Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum im. Królowej Jadwigi w Zagórowie ID grupy: 98/74_MF_G2 Kompetencja: Matematyczno-fizyczna Temat projektowy: Gęstość.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Brzezinach ID grupy: 98/72
Advertisements

Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane Informacyjne: Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 1 „ELEKTRYK” W NOWEJ SOLI ID grupy: 97/56_MF_G1 Kompetencja: MATEMATYKA I FIZYKA Temat.
DANE INFORMACYJNE Gimnazjum Nr 43 w Szczecinie ID grupy: 98/38_MF_G2
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
1.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: Zajęcia projektowe, komp. Mat.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Spis treści Dane informacyjne
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Polanowie im. Noblistów Polskich ID grupy: 98/49_MF_G1 Kompetencja: Fizyka i matematyka Temat.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lipinkach Łużyckich
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Zespół Szkół w Mosinie 98/67_MF_G2 Kompetencja:
ZROZUMIEĆ RUCH Dane INFORMACYJNE Międzyszkolna Grupa Projektowa
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 1 w Gryficach
Dane informacyjene Nazwa szkoły ID grupy Kompetencja Temat projektowy
pod opieką Pani Moniki Klimczak
Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 58 im. Jana Nowaka Jeziorańskiego w Poznaniu ID grupy: 98/62_MF_G2 Opiekun Aneta Waszkowiak Kompetencja: matematyczno- fizyczna.
Gęstość to stosunek masy do objętości
1.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: PUBLICZNE GIMNAZJUM w CZŁOPIE
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: GIMNAZJUM W WIERZBNIE
Spis treści 1. Dane informacyjne 2. Co to jest gęstość? 3. Przyrządy do mierzenia gęstości 4. Układ SI 5. Archimedes 6. Prawo Archimedesa 7. Zadanie z.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Manowie ID grupy:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane informacyjne: Nazwa szkoły: Gimnazjum w Wierzbnie
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Temat: Gęstość materii Definicja: Gęstość (masa właściwa)- jest to stosunek masy pewnej porcji substancji do zajmowanej przez nią objętości.
Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 5 im. Skamandrytów Gimnazjum nr 17
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Brzezinach ID grupy: 98/72
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
GĘSTOŚĆ.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących GIMNAZJUM w Knyszynie ID grupy: 96/91_MP_G2 Kompetencja: matematyczno - przyrodnicza Temat.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lichnowach ID grupy: 96/70_MP_G1 Kompetencja: Matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: Budowa cząsteczkowa materii Semestr/rok.
Program Operacyjny kapitał Ludzki
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Cele projektu: kształcenie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji, gromadzenie, selekcjonowanie i przetwarzanie.
Spis treści 1. Dane informacyjne 2. Co to jest gęstość substancji? 3. Przyrządy do mierzenia gęstości 4. Układ SI 5. Zadanie z gęstością 6. Zdjęcia z wycieczki.
DANE INFORMACYJNE (DO UZUPEŁNIENIA)
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
1.
Dane Informacyjne Nazwa szkoły:
Program Operacyjny kapitał Ludzki CZŁOWIEK - NAJLEPSZA INWESTYCJA Projekt,, Z FIZYKĄ, MATEMATYKĄ I PRZEDSIĘBIORCZOŚCIĄ ZDOBYWAMY ŚWIAT!!!” jest.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
1.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Lichnowach ID grupy:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
1.
Zapis prezentacji:

Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum im. Królowej Jadwigi w Zagórowie ID grupy: 98/74_MF_G2 Kompetencja: Matematyczno-fizyczna Temat projektowy: Gęstość materii Semestr/rok szkolny: I/2009-2010

Gęstość materii Gęstość (masa właściwa) – jest to stosunek masy pewnej porcji substancji do zajmowanej przez nią objętości. ρ=m/V Gdzie: ρ= gęstość substancji, z której zbudowane jest ciało m= masa ciała, V= objętość ciała.

Wyznaczanie gęstości ciał stałych, cieczy i gazów. Gęstość ciał stałych i ciekłych można wyznaczyć przez ważenie próbek o znanej objętości. Przy wyznaczaniu gęstości cieczy stosuje się również areometry. Areometry wypełnione cieczą o znanej gęstości mogą służyć do wyznaczania gęstości innych cieczy. Przy wyznaczaniu gęstości gazów stosuje się między innymi ważenie naczyń z gazem o różnym ciśnieniu gazu.

Wyznaczanie gęstości ciał stałych

Wyznaczanie gęstości ciał stałych

Wyznaczanie gęstości ciał stałych

Tabela gęstości Ciała stałe (20oC) kg /m 3 g / cm 3 Aluminium (glin) 2700 2,7 Beton 2200 2,2 Cyna 7300 7,3 Cynk 7100 7,1 Drewno dębowe suche 800 0,8 Drewno sosnowe suche 500 0,5 Drewno korkowe korek 200 0,2 Glina palona cegła 1800 1,8 Granit Lód 900 0,9 Marmur Miedź 8900 8,9 Mosiądz 8600 8,6 Nikiel Ołów 11300 11,3 Osm 22500 22,5 Parafina Piasek suchy 1500 1,5 Platyna 21500 21,5 Porcelana 2300 2,3 Szkło okienne 2500 2,5 Szkło potasowe 2600 - 2800 2,6 - 2,8 Szkło ołowiowe 2900 - 5900 2,9 - 5,9 Srebro 10500 10,5 Złoto 19300 19,3 Żelazo, stal 7800 7,8 Ciecze (20 o C) kg / m 3 g / cm 3 Alkohol etylowy (denaturat) 800 0,8 Benzyna 700 0,7 Eter 720 0,72 Gliceryna 1260 1,26 Nafta Mleko 1030 1,03 Oliwa 920 0,92 Rtęć 13600 13,6 Woda destylowana 1000 1,0 Woda morska Gazy (20 o C, 101325 Pa) kg / m 3 g / cm 3 Amoniak 0,77 0,00077 Azot 1,25 0,00125 Chlor 3,21 0,00321 Dwutlenek węgla (tlenek węgla IV) 1,98 0,00198 Hel 0,18 0,00018 Neon 0,90 0,00090 Powietrze 1,29 0,00129 Tlen 1,43 0,00143 Wodór 0,09 0,00009

Przykładowe zadania wraz z rozwiązaniami Zadanie 1 Z jakiego metalu wykonana jest bryła o masie 139,5 kg i objętości 50dm3? Dane: Szukane: m = 139,5 kg d = ? V = 50dm3= 0,05 m3 Należy skorzystać ze wzoru : d = m/V. Obliczenia: d= 139,5kg/0,05m3 d= 2790 kg/m3 Po sprawdzeniu w tabeli, gęstość 2790 kg/m3 ma duraluminium. Odpowiedź: Bryła wykonana jest z duraluminium.

Przykładowe zadania wraz z rozwiązaniami Zadanie 2 Oblicz masę deski o wymiarach: 5cm x 2cm x 1 m. Dane: Szukane: a = 5cm = 0,05m m = ? b = 2cm = 0,02m c = 1m D drewna = 600 kg/m3 Objętość deski oblicza się ze wzoru: V = a * b * c. V = 0,05m * 0,02m * 1m V= 0,001 m3 Obliczenia I sposób: Obliczenia II sposób: Skoro 1m drewna ma masę 600 kg, Zadanie można także rozwiązać, korzystając ze wzorów. to masa deski o objętości 0,001m3 jest Wzór: d = m/V tysiąc razy mniejsza, a więc należy zapisać w postaci: m= d * V, a więc: m = d * a * b * c. 600 kg: 1000kg = 0,6kg. m= 600kg/m3 * 0,05m * 0,02m * 1m m= 600kg/m3 * 0,001m m= 0,6 kg Odpowiedź: Masa deski wynosi 0,6kg.

Przykładowe zadania wraz z rozwiązaniami Zadanie 3 Czy 0,2 kg nafty zmieści się w naczyniu o pojemności 0,2 dm3? Pojemność naczynia informuje o maksymalnej objętości cieczy, jaka może się w nim zmieścić. Należy więc obliczyć, jaką objętość zajmuje 0,2 kg nafty. Aby tego dokonać, trzeba skorzystać z zależności masy ciała od objętości tego ciała, a więc z definicji gęstości. Dane: Szukane: m nafty = 0,2 kg V = ? d nafty = 700kg/m3 Obliczenia I sposób: Obliczenia II sposób: 700kg nafty zajmuje 1m, czyli 1000dm. Wzór: d= m/V należy zapisać w postaci: V = m/d 1kg nafty zajmuje więc Podstawiamy dane: 1000dm / 700dm= 10dm / 7dm. V = 0,2kg / 700kg/m3 Zatem: V= 0,0002857 m3 0,2kg = 2/10 kg zajmuje 2/10 * 10/7dm= V= 0,29 dm3 = 2/7 dm3. Czyli 0,2 kg nafty zajmuje około 0,29 dm3. Odpowiedź: Nafta o masie 0,2 kg nie zmieści się w naczyniu o pojemności 0,2 dm3.

Ciekawostki Średnia gęstość Ziemi wynosi 5,52 g/cm³ Gęstość jądra Ziemi waha się pomiędzy 9,60 g/cm³ a 18,50g/cm³ . W miarę przesuwania się ku skorupie ziemskiej gęstość maleje. Średnia gęstość słońca wynosi tylko 1,41g/cm³ ale gęstość we wnętrzu Słońca sięga 100 000 g/cm³ . Na Ziemi spośród metali największą gęstość mają osm i iryd – około 22,5 g/cm³.

Ciekawostki Pracownicy browarów, gorzelni i mleczarni wykorzystują pomiary gęstości do kontrolowania jakości swoich wyrobów. Do pomiaru gęstości cieczy służy przyrząd zwany areometrem. Na podstawie pomiaru gęstości można określić czy dolano wody do mleka lub jakie jest stężenie alkoholu. Można tak wycechować areometr by wskazywał procent zawartości alkoholu w roztworze wodnym, nazywamy go wtedy alkoholometrem. Geolodzy wykorzystują natomiast pomiary gęstości do określania rodzaju skał. Z tych informacji korzystają budowniczowie, którzy muszą obliczać masę wykorzystywanych w budowli materiałów i zdecydować, czy grunt wytrzyma ciężar budynku.

Nasza grupa projektowa Natalia Nowaczyk Ewelina Józefiak Julian Kasznia Damian Łabęcki Łukasz Kubicki Martyna Wiatrowska Wiktor Pietraszek Dagmara Kinast Kacper Jędrysiak Jakub Sroka