

Myśli ks. Bosko o wychowaniu Młodzież trzeba zawsze czymś zajmować: bezczynność jest ojcem wszystkich wad. Często spowiedź, częsta Komunia, codzienna Msza św. to kolumny wychowania. W każdym młodym człowieku nawet najbardziej nieszczęśliwym istnieje zapalny punkt dobra. Pierwszym obowiązkiem wychowawcy jest poszukiwanie tego punktu, tej wrażliwej struny serca i wyciagnięcie z niej zysku.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Opracował Ks. Marcin Kozyra