„Czym dla Ciebie jest szczęście?”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
Advertisements

MOJA SZKOŁA W LICZBACH.
Konferencja Związku Pracodawców Forum Okrętowe na temat Przygotowanie kadr dla przemysłu okrętowego Gdańsk, 29 marca 2007r.
„ABY NASZE SUMIENIA BYŁY PRAWE”
Analiza przeprowadzonej ankiety na temat.
Hasło promujące życie bez agresji.
Polska 50+: pierwsze wyniki na podstawie bazy danych SHARE
Dnia , w ramach realizacji projektu „Sekrety układu krążenia” wśród uczniów naszej szkoły przeprowadziliśmy ankietę na temat grup krwi. W ankiecie.
Nadużywanie alkoholu Przemysław Kowalik.
ROLA KOMPUTERA W ŻYCIE MŁODYCH LUDZI Z TERANU GMINY NIEPOŁOMICE
Projekt edukacyjny Spędzanie czasu wolnego przez młodzież z terenu miasta i gminy Wadowice.
SPĘDZANIE WOLNEGO CZASU
Czy masz jakieś określone plany dotyczące przyszłości? a) tak, wiem dokładnie co chcę robić b) nie,nie mam pojęcia co chcę robić c) nie jestem pewien\na,
Analiza wyników ankiety
1. Jak Polacy świętują? Grudzień 2008 Badanie zostało zrealizowane w dniach 2-7 grudnia 2008 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie Polaków powyżej.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
Szczęście.
Jaki jest wpływ palenia papierosów na zdrowie człowieka ?
Szczęście.
FILOZOFIA DAMIAN HALABURDA KL.2D EPIKUREIZM.
Niby banalne pytanie, a jednak nie jest tak łatwo na nie odpowiedzieć
TREŚĆ I WARUNKI PRACY OSÓB PRACUJĄCYCH SYTUACJA OBECNA I OCZEKIWANIA Kamil Zawadzki Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Ankieta została przeprowadzona wśród uczniów klas pierwszych w listopadzie 2013 r., przez uczennice klasy 3B: Annę Klecuń, Karolinę Gaczoł i Martę Eljaszewicz.
MOJA SZKOŁA W LICZBACH Prezentacja projektu z zakresu przedmiotów przyrodniczych: matematyka, biologia, chemia. Projekt wykonała: Monika Wojtyła, kl.
Zajęcia integracyjno-edukacyjne dla uczniów klas I odbyły się w okresie od września do listopada 2006r. i objęły 138 uczestników czyli 5 klas I. Ponadto.
Sprawność fizyczna A zdrowie człowieka.
Temat: Literackie wizje szczęścia ukształtowane w różnych epokach a Twoja koncepcja szczęścia.
Zwyczaje żywieniowe Polaków
Ankieta – Nasze pojęcie o schroniskach? W dniu w naszej szkole, przeprowadziliśmy wśród równoległych klas, ankietę dotyczącą schronisk oraz.
Szczęście.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
NETYKIETA, TIK I ŚWIADOMOŚĆ JĘZYKOWA MIESZKAŃCÓW NOWEJ WSI
Aktywność, czyli o naszym społecznym zaangażowaniu Przeprowadziłyśmy ankietę wśród gimnazjalistów, w ankiecie wzięło udział 80% naszych koleżanek i kolegów.
Intuicjonizm etyczny George’a E. Moore’a
Ankieta nt. wolontariatu
Problemy współczesnej młodzieży
,,Filozofia pozytywnego myślenia’’
W zdrowym ciele zdrowy duch
ANALIZA KWESTIONARIUSZA PROGRAMU COMENIUS, styczeń 2015
Dostępność Internetu a wyniki egzaminów próbnych Dr Jacek Stańdo Politechnika Łódzka.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Projekt: Jan Tomasz Borkowski; Jakub Kowalik.
„WYJDŹ NAPRZECIW SWOJEMU SZCZĘŚCIU” Aldona Różanek Chciałybyśmy zaprezentować pracę, którą sporządziłyśmy na podstawie ankiet dotyczących szczęścia.
Krótkie streszczenie naszych przygotowań
Szczęście to…..
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Twój głos ma znaczenie. Jak zwiększyć aktywność młodzieży w naszej gminie?
Jaki jest statystyczny wrześnianin?
Debata szkolna 6 grudnia 2012 r. 6 grudnia 2012 r.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i miała czynny udział w życiu społecznym?
mgr Małgorzata Piasecka
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Diagnoza stanu wyjściowego.
NIE TYLKO WYBORY JAK MŁODZIEŻ MOŻE WPŁYNĄĆ NA RZECZYWISTOŚĆ I AKTYWNIE UCZESTNICZYĆ W DEMOKRACJI?
Raport badawczy. Badani najczęściej odpowiadali, że podjęli pracę za granicą, chociaż mieli pracę w Polsce, jednak zarobki były zbyt niskie. Pracownicy.
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
Polacy w internecie 2011 dr Dominik Batorski Uniwersytet Warszawski R ADA M ONITORINGU S POŁECZNEGO D IAGNOZA S POŁECZNA 2011.
Czynniki ryzyka związane ze zdrowiem i chorobami
Analiza ankiety: „Tolerancja jako wizytówka mojego zachowania ”
Eco - woodfun. Cechy naszych puzzli edukacyjno – rozrywkowych Pozytywne cechy dla małych dzieci : poprawiają sprawność palców i wspomagają koordynację.
SPECJALNY OŚRODEK WYCHOWAWCZY ZGROMADZENIA SIÓSTR ŚW. ELŻBIETY.
RELIGIJNOŚĆ MŁODEGO CZŁOWIEKA A JEJ WPŁYW NA WYBÓR PRACY.
AUTOR :KAROLINA PIWCZYK MOJE UCZESTNICTWO W PROJEKCIE UNIJNYM,, ZROBIMY TO SAMI’’
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
Czwartoklasisto, jaki jesteś?. OŚMIOLATEK zaczyna być widoczny podział na dziewczynki i chłopców większość dzieci chętnie współdziała i jest nastawiona.
Wyniki ankiet dla rodziców przeprowadzonej w dn
Etyka – AKSJOLOGIA Dlaczego wartości?!.
Dr Ewa Kasperek-Golimowska Pracownia Edukacji Zdrowotnej, Wydział Studiów Edukacyjnych Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Kto i jak może (za)dbać.
…czyli nie taki diabeł straszny
Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika?
Zapis prezentacji:

„Czym dla Ciebie jest szczęście?”

Pojęcie szczęścia „Szczęście jest pozytywną emocją, spowodowaną doświadczeniami ocenianymi przez podmiot jako pozytywne. Psychologia wydziela w pojęciu szczęście rozbawienie i zadowolenie.” Encyklopedia internetowa Wikipedia Pewną formą szczęścia jest euforia, czyli „stan pozytywnego pobudzenia, doskonałego samopoczucia, radości, wiary we własne siły”- „Słownik wyrazów obcych i trudnych” A.Markowski, R. Pawelec                                                      

Szczęście według filozofów Filozofowie od wieków prowadzą rozważania o osiągalności szczęścia. Brak tutaj jednolitego stanowiska, głównie ze względu na różne pojmowanie istoty szczęścia: Jako pewien ideał (eudajmonizm), szczęście w życiu ziemskim jest nieosiągalne. Może ono jednak zostać osiągnięte jako nagroda za sprawowanie w życiu pozagrobowym. Nie sięgając ideałów, można osiągnąć szczęście rozumiane jako subiektywnie ocenianą, najlepszą z możliwych sytuację życiową, ocenianą: miarą przyjemności życiowych (epikureizm) siłą charakteru, uniezależniającą człowieka od zmiennych okoliczności (stoicyzm, buddyzm)

O osiągalności szczęścia Eudajmonizm, (z gr. eudaimon - szczęście, szczęśliwy) w filozofii jest to pogląd etyczny, mówiący o tym, że dążenie do szczęścia osobistego, to najwyższe dobro i jedyny stały motor postępowania moralnego człowieka. Epikureizm był jako system etyczny z gruntu hedonistyczny, tj. zakładał, że dobro równa się przyjemności i dlatego życie szczęśliwe to życie, w którym suma doznanych przyjemności jest większa niż suma cierpienia. Hedonizm (gr. hedone - przyjemność) to pogląd uznający przyjemność za najwyższe dobro, natomiast unikanie cierpienia i bólu jest głównym warunkiem osiągnięcia szczęścia.

Wnioski i analiza ankiety przeprowadzonej wśród dzieci Dla dzieci szczęściem jest m.in.: Posiadanie przyjaciela Komputer Sprzęt grający Zwierzęta Własny pokój Dobre stopnie w szkole Wyjazd na wakacje Wolny czas od nauki Poznawanie świata Modne ubrania Spędzanie wolnego czasu z koleżankami czy kolegami Zabawy Telefon komórkowy Szczęście to jednak jest krótkotrwałe, gdyż dzieci wymagają nowych dóbr, które mogłyby sprawić, że będą szczęśliwe. Dzieci jak już coś posiadają szybko przyzwyczajają się do tego i nie traktują już tego jako szczęście, dlatego szukają czegoś nowego co ich zadowoli.

Szczęście wśród dzieci z rodzin patologicznych, domów dziecka Inny wymiar ma słowo szczęście w odniesieniu do dzieci wychowywanych w rodzinach patologicznych, niepełnych, wychowywanych w domach dziecka. Te dzieci za szczęście uważają: Na pierwszym miejscu: Cichy dom bez alkoholu, awantur, bicia Codzienne posiłki Czyste ubranie Posiadanie kochającej rodziny Środki na zapewnienie podstawowych warunków do życia Dzieci te jednak ciągle wierzą, że to czego do tej pory nie miały, w przyszłości osiągną. Na drugim miejscu są marzenia związane z posiadaniem rzeczy, których do tej pory nie miały np.: Rower Zabawki Ładne ubrania Słodycze Jednak ponad wszystko dla dzieci szczęście to: Miłość w rodzinie Spokojny dom

Młodzież licealna i studenci (zakres wiekowy 17-25 lat) T w i e r d z e n i e Najczęściej wpisywana cyfra % ankietowanych Pod wieloma względami moje życie jest bliskie ideału 5 45% Mam doskonałe warunki życia 6 43% Jestem zadowolony ze swojego życia 32% Jak dotąd udawało mi się osiągać to, co uważam za ważne w życiu 36% Gdybym mógł przeżyć moje życie jeszcze raz, nie zmieniłbym prawie nic 2

Wnioski i analiza ankiety przeprowadzonej wśród młodzieży W pytaniach dotyczących warunków życia, zadowolenia z życia, osiągnięć, większość ankietowanych wybrało odpowiedź „zgadzam się” lub „raczej się zgadzam” W pytaniu o ponowne przeżycie własnego życia, obserwujemy dwie skrajności-przewaga odpowiedzi „nie zgadzam się”(36%) i „zgadzam się całkowicie”(27%) Szczęście zależy od wielu czynników zewnętrznych i wewnętrznych Większość osób młodych definiuje szczęście jako założenie rodziny, realizacja marzeń, zdrowie, miłość i dobry status materialny

Ankieta wśród ludzi dorosłych (>30r.ż) W grupie 20 osób dorosłych, podzieliłyśmy grupę na zbliżone procentowo do siebie podgrupy. W ankiecie brały udział osoby wywodzące się z różnych grup społecznych. Byli wśród nich min.: ekonomista, prof. fizyki, ślusarz, mechanik samochodowy, gospodyni domowa, górnik i ksiądz. Uzyskałyśmy następujące wyniki przedstawione w prezentacji za pomocą wykresów.

Ankieta wśród ludzi dorosłych (>30r.ż)

Ankieta wśród ludzi dorosłych (>30r.ż)

Ankieta wśród ludzi dorosłych (>30r.ż)

Ankieta wśród ludzi dorosłych (>30r.ż)

Ankieta wśród ludzi dorosłych (>30r.ż)

Wnioski i analiza ankiety przeprowadzonej wśród ludzi dorosłych Analizując ankietę rozwiązaną przez ludzi dorosłych tzn. w wieku powyżej 30 roku życia można z łatwością dostrzec różnice w pojmowaniu szczęścia między tą grupą wiekową a dziećmi i młodzieżą. Ludzie w tej grupie wiekowej są większymi realistami, świadczy o tym fakt, iż połowa zadeklarowała, że raczej nie jest zadowolona ze swoich osiągnięć i ze swojego życia. Krytyczne spojrzenie na życie i realizm to cechy ludzi dorosłych wynikające z dużego doświadczenia życiowego. Ta cecha charakteryzuje nie tylko dorosłych, ale wszystkich Polaków.

Ankieta wśród ludzi starszych >60 r.ż. „ Pod wieloma względami moje życie jest bliskie ideału”

Ankieta wśród ludzi starszych >60 r.ż. „ Mam doskonałe warunki życia” „ Jestem zadowolony ze swojego życia”

Ankieta wśród ludzi starszych >60 r.ż. „ Jak dotąd udawało mi się osiągać to, co uważam za ważne w życiu ”

Ankieta wśród ludzi starszych >60 r.ż. „ Gdybym mógł przeżyć moje życie jeszcze raz, nie zmieniłbym prawie nic ”

Ankieta wśród ludzi starszych >60 r.ż. Prawdziwe szczęście to: Odpowiedzi ankietowanych wyrażone w procentach Ogółem Kobiety Mężczyźni Rodzina, zrozumienie, spokój, miłość, radość 85% 59% 26% Pieniądze, pewna emerytura 12% 5% 7% Brak cierpienia 3% 2% 1%  

Ankieta wśród ludzi starszych >60 r.ż. Ankieta zawiera również pozycję, w której ankietowani mogli wpisać swoje uwagi co do narzędzia jakim była ankieta. Z badań wynika, że tylko 20% respondentów nie miało żadnych uwag, co do ankiety. 45% ankietowanych ( 25% kobiet i 20% mężczyzn) stwierdziło, że twierdzenia jak również złote myśli są zbyt trudne, szczegółowe oraz dziwne. 25% osób (15% kobiet i 10% mężczyzn) uważało, że pytania są ciekawe „ dobre ”, aczkolwiek było ich o wiele za dużo. Dla 8% ankietowanych (5% kobiet i 3% mężczyzn ) twierdzenia oraz złote myśli były nie zrozumiałe zaś dla 2% respondentów pytania są „ dobre” na dzisiejszy czas.

Ogólne wnioski z przeprowadzonych badań Każda badana grupa wiekowa inaczej pojmuje pojęcie szczęścia. Wynika to z innego światopoglądu, pojmowania świata. Różnice te występują nie tylko między ludźmi w różnym wieku, ale także między ludźmi z różnych środowisk, o różnym statusie materialnym. Na podstawie przeprowadzonych ankiet nie można jednoznacznie stwierdzić jak dana grupa wiekowa pojmuje szczęście. Dla każdego człowieka szczęściem może być co innego. Jednak przeprowadzone badania dają ogólny zarys odpowiedzi na pytanie „czym dla Ciebie jest szczęście?” dla ludzi w różnym wieku i z różnych środowisk.

Autorzy: Olga Czerwińska Beata Moroń Sylwia Pawlak Anna Herman Justyna Widenka