Etykieta w biznesie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ergonomia.
Advertisements

Technik hotelarstwa.
Savoir-vivre pracownika biurowego
ETYKIETA MENEDŻERA cz. I
Etykieta Etykieta to formy zachowania lub specjalna forma ceremonialnego zachowania. - Powszechnie przyjęte zasady właściwego zachowania Ceremonialny sposób.
ETYKIETA MENEDŻERA cz. I
Dobre maniery.
AUTOPREZENTACJA.
Organizacja spotkań i przyjmowanie delegacji
Opracowali: Łukasz Wasiak Mateusz Frydrycki
TECHNIKI AUTOPREZENTACJI I WYSTĄPIEŃ PUBLICZNYCH
Jak uniknąć większości gaf
ETYKIETA MENEDŻERA cz. I
Etykieta studenta Tutorial I.
Robimy zakupy ubrania.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów.
Jak bezpiecznie korzystać
Savoir –vivre czyli ABC dobrego wychowania
Jak zdobyć wymarzoną pracę
Jak dobrze zaprezentować się pracodawcy ?
UMUNDUROWANIE Czyli co każdy harcerz 87 GDH mieć powinien.
Tydzień kultury słowa
Korespondencja biurowa
Jak budować pozytywny wizerunek placówki?
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA krok po kroku
Skuteczny savoir – vivre w biznesie,
Nie dłub w nosie, gdy jesz.
Kształtowanie postaw przedsiębiorczości w kontekście dokumentów aplikacyjnych Ewa Ger.
Dorota Janiszewska Wojewódzki Ośrodek Metodyczny, Gorzów Wlkp.
KULTURALNY CZŁOWIEK.
Ubrania i ich nazwy.
Dorota Janiszewska Wojewódzki Ośrodek Metodyczny, Gorzów Wlkp.
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA
Savoir vivre sztuka życia
Hotelarstwo LUCYNA SANDACZ.
Zasady savoir vivre.
Szkolenia z autoprezentacji i savoir vivre’u
Nauczanie wartości SZACUNEK
WIZYTY PRYWATNE I SŁUŻBOWE
Savoir vivre.
Jak Cię widzą, tak Cię piszą.
Zasady dobrego wychowania czyli savoir vivre na co dzień.
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA
Jak pisać list motywacyjny?
Higiena osobista.
Technik hotelarstwa.
Naucz się mowy dłoni MD: uściski – kto inicjuje, w jaki sposób podaje dłoń, ile razy potrząsa, kto kontroluje przebieg powitania, czy towarzyszy mu uśmiech,
Rozmowa kwalifikacyjna bez tajemnic w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia” Izabela Zagrobelna-
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA Moje przygotowanie. Mój cel  Przed rozmową istotne jest określenie stanowiska pracy, które chcę zdobyć oraz uświadomienie sobie.
Mowa ciała w pracy Podsumowanie Zygmunt Korzeniewski.
„Człowiek – najlepsza inwestycja”
Savoir-vivre czyli s z t u k a ż y c i a Projekt "Dajmy Sobi1e szanse" dofinansowywany z EFS.
DOBRE MANIERY. Kiedy człowiek przychodzi na świat, nic nie potrafi. Wszystkiego się więc stopniowo uczy : siadania, stania, chodzenia, mówienia itp..
Ubiór 1.Wszystkie części garderoby powinny zawsze być czyste, odprasowane, znajdować się w idealnym porządku (np. przyszyte wszystkie takie same guziki,
 Ubrania weekendowe  Ubranie sportowe koordynowane  Ubranie wyjściowe (zwane spacerowym)  Ubranie wizytowe.
Czym jest etykieta? - jest to zachowanie ukierunkowane na okazywanie szacunku ludziom. By okazać komuś szacunek, należy stworzyć swoistą hierarchię dostojności.
Wczoraj i dziś. Koszula Pończochy Suknia wierzchnia Pasek Obuwie Płaszcz.
UMUNDUROWANIE Czyli jak każdy harcerz 1 MDH powinien być umundurowany Cytaty zaczerpnięte z Regulaminu mundurowego ZHR Cytaty zaczerpnięte z Regulaminu.
AUTOPREZENTACJA - DEFINICJE, ZASADY, PORADY. Opracowała Alicja Szalewska.
Rozmowa kwalifikacyjna Dziesięć złotych zasad wywierania doskonałego pierwszego wrażenia.
5 grzechów rozmowy kwalifikacyjnej. GRZECHÓW ROZMOWY KWALIFIKACYJNEJ ROZMOWA KWALIFIKACYJNA – jeden z ważniejszych etapów procesu rekrutacyjnego, decydujący.
W wyglądzie zewnętrznym bardzo ważne znaczenie ma ubiór, który, jeśli jest odpowiedni w określonej sytuacji, na pewno przyczyni się do wywarcia korzystnego.
Korespondencja dyplomatyczna Wizytówki
Redakcja tekstów naukowych dla orientalistów
Project Lady and Gentleman. Zasady savoir vivre.
Uroczystość nadania sztandaru szkołom imienia Hipolita Cegielskiego
STRÓJ GALOWY czyli jak się ubierać, a jak nie podczas uroczystości szkolnych w IV LO – poradnik dla klas pierwszych (i nie tylko)
Postawa i wygląd człowieka
czyli zasady dobrego zachowania
Zapis prezentacji:

Etykieta w biznesie

„Uprzejmość nic nie kosztuje, a kupić może wszystko” „Uprzejmość nic nie kosztuje, a kupić może wszystko” Lady Mary Wortley Montagu Etykieta biznesu * zbiór zasad, właściwych zachowań w życiu zawodowym i społecznym służący tworzeniu, utrzymaniu i normowaniu stosunków międzyludzkich w sytuacjach służbowych * Źródło „Etykieta biznesu czyli międzynarodowy język kurtuazji” Irena Kamińska - Radomska

Po co potrzebna jest znajomość etykiety? Unikniemy gaf w towarzystwie - nie będziemy musieli się obawiać, że urazimy kogoś swoim zachowaniem Nauczymy się interpretować mowę niewerbalną Będziemy się sprawnie poruszać w zawiłościach etykiety biznesowej Nabędziemy pewności siebie w kontaktach interpersonalnych Nauczymy się budować swój profesjonalny wizerunek Podniesiemy swój prestiż i autorytet Poznamy, jaką wartość savoir vivre odgrywa w różnych kulturach a tym samym zwiększymy swoje poczucie bezpieczeństwa w kontaktach z obcokrajowcami

Cechy osoby dobrze wychowanej Dbałość o garderobę i higienę Uśmiech Życzliwość Uprzejmość Słowność Skromność (nie mylić z brakiem znajomości swoich mocnych stron) Dyskrecja Punktualność Panowanie nad uprzedzeniami Umiejętność słuchania Panowanie nad złym humorem Kontrolowanie mowy ciała

Hierarchia Służbowa Towarzyska Stanowisko, ranga (przełożony, podwładny) Towarzyska Płeć (kobieta – mężczyzna) Wiek (starszy – młodszy) Sytuacja (gość – gospodarz

Tytułowanie Tytuły naukowe: magister, doktor, profesor Tytuły służbowe: prezes, dyrektor, naczelnik Tytuły kurtuazyjne: ekscelencja – prezydent, premier, ambasador; magnificencja – rektor uczelni; eminencja – kardynał, ekscelencja – biskup), Tytuły dyplomatyczne: ambasador, chargé d’affaires (szef misji dyplomatycznej), attaché wojskowy. Tytuły szlacheckie: książę, hrabia, baron.

Przedstawianie się – jak zrobić dobre pierwsze wrażenie Kogo komu przedstawiamy: Przełożonemu – podwładnego Starszej osobie – młodszą Wyższemu rangą – niższemu rangą Kobiecie – mężczyznę Utytułowanemu – nieutytułowanego Osobie lepiej znanej – osobę mniej znaną Przyjacielowi – znajomego Rodzicom – kolegę Osobę publiczną – osobie nieznanej ogółowi. Wyjątki: nowo przybyłych do pomieszczenia przedstawiamy już obecnym oraz pojedynczą osobę małżeństwu. W ostateczności: poznajcie się panie/ panowie…

Przedstawianie się – jak zrobić dobre pierwsze wrażenie zasada ogólna: ważniejszy dowiaduje się pierwszy

Przedstawianie się – jak zrobić dobre pierwsze wrażenie tytuły i funkcje podajemy zawsze w relacjach służbowych przedstawianie tylko z imienia zarezerwowane dla sytuacji prywatnych jeśli nikt nas nie przedstawi, czynimy to sami np. zajmując obok kogoś miejsce wyraźnie i powoli wymawiamy własne imię i nazwisko w sytuacjach służbowych zarówno kobiety, jak i mężczyźni przy przedstawianiu się/ powitaniu powinni wstać przedstawiamy się/ witamy na zewnątrz auta przedstawianie się powinno być poprzedzone uściskiem dłoni

Uścisk dłoni „Uścisk dłoni to jedyny kontakt fizyczny, na jaki możemy pozwolić sobie w biznesie” Dorothea Johnson „Prawidłowy uścisk dłoni jest ciepły, serdeczny, zdecydowany i krótki (…) dłoń powinna być prawidłowo podana: kciuk odchylony, a palce wyprostowane” * Źródło: „Etykieta biznesu, czyli międzynarodowy język kurtuazji” Irena Kamińska - Radomska

Uścisk dłoni Kilka zasad: rękę podajemy na wysokości łokcia nie dygamy nie potrząsamy ręką drugiej osoby patrzymy na drugą osobę nie ściskamy dłoni mocniej niż nasz partner absolutnie nie podajemy ręki w rękawiczce zimowej nie podajemy ręki przez stół, przez rzędy w teatrze, w toalecie zawsze podejmujemy dłoń

Uścisk dłoni

Uścisk dłoni Dłoń podajemy: przy powitaniu przy pożegnaniu przy składaniu gratulacji, życzeń kondolencji Kiedy nie inicjujemy uścisku dłoni: kiedy osoba, z którą się witamy, ma zajętą prawą dłoń kiedy osoba , z która się witamy ma znacznie wyższą rangę kiedy spóźniamy się na przyjęcie i wszyscy siedzą już przy stole

Całuję Twoją dłoń Madame… osobliwość polska, spotykana jeszcze w Wiedniu unikamy tego w kontaktach biznesowych i zdecydowanie w USA. mężczyzna pochyla się nad dłonią, nie unosi jej. pocałunek jest symboliczny (prawie bezdotykowy). nie całuje się dłoni poza pomieszczeniami zamkniętymi. nie całuje się dłoni w rękawiczce.

Ukłony zasady pierwszeństwa – kłania się: mężczyzna kobiecie młodszy starszemu pracownik przełożonemu idący stojącemu wchodzący obecnym pojedyncza osoba grupie idący szybciej idącemu wolniej idący schodami w górę schodzącemu jadący samochodem idącemu pieszo.

Ukłon: mężczyzny: kobiety: lekko pochyla się do przodu, skłania głowę, patrząc w twarz osoby nie trzyma rąk w kieszeni ani papierosa w ustach uchyla kapelusz lub czapkę z daszkiem (nie czapkę zwykłą!) kobiety: skinienie głowy.

O „tykaniu” forma „ty” zarezerwowana jest dla osób, które dobrze się znają przejście na tę formę może zaproponować osoba starsza młodszej, przełożony podwładnemu. czynimy to podając sobie dłonie i wymawiając imiona (bruderszaft umarł śmiercią naturalną)

Wizytówki wizytówkę podajemy bezpośrednio do ręki tytuły na wizytówkach zawsze skracamy, czyli piszemy dr, a nie doktor Kowalski (pamiętajmy o zasadach pisowni skrótów) dostając wizytówkę, najpierw na nią chwile patrzymy, dopiero później odkładamy lub chowamy zasady pierwszeństwa wręczania wizytówek są podobne do podawania reki, czyli „starszy rangą” daje swoją wizytówkę pierwszy wizytówkę należy wziąć ze sobą na przyjecie, do teatru, ale nie do kina i cyrku wizytówek nie powinno zabraknąć

Dress code Męski strój biznesowy: garnitur w stonowanym kolorze, np. odcienie szarości, grafitu, granatu, koszula jasna – biała lub w jednym z pastelowych odcieni, krawat w klasyczne wzory czy stonowane desenie, ciemniejszy od koszuli, wysoka skarpeta czy podkolanówka (aby nie pokazywać nagiej łydki na skarpetą) w ciemnym kolorze pasującym do koloru garnituru, obuwie czarne pełne (do ciemnego garnituru) lub brązowe pełne (do jaśniejszych garniturów), staranne uczesanie, bardzo skromna biżuteria (spinki do mankietów albo do krawatu, zegarek), dyskretny zapach.

Garnitur letni i zimowy (różnią się gramaturą – splotem tkaniny) marynarka jednorzędowa (może być z kamizelką) i dwurzędowa (musi być zawsze zapięta) maksimum trzy kolory i dwa wzory w ubiorze nie zapinaj ostatniego guzika marynarki siadając rozepnij marynarkę raczej nie zdejmuje się marynarki.

Kieszenie wewnętrzna kieszeń marynarki: wizytownik, pióro, karta płatnicza. zewnętrzna kieszeń na piersi: ewentualnie tylko ozdobna, jedwabna chusteczka. zewnętrzne kieszenie marynarki: tylko rachunki, kwity czy małe kartki. boczne kieszenie spodni: ewentualnie drobne monety, ale najlepiej nic. tylne kieszenie spodni: najlepiej nic, ewentualnie cienki portfel.

Bliska ciału koszula elegancka ma długie rękawy, ale nie ma kieszeni na piersi. pojedynczy mankiet koszuli powinien wystawać spod marynarki ok. 1 cm. podwójny mankiet (styl francuski) koszuli powinien wystawać spod marynarki około 2 cm.

Krawat powinien sięgać do paska spodni przy garniturze we wzory wybieraj jednobarwny krawat dobieramy do swojej palety barw, koszuli, garnituru, okazji

Dress code dla kobiet klasyczny kostium, w stonowanych kolorach, np. odcienie szarości czy granatu, „ciepłe” brązy, popielate zielenie bluzka biała lub w pastelowym kolorze (unikajmy bluzek przeźroczystych), zapięta rajstopy lub pończochy (nawet latem) dyskretny makijaż twarzy i paznokci, pełne obuwie, raczej na obcasie staranne uczesanie skromna biżuteria dyskretny zapach torebkę raczej dobieramy do butów

Czego unikać? Niekoniecznie tak... przezroczystych, błyszczących, wzorzystych bluzek z falbankami, z dużymi dekoltami zbyt krótkich bluzek (plecy i brzuch mają być zakryte) ekstrawaganckich kolorów spódnic, spódnic w stylu hippie, czy zbyt długich, z dużymi rozcięciami. kolorowych, wzorzystych rajstop spodni z niskim stanem (biodrówek), źle dopasowanych do sylwetki, z ozdobami zbyt fantazyjnych marynarek, marynarek na suwak rozciągniętych swetrów, zbyt grubych swetrów podążaniem za chwilową modą Niekoniecznie tak...

Rozmowa telefoniczna Niezbędne rzeczy Ergonomia 3 dzwonki

Kultura słowa w piśmie uwaga z prywatną korespondencją na służbowy adres ( upoważnienie do otwierania korespondencji ma często sekretarka) dopisek ręczny przy zaproszeniach czy życzeniach zakończenie : z poważaniem – raczej do biskupa , łączę wyrazy szacunku, pozdrawiam tajemnica korespondencji list pisany – koperta i papier ten sam kolor ołówek – brak szacunku nie otwieramy przy osobach trzecich PS – tylko gdy konieczny

E-maile przy wysyłaniu dokumentów aplikacyjnych Zawsze piszemy krótki wstęp do wiadomości mailowej Używamy języka formalnego Nie stosujemy tzw. emotikon CV i list motywacyjny dołączamy w postaci załączników (*.doc lub *.pdf) Nie wysyłamy dokumentów jednocześnie do kilku odbiorców Tytułujemy nagłówek wiadomości