AUTYZM z KLASĄ.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
rodzaje przyczyny rozpoznanie
Advertisements

Teresa Grąziewicz - Jóźwik
Psychologia Psycho – dusza Logos- wiedza.
JAK SOBIE RADZIĆ Z PRZEMOCĄ?
Autyzm co powinniśmy o nim wiedzieć? mgr Ilona Kwiatkowska
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Procesy poznawcze cd Uwaga.
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Napięcie emocjonalne i stres
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
JAK PRACOWAĆ Z UCZNIEM Z ZESPOŁEM ASPERGERA
Spektrum zaburzeń autystycznych
Wykład V Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
Sposoby radzenia sobie przez rodziców i nauczycieli
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
rodzaje przyczyny rozpoznanie
Ścieżki edukacyjne uczniów z uszkodzonym słuchem dr Magdalena Olempska Konferencja nt.: Działalność orzecznicza Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Przemoc i agresja wśród dzieci
Integracja sensoryczna
Uzależnienie to nabyta silna potrzeba wykonywania jakiejś czynności lub zażywania jakiejś substancji.
Jakie zachowanie jest zachowaniem agresywnym?
Lekcja 1 Temat:.
JĘZYK MIGOWY Prezentacja: Joanna Graf-Denisewicz.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
AUTYZM INNY NIE ZNACZY GORSZY
JAK NAUCZYĆ SIĘ MÓWIĆ "NIE"?
Szkoła Promująca Zdrowie
Trening metodą Warnkego
Sztuka prezentacji wymaga doświadczenia. Im częściej występujesz publicznie, tym lepiej radzisz sobie ze stresem. Jednak do wszystkiego trzeba dojść małymi.
Konferencja przedsezonowa sędziów LZKosz Biała Podlaska Pion Szkolenia Kolegium Sędziów LZKosz przedstawia:
UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
Umiejętność obserwacji.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
BARIERY W KOMUNIKACJI I SPOSOBY ICH PRZEZWYCIĘŻANIA
Terapia SI jako metoda wspomagająca rozwój dziecka
JAK SIĘ UCZYĆ? ROZPOZNAJEMY SWÓJ STYL UCZENIA SIĘ
Efektywność uczenia się dziecka zależy m.in. od następujących czynników:
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Skierniewicach
AGRESJA WŚRÓD DZIECI – SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ ?
Uczeń ze spektrum autyzmu w przedszkolu i szkole – optymalne rozwiązania mgr Agata Pieniążek.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Komunikacja i jej formy :
Metody komunikowania się
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
Metody komunikacji ludzi
PRZEMOC I AGRESJA.
DYSLEKSJA.
Dziecko z zespołem Aspergera
O czym powinni wiedzieć rodzice kupując dziecku komputer ? Opracowała Anna Cynowska.
Autyzm Jolanta Mrozińska Agnieszka Piątek. Funkcjonowanie społeczne a) wczesne oznaki:  brak zainteresowania ludźmi, dziecko woli przedmioty  brak uśmiechu.
KOMUNIKACJA CZYLI POROZUMIEWANIE SIĘ Z LUDŹMI
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
FUNDACJA NA RZECZ BEZPIECZEŃSTWA I WSPÓŁPRACY W SZKOLE
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Autyzm i zespół Aspergera
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
Szkodliwość hałasu w szkole
Negatywny wpływ hałasu
ROZWÓJ SPOŁECZNY I EMOCJONALNY W WIEKU PRZEDSZKOLNYM Materiały szkoleniowe dla rodziców. Opracowanie na podstawie: J. Cieszyńska, M. Korendo, (2007), Wczesna.
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Jak rozmawiać z osobą jąkającą się
AUTYZM zespół symptomów widocznych w zachowaniu obejmujący trzy grupy psychopatologii:
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Komunikacja na różnych etapach życia – prawidłowości
Skuteczność zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach
Zapis prezentacji:

AUTYZM z KLASĄ

Czym jest autyzm? Autyzm jest zaburzeniem rozwojowym, które najczęściej ujawnia się w ciągu pierwszych trzech lat życia jako rezultat zaburzenia neurologicznego, które oddziałuje na funkcje pracy mózgu.

Przyczyny autyzmu Nikt nie potrafi z całą pewnością podać dokładnych przyczyn autyzmu, ale sądzi się, że jest on związany z uszkodzeniem mózgu, które z kolei może mieć kilka przyczyn, takich jak np: uraz fizyczny doznany podczas trudnego porodu uwarunkowania genetyczne, niektóre infekcje wirusowe przed lub po urodzeniu, np. różyczka przebyta przez matkę podczas ciąży.

Skala Według danych Autyzm Europa 0,6 % populacji Unii Europejskiej dotkniętych jest autyzmem, co stanowi około 5 milionów osób (szacunki z 2009 r.). W Stanach Zjednoczonych jedno na 166 urodzonych dzieci jest dotkniętych tym rodzajem schorzenia W Polsce dotkniętych jest około 50 tysięcy osób, w tym około 10 tysięcy dzieci. Statystycznie na 6 dzieci dotkniętych autyzmem jest jedna dziewczynka

Triada zaburzeń Zaburzenia rozwoju interakcji społecznych Zaburzenia rozwoju komunikacji społecznych Zaburzenia rozwoju wyobraźni i rozumienia sytuacji społecznych

Interakcja społeczna Wycofani: Część z nich nie jest zainteresowana wchodzeniem w interakcje z innymi osobami Część z nich brakuje umiejętności interakcji z innymi osobami - Nie są pewni w jaki sposób należy inicjować kontakty towarzyskie - Nie są pewni w jaki sposób należy zawierać przyjaźnie Nie rozumieją niepisanych zasad życia towarzyskiego Utrzymywanie kontaktu wzrokowego sprawia im trudność

Komunikacja społeczna Komunikacja werbalna Dosłownie rozumienie języka Prowadzi do trudności w rozumieniu: Sarkazmu Dowcipów Są pedantyczni Słowa rozumieją zgodnie z ich dokładnym znaczeniem Mogą mieć trudności z wyrażaniem własnych myśli Komunikacja niewerbalna Trudności ze zrozumieniem mowy ciała, wyrazu twarzy tonacji głosu Prowadzi to do : Trudności z wyrażaniem uczuć Sprawiania wrażenia osoby niewrażliwej

Wyobraźnia Trudności związane z zaburzeniami polegającymi na udawaniu/ wcielaniu się w role. Trudności ze zrozumieniem przyczyn i rezultatów własnego działania Brak umiejętności wyobrażania sobie przyszłych wydarzeń Prowadzi do silnej potrzeby sztywnego uporządkowania dnia i dążenia do powtarzalności co pozwala na łatwiejsze przewidywanie przyszłych wydarzeń Mają trudności ze zrozumieniem uczuć innych osób a także domyślenie się co wiedzą, myślą lub jakie mają intencje

Inne zaburzenia Zachowania powtarzające się Obsesyjne zainteresowania Zaburzenie zdolności uczenia się Epilepsja Nadmierna wrażliwość zmysłowa Problemy z zachowaniem

Inne c.d. Zachowania powtarzające się Autyzm jest ściśle związany z zachowaniami powtarzającymi się, polegającymi na wykonywaniu stałych sekwencji czynności, które nie mają wyraźnego celu lub związku z wydarzeniami zewnętrznymi Obsesyjne zainteresowania Niektóre osoby nieustannie powracają do interesującej je wąskiej dziedziny ignorując otoczenie. To intensywne skupienie uwagi na jednym temacie może doprowadzić do niezwykłego rozwinięcia talentu w wąskiej dziedzinie, nieporównywalnego z ogólnym poziomem zdolności danej osoby

Inne c.d. Zaburzenie zdolności uczenia się Około 75% osób z autyzmem przejawia zaburzenie zdolności uczenia się. Pozostałe 25% osób o normalnym lub ponadprzeciętnym poziomie inteligencji radzi sobie bez pomocy specjalisty, ale wymaga pomocy w kierowaniu ich życiem. Epilepsja Duża część osób z autyzmem cierpi na epilepsję zaburzenie funkcji mózgu, które może powodować chwilową utratę przytomności z ewentualnym wystąpieniem konwulsji. Może także wywoływać niekontrolowane zmiany w zachowaniu w tym agresji.

Inne c.d. Nadmierna wrażliwość zmysłowa Wiele osób z autyzmem jest nadwrażliwych na dotyk, dźwięk, światło, intensywne barwy i zapach. Nie wiadomo, czy osoby te czują, słyszą lub widzą odmiennie czy po prostu silniej reagują niż inni na ten sam poziom bodźców zmysłowych. Problemy z zachowaniem Problemy związane z zachowaniem, zwane zachowaniem trudnym, dotyczą wielu, choć nie wszystkich osób z autyzmem. Często wywołane są wysokim poziomem stresu i frustracji odczuwanym przez osoby, które mają trudności z nawiązywaniem relacji i porozumieniem się z otoczeniem.

ZACHOWANIE

Czym jest zachowanie….? Wiadomością Środkiem komunikowania się Może być formą aktywności społecznej Ma wpływ na uczucia i myślenie Uczucia i myśli wpływają na zachowanie Jest wynikiem osobowości, charakteru i kontekstu

Definicja zachowań trudnych „Zachowanie kulturowo anormalne, o takim nasileniu, częstotliwości lub czasie trwania, iż fizyczne bezpieczeństwo osoby angażującej się w nie lub osób postronnych może poważnie ograniczyć możliwość korzystania ze zwykłych miejsc i instytucji użyteczności publicznej lub może skutkować odmową dostępu do nich” Źródło:. Emerson E. Challenging Behaviour: Analysis and Intervention in People With Severe ...

Lodowa góra zachowań Konkretne Bicie, plucie, zachowanie popychanie, rzucanie ,gryzienie Niejawne Frustracja, napięcie czynniki seksualne, nuda, brak odpowiednich umiejętności komunikacji, podwyższona wrażliwość na hałas, zapach

Zachowania trudne mogą być: Agresywne Autoagresywne Zachowania zakłócające (destrukcyjne)

Zachowania trudne mogą być: Agresywne Bicie rękami, nogami, głową, gryzienie, drapanie, ciągnięcie za włosy, popychanie, napieranie ciałem, werbalne grożenie/ straszenie Autoagresywne Gryzienie swoich części ciała, uderzanie głową w twarde przedmioty, w kolana, tupanie, wkładanie palców w oczy, wyrywanie włosów, uderzanie się dłońmi, pięściami, łokciami

Zachowania trudne mogą być: c.d. Zachowania zakłócające (destrukcyjne) Wybuchy złości, krzyk, płacz, plucie, uciekanie z krzesła, nieprawidłowe siedzenie, nadaktywności, przesadne wolne tempo reagowania (zastyganie), rozlewanie płynów, rozrzucanie przedmiotów, nieprawidłowe werbalizacje (echolalia)

Ważne powody stojące za zachowaniem trudnym Skupienie uwagi otoczenia Konkretne nagrody Ucieczka Stymulacja sensoryczna Samoregulacja Zaspokojenie naturalnej „jakiejś” potrzeby

Radzenie sobie z zachowaniem trudnym Poznaj tę osobę Zdobądź jak najwięcej informacji o autyzmie i w jaki sposób odnosi się do danej osoby Zrozum tę osobę Zrozum wpływ środowiska Zrozum „niejawne czynniki napędzające” Doszukaj się interakcji nie pojedynczych czynników Nie stawiaj pochopnie diagnoz, przeanalizuj posiadane informacje, stwórz „hipotezy” oraz plan działanie

Jak kierować zachowaniem? Zmień rezultat Manipuluj bodźcami Zmień otoczenie Zmień swoje zachowanie

Kierowanie zachowaniem Zmień rezultat: nie komentuj, nie okazuj emocji, zachowuj się inaczej niż zwykle, Manipuluj bodźcem: pozwól osiągnąć cel zachowania ale staraj się kontrolować i małymi kroczkami przejmować inicjatywę Zmień otoczenie: czasami problem może leżeć w złym kolorze ścian w danym pomieszczeniu, złym zapachu, czy oświetleniu. Zmień swoje zachowanie: Staraj się zawsze zachować „kamienną twarz” nie zależnie od swoich emocji

Spektrum autyzmu Wszyscy mają pewne cechu zazwyczaj związane z autyzmem Zbieranie artykułów z gazet Rytuały związane z jedzeniem, ubieraniem, rozbieraniem Nie bycie pewnym czy ktoś żartuje Zdenerwowanie towarzyszące poznawaniu nowych osób

TEMPLE GRANDIN „Gdybyśmy pozbyli się genów odpowiadających za autyzm i zespół aspergera zostalibyśmy bez kadry naukowej, bo towarzyscy ludzie nie zajmują się inżynierią. Odrobina genu autyzmu tworzy genialnego badacza, a nadmiar niemą głęboko upośledzoną osobę.”

Bariery w edukacji

Bariery w edukacji Problemy związane z: organem prowadzącym rodzicami infrastrukturą szkolną programem nauczania rówieśnikami kadrą pedagogiczną 36% 72% 82% 83% 84% 87%

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ