BADANIE WIEDZY Z ZAKRESU PODSTAWOWYCH ZAGADNIEŃ RESUSCYTACJI U RATOWNIKÓW PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ, STUDENTÓW MEDYCYNY I LEKARZY STAŻYSTÓW Magdalena Witt, Marek Dąbrowski, Maciej Sip Katedra Medycyny Ratunkowej i Katastrof AM w Poznaniu
PROGRAM SZKOLENIA UZUPEŁNIAJĄCEGO Z RATOWNICTWA MEDYCZNEGO DLA STRAŻAKÓW PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ I CHOTNICZYCH STRAŻY POŻARNYCH Tematy zajęć: W CW R 1 Bezpieczeństwo, organizacja i taktyka ratownictwa medycznego. 4 5 2 Poszkodowany nieprzytomny; resuscytacja. 8 10 3 Pierwsza pomoc medyczna w urazach i obrażeniach mechanicznych, termicznych i chemicznych; wstrząs. 6 Posługiwanie się standardowym zestawem ratowniczym R – 1 oraz podręcznymi środkami opatrunkowymi. Podtopienie; warunki ekstremalne w ratownictwie medycznym. Psychologiczne aspekty akcji ratowniczej. 7 Repetytorium. Razem 19 26 45
PIERWSZEJ POMOCY MEDYCZNEJ DLA RATOWNIKÓW PROGRAM KURSU PIERWSZEJ POMOCY MEDYCZNEJ DLA RATOWNIKÓW KRAJOWEGO SYSTEMU RATOWNICZO – GAŚNICZEGO Lp. Temat Liczba godzin T P R 1. Organizacja ratownictwa medycznego (podstawy prawne). 1 - 2. Bezpieczeństwo (własne, poszkodowanego, miejsca zdarzenia). 2 3 3. Zestawy ratownicze*, defibrylator; dezynfekcja sprzętu. 5 4. Elementy anatomii i fizjologii, ocena poszkodowanego (badanie wstępne oraz szczegółowe). 4 5. Poszkodowany nieprzytomny (przyczyny, pozycja boczna ustalona). 6. Resuscytacja (dorosły dziecko, niemowlę, sytuacje szczególne) 8 11 7. Zasady defibrylacji poszkodowanego metodą półautomatyczną i automatyczną**. 8. Wstrząs.
PIERWSZEJ POMOCY MEDYCZNEJ DLA RATOWNIKÓW PROGRAM KURSU PIERWSZEJ POMOCY MEDYCZNEJ DLA RATOWNIKÓW KRAJOWEGO SYSTEMU RATOWNICZO – GAŚNICZEGO cont. 9. Inne stany nagłe (drgawki, cukrzyca zdekompensowana, zawał mięśnia sercowego, udar mózgowy, zatrucia, podtopienie). 2 10. Urazy mechaniczne i obrażenia (złamania, zwichnięcia, skręcenia, krwotoki, obrażenia klatki piersiowej, brzucha, kręgosłupa, głowy i kończyn). 3 8 11 11. Urazy chemiczne, termiczne, elektryczne i obrażenia (zagrożenia środowiskowe). 1 12. Taktyka działań ratowniczych (zdarzenie masowe, mnogie, jednostkowe, segregacja wstępna, karta udzielonej pomocy medycznej), logistyka*. 4 6 13. Ewakuacja ze strefy zagrożenia. 14. Udzielanie pomocy medycznej w sytuacjach symulowanych. 7 15. Psychologiczne aspekty wsparcia poszkodowanych*. 16. Zajęcia do dyspozycji prowadzących*. Razem 24 40 64
CEL PRACY: Sprawdzenie stanu wiedzy z podstawowych zagadnień resuscytacji u 117 strażaków ratowników PSP, 72 studentów IV roku wydziału lekarskiego i 82 lekarzy stażystów
ANALIZOWANE ZAGADNIENIA STOSUNEK ODDECHÓW DO UCIŚNIĘĆ PODCZAS RESUSCYTACJI 7 LETNIEGO DZIECKA CZAS OCENY OBECNOŚCI TĘTNA U NIEPRZYTOMNEGO POSZKODOWANEGO MIEJSCE PROWADZENIA MASAŻU SERCA U NIEMOWLĘCIA SEKWENCJA ETAPÓW POSTĘPOWANIA RESUSCYTACYJNEGO PIERWSZA KONTROLA TĘTNA PODCZAS RESUSCYTACJI DOROSŁEGO
WNIOSKI NAJWIĘKSZA LICZBA BŁĘDOW POBEŁNIONYCH WE WSZYSTKICH GRUPACH BADANYCH DOTYCZYŁA MIEJSCA DO PROWADZENIA MASAŻU SERCA U NIEMOWLĘCIA LICZBA BŁĘDÓW POPEŁNIONYCH PRZEZ RATOWNIKÓW PSP BYŁA PORÓWNYWALNA Z LICZBĄ BŁĘDÓW POPEŁNIONYCH PRZEZ LEKARZY STAZYSTÓW SUMARYCZNA LICZBA POPEŁNIONYCH BŁĘDÓW WSKAZUJE NA NIEDOSTATECZNE OPANOWANIE STANDARDÓW RESUSCYTACJI PRZEZ RATOWNIKÓW PSP, STUDENTÓW MEDYCYNY I LEKARZY STAZYSTÓW ISTNIEJE POTRZEBA PROWADZENIA SYSTEMATYCZNYCH SZKOLEŃ PRZYPOMINAJACYCH DLA MEDYCZNEGO I NIEMEDYCZNEGO PERSONELU RATOWNICZEGO