Średniowieczna pracownia alchemiczna

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Biochemiczne zapotrzebowanie na tlen (5-dniowe)
Advertisements

Badania rozpuszczalnego tlenu w wodzie
Budowa atomu Porównanie aktywności metali i wodoru
Budowa atomu aktywność chemiczna metali
Budowa atomu Adsorpcyjne właściwości węgla
Scenariusz lekcji dla klasy II liceum ogólnokształcącego
Sucha destylacja węgla i jego produkty
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
UNIKANIE WYPADKÓW w pracowni chemicznej
WYKONYWANIE DOŚWIADCZEŃ
  OK konspekt z chemii.
Wodorotlenek Potasu KOH.
POWIETRZE I JEGO TAJEMNICE
H2OBŁĘDNI w laboratorium chemicznym UAM
Sprawozdanie z doświadczenia
REGULAMIN PRACOWNI KOMPUTEROWEJ
REGULAMIN PRACOWNI KOMPUTEROWEJ
WODA I ROZTWORY WODNE TESTY
PROSTE ZŁOŻONE JEDNORODNE NIEJEDNORODNE
Mieszaniny substancji
Badanie wpływu temperatury na rozpuszczalność
Wycieczka w chemię żywności
Zajęcia z chemii – doświadczenia
BUDOWA, OTRZYMYWANIE, WŁAŚCIWOŚCI I ZASTOSOWANIE
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
OTRZYMYWANIE CUKRU Z BURAKA CUKROWEGO
Praca na kółku chemicznym gimnazjalistów
Woda i roztwory wodne.
Co dzieje się z solą kuchenną po wsypaniu do wody?
Regulamin Pracowni Informatyki
„Zaczarowany Świat Chemii”
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Otrzymywanie wodoru.
Repetytorium z chemii.
Wykonali: Adrianna Żukowska Dariusz Jażdżyk Jarosław Owczarek.
Ciekawe doświadczenia chemiczne.
Woda i roztwory wodne.
PREZENTACJA OPRACOWANA PRZEZ ZESPÓŁ z 7c. Z jednej strony niezbędny do życia, z drugiej – zabójcza trucizna. Obdarzony mocą bezwzględnej destrukcji objawiającej.
„Jak rozdzielamy mieszaniny”
NAUKĄ EKSPERYMENTALNĄ –SZKOLNE LABORATORIUM CHEMICZNE
Tlen, wodór i tlenek węgla (IV)- otrzymywanie i badanie właściwości
Informacje na temat lekcji
Doświadczenie z atramentem
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Regulamin Pracowni Komputerowej
Potęga Eksperymentu.
Fenole.
Chemia to premia Od Boga dla człowieka Klucz do świata By można było
Wyniki badań Prezentację wykonał: Marek Kurańda Grupa 3
Regulamin pracowni komputerowej
Kółko biologiczne Izolacja DNA z cebuli.
Substancje i ich przemiany
Zespół badawczy : Judyta Izabela Stepaniuk i Elżbieta Dzienis Zdjęcia : p. Ewa Karpacz, J. I. Stepaniuk i E. Dzienis P REZENTACJĘ OPRACOWAŁA J. I. S TEPANIUK.
Reakcja krystalizacji bezwodnego Octanu sodu (CH3COONa)
Scenariusz lekcji chemii: „Krzemionka – składnik skorupy ziemskiej.” opracowanie: Zbigniew Rzemieniuk.
Scenariusz lekcji chemii: „Woda jako rozpuszczalnik”
Z czego jest zbudowany otaczający nas świat
Autorzy: Khava Aboubakarova i Jadwiga Kolewska
Czy substancje można mieszać?
Czy substancje można przetwarzać?
Metoda naukowa i wyjaśnianie świata
Zasady bezpiecznej pracy z kwasami oraz ich właściwości Autorzy: Kaja Ferens, Dominika Piątek, Weronika Krajewska oraz Bartosz Błażej.
Poranek małego chemika w Przedszkolu Nr 10 w Koszalinie
Projekt Gimnazjalny – ,,Chemia bawi i uczy”
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
ZASADY BEZPIECZEŃSTWA I ZACHOWANIA UCZNIÓW W ROKU SZKOLNYM 2017/2018
Analiza jakościowa w chemii nieorganicznej – kationy
WARSZTATY BIOLOGICZNE
UNIKANIE WYPADKÓW w pracowni chemicznej
ZDOBYWAMY KOMPETENCJE KLUCZOWE
Zapis prezentacji:

Średniowieczna pracownia alchemiczna

JAK BEZPIECZNIE PRACOWAĆ W SZKOLNYM LABORATORIUM CHEMICZNYM JAK BEZPIECZNIE PRACOWAĆ W SZKOLNYM LABORATORIUM CHEMICZNYM? Autor Anna Grych

SPRZĘT LABORATORYJNY PODSTAWOWE CZYNNOŚCI PODCZAS DOŚWIADCZEŃ REGULAMIN PRACY W LABORATORIUM POMOC W NAGŁYCH WYPADKACH

1. Sprzęt laboratoryjny używany na lekcjach chemii

Palnik Statyw Łapa do probówek Stojak do probówek Probówki Zlewki Kolby Bagietka Lejek Cylinder miarowy Krystalizator Wkraplacz Pipeta Szkiełko zegarkowe Sączek Łyżka porcelanowa, szczypce, łyżka do spalań Parowniczka Termometr Tryskawka Moździerz Chłodnica

Schematy sprzętu laboratoryjnego

2. Podstawowe czynności podczas wykonywania doświadczeń

Ogrzewanie substancji chemicznych Ciecz w probówce nie może zajmować więcej niż 1/3 objętości probówki. Probówkę trzyma się drewnianą łapą. Wylot probówki należy skierować od siebie i innych. Probówkę delikatnie porusza się w górnej części płomienia.

Schemat ogrzewania substancji

Sączenie substancji chemicznych Sączek powinien znajdować się w lejku szczelnie przylegając do jego ścianek. Substancję przenosimy na sączek, wlewając po bagietce. Nóżka lejka powinna dotykać ścianki zlewki, gdzie gromadzi się przesącz. Osad pozostaje na sączku.

Schemat sączenia substancji

Analiza zapachu substancji chemicznych Nie wolno wąchać bezpośrednio nieznanej substancji. Należy kierować pary substancji w stronę nosa, poruszając dłonią nad naczyniem.

Odparowanie rozpuszczalnika Roztwór należy przelać do porcelanowej parowniczki i ogrzać ją palnikiem. Parowniczka powinna być ustawiona na siatce laboratoryjnej, na trójnogu. Zawartość parowniczki należy mieszać bagietką.

Schemat odparowania rozpuszczalnika

3. Regulamin pracy w szkolnym laboratorium chemicznym

1. W pracowni chemicznej uczniowie mogą przebywać wyłącznie pod opieką nauczyciela. 2. W pracowni nie wolno spożywać żadnych posiłków. 3. Zabrania się próbowania smaku i zapachu jakichkolwiek substancji chemicznych. 4. Na stołach laboratoryjnych znajduje się tylko niezbędny sprzęt oraz zeszyt i książka.

5. Nie wolno wykonywać żadnych eksperymentów bez zgody nauczyciela. 6 5. Nie wolno wykonywać żadnych eksperymentów bez zgody nauczyciela. 6. Wszystkie doświadczenia należy wykonywać w okularach ochronnych. 7. Eksperymenty, w czasie których wydzielają się trujące gazy, należy wykonywać pod wyciągiem. 8. Nie wolno zlewać lub zsypywać do naczyń z odczynnikami resztek substancji.

4. Pierwsza pomoc w nagłych wypadkach

1. W razie oparzenia gorącym przedmiotem należy dane miejsce natychmiast schłodzić zimną wodą. Przy silnym oparzeniu niezbędna jest pomoc lekarska. 2. Miejsce oparzone zasadami (NaOH, KOH) należy szybko i dokładnie spłukać wodą, przemyć rozcieńczonym roztworem kwasu octowego i spłukać wodą. 3. Miejsca oparzone kwasami należy spłukać wodą, po czym przemyć 1% roztworem sody (węglanu sodu) lub mydłem zasadowym.

Znaki graficzne na opakowaniach niebezpiecznych produktów

Sprawdź, czego się nauczyłeś 1. Opisz zasady bezpiecznej pracy w laboratorium chemicznym. 2. Wytłumacz, dlaczego rękę polaną roztworem wodorotlenku sodu należy szybko spłukać wodą i przemyć roztworem kwasu octowego. 3. Jakie właściwości fizyczne substancji są brane pod uwagę przy rozdzielaniu mieszanin metodami sączenia, odparowania?

Sprawdź, czy potrafisz 1. Zaplanuj doświadczenia, które pozwolą rozdzielić mieszaniny: piasku i soli kuchennej, cukru i benzyny, kredy i opiłków żelaznych. 2. Naszkicuj schematy potrzebnych zestawów doświadczalnych. 3. Opisz zasady, na jakich opierają się, wymyślone przez Ciebie, metody rozdziału tych mieszanin.