Marketing szeptany i możliwości jego zastosowania w przedsiębiorczości akademickiej dr Tomasz Grzyb Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej Wydział Zamiejscowy we Wrocławiu
Historia sierżanta Jonesa
Dlaczego skuteczny? 90% osób ufa swoim krewnym, 82% ufa znajomym. 14% ufa reklamom i 8% gwiazdom. Źródło: Yankelovich / Henley Centre, 2008 61% osób twierdzi, że używa takich produktów jak ich znajomi. Źródło: Henley Centre, 2008 92% mężczyzn i 95% kobiet stwierdziło, że dokonało zakupu pod wpływem opinii przyjaciela. 69% mężczyzn i 74% kobiet stwierdziło, że dokonało zakupu pod wpływem reklamy telewizyjnej. Źródło: Word of Mouth Marketing Forecast 2007-2011, PQ Media
Czym jest marketing szeptany? Buzz marketing, whisper marketing, word of mouth marketing Definicja (według WOMMA – Word of Mouth Marketing Association) – „prowokowanie ludzi do rozmów o twoich produktach lub usługach i ułatwianie im wymiany swoich opinii”.
Narzędzia marketingu szeptanego (niektóre) Marketing wirusowy Event marketing Brand blogging Trendsetting
Marketing wirusowy Wykorzystywanie zabawnych czy interesujących komunikatów przesyłanych następnie przez samych użytkowników („zakazane reklamy”)
Event marketing Promowanie produktów lub usług poprzez „samonagłaśniające się” wydarzenia
Brand blogging Tworzenie branżowych blogów i skupiających się wokół nich społeczności
Trendsetting Promowanie produktów i usług poprzez liderów opinii
Jak rozprzestrzeniają się innowacje? Dwa najbardziej znane modele: Krzywa Rogersa Krzywa Bassa
Krzywa Rogersa
Krzywa Bassa
Potencjalne narzędzia „Strategie skutecznej promocji przedsiębiorczości akademickiej” – projekt realizowany w WSZiA w Opolu