Średniowieczna pracownia alchemiczna
JAK BEZPIECZNIE PRACOWAĆ W SZKOLNYM LABORATORIUM CHEMICZNYM JAK BEZPIECZNIE PRACOWAĆ W SZKOLNYM LABORATORIUM CHEMICZNYM? Autor Anna Grych
SPRZĘT LABORATORYJNY PODSTAWOWE CZYNNOŚCI PODCZAS DOŚWIADCZEŃ REGULAMIN PRACY W LABORATORIUM POMOC W NAGŁYCH WYPADKACH
1. Sprzęt laboratoryjny używany na lekcjach chemii
Palnik Statyw Łapa do probówek Stojak do probówek Probówki Zlewki Kolby Bagietka Lejek Cylinder miarowy Krystalizator Wkraplacz Pipeta Szkiełko zegarkowe Sączek Łyżka porcelanowa, szczypce, łyżka do spalań Parowniczka Termometr Tryskawka Moździerz Chłodnica
Schematy sprzętu laboratoryjnego
2. Podstawowe czynności podczas wykonywania doświadczeń
Ogrzewanie substancji chemicznych Ciecz w probówce nie może zajmować więcej niż 1/3 objętości probówki. Probówkę trzyma się drewnianą łapą. Wylot probówki należy skierować od siebie i innych. Probówkę delikatnie porusza się w górnej części płomienia.
Schemat ogrzewania substancji
Sączenie substancji chemicznych Sączek powinien znajdować się w lejku szczelnie przylegając do jego ścianek. Substancję przenosimy na sączek, wlewając po bagietce. Nóżka lejka powinna dotykać ścianki zlewki, gdzie gromadzi się przesącz. Osad pozostaje na sączku.
Schemat sączenia substancji
Analiza zapachu substancji chemicznych Nie wolno wąchać bezpośrednio nieznanej substancji. Należy kierować pary substancji w stronę nosa, poruszając dłonią nad naczyniem.
Odparowanie rozpuszczalnika Roztwór należy przelać do porcelanowej parowniczki i ogrzać ją palnikiem. Parowniczka powinna być ustawiona na siatce laboratoryjnej, na trójnogu. Zawartość parowniczki należy mieszać bagietką.
Schemat odparowania rozpuszczalnika
3. Regulamin pracy w szkolnym laboratorium chemicznym
1. W pracowni chemicznej uczniowie mogą przebywać wyłącznie pod opieką nauczyciela. 2. W pracowni nie wolno spożywać żadnych posiłków. 3. Zabrania się próbowania smaku i zapachu jakichkolwiek substancji chemicznych. 4. Na stołach laboratoryjnych znajduje się tylko niezbędny sprzęt oraz zeszyt i książka.
5. Nie wolno wykonywać żadnych eksperymentów bez zgody nauczyciela. 6 5. Nie wolno wykonywać żadnych eksperymentów bez zgody nauczyciela. 6. Wszystkie doświadczenia należy wykonywać w okularach ochronnych. 7. Eksperymenty, w czasie których wydzielają się trujące gazy, należy wykonywać pod wyciągiem. 8. Nie wolno zlewać lub zsypywać do naczyń z odczynnikami resztek substancji.
4. Pierwsza pomoc w nagłych wypadkach
1. W razie oparzenia gorącym przedmiotem należy dane miejsce natychmiast schłodzić zimną wodą. Przy silnym oparzeniu niezbędna jest pomoc lekarska. 2. Miejsce oparzone zasadami (NaOH, KOH) należy szybko i dokładnie spłukać wodą, przemyć rozcieńczonym roztworem kwasu octowego i spłukać wodą. 3. Miejsca oparzone kwasami należy spłukać wodą, po czym przemyć 1% roztworem sody (węglanu sodu) lub mydłem zasadowym.
Znaki graficzne na opakowaniach niebezpiecznych produktów
Sprawdź, czego się nauczyłeś 1. Opisz zasady bezpiecznej pracy w laboratorium chemicznym. 2. Wytłumacz, dlaczego rękę polaną roztworem wodorotlenku sodu należy szybko spłukać wodą i przemyć roztworem kwasu octowego. 3. Jakie właściwości fizyczne substancji są brane pod uwagę przy rozdzielaniu mieszanin metodami sączenia, odparowania?
Sprawdź, czy potrafisz 1. Zaplanuj doświadczenia, które pozwolą rozdzielić mieszaniny: piasku i soli kuchennej, cukru i benzyny, kredy i opiłków żelaznych. 2. Naszkicuj schematy potrzebnych zestawów doświadczalnych. 3. Opisz zasady, na jakich opierają się, wymyślone przez Ciebie, metody rozdziału tych mieszanin.