Jak pomagać dziecku w nauce?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak pomóc dziecku w nauce?
Advertisements

Matematyka Zajęcia dodatkowe dziś – szansą na lepsze jutro
Modelowa wioska – uczenie się od innych poprzez słuchanie i obserwację
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
PRACA DOMOWA JAKO ELEMENT PROCESU DYDAKTYCZNEGO
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Jak pomóc „nadruchliwemu” dziecku w domu i szkole?
Jak motywować dziecko do nauki?
Skuteczne wychowanie. Wychowanie dzieci może być najwspanialszą i najbardziej satysfakcjonującą pracą w naszym życiu. Jednak kiedy przychodzi do dyscypliny,
Dojrzałość szkolna dziecka
Nauka domowa uczniów integralna część prowadzonego przez szkołę procesu nauczania opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101.
Pomaganie to nie odrabianie za dziecko
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
praktyczne, prowadzone z zachowaniem obiektywizmu i etycznego podejścia, okresowe badanie oceniające postęp na drodze do osiągania ustalonych rezultatów.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
PRACA DOMOWA UCZNIA Autor: Beata Słowińska.
Wyrównywanie szans edukacyjnych. Projekt systemowy ZAGRAJMY O SUKCES Od r realizowany jest w szkole projekt systemowy ZAGRAJMY O SUKCES w ramach.
mgr Katarzyna Czwiertnia Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna
Szkoła Podstawowa nr 2 imienia majora Henryka Sucharskiego w Kwidzynie
logopedyczny-prezentacja
„Jak pomóc dziecku w nauce”
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Samodzielność dziecka
Motywacja do nauki.
1. Mądrze motywuj Obowiązkiem dziecka jest odrabianie lekcji, a obowiązkiem rodzica – okazywanie szczerego zainteresowania jego problemami Zacząć należy.
10 LAT Z OK SZKOŁA UCZĄCA SIĘ 10 LAT PO PIERWSZEJ EDYCJI KURSU INTERNETOWEGO Z OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO BADANIE JAKOŚCIOWE PRZEPROWADZONE WŚRÓD UCZESTNIKÓW.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Jak przygotować dziecko do pierwszej klasy.
Ocenianie Kształtujące
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Idea oceniania kształtującego
Jak osiągnąć sukces?! Jak osiągnąć dobry wynik ze sprawdzianu, testu?! Na przykładzie małej szkoły wiejskiej, której wyszło!!!
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Motywowanie do nauki – rola rodzica
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
DOBRY START.
mgr Justyna Dziubak - Sobiechowska
O SPRAWIEDLIWOŚCI W OCENIANIU. PODSTAWA PRAWNA 1. Rozporządzenie 2. Statut Szkoły.
Sposoby motywowania dzieci do nauki
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Jak pomagać dziecku w nauce?
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
Osoba eksperymentatora jest nieodłączną częścią każdego doświadczenia, zanim jednak zaczniemy badać innych, przebadajmy swoje własne postawy i przekonania.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
Uczeń zdolny jak go zrozumieć i wspierać?
DEBATA O STANIE WYCHOWANIA FIZYCZNEGO SPORTOWY OKR Ą G Ł Y STÓ Ł.
Rola rodziców w kształtowaniu motywacji do nauki
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Logopedia w szkole.
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
J AK POMAGAĆ DZIECIOM W NAUCE ? P ORADNIK DLA RODZICÓW Krystyna Jasińska Myszków, 2016.
Podstawowe umiejętności pomagania
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
Ocenianie Kształtujące
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Jak pomóc dziecku w nauce języka obcego?
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Cele wprowadzania zasad i reguł zachowania
Sposoby motywowania dzieci do nauki.
Dni otwarte Nazwa szkoły Data.
JAK MOTYWOWAĆ DZIECKO DO NAUKI?
Rola rodziców w kształtowaniu motywacji do nauki
Jak rozmawiać z osobą jąkającą się
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Instrukcja obsługi urzędnika, czyli tajniki skutecznej komunikacji
Zapis prezentacji:

Jak pomagać dziecku w nauce?

Tomek odrabia zadanie domowe Tomek odrabia zadanie domowe. Już na samym początku dochodzi do wniosku, że nie wie od czego zacząć i w ogóle jak to zadanie rozwiązać. Wychodzi ze swojego pokoju i prosi rodziców o pomoc. A Rodzice natychmiast odpowiadają dziecku, że nie mają czasu i samo ma się nad tym trudzić. Przypominają też mu, że to on jest uczniem, więc obowiązek odrabiania zadań domowych spoczywa na nim. B Rodzice nie mówią wprost, że nie pomogą. Tylko tłumaczą, że chwila w której prosi dziecko jest nieodpowiednia. Proszą, aby później zwróciło się do nich. W identyczny sposób odpowiadają przy kolejnych prośbach dziecka.

C Rodzice z zainteresowaniem wysłuchują prośby C Rodzice z zainteresowaniem wysłuchują prośby. Pytają co dokładnie sprawia mu trudność. Służą radą swoją w taki sposób, aby dziecko otrzymało wskazówki i zachętę do tego, jak ma postępować. Nie siedzą przy dziecku, dając mu tym samym możliwość do samodzielnej pracy. Przy ponownych pytaniach dziecka, kierują nim tak, aby on sam daną trudność zrozumiał. D Rodzice od razu wskazują mu jak należy to rozwiązać. Wyręczają dziecko czytając za nie polecenia. Dyktują dziecku bądź wręcz przepisują za nie gotowe odpowiedzi.

Postawy rodzicielskie wg M. Ziemskiej odrzucająca unikająca nadmiernie wymagająca nadmiernie chroniąca

PRAKTYCZNE PORADY: 1. Okazuj zainteresowanie nie tylko ocenami dziecka, ale również tym, czego dziecko się uczy. 2. Kładź nacisk na wysiłek, a nie na rezultat. 3. Wprowadź do nauki elementy zabawy. 4. Powiedz dziecku co lubisz czytać, czego musisz się jeszcze nauczyć, co najbardziej zadziwia cię w życiu. 5. Jeżeli masz zbyt duże oczekiwania względem dziecka a mało cierpliwości, nie powinieneś pomagać mu przy odrabianiu lekcji. Jeżeli szybko się denerwujesz i złościsz możesz sprawić, że przestanie lubić odrabianie lekcji, a wasze stosunki ulegną pogorszeniu.

6. Wymyślaj zajęcia, w których dziecko uczy się poprzez działanie np 6. Wymyślaj zajęcia, w których dziecko uczy się poprzez działanie np. odmierzanie składników, zamiana jednostek, liczenie foremek. 7. W razie trudności zaplanuj rozmowę z nauczycielem. Pozwól dziecku w niej uczestniczyć. 8. Bądź optymistą i nie martw się (nie wyrażaj tego głośno). Utwierdzaj dziecko w przekonaniu, że nigdy nie zwątpisz w jego możliwości. 9. Nie przekreślaj tego, że rodzeństwo osiąga lepsze wyniki w nauce. 10. Zwracaj uwagę na to czy dziecko radzi sobie dobrze. Jeżeli np. uda mu się rozwiązać pięć z dziesięciu zadań tekstu, podkreśl właśnie te pięć.

CZYM JEST PRACA DOMOWA? 1. Praca domowa ucznia jest bardzo ważnym elementem w procesie nauczania i wychowania. 2. Przygotowuje dziecko do samokształcenia. 3. Uczy samodzielności, samodyscypliny, umiejętności gospodarowania własnym czasem. 4. Ma na celu utrwalenie zdobytych na zajęciach wiadomości

Dlaczego dziecko nie osiąga powodzenia w szkole? Przyczyny: 1. Źle zorganizowana pomoc w odrabianiu lekcji 2. Złe zorganizowanie czasu wolnego 3. Brak samokontroli ( nie zagląda do słownika, podręcznika, encyklopedii) 4. Nie powtarzanie materiału pamięciowego z lekcji

JAK UCZEŃ OSIĄGNIE SUKCES? PRACA DOMOWA PISEMNA + POWTÓRZENIE MATERIAŁU PAMIĘCIOWEGO = SUKCES W NAUCE

RODZIC POWINIEN: 1. Dążyć do tego, aby dziecko wzięło na siebie odpowiedzialność za odrabianie lekcji. 2. Zachęcać do nauki, rozmawiać na temat jego pracy w szkole, czego się nauczyło, co nowego poznało. 3. Nie może poprzestać na standardowym pytaniu: Jak tam w szkole? 4. Pierwszych sygnałów nieobowiązkowości nie należy lekceważyć, ponieważ dziecko zacznie to wykorzystywać i coraz częściej zaniedbywać swoje obowiązki

WARUNKI DO NAUKI 1.Dziecko powinno mieć swoje miejsce 2.Zapewnienie odpoczynku po szkole 3. Nastrój dziecka 4. Spokój i cisza w czasie odrabiania lekcji 5. Świeże powietrze 6. Wcześniejsza pora odrabiania lekcji 7. Krótkie przerywniki

Powodzenia w pracy z dzieckiem!