Wpływ odkształceń cieplnych wstawek nowej konstrukcji na pracę hamulca klockowego pojazdu szynowego
99 % 94 % 95 %
Problemy eksploatacyjne Pękanie i nierównomierne zużycie
Uszkodzenia powierzchni koła
Odkształcenia cieplne wstawki Przyczyna: gradient temperatury Skutki: nierównomierny rozkład nacisków jednostkowych podwyższone wartości nacisków jednostkowych pogorszenie skuteczności hamulca przyspieszone i nierównomierne zużycie wstawek (i kół)
Współpraca z kołem
Cele pracy NAUKOWY Określenie wpływu nowej konstrukcji wstawki segmentowej na rozkład nacisków jednostkowych na powierzchni tarcia UTYLITARNY Opracowanie nowej konstrukcji żeliwnej wstawki hamulcowej umożliwiającej zwiększenie jej trwałości eksploatacyjnej poprzez zmniejszenie wpływu odkształceń cieplnych na rozkład nacisków jednostkowych w strefie tarcia.
Teza Wstawka segmentowa dzięki zwiększonej podatności promieniowej cechuje się: zmniejszonymi odkształceniami cieplnymi bardziej równomiernym rozkładem nacisków w strefie tarcia (i zmniejszonym zużyciem) zmniejszonymi wartościami maksymalnych nacisków jednostkowych (i wyższym współczynnikiem tarcia) wyższą skutecznością i stabilnością pracy hamulca (w różnych warunkach atmosferycznych)
Zakres pracy segmentowej żeliwnej wstawki hamulcowej SKONSTRUOWANIE WYPRODUKOWANIE BADANIA OCENA segmentowej żeliwnej wstawki hamulcowej
Segmentowa wstawka hamulcowa Wstawka segmentowa Zgłoszenie patentowe nr P-356758
Klasyczna i segmentowa wstawka hamulcowa
Baza porównawcza Bazę porównawczą stanowią wyniki: eksploatacji obserwowanej badań skuteczności hamulca badań odporności na obciążenia cieplne badań stanowiskowych klasycznych żeliwnych wstawek hamulcowych
Badania wstawek segmentowych Układ klocków: 2×Bgu (skala 1:1) Metodyka: wg UIC 541-4 dla wstawek LL (rozszerzona) Stanowisko: Instytut Kolejnictwa
Powierzchnia cierna wstawek klasycznych i segmentowych
Wyniki badań
Wnioski Dla wstawek segmentowych wykazano: co oznacza, że: brak obszarów zwiększonych obciążeń cieplnych, poprawną współpracę z kołem, poprawę skuteczności hamulca, zmniejszenie wrażliwości na warunki klimatyczne, brak nierównomiernego zużycia (konieczna eksploatacja obserwowana), co oznacza, że: zmniejszone zostały odkształcenia cieplne wstawki, uzyskano równomierny rozkład nacisków jednostkowych na powierzchni styku wstawki i koła.
Propozycje przyszłych prac Przed wdrożeniem wstawek segmentowych do eksploatacji powinny zostać przeprowadzone: badania ruchowe pojedynczego pojazdu eksploatacja obserwowana
Korzyści dla Instytutu Kolejnictwa rozszerzenie wiedzy dotyczącej zachowania par ciernych hamulca klockowego możliwość wdrożenia do eksploatacji wstawek segmentowych prowadzenie badań ruchowych i eksploatacji obserwowanej
Dziękuję za uwagę …