Badania psychofizjologiczne. Przegląd teorii nastroju.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Philip Zimbardo Psychologia i życie
Advertisements

Szczęście a zdrowie człowieka
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
w kontekście rozwoju człowieka dorosłego
Literatura Tyszka T., Falkowski A. Psychologia zachowań konsumenckich. GWP Gdańsk 2001 Falkowski A. Praktyczna psychologia poznawcza, marketing i reklama.
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Chłop polski w Europie i Ameryce czyli publikacje Polaków na liście JCR Piotr Haładziński Lech Kaczmarek Anna Kubiak Maja Stańko-Kaczmarek.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Philip Zimbardo Psychologia i życie
Marta Kamińska - Feldman
Życiorys mgr inż. Julian Szymański Katedra Architektury Systemów Komputerowych WETI PG Urodzony: r. Wykształcenie: studia na wydziale.
mgr inż. Michał Joachimczak Instytut Oceanologii PAN, Sopot
Emocje i uczucia Stres opracowała dr Agata Gąsiorowska
LIWC a psychologia emocji i poznania
Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa
Co to są emocje? Emocja jest wynikiem nieświadomej lub świadomej oceny zdarzenia jako istotnie wpływającego na cele lub interesy podmiotu. Emocja jest.
Napięcie emocjonalne i stres
Psychologia społeczna kurs 024 – rok akad. 2002/2003
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
PAD, czyli przestrzeń emocji
CZY SMUTEK OSŁABIA ROZUMOWANIE?
Psychologia w zarządzaniu
Informowanie pacjentki o niepowodzeniu położniczym Magdalena Szymańska Studium Filozofii i Psychologii Człowieka AMB.
Emocje automatyczne i refleksyjne zmieniają nasze postrzeganie
WYMAGANIA Przedmiot: psychologia poznawcza
Przygotowanie dziecka do szkoły
CZY SMUTEK OSŁABIA ROZUMOWANIE?
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Mechanizmy warunkujące aktywność człowieka
SEMINARIUM ROCZNE 2013/14.
FUNKCJONOWANIE SEKSUALNE OSÓB WYCHOWYWANYCH
Wstęp do ekonomiki informacji
psycholog z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
Potrzeby i motywacja.
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Podstawy rekreacji WYKŁAD II
Diagnostyka funkcjonalna i programowanie fizjoterapii w geriatrii
RUCH TO ZDROWIE.
Szacowanie wartości i analiza wybranych wskaźników celu głównego RPO WK-P na lata za pomocą modelu HERMIN dr Zbigniew Mogiła Zespół badawczy.
Podstawy chemii fizycznej
Sporządzanie bibliografii
Teorie osobowości Literatura podstawowa
Opracował: Michał Kaliski
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Co to jest neurofeedback?
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
mgr inż. Michał Czubenko Katedra Systemów Decyzyjnych WETI PG
przyczyny, przejawy, skutki, profilaktyka.
Psychopatologia emocji
Lęk.
Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera
Wypalenie zawodowe: dotyka tych najbardziej zaangażowanych ?
Psychospołeczne warunki pracy jako źródła stresu u pracowników sądów, na podstawie danych z badania Temida 2015 mgr Dominik Gołuch, Instytut Psychologii.
C ZY SEKRETARKA MOŻE BYĆ ZAWODEM TRUDNYM ? F UNKCJONALNE ZNACZENIE OSOBOWOŚCI NA PRZYKŁADZIE URZĘDNIKÓW SĄDOWYCH : DONIESIENIA WSTĘPNE dr Katarzyna Orlak.
Motywacja- podstawowe koncepcje. Punkty 1, 2, 3 – nie będzie pytań z tych tematów na kolokwium! Punkty 4, 5, 6 – będą na kolokwium! 1. Podstawowe pojęcia.
Wykład 1 Studia podyplomowe SWPS Master Class ZMIANY POSTAW I ZACHOWAŃ.
Doświadczanie porażki szkolnej w percepcji uczniów i nauczycieli
dr hab. Adriana Schetz IF US
Stres w pracy nauczyciela
Sposoby radzenia sobie ze stresem
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
Emocje Marta Riess.
DLACZEGO RUCH JEST TAK WAŻNY DLA NASZEGO ZDROWIA ?
Specjalistyczny Trening Zarządzania Stresem
Psychologia w zarządzaniu
Emocje Marta Riess.
AJ: Prawa Yerkesa-Dodsona sformułowane w 1908 roku przez Roberta Yerkesa i Johna D. Dodsona opisują zależność między pobudzeniem.
Zapis prezentacji:

Badania psychofizjologiczne

Przegląd teorii nastroju

Nastroje pozytywne pogodny, szczęśliwy, usatysfakcjonowany, zrelaksowany Nastroje negatywne smutek, złość, gniew, obrzydzenie, lęk, napięcie, frustracja, znudzenie Nastroje negatywne są bardziej zróżnicowane niż pozytywne Nastroje mają znak (pozytywne vs. negatywne) i natężenie (słabsze vs. silniejsze)

Russell, J.A. (1980). A circumplex model of affect. Journal of Personality and Social Psychology, 39, pleasure arousal excitement distress displeasure depression sleepiness relaxation

Tellegen, A., Watson, D. & Clark, L.A. (1999). On the dimensional and hierarchical structure of affect. Psychological Science, 10,

Matthews, G., Jones, D.M. & Chamberlain, A.G. (1990). Refining the measurement of mood: the UWIST mood adjective checklist. Br J Psychol, 81,

Lang, P.J., Bradley, M.M., & Cuthbert, B.N. (2005). International affective picture system (IAPS): Affective ratings of pictures and instruction manual. Technical Report A-6. University of Florida, Gainesville, FL. Valence

Wpływ nastroju na procesy przetwarzania informacji

Wpływ nastroju na przetwarzanie informacji: bezpośredni ukierunkowanie percepcji (uwaga skierowana na bodziec lub dystraktory) zgodność pamięci z nastrojem (Bower, 1981) (łatwiej odtwarzamy z pamięci informacje zgodne z aktualnym nastrojem) alokacja zasobów poznawczych (Nęcka, 2003) (nastrój angażuje część zasobów poznawczych, których brakuje dla poradzenia sobie z zadaniem) nastawienie poznawcze (Schwarz, 1990) (smutek – nastawienie analityczne; radość – nastawienie heurystyczne) Bower, G.H. (1981). Mood and memory. American Psychologist, 36, Nęcka, E. (2003). Inteligencja: geneza – struktura - funkcje. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Schwarz, N. (1990). Feelings as information: Informational and motivational functions of affective states. In E. T. Higgins & R. M. Sorrentino (Eds.), Handbook of motivation and cognition: Foundations of social behavior(Vol. 2, pp ). New York: Guilford Press.

Wpływ nastroju na przetwarzanie informacji: pośredni – wpływ na procesy okołopoznawcze regulacja wrażliwości emocjonalnej (preferowanie lub unikanie ryzyka) motywacja i mobilizacja (Brehm i Self, 1989) o wartość celu (np. subiektywne obniżanie wartości nagrody) o własne możliwości (np. subiektywne obniżanie swoich możliwości) o nasilenie potrzeby (np. obniżanie znaczenia aprobaty społecznej) Brehm, J.W. & Self, E.A. (1989). The intensity of motivation. Annual Review of Psychology, 40, 109-.

Hipoteza stanu na funkcjonowanie poznawcze może mieć wpływ aktualny przejściowy stan osoby np. wzbudzony nastrój Hipoteza cechy na funkcjonowanie poznawcze może mieć wpływ tylko stała właściwość psychiczna (dyspozycja) np. depresyjność lub depresja (Joorman, 2006) Joorman, J. (2006). Hamowanie, ruminacja i regulacja nastroju w depresji. W: R.W.Engle, G.Sędek, U.von Hecker, D.N.McIntosh (Ed.), Ograniczenia poznawcze. Starzenie sie i psychopatologia. ( ). Warszawa: PWN.

Być może smutek powoduje osłabienie sprawności we wszystkich obszarach poznawczych, ale badania nad depresją sugerują, że deficyt może się ograniczać tylko do strefy kontroli poznawczej (hamowanie, planowanie, uaktualnianie, przerzucanie) i nie występować w przypadku procesów niższego rzędu (uwaga, percepcja, szybkość, pamięć)

Przegląd koncepcji wyższych procesów poznawczych

Kontrola poznawcza (cognitive control, executive control) to zespół procesów, które umożliwiają adaptacyjne zmiany zachowań i przetwarzania informacji. Uaktualnianie informacji (np. sensorycznych) Wybór reakcji (lub informacji z pamięci) Zmiana realizowanej reakcji (lub procesu) Hamowanie reakcji (lub procesu)

Norman, Shalice, 1986

Przegląd danych empirycznych

wysoka aktywność kory przedczołowej niska aktywność kory przedczołowej Kaiser, S, Unger, J, Kiefer, M, Markela, J, Mundt, C, Weisbrod, C (2003). Executive control deficit in depression: event-related potentials in a Go/Nogo task. Psychiatry Research: Neuroimaging, 122, Osoby depresyjne nie angażują mechanizmów poznawczych pozwalających sobie lepiej radzić z zadaniami wymagającymi hamowania poznawczego (hamowanie dominującej reakcji)

Harvey P.O., Le Bastard G., Pochon J.B., Levy R., Allilaire J.F., Dubois B., et al. Executive functions and updating of the contents of working memory in unipolar depressions, Journal of Psychiatric Research, 38, pp Osoby depresyjne gorzej wypadają w zadaniach wymagających utrzymywania w pamięci operacyjnej 1, 2 lub 3 elementów (zadanie n- back, pamięć robocza).

Osoby w nastroju negatywnym wypadły gorzej w zadaniu n-back niż osoby w nastroju pozytywnym (Gray i in., 2002; Koch i in., 2007) …

Smutek często angażuje te same rejony kory przedczołowej, które odpowiadają za wyższe procesy poznawcze np. kontrola poznawcza (Murphy, Nimmo-Smith, Lawrence, 2003) Smutek pobudza aktywność ciała migdałowatego, które odpowiada za pamięć i percepcję bodźców afektywnych (Levesque i in., 2003) Wniosek: smutek może wchodzić w interakcję z procesami poznawczymi

Smutek powoduje obniżenie sprawności w zakresie hamowania poznawczego Wpływ sztucznego smutku jest za słaby, żeby uwidocznić się na poziomie behawioralnym różnice w poziomie wykonania zadań będą słabe będą różnice w poziomie różnych wskaźników fizjologicznych Nawet słaby smutek będzie miał wpływ na poziomie fizjologicznym

Łącznik między nastrojem i przetwarzaniem informacji

Emocja wywołuje zachowania, a nastrój reguluje nastawienie poznawcze

Działaj mobilizacja szybkościowa; jak najszybciej uruchom wyuczoną i wyćwiczoną reakcję Uważaj mobilizacja dokładnościowa; powstrzymaj reakcję aż do momentu rozstrzygnięcia GO UWAŻAJDZIAŁAJ NO-GO GO UWAŻAJDZIAŁAJ

RUN wykonywanie planów EDIT rozwiązywanie problemów Sosnowski, T. (2002). Zadania umysłowe a aktywność sercowo-naczyniowa. Gdańsk: GWP. [str ] RUN = ? EDIT 4; 7; 10; 13; ? RUN EDIT

Mobilizacja dokładnościowa w większym stopniu angażuje kontrolę poznawczą niż mobilizacja szybkościowa

Jeśli zadanie wymaga mobilizacji szybkościowej (DZIAŁAJ), to podnoszą się wskaźniki aktywności współczulnej (PEP, SBP) ============================================================== PEP się skraca, gdy rośnie wartość nagrody i tym samym rośnie aktywność BAS (Brenner, Beauchaine, Sylvers, 2005)

Jeśli zadanie wymaga mobilizacji dokładnościowej (UWAŻAJ), to podnoszą się wskaźniki aktywności przywspółczulnej (bradykardia antycypacyjna, HRV-HF) ============================================================ Osoby z wysokim HRV-HF wykazywały lepszy czas reakcji i wyższy poziom wykonania zadań 2-wstecz, ale nie było różnic w SRT i CRT (Hansen, Johnsen, Thayer, 2003) Aktywność kory przedczołowej (odpowiedzialnej m.in. za kontrolę poznawczą) często wiąże się z nasileniem aktywności przywspółczulnej (Thayer, Friedman, 2002) W zadaniach typu NoGo pojawia się przedłużona fazowa deceleracja HR, której nie ma w zadaniach typu Go (Collet, Dittmar, Vernet-Maury, 1999) U strzelców przed dobrym strzałem obserwuje się dłuższą bradykardię antycypacyjną niż przed złym strzałem (Tremayne, Barry, 2001) Bradykardia antycypacyjna ujawnia się tam, gdzie aktywizują się procesy kontroli poznawczej (Jennings, van der Molen, 2002)

Czy za deficyt poznawczy w depresji odpowiedzialny jest nastrój? Czy zdrowy nastrój powoduje takie same deficyty co depresja? Czy nastrój powoduje globalny, czy lokalny deficyt poznawczy? Czy chodzi tylko o hamowanie? Czy deficyt sprawdza się tylko do określonych aspektów zadania (np. szybkościowych)? Czy specyfikę nastawienia poznawczego w smutnym nastroju można nazwać deficytem? Czy smutek powoduje pogorszenie (choćby minimalne) wyników zadań?