Krystyna Szumilas Czy samorządy uczniowskie są istotną rzeczą dla M inisterstwa E dukacji N arodowej? Co sądzi P ani o samorządach szkolnych? Czy w Ministerstwie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Advertisements

Gimnazjum nr 3 im. Emilii Zawidzkiej w Zespole Szkół nr 7 Road to freedom- nasze miasto 20 lat wspólnie FINAŁ MŁODZIEŻOWEJ AKCJI OBYWATELSKIEJ 20 LAT WSPÓLNIE.
DEMOKRATYCZNE WYBORY WŁADZ SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE 30 września 2013 r.
Koalicja na rzecz samorządów uczniowskich
PODSUMOWANIE ANKIETY DIAGNOZUJĄCEJ DEBATA UCZEŃ ATEN – DEMORKACJA BLIŻEJ SZKOŁY.
1. Aby otrzymać prawo głosu należy podnieść rękę 2. Uczestnicy debaty zwracają się do siebie per Pan, Pani 3. Zakazane jest obrażanie lub wyśmiewanie.
Inicjatywa Złoczew Głosuje Jest to inicjatywa społeczna koordynowana przez Urząd Miejski w Złoczewie. Pomysłodawcą projektu i autorem prezentacji jest.
Debata na temat: Czy samorząd uczniowski jest w szkole potrzebny?
jak szkoła w praktyce może uczyć demokracji i postaw obywatelskich
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
Jeden nie da rady, ale z gromadą będą musieli się liczyć Janusz Korczak.
Nie pytaj co inni mogą zrobić dla Ciebie, pomyśl co Ty możesz zrobić dla innych – o samorządności w naszej szkole.
DEBATA: Jakie korzyści mają uczniowie z istnienia samorządu szkolnego?
Gimnazjum nr 9 im. św. Królowej Jadwigi w Rzeszowie
„Szkoła demokracji” Edukacyjny projekt uczniów Zespołu Szkół im
WITAMY NA DEBACIE pt. Jakie wsparcie dyrekcji szkoły, nauczycieli i innych dorosłych jest potrzebne uczniom chcącym rozwijać samorządy w swoich szkołach?
S AMODZIELNOŚĆ CZY W SPÓŁPRACA ? C ZYLI JAKĄ SIŁĘ MA SU ? Sejmik Dzieci i Młodzieży r. Iwona Lewińska, Damian Soboń
„Sami o sobie, czyli demokracja w naszej szkole”
Szkolna debata Jakie działania szkolne i lokalne są warte zrealizowania przez samorząd uczniowski – nasze pomysły i dobre praktyki? 28 kwietnia 2010 LO.
Debata na temat samorządu i demokracji w szkole…
Udział Warszawy w projekcie MY GENERATION. Projekt My Generation Efektywne strategie w promocji pozytywnego potencjału młodej generacji ( Effective strategies.
Młodzi dla Cekowa Projekt na Sejm Dzieci i Młodzieży
Jakie działania szkolne i lokalne są warte zrealizowania przez samorząd uczniowski?  Nasze pomysły i dobre praktyki.
Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych. Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet. Politycy.
I Powiatowa Olimpiada Obywatelska 29 kwiecień 2014.
„Samorząd - realnie czy na papierze?”
Dlaczego ten temat jest ważny?
Kwiecień 2014 r. Debata.
Zaangażowanie uczniów w demokrację i samorządność szkolną, czyli nauka demokracji i obywatelskiego działania Projekt Marcina Kaczmarka i Michała Wieczorka.
Młodzieżowa Rada Gminy
 Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych.  Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet.
Nie tylko wybory- jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i uczestniczyć w demokracji?
Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
MŁODZIEŻOWE RADY GMINY – tworzenie i funkcjonowanie Szkolenie w ramach projektów Obywatel PRO Dramowi Obywatele.
Młodzi aktywni? Co zrobić żeby młodzież koźmińska brała udział w wyborach i życiu społecznym.
Młodzieżowa rada miasta jest to organ samorządu terytorialnego o charakterze konsultacyjnym. Młodzieżowe rady tworzone są przez grupę.
 Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych.  Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet.
Debata Jakie wsparcie dyrekcji szkoły, nauczycieli i innych dorosłych jest potrzebne uczniom chcącym rozwijać samorządy w swoich szkołach?
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Projekt: Jan Tomasz Borkowski; Jakub Kowalik.
XVIII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży „Szkoła demokracji” Moderatorzy: Adrianna Moraczewska; Viktoria Brzeska.
Plan debaty Czas trwania debaty: Stworzenie przez uczestników „mapy form aktywności społecznej” Przedstawienie wyników z ankiety dot. aktywności.
Akademia aktywności politycznej i społecznej ludzi młodych.
Jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji? Nie tylko wybory.
Samorząd Uczniowski.
Władze samorządowe w naszej szkole
Po debacie …. Czego dowiedziałeś się dzięki debacie?  Jak ważne jest uczestnictwo w wyborach  Jeśli większość z nas by głosowała mogłoby to znacznie.
Samorząd Uczniowski.
XX SESJA SEJMU DZIECI I MŁODZIEŻY „Młodzi aktywni?... … czyli co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?”
22 marca )Proces legislacyjny w Rzeczpospolitej Polskiej i zasady funkcjonowania Sejmu przedstawi nam Pani Elżbieta Rafalska 2)Proces legislacyjny.
Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji ? Prowadzące: Kamila Helbin Karolina Szura.
Nie tylko wybory? Jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? -nie gaśmy słońca swoją biernością!
Jakie działania szkolne i lokalne są godne do zrealizowania przez Samorząd Uczniowski?
Jak działa demokracja w szkole?
Nasza „mała” demokracja
Wyniki badań "Idea samorządności a rzeczywistość".
Co zrobić, aby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
 Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
W ramach akcji Młodzi głosują: Uczniowie szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych przygotowują i przeprowadzają w swoich szkołach wybory, działania edukacyjne.
ARTUR: Obszar 1. Wybory reprezentacji w tej ankiecie sprawdzamy, czy w naszej szkole wybory do samorządu uczniowskiego są zgodne z demokratycznymi zasadami.
W NIOSKI. Debatujący wraz z uczniami jednogłośnie stwierdzili, że debaty tego typu są bardzo potrzebne. Zamierzamy wprowadzić cyklicznie odbywające się.
Jak szkoła w praktyce może uczyć demokracji i postaw obywatelskich ?
Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
w województwie pomorskim
Wyzwania rozwojowe Gdańsk 2030+
Centra Inicjatyw Lokalnych w Poznaniu
Czym jest PAP? Projekt porusza kwestię partycypacji obywatelskiej młodych ludzi w mieście Poznań. Głównymi tematami projektu będzie zaangażowanie w politykę.
DEBATA: SAMORZĄD SZKOLNY BLISKO KAZDEGO UCZNIA
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Krystyna Szumilas

Czy samorządy uczniowskie są istotną rzeczą dla M inisterstwa E dukacji N arodowej? Co sądzi P ani o samorządach szkolnych? Czy w Ministerstwie jest przygotowywany nowy projekt dot. samorządności w szkołach?

Odpowiadając na Pana zapytanie dotyczące samorządności w szkole, uprzejmie informuję, że samorządy uczniowskie są dla Ministerstwa Edukacji Narodowej bardzo ważnym elementem edukacji obywatelskiej. Z tego względu zapisy dotyczące samorządu uczniowskiego znalazły odzwierciedlenie w Ustawie o systemie oświaty. Na tą chwilę nie przewiduje się zmian ustawowych.

Rafał Dutkiewicz

Samorządność jest dla mnie największym sukcesem dwudziestu lat wolnej Polski. Reforma samorządowa jest bez wątpienia jedną z najbardziej udanych reform wprowadzonych w Polsce po 1989 r. Przez ostatnie 20 lat na co dzień możemy obserwować dowody na to, iż przekazanie realnej władzy regionom i społecznościom lokalnym było przysłowiowym strzałem w dziesiątkę i na to, że samorządność w Polsce jest sprawdzona, prawdziwa, dotyka ziemi i zajmuje się konkretami. Samorządy z powierzonych im zadań wywiązują się rzetelnie i to właśnie one stały się siłą napędową rozwoju całego kraju.

Samorządności trzeba się uczyć od najmłodszych lat. Sprzyja temu przede wszystkim środowisko szkolne, które uspołecznia młodego obywatela, uczy życia w grupie i inicjowania wspólnych działań. Dlatego też bardzo ważną funkcję spełniają samorządy szkolne. Jest to naturalne środowisko uczniów, którzy się znają i chcą wspólnie działać na rzecz całej szkoły. To właśnie z myślą o nich organizujemy różne debaty czy też konkursy typu "Ośmiu wspaniałych". Warto również wspomnieć o Wrocławskim Parlamencie Młodych, gdzie młodzież ćwiczy zachowania polityczne, wyrażanie opinii i podejmowanie działań na rzecz dobra wspólnego.

Celem PMW jest kreowanie wśród młodzieży postaw obywatelskich, koordynowanie ich działalności samorządowej, pośredniczenie w kontaktach z władzami Wrocławia oraz stworzenie młodzieżowego forum wypowiedzi. Parlament daje możliwość zdobycia nowych umiejętności (przemawianie, praca w grupie...), włączenia się w życie publiczne naszego miasta, zmieniania świata na lepsze. Jest to jedyne we Wrocławiu młodzieżowe forum wypowiedzi gdzie zasiadają ludzie z tak różnych środowisk. Na Sesje PMW może przyjść każdy. Wolni słuchacze mogą również zabierać głos w dyskusjach, wstępować do tworzonych komisji i brać aktywny udział w pracach miedzy sesjami.

Radni Rady Miejskiej Wrocławia wybierani są w powszechnych, wolnych wyborach, wolą większości obywateli i to oni w imieniu mieszkańców miasta podejmują ważne dla Wrocławia decyzje. Sesje rady miejskiej, które odbywają się cyklicznie są otwarte dla mieszkańców i każdy może wziąć w nich udział. Wrocławianie włączają się aktywnie w życie miasta, to było widać choćby w ich zaangażowaniu w tworzenie projektu Europejskiej Stolicy Kultury 2016 czy w aktywnym udziale młodzieży we Wrocławskim Parlamencie Młodych.

Stanisław Huskowski

Demokracja to udział społeczeństwa we władzy, choćby poprzez wybory, ale nie tylko. To też sprawowanie kontroli poprzez tworzone przez obywateli organizacje. Władza oparta na wyborach powszechnych, wyłoniona przez większość, ale szanująca i licząca się ze zdaniem mniejszości. Samorządność jest elementem demokratycznego państwa. Jest oparta też o wybory w mniejszych społecznościach. Zasada pomocniczości mówi, że w demokratycznym państwie wszystkie sprawy, które można załatwić na niższym szczeblu, winny być tam załatwiane -przez samorząd stopnia podstawowego. To co go przerasta - przez samorząd wyższego szczebla.

Lider może być formalny lub nieformalny. Ten pierwszy może być wyłaniany w wyborach, drugi wyłania się na zasadzie budowanego przez siebie autorytetu. Może pomagać w kształtowaniu poglądów i opinii w swoim otoczeniu. Może pociągać ludzi do różnorakich działań. Powinno mu przyświecać dobro wspólne.

Można wskazywać im, że warto wychylić się poza własny czubek nosa, że można czerpać satysfakcję z pracy dla innych lub dobra wspólnego. Trzeba zachęcać młodych do podejmowania wspólnych działań, pomagać im je organizować.

Aktywność obywateli jest w Polsce bardzo niska, także niestety wśród ludzi młodych.

Absencja wyborcza wśród młodych jest wyższa niż wśród reszty społeczeństwa. Nie ma jednej recepty na zmianę tego stanu rzeczy. Kształtowanie postaw obywatelskich powinno należeć do rodziny i szkoły. Niestety obie te instytucje nie są w najlepszej kondycji.

Zmiana ustroju 23 lata temu i związana z tym zmiana modelu życia. Pogoń za sukcesem, rozumianym bardzo przyziemnie, materialnie. Odpowiedzialne są też media, hołdujące takim gustom i politycy, w dużej mierze uczestniczący w tej mizerii.

Nie, do oddania głosu trzeba mieć trochę większe rozeznanie w sprawach publicznych, a to zdobywa się wraz z wiekiem. Może są wystarczająco dojrzali niektórzy 16-latkowie, ale nie jest tak w całej populacji.

Zwiększyć wsparcie dla inicjatyw i organizacji pozarządowych!!! Ale skąd wziąć na to pieniądze?

A kto tych specjalistów powoła? Kto utrzyma szkoły uczelnie, teatry, służbę zdrowia? A policję, sądy, obronę narodową? A kto zgromadzi pieniądze i zdecyduje czy budujemy tę, czy tamtą drogę? Czy wesprzemy szpitale, emerytów, czy wybudujemy bibliotekę?

Materiał opracował Franciszek Marczyński.