PRZYPOWIEŚĆ? Jaki to gatunek? Narrator Miejsce Czas Bohaterowie:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Po czym poznać Kościół?.
Advertisements

Czy Bóg rzeczywiście interesuje się Twoimi problemami ?
Bóg bliski - Bóg Objawienia - Bóg Miłości
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Piotrowicach
Religijne znaczenie wyjścia z niewoli egipskiej
Temat: Pełnomocnik Boga.
Powołani do….
Sakrament pokuty i pojednania
Przypowieść o siewcy 1.
TROSKA O WŁASNY ROZWÓJ DUCHOWY POWINNOŚCIĄ KATECHETY
Jesteś cenny…! Hm ?.
TAK ŻYJ ABYŚ BYŁ CHWAŁĄ PANA KTÓRY CIĘ STWORZYŁ.
Owocem zaś ducha jest: miłość, RADOŚĆ, pokój, cierpliwość, uprzejmość, dobroć, wierność,
ZE WZGLĘDU NA MIŁOŚĆ BOGA
Katarzyna Tomczyk i Natalia Olszewska kl. III b
Ks. Jan Twardowski Kochać....
Ty dasz mi pokój serca, Panie mój
Przypowieść – ważny gatunek biblijny
JAN PAWEŁ II wychowawca młodzieży.
Wybierz prawidłową odpowiedź..
Wychowanie ku wartościom… Oto najważniejsze postawy i wartości, które ukazywał swoim życiem Jan Paweł II. Postawy i wartości, które powinny dla nas.
Zgoda na siebie i dar swojego życia daje Bogu możliwość
Sakrament – widzialny znak niewidzialnej łaski
FORMACJA DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ UCZNIÓW JEZUSA.
Syn marnotrawny Scetchboard By Geter.
Słowo Życia Październik 2009.
Słowo Życia Lipiec 2012 «Kto ma, temu będzie dodane i w nadmiarze mieć będzie; kto zaś nie ma, temu zabiorą nawet to, co ma.» (Mt 13,12)
Podobieństwo o talentach
Ksiądz Bosko.
Słowo Życia Listopad 2009 Łatwiej jest wielbłądowi przejść przez ucho igielne, niż bogatemu wejść do królestwa niebieskiego (Mt 19,24).
ZIMA WINTER WINTER Rzeźby śniegowe.
Słowo Życia Sierpień 2012.
7 DARÓW DUCHA ŚWIĘTEGO.
TYDZ I EŃ WYCHOWANIA.
Odkrywanie zdolności dziecka to przywilej i obowiązek rodziców. Nauczyciele powinni im w tym pomagać.
Przypowieść o siewcy.
1. Bóg mnie kocha i ma wobec mnie wspaniały plan.
MIŁOSIERNY OJCIEC.
Słowo Życia Wrzesień 2011.
Słowo Życia Listopad 2011 “Czuwajcie więc, bo nie znacie dnia ani godziny” (Mt 25,13)
Skutki grzechu pierwszych ludzi:
Słowo Życia Lipiec 2010 "Podobne jest królestwo niebieskie do kupca poszukującego pięknych pereł. Gdy znalazł jedną drogocenną perłę, poszedł, sprzedał.
LUDZIE PLANUJĄ RÓŻNE RZECZY. RODZICE PRZYGOTOWUJĄ PLAN WYBUDOWANIA DOMU. WYCHOWAWCZYNI KLASY PLANUJE I PRZYGOTOWUJE WYCIECZKĘ, BY POKAZAĆ UCZNIOM INTERESUJĄCE.
Skutki grzechu pierwszych ludzi:
Modlitwą buduję wspólnotę Kościoła
OBECNOŚĆ BOGA W PRZYRODZIE. Jak Cię poznać Boże?
SPOTKANIE IV. CO OZNACZA, GDY NA DRZWIACH BIURA JEST UMIESZCZONY PRZED NAZWISKIEM SKRÓT:
Kto spożywa moje Ciało i pije moją Krew, ma życie wieczne a Ja go wskrzeszę w dniu ostatecznym. (J 6,54)
POWOŁANIE znakiem nadziei opartej na wierze. MIEĆ NADZIEJĘ to znaczy ufać Bogu wiernemu, który dochowuje obietnic przymierza.
Jak żyć po chrześcijańsku w codzienności? Ks. Andrzej Grefkowicz.
DROGA DO WIARY Lekcja 7 na 12 sierpnia 2017.
SIEWCA WYSZEDŁ SIAĆ.
…łączy się ze swą żoną…. …łączy się ze swą żoną…
Spotkanie ze Słowem Mt 7, 12 Z Ewangelii według świętego Mateusza:
Spotkanie ze Słowem Mt 7, 12 Z Ewangelii według świętego Mateusza:
Spotkanie ze Słowem Łk 15, 1-7 Z Ewangelii według świętego Łukasza:
Spotkanie ze Słowem Łk 15, 1-7 Z Ewangelii według świętego Łukasza:
CZY ZNASZ HIERARCHIĘ WARTOŚCI ?
Słowo Życia Lipiec 2010.
POKONANIE GRZECHU Lekcja 7 na 18 listopada 2017.
WYBRANI Lekcja 11 na 16 grudnia 2017.
Kościół Jezusa Chrystusa
Praca domowa: Wybierz z następnego slajdu jedno zdanie, przepisz je i rozwiń tak, aby odpowiadało na pytanie: Jak chrześcijanin może realizować wiarę.
Spotkanie ze Słowem Mt 7, 12 Z Ewangelii według świętego Mateusza:
Bóg miłuje ciebie i ma dla twojego życia wspaniały plan. I.PRAWO PIERWSZE: Bóg miłuje ciebie i ma dla twojego życia wspaniały plan. - MIŁOŚĆ BOŻA "Tak.
Winnica Mt 21,33–43.
Kościół jest wspólnotą
Myśli duchowe św. Elżbiety Anny Seton
Zapis prezentacji:

PRZYPOWIEŚĆ? Jaki to gatunek? Narrator Miejsce Czas Bohaterowie: Znaczenie przypowieści 1. dosłowne: 2. alegoryczne: Jaką pełni rolę?

PRZYPOWIEŚĆ O SKARBIE I PERLE Mt. R 13,44-46 Narrator – trzecioosobowy. Miejsce – bliżej nie określone: pole, poszukiwanie pereł (ocean, jubilerski kram). Czas – nieokreślony. Bohaterowie: pewien człowiek (rolnik?) – odnalazł skarb. Zrobił wszystko, by zakupić pole, w którym ponownie go ukrył. Odnalezienie jest dziełem przypadku. kupiec – wszystko postawił na jedną szalę, by kupić najpiękniejszą perłę. Poszukiwał perły przez całe życie, systematycznie. Wreszcie ziściło się jego pragnienie. Każdy z nich podejmuje ryzyko, by stać się właścicielem znaleziska. Każdy z nich staje się prawdziwie szczęśliwym człowiekiem po zdobyciu odnalezionego przedmiotu. Znaczenie 1. dosłowne: skarbu cenne, drogie rzeczy, przedmioty, które pragnie posiadać perły człowiek . Wyraz szczęścia, bogactwa, spełnionego życia. 2. alegoryczne: KRÓLESTWO BOŻE, ZBAWIENIE = trud zdobywania, trud poświęcenia (ryzyko); = radość, która czyni możliwym i łatwym wyrzeczenie się mniejszych wartości.

PRZYPOWIEŚĆ O SIEWCY Mt. R 13, 4-9 Narrator – pierwszoosobowy – Chrystus. Miejsce – bliżej nie określone tereny rolnicze – pole. Czas – okres zasiewu zboża, a potem jego wzrostu. Bohaterowie: siewca: rolnik, człowiek prosty. ziarno: (nasiona, które mają w przyszłości przynieść owoce) padające koło drogi – zostało zjedzone przez ptaki; padające na grunt kamienisty – zostało wysuszone przez słońce; padające w ciernie – zagłuszone przez chwasty; padające w glebę urodzajną – wydały plon: stokrotny, sześćdziesięciokrotny, trzydziestokrotny. c. gleba – grunt. 5. Znaczenie alegoryczne: siewca: głosiciel słowa Bożego; Jezus Chrystus; ziarno: słowo Boże; c. gleba: ludzie, którzy słuchają słowa Bożego (od tych, którzy nie przyjmują słowa Bożego, przez tych, którzy są niewytrwali, zagłuszani przez życie doczesne do tych, którzy przyjmują je i starają się żyć wg niego).

PRZYPOWIEŚĆ O SYNU MARTNOTRAWNYM SPRAWDŹ SWOJE UMIEJĘTNOŚCI

CECHY PRZYPOWIEŚCI Forma literatury religijnej Bliskiego i Dalekiego Wschodu (najstarsza). Przynależy do epiki, ponieważ o perypetiach bohaterów opowiada narrator trzecioosobowy. Bohaterowie nie mają imion i nazwisk. Rozpoznawani są przez rolę społeczną, pracę, przynależność do grupy narodowej. Fabuła zanurzona jest w realia świata Izraelitów – narodu pasterskiego i rolniczego. Nie jest podany czas (nie jest skonkretyzowany). Bohaterowie i fabuła ma nie tylko znacznie dosłowne (linearne), ale i ALEGORYCZNE (jednoznaczny symbol). Charakter dydaktyczny, moralizatorski. Osoby – przykład parenezy = WZORCE OSOBOWE O CHARAKTERZE UNIWERSALNYM. Charakter dydaktyczny/ moralizatorski.

Zadanie domowe. Na wzór pracy na lekcji dokonaj analizy i interpretacji przypowieści o talentach Mt. R 25,14-30.

PRZYPOWIEŚĆ O TALENTACH Narrator – pierwszoosobowy – Jezus Miejsce- pałac bogacza („Wejdź, aby radować się ze swoim panem”.) Czas- nieokreślony, wyjazd i przyjazd właściciela/ bogacza. Bohaterowie: bogacz: powierza na czas swej nieobecności majątek sługom. Ufa im, zna ich możliwości, liczy na lojalność. Nazywany jest osobą wymagającą; Po powrocie rozlicza swoich poddanych: nagradza hojnie tych, którzy pomnożyli jego majątek sługa 1. – otrzymał pięć talentów: pomnożył je. Nie obawiał się ryzyka. Okazał się gorliwy. sługa 2. – otrzymał dwa talenty i pomnożył je. Był gorliwy, ale i asekuracyjny. sługa 3. – otrzymał jeden talent i ukrył go w ziemi. Nie podjął ryzyka, nie wykazał trudu, ale lęk, chęć przechowania danego mu skarbu, może nawet lenistwo. Nie zaufał swemu Panu, ale go oskarżył. Został wszystkiego zbawiony i potępiony. Każdy z nich miał taką samą szansę. Wielkość majątku dostosowana była do ich możliwości. Nikt z nich nie musiał przegrać danej szansy. 5. Znaczenie alegoryczne: bogacz = Bóg słudzy = to ludzie talenty = to bogactwo duchowe człowieka niezbędne do zbawienia.