Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 58 im. Jana Nowaka Jeziorańskiego w Poznaniu ID grupy: 98/62_MF_G2 Opiekun Aneta Waszkowiak Kompetencja: matematyczno- fizyczna.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DANE INFORMACYJNE ID grupy: AsGo02 Zjawiska optyczne w atmosferze,
Advertisements

Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
MATEMATYCZNO FIZYCZNA
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół nr2 Gimnazjum nr3 z Oddziałami Integracyjnymi w Hajnówce. ID grupy: 96/78_MP_G2 Opiekun: Lija Grosz. Kompetencja:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
DANE INFORMACYJNE Gimnazjum Nr 43 w Szczecinie ID grupy: 98/38_MF_G2
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
1.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Optyka geometryczna.
ID grupy: 97/2 _MF_G2 Kompetencja: MATEMATYCZNO - FIZYCZNA Temat projektowy: ZJAWISKA OPTYCZNE Semestr II / rok szkolny : 2009 / 2010.
Oświecenie Team: Aurelia Wojtalewicz, Kacper Siemianowski,
Dane INFORMACYJNE. Nazwa szkoły: Zespół Szkół Komunikacji w Poznaniu
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Polanowie im. Noblistów Polskich ID grupy: 98/49_MF_G1 Kompetencja: Fizyka i matematyka Temat.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ID grupy: Kompetencja:
Dane INFORMACYJNE Gimnazjum im. Mieszka I w Cedyni ID grupy: 98_10_G1 Kompetencja: Matematyczno - fizyczna Temat projektowy: Ciekawa optyka Semestr/rok.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZSP im. Gen. Wł. Andersa w Złocieńcu
Dane informacyjene Nazwa szkoły ID grupy Kompetencja Temat projektowy
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ID grupy: Opiekun: Wiesław Hendel
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
1.
ZJAWISKA OPTYCZNE W ATMOSFERZE
Problemy rynku pracy..
Temat: Płytka równoległościenna i pryzmat.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Gastronomicznych
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Sławnie
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Politechnika Rzeszowska
Dane INFORMACYJNE ID grupy: B3 Lokalizacja: Białystok
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Tak wyglądaliśmy jak zaczynaliśmy udział w projekcie.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Spis treści 1. Dane informacyjne 2. Co to jest gęstość substancji? 3. Przyrządy do mierzenia gęstości 4. Układ SI 5. Zadanie z gęstością 6. Zdjęcia z wycieczki.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Optyka geometryczna Dział 7.
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Zjawiska falowe.
ZJAWISKO CAŁKOWITEGO WEWNĘTRZNEGO ODBICIA ŚWIATŁA Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zwierciadło płaskie. Prawo odbicia i załamania światła. Całkowite wewnętrzne odbicie. Autorzy: dr inż. Florian Brom, dr Beata Zimnicka Projekt współfinansowany.
Dyspersja światła białego wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Eksperyment edukacją przyszłości – innowacyjny program kształcenia w elbląskich szkołach gimnazjalnych. Program współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
631.Promień światła pada na szkło, którego współczynnik załamania jest n=1,545. Jaki jest kąt padania, jeśli promień odbity jest prostopadły do załamanego?
Zapis prezentacji:

Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 58 im. Jana Nowaka Jeziorańskiego w Poznaniu ID grupy: 98/62_MF_G2 Opiekun Aneta Waszkowiak Kompetencja: matematyczno- fizyczna Temat projektowy: Załamanie światła Semestr/rok szkolny: semestr 5; 2011/2012

Współczynnik załamania światła: n n= c/v c= prędkość światła w próżni c= 3*108m/s v= szybkość światła w danym ośrodku

nsz=c/Vsz nw=c/Vw np=c/Vp Vszkła<Vwody<Vpowietrza nszkła > nwody >npowietrza nsz=c/Vsz nw=c/Vw np=c/Vp

Załamanie światła obserwujemy na granicy dwóch ośrodków przezroczystych o różnych współczynnikach załamania światła.

Załamanie od prostopadłej Załamanie od prostopadłej obserwujemy, gdy światło przechodzi np. ze szkła do powietrza. v1 α n1 > n2 β α= kąt padania v1 v2 < β=kąt załamania v2

Załamanie do prostopadłej Załamanie do prostopadłej obserwujemy, gdy światło przechodzi np. z powietrza do szkła. v1>v2 n1 < n2 α β=kąt załamania β α= kąt padania

ZAŁAMANIE DO PROSTOPADŁEJ ZAŁAMANIE OD PROSTOPADŁEJ

Załamanie do prostopadłej v1 v2 v1 v2 >

ZAŁAMANIE DO PROSTOPADŁEJ

Prawo załamania sformułował Snellius. Promień padający i załamany oraz prostopadła padania (normalna) leżą w jednej płaszczyźnie, a kąty spełniają zależność: n1 – współczynnik załamania światła ośrodka pierwszego, n2 – współczynnik załamania światła ośrodka drugiego, n21 –względny współczynnik załamania światła ośrodka drugiego względem pierwszego, α 1 – kąt padania, kąt między promieniem padającym a normalną do powierzchni granicznej ośrodków, β 2 – kąt załamania, kąt między promieniem załamanym a normalną.

Zjawisko całkowitego wewnętrznego odbicia Całkowite wewnętrzne odbicie światła zachodzi wówczas gdy, promień świetlny pada na granicę 2 ośrodków przezroczystych, pod kątem większym niż kąt graniczny αgr i wychodzi z ośrodka o większym współczynniku załamania, do ośrodka o mniejszym współczynniku załamania (n1 > n2)

Ponieważ sinβ = sin90° = 1, to Kąt graniczny jest to kąt padania, dla którego kąt załamania wynosi 90°. Łatwo zauważyć, że z prawa załamania Ponieważ sinβ = sin90° = 1, to

Przykładowe zdjęcia całkowitego wewnętrznego odbicia

Pryzmat bryła z przezroczystego materiału ograniczona przynajmniej dwiema nierównoległymi płaszczyznami, służąca do załamywania lub odbijania wiązki światła albo do jej rozszczepiania na barwy składowe

Rozszczepienie światła białego Rozszczepienie światła spowodowane jest różną prędkością rozchodzenia się promieni świetlnych o różnych barwach. Różna prędkość rozchodzenia się światła owocuje oczywiście różnym współczynnikiem załamania światła i różnym kątem załamania (patrz zjawisko załamania światła). Ponieważ zaś światło białe jest mieszaniną świateł o wielu barwach, to przepuszczenie go przez pryzmat spowoduje rozdzielenie poszczególnych składowych na piękną tęczę.

Rozszczepienie światła w pryzmacie

Światło jednobarwne po przejściu przez pryzmat nie ulega rozszczepieniu, tylko załamaniu.

Źródła www.wikipedia.pl http://www.fizykon.org/optyka/optyka_rozszczepienie_swiatla.htm http://sjp.pwn.pl/ Encyklopedia PWN „Świat fizyki” – podręcznik dla gimnazjum, wyd. Zamkor Fizyka i astronomia dl każdego – podręcznik dla LO – wydawnictwo Zamkor