„Bogurodzica” – arcydzieło średniowiecza

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Po czym poznać Kościół?.
Advertisements

Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Dlaczego obchodzimy Święta ?
SYSTEMY WIERSZA Aneta Woźniak.
Polskie symbole narodowe
Podróżując po Włoszech
Czekam na Ciebie, Jezu mój mały, ciche błaganie, ku niebu śle
Temat: Muzyka średniowiecza.
Święta Marcelina.
WSPÓLNOTA SIÓSTR MIŁOSIERDZIA
Struktura Eucharystii.
Jan Paweł II.
OKREŚLENIA PISMA ŚWIĘTEGO
Czekam na Ciebie, Jezu mój mały, ciche błaganie, ku niebu śle
Święto Niepodległości
„OJCZE ŚWIĘTY JESTEŚ NASZYM NATCHNIENIEM”
Rozprzestrzeniła się pustka. Ale właśnie wychodząc od doświadczenia tej pustyni, od tej pustki, możemy odkryć na nowo radość wiary, jej życiowe znaczenie.
POCZĄTEK EUROPY.
W szkole Maryi:. Tajemnicze zapewnienie otrzymane przez Jana Bosko: «Dam ci Mistrzynię» jest niezawodną pedagogiczną drogą zdecydowanego powrotu do Jezusa,
Ksiądz Bosko.
Autor: -Kamil Kowalówka
Teatr średniowieczny.
Muzyka w średniowieczu
Dla mojego Ojca.
Być sobą wobec Boga - MODLITWA
Autor: Anna Trzpis Zespół Szkół w Jodłowej
ŚREDNIOWIECZE- EPOKA KONTRASTÓW
I niedziela adwentu pracy nad sobą.
Nowenna o Miłosierdzie Boże nad światem
MYŚLI W ŚWIĘTO OFIAROWANIA Już we wczesnej młodości marzyłam o Włoszech. Już wtedy wydawało mi się, że papież i jego miasto pewnego dnia będą przeznaczone.
Mów do mnie, Panie, chcę słyszeć Cię. Przyjąć od Ciebie, co masz dla mnie.
Pielgrzymka do ziemi świętej
tło towarzyszenie czy utwór może składać się wyłącznie z pojedynczej melodii? czy przykłady brzmiały dobrze czy źle? czy akompaniament do melodii.
Jan Paweł II WIELKI 18 V 1920 – 2 IV 2005.
Boża Łaska Niezasłużony dar.
Litania do świętego Jana Chrzciciela.
nie są kapłanami ani zakonnikami
A D W E N T TO ZNACZY P R Z Y J Ś C I E.
Opracowała Anna Opałka 2013
Jedno z najstarszych sanktuariów w Polsce. Przez wieki Polacy pielgrzymowali tam, by prosić Matkę Bożą o pomoc dla siebie i dla całego narodu. To miejsce,
Historia Hymnu Hymn państwowy, hymn narodowy –
SANCTUM ROSARIUM.
Maryja jest Matką Kościoła, a więc twoją prawdziwą matką duchową, ponieważ zrodziła Tego, który od pierwszej chwili wcielenia w jej dziewiczym łonie złączył.
Stoisz u naszych drzwi Stoisz u naszych drzwi, kołaczesz długo, Słowa życia wiecznego masz, Kto Twój usłyszy głos i drzwi otworzy, Będzie trwał w Tobie,
UKAZANIE Maryi jako jedynej nieskalanej i najczystszej drogi do boga
Hymn Szkoły 1. Aby język mówić chciał co pomyśli głowa Zawsze się staramy dbać o kulturę słowa.
Epoka: ŚREDNIOWIECZE Początek: wiek Koniec: ……. wiek
Temat: Początki wielogłosowości. Polska muzyka w średniowieczu. Str
Modlitwa na cmentarzu.
III STUDIUM ŚPIEWU GREGORIAŃSKIEGO Niepokalanów , sesja I.
Od Bogurodzicy do Roty, czyli polskie hymny na przestrzeni wieków
Kyrie elejson, Chryste elejson, Kyrie elejson. Chryste usłysz nas, Chryste wysłuchaj nas. Ojcze z nieba Boże - zmiłuj się nad nami. Synu Odkupicielu świata.
Kyrie elejson - Chryste elejson, Kyrie elejson Chryste usłysz nas - Chryste wysłuchaj nas Ojcze z nieba Boże - zmiłuj się nad nami Synu Odkupicielu świata.
Klasztor Heiligenkreuz Okazały średniowieczny klasztor Cystersów założony został w pierwszej połowie połowie XII. Przywiezione z Jerozolimy święte relikwie.
Jezus Chrystus żyje i działa w Kościele
Kyrie elejson, Chryste elejson, Kyrie elejson. Chryste usłysz nas, Chryste wysłuchaj nas. Ojcze z nieba, Boże, zmiłuj się nad nami. Synu, Odkupicielu.
TAJEMNICE RÓŻAŃCA ŚWIĘTEGO
Bł. Jan Paweł II „O modlitwie”.
Muzyka w średniowieczu Scenariusze lekcji dla liceów
7 Słów Miłości. 7 Słów Miłości.
„Bogurodzica” – arcydzieło średniowiecza
Muzyka w średniowieczu Scenariusze lekcji dla liceów
Symbolika ADWENTU.
Modlitwa na cmentarzu.
Kościół Jezusa Chrystusa
'W liturgii nie ma niczego nieznaczącego' (Paweł VI)
A D W E N T.
CZAS OCZEKIWANIA, KONIEC I POCZĄTEK WSZYSTKIEGO
Zapis prezentacji:

„Bogurodzica” – arcydzieło średniowiecza mgr Barbara Adamiak Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Siedlcach

„Bogurodzica” to jedna z najstarszych polskich pieśni religijnych. Pochodzi prawdopodobnie z wieku XIII. Ten pierwszy polski utwór poetycki to dzieło anonimowego autora.

Najdawniejszy tekst „Bogurodzicy” z 1407 r. ma dwie strofy. Utwór jest hymnem błagalnym, modlitwą wyśpiewaną przez zbiorowość. W pierwszej strofie lud prosi Matkę Bożą o wstawiennictwo do Chrystusa i pozyskanie Go; w drugiej wierni wołają do Jezusa, aby – przez wzgląd na Jana Chrzciciela – wysłuchał ich, dając godne życie na ziemi i wieczne trwanie w raju. Każdą strofę kończy refren „Kyrie eleison” (gr. „Panie, zmiłuj się”).

Na mistrzostwo stylistyczne pieśni składają się: paralelizm wersów i układu rymów, wirtuozeria rytmiczna, synonimy, antytezy, paradoksy.

„Bogurodzica” jest utworem oryginalnym i bardzo dawnym, obfitującym w osobliwe i archaiczne formy językowe, np. Bogurodzica Bogiem sławiena zwolena Gospodzina dziela bożycze

Utwór jest przykładem średniowiecznego wiersza zdaniowego. Należy do tzw. pieśni maryjnych. „Bogurodzica” od początku była przeznaczona do śpiewania, a nie do recytacji.

Jan Długosz określił „Bogurodzicę” mianem carmen patrium, czyli „pieśni ojczyźnianej”. Historyk podaje, że śpiewali tę pieśń rycerze walczący pod Grunwaldem i pod Warną – pełniła więc funkcję pieśni bojowej, wojennej, śpiewanej przed bitwami oraz podczas uroczystości dworskich.

Kanclerz Jan Łaski, wydając w r Kanclerz Jan Łaski, wydając w r. 1506 pierwszy drukowany zbiór praw Królestwa Polskiego (tzw. Statut Łaskiego) umieścił „Bogurodzicę” we wstępie swego dzieła. Może to świadczyć o niezwykłej popularności i znaczeniu pieśni w ówczesnych czasach. Statut Łaskiego

Dwu najstarszym strofom „Bogurodzicy” towarzyszy zarazem najstarsza melodia pieśni śpiewana chóralnie, jednogłosowo, bez akompaniamentu instrumentalnego. Jest to tzw. menodia ( z gr. menoida „śpiew jednogłosowy”) charakterystyczna dla średniowiecznych chorałów ( z gr. chorós „chór”), czyli łacińskich śpiewów liturgicznych Kościoła. Chorały te nazwano gregoriańskim od imienia papieża Grzegorza Wielkiego (VI/VII w.), szczególnie zasłużonego dla rozwoju tej formy muzycznej.

Fragment notacji muzycznej „Bogurodzicy” Cechą charakterystyczną chorałów gregoriańskich są tzw. melizmaty, czyli ozdobne zwroty melodyczne, złożone z co najmniej dwóch dźwięków, wykonywanych na jednej sylabie tekstu. Fragment notacji muzycznej „Bogurodzicy”

„Bogurodzica” wciela w słowo temat plastyczny „Deesis” [gr „Bogurodzica” wciela w słowo temat plastyczny „Deesis” [gr. prośba, błaganie], obecny od dawna w sztuce chrześcijańskiej na Wschodzie i Zachodzie, także w Polsce. Ta znana w sztuce średniowiecznej kompozycja składa się z trzech postaci: Chrystusa jako sędziego oraz Matki Bożej i św. Jana Chrzciciela jako pośredników miedzy Zbawicielem a ludźmi.

Maiestas Domini – Deesis Maiestas Domini – Deesis. Malowidło w kolegiacie w Tumie pod Łęczycą z ok. 1160 r.

Deesis - mozaika w klasztorze bazylianów w Gottaferrata XI wiek Mozaika z Deesis

Tryptyk z Herbavill z tematem Deesis

Bogurodzica, dziewica, Bogiem sławiena Maryja!   Bogurodzica, dziewica, Bogiem sławiena Maryja! U twego Syna Gospodzina, matko zwolena, Maryja! Zyszczy nam, spuści nam. Kyrjelejson. Twego dziela Krzciciela, Bożycze, Usłysz głosy, napełń myśli człowiecze. Słysz modlitwę, jąż nosimy, A dać raczy, jegoż prosimy: A na świecie zbożny pobyt, Po żywocie rajski przebyt.