MATEMATYKA Prow. Dorota Derdziak KL. III tech. Temat lekcji: Wykresy i własności niektórych funkcji trygonometrycznych Czynności organizacyjne Jakim problemem zajmiemy się na dzisiejszej lekcji? Jak ten problem rozwiązać?
Czynności organizacyjne Powitanie klasy Sprawdzenie obecności menu
Nasz dzisiejszy problem Jak najszybciej i najefekty-wniej sporządzić wykresy funkcji: Jakie własności tych funkcji możemy odczytać z ich wykresów? menu
Uczniowie proponują rozwiązania : Zrobimy wykresy na kartce papieru menu Na kartce papieru wykresy będą niedokładne! Uczniowie proponują rozwiązania : A może na papierze milimetrowym? Wykresy można wykonywać przy pomocy komputera, wykorzystując program użytkowy Excel. Za pomocą tego programu wykresy będą dokładne i zrobimy je dość szybko!!
Praca z komputerem menu DYSK 2 DYSK 2 DYSK 2
Omawiamy własności funkcji. menu Omawiamy własności funkcji. y = sin x y = -sin x y = sin 2x y = -sin 2x y = 2sin x y = -2sin x
Jaka jest największa przyjmowana przez funkcję wartość? menu Jaka jest największa przyjmowana przez funkcję wartość? Dla jakich argumentów x funkcja przyjmuje wartości dodatnie, zaś dla jakich ujemne? Zbiór wartości funkcji. Dziedzina funkcji. Czy można odczytać z wykresu funkcji jakieś inne własności funkcji. Czy funkcje posiadają miejsca zerowe, jeśli tak to określ je. Czy funkcje te są okresowe? Co powiesz o monotoniczności funkcji? Czy są parzyste, a może są nieparzyste?
Podsumowanie lekcji. 1. Ocena sprawności i jakości wykonanych wykresów funkcji. 2. Dyskusja nad przydatnością wykresów w dalszej nauce matematyki. 3. Dyskusja na temat zastosowanych metod rozwiązania problemu. 4. Zakończenie lekcji. menu