Jaka reklama, taka sprzedaż. Samochody osobowe, a reklama Jaka reklama, taka sprzedaż? Samochody osobowe, a reklama. Wojciech Drzewiecki (SAMAR), Robert Siadak (Expert-Monitor) 16.10.2003
Monitoring rynku reklamy i sprzedaży - źródła informacji 2002 Samochody osobowe (SO) - reklama vs. sprzedaż Monitoring rynku reklamy i sprzedaży - źródła informacji Dane w prezentacji dotyczące sprzedaży samochodów osobowych pochodzą z monitoringu rynku prowadzonego przez firmę SAMAR. Dane o wydatkach reklamowych pochodzą z monitoringu Expert-Monitor (TV 27 stacji, radio ok.60 stacji, prasa ok. 1300 pozycji).
Samochody osobowe - reklama i sprzedaż 1999-2002
Średnia cena samochodu: 50 729 zł 2002 Samochody osobowe (SO) - sprzedaż Samochody osobowe (nowe) 2002 Sprzedaż: 308 158 szt. Średnia cena samochodu: 50 729 zł Wartość sprzedaży: ok. 15,6 mld PLN
Średnia cena samochodu: 50 729 zł 2002 Samochody osobowe (SO) - reklama Nakłady na reklamę: 437 548 170 zł Średnia cena samochodu: 50 729 zł Udział reklamy w cenie 1 sztuki sprzedanej: 1 420 zł
2002 Samochody osobowe (SO) - reklama Wydatki reklamowe: 437 548 170 zł (SO) 9 617 547 160 zł (Cały rynek) 4.5% Liczba emisji: 75 227 szt. (SO) 2 717 758 szt. (Cały rynek) 2.8%
2002 Samochody osobowe (SO) - reklama
2002 Wydatki reklamowe vs. Sprzedaż - cały rynek SO
2002 Wydatki reklamowe vs. Sprzedaż - cały rynek SO
2002 Wydatki reklamowe vs. sprzedaż (narastająco)
2002 Wydatki reklamowe vs. sprzedaż - wg klas
2002 Wydatki reklamowe vs. sprzedaż - wg klas małe niższa średnia wyższa średnia
2002 Wydatki reklamowe vs. sprzedaż - wg klas 72%
2002 Reklamodawcy i ich sprzedaż - TOP5
2002 Wydatki reklamowe vs. sprzedaż - wg marek
Przykłady dla TOP3 marek 2002 Wydatki reklamowe vs. sprzedaż - wg marek Przykłady dla TOP3 marek
Zestawienie TOP10+ (wg wydatków reklamowych) 2002 Wydatki reklamowe vs. sprzedaż - wg modeli Zestawienie TOP10+ (wg wydatków reklamowych)
2002 Wydatki reklamowe vs. sprzedaż - wg modeli SKODA FABIA FIAT STILO FIAT SEICENTO
2002 Wydatki reklamowe vs. sprzedaż - 4 modele
Podsumowanie * reklama SO to ok. 1/20 wszystkich wydatków reklamowych w Polsce * globalne wydatki reklamowe SO miały w ciągu roku znaczne wahania (+600%), przy dosc ustabilizowanej sprzedaży (+20%) na poziomie ok. 26 000 szt miesięcznie * globalna sprzedaż SO odbywała się w rytm reklamy - duże wydatki reklamowe wspierają duża sprzedaż, ale z widocznym wpływem siły nabywczej klientów. * reklamodawcy globalnie wydają na reklamę więcej niż wynikałoby to z ich sprzedaży - efekt walki konkurencyjnej oraz siły nabywczej klientów, inwestycja w przyszłość i budowanie rynku * Liderami rynku reklamy i sprzedaży SO są auta małe (Fabia, Punto, 206, C3, ...) * W cenie zakupu samochodów popularnych (małe, niższa średnia, wyższa średnia) pokrywamy ok. 1500 PLN wydawanych na reklamę * Fiat liderem wydatków reklamowych oraz sprzedaży SO. Konkurenci są blisko z wydatkami (-20%), ale wciąż w tyle ze sprzedażą (-50%) * Duże nakłady reklamowe, nie gwarantują sukcesu w sprzedaży modelu (Stilo).
Dziękujemy za uwagę Wojciech Drzewiecki (SAMAR), Robert Siadak (Expert-Monitor)