Formy pracy w gromadzie zuchowej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK”
Advertisements

PODSUMOWANIE II ETAPU PROJEKTU PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 47
2012/2013 Projekt Hufca ZHP Legionowo
Innowacja pedagogiczna
ZUCHY zarys metodyki.
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
OPRACOWANIE PRZYGOTOWAŁA: PWD. MAŁGORZATA STĘPIEŃ Propozycja programowa dla gromad zuchowych i drużyn ROK REGIONÓW.
TERESA DĄBEK NAUCZYCIEL SP nr 23 w GLIWICACH
Metodyka harcerska i starszoharcerska
ZAJĘCIA SPORTOWE KLASY I-III
Konkurs: Na dobry początek
Wyrównywanie szans edukacyjnych
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Wydział Harcerski GK ZHP
SZEŚCIOLATKI NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 21 im. WŁADYSŁAWA JAGIEŁŁY W KRAKOWIE ul. BATALIONU SKAŁA AK 12.
POZNAJEMY TRADYCJE ANDRZEJKOWE - DZIS BĘDZIEMY WRÓZYĆ SOBIE
KOMUNIKACJA ALTERNATYWNA - PIKTOGRAMY
Moje dziecko idzie do szkoły
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Przedszkole Samorządowe w Dobrzyniewie Dużym
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności w klasach I-III, cz.2 Aleksandra Klimza
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Przedstawienie działań naszej grupy w czasie projektu.
TEORIA INTELIGENCJI WIELORAKICH
Formy pracy z książką (lekturą)
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 w Szkole Podstawowej nr 26 we Wrocławiu Rok szkolny 2012/2013.
W Zespole Szkół w Pałecznicy
Dbamy o prawidłowe i zdrowe odżywianie oraz aktywność społeczną.
W Przedszkolu Publicznym nr 32 „Jaś i Małgosia” we Włocławku wyszukuje się dzieci przejawiające wszelkie zdolności i talenty, a następnie stwarza warunki.
„Kowalik bezskrzydły”
,,NASZA BAJKA”. Inspiracją do podjęcia działań w zakresie tworzenia programu edukacji teatralnej stały się dla nas doświadczenia z pracy pedagogicznej.
PROGRAM PRZEDMIOTU KIERUNKOWEGO W KSZTAŁCENIU NAUCZYCIELI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO TRYB, ROK STUDIÓW STACJONARNE, I ROK, SEMESTR II Wykład nr 2 WROCŁAW 2015.
HISTORIA POLSKI W LEGENDACH
Poznawana przez uczniów rzeczywistość jest wieloraka, wielostronna. Skoro tak, to aby ją poznać trzeba podążać różnymi drogami. Proces kształcenia winien.
„Zajęcia z metod i technik uczenia się” 1.
Zdaniem nauczycieli: Ponieważ podstawa programowa jasno definiuje nasze priorytety: „W procesie kształcenia ogólnego szkoła podstawowa kształtuje u uczniów.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 2 BOLESŁAWIEC
Metody sprawnego uczenia się.
Temat 14: HTML - przykłady praktyczne
SMAKI ROSJI w Szkole Podstawowej nr 100
Program edukacji teatralnej Dla dzieci i rodziców Realizowany przez Przedszkole Niepubliczne Promyczek w Olsztynie Autorstwa AGNIESZKI KOŁODYŃSKIEJ.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
FASCYNUJĄCY ŚWIAT NAUKI I TECHNOLOGII „ W CZARODZIEJSKIM ŚWIECIE BAJEK” ścieżka edukacyjna w zakresie przedmiotów humanistycznych grupa projektowa: klasa.
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
Innowacja pedagogiczna „Moja przygoda z fletem” -podsumowanie
OTWARTA FIRMA Otwarta firma Poznajemy zawody w miejscu pracy.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
JAK ROZWIJAĆ ZAINTERESOWANIA I PASJE DZIECI Nie rodzimy się ze zdolnościami. Nie ma genów odpowiedzialnych za talent lub jakieś umiejętności. Nabywamy.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Projekt edukacyjny „MÓJ PRZYJACIEL PIES”
Wychowawczynie: mgr Małgorzata Stążka mgr Małgorzata Zielińska Opracowała: mgr M. Stążka PROGRAM KOMPUTEROWY DOTYCZĄCY WYKORZYSTYWANIA KOMPUTERA DO „ZABAWY”
Autor : Beata Goleń – Świgoń Szkoła Podstawowa nr 10 w Piasku.
Czy czytanie jest nam dzisiaj potrzebne
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
„Rola bajki w rozwoju i wychowaniu dzieci przedszkolnych”
25 listopada - Światowy Dzień Pluszowego Misia
METODA RUCHU ROZWIJAJĄCEGO WERONIKI SHERBORNE
przedszkole miejskie nr 4 w lubinie rok szkolny 2015/16
Wolontariat „Człowiek odnajduje siebie tylko w bezinteresownym dawaniu” biskup Jan Chrapek.
Dlaczego warto czytać dziecku ?
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
GRUPA OF W BIBLIOTECE..
Opracowanie dh D.Łoś (po raz I!)
Zapis prezentacji:

Formy pracy w gromadzie zuchowej phm. Joanna Gonia

Co to jest forma pracy? Forma pracy to inaczej środek jakiego używamy, aby osiągnąć konkretny cel wychowawczy.

Rodzaje form pracy W pracy gromady zuchowej stosuje się następujące formy pracy: zuchowe znaki, obrzędy, zwyczaje i tajemnice zabawa tematyczna zwiad zuchowy pożyteczne prace majsterka piosenki i pląsy gry i ćwiczenia teatr zuchowy gawęda

Zuchowe znaki, zwyczaje, obrzędy i tajemnice Tak jak każde państwo ma swój hymn, godło i flagę, tak każda gromada posiada swoją obrzędowość, która stanowi o jej odrębności i integruje jej członków. Obrzędowość gromady tworzą: chusta gromady nazwa gromady totem rozpoczęcie i zakończenie zbiórki musztra zuchowa mundur, oznaczenia na mundurze okrzyk i piosenka gromady skarbiec, pacholik, pieczęć, kronika

Zabawa tematyczna Zajmuje naczelne miejsce w systemie metodycznym i jest jedną z najatrakcyjniejszych form pracy. Polega na spontanicznym odwzorowywaniu świata dorosłych. Zabawą tematyczną w czystej postaci będzie naśladowanie zawodów, które zuchy wcześniej obserwowały (np. stworzenie przychodni lekarskiej, poczty, dworca kolejowego), przy wykorzystaniu samodzielnie wykonanych rekwizytow. Rozwinięta zabawa tematyczna może stanowić treść całej zbiórki i obejmować inne formy pracy, szczególnie takie jak majsterka, piosenki i pląsy, gry i ćwiczenia, zwiad, co zdarza się często przy realizacji sprawności bardziej oderwanych od rzeczywistości (podróznik, kosmonauta, Indianin, itp.). Ta forma zabawy wymaga jednak większej kontroli i zaangażowania drużynowego i przybocznych

Zwiad zuchowy Zwiad służy poznawaniu nowych miejsc, zjawisk, rzeczy. Zwiad może być elementem zbiórki – wtedy cała gromada idzie coś zobaczyć, poznać, dowiedzieć się. Zwiad może być zadaniem międzyzbiórkowym gdy zuchy mają się czegoś samodzielnie dowiedzieć od rodziców, nauczycieli, innych dorosłych Zwiad może być wycieczką – gdy zajmuje nam nawet cały dzień. Każdy zwiad powinien być przygotowany, przede wszystkim drużynowy musi znać teren zwiadu. Jeżeli mamy kogoś odwiedzić (aptekarza, strażaka, policjanta), to musi on być o tym uprzedzony.

Pożyteczne prace Praca na rzecz innych, forma o bardzo dużym znaczeniu wychowawczym. Może przybierać różne formy: praca pomagająca zdobyć sprawność zespołową – opieka nad przyszkolnym ogródkiem (ogrodnik), dokarmianie zwierząt (leśnik), prezenty dla dzieci w szpitalu (Świety Mikolaj) praca samodzielna przy realizacji zadań na sprawności indywidualne praca „po drodze” lub „przy okazji” –np. posprzątanie zaśmieconego kawałka lasu w trakcie wycieczki

Majsterka Majsterka to przede wszystkim wszelkie prace plastyczne, poświęcone wykonaniu jakiegoś potrzebnego na zbiórce lub poza nią przedmiotu. Bardzo często poprzedza zabawę tematyczną służąc wykonaniu potrzebnych rekwizytów. Majsterki: uczą znajdywania radości w pożytecznym działaniu, wyrabiają zręczność i umiejętności praktyczne, kształtują wyczucie estetyczne, uczą solidności pracy, ćwiczą współdziałanie w zespole, uczą korzystania z narzędzi.

Piosenki i pląsy Piosenka – prosty utwór muzyczny z tekstem Pląs – zabawa ruchowa ze śpiewem Piosenki i pląsy rozwijają inwencję twórczą zucha, wpływają na umuzykalnienie, poczucie smaku artystycznego, ćwiczą pamięć, uwagę, wprowadzają nastrój, integrują, są dobrym przerywnikiem podczas zabawy ruchowej, pozwalają poznać otaczający świat. Piosenki i pląsy wykorzystuje się przy budowaniu obrzędowości, przy zdobywaniu sprawności, dla wyciszenia dzieci po intensywnej zabawie ruchowej. Przy nauce piosenek warto korzystać z różnorodnych sposobów zapamiętywania tekstu, nalezą do nich: rebusy, układanki, zabawa z piłką, rysunki, wymazywanie tekstu.

Gry i ćwiczenia Główną cechą gry jest współzawodnictwo, zarówno zespołowe, jaki i indywidualne. Gra ma określony czas trwania lub moment zakończenia. Ćwiczenie to współzawodnictwo zucha ze samym sobą, forma podnoszenia własnych umiejętności. Rozróżniamy: gry i ćwiczenia ruchowe gry i ćwiczenia orientacyjne gry i ćwiczenia umysłowe W czasie realizacji gier i ćwiczeń ważne jest przestrzeganie zasad.

Zuchowy teatr Zuchowy teatr przybiera formę teatru samorodnego lub teatru wielkiego. Teatr samorodny to swobodna inscenizacja tego, co zuchy przeczytały, widziały lub wymyśliły. Nie ma podziału na role, nie ma uczenia się tekstu na pamięć, rekwizyty i stroje są umowne. Może być inscenizacją gawędy, formą podsumowania zwiadu, itp. Teatr wielki to przygotowanie do przedstawienia ze scenariuszem, podziałem na role i rekwizytami, najczęściej wiążące się z realizacją sprawności Aktora.

Gawęda Element każdej zbiorki zuchowej służący wprowadzeniu do tematyki zbiórki. Formą wymienną gawędy będzie czytanie fragmentu książki, oglądanie filmu, przedstawienia, albumu. Obok klasycznej gawędy czyli opowiadania można także zastosować: rozmowę z zuchami – pozwala na poznanie poglądów dzieci na zaproponowany temat opowiadanie gościa, którego zaprosimy na zbiórkę albo odwiedzimy w miejscu pracy wykład – instrukcja przed zbudowaniem czegoś, czy tez jak zachować się np. na łyżwach wspólne opowiadanie – wszyscy opowiadają po kolei fragmenty książki lub filmu gawędę-scenariusz zbiórki – zbiórka przeplatana gawędą, łączącą jej poszczególne elementy gawędę sytuacyjną – gawęda mająca wprowadzać do zabawy tematycznej lub teatru samorodnego gawędę obrzęd – podniosła, używaną w sytuacji wyjątkowo uroczystej

Przy doborze form pracy na zbiórkę pamiętaj o zachowaniu zasad dobrej zbiórki, w tym przede wszystkim o przemienności elementów i o czerech stałych elementach zbiórki.