SYTUACJA RODZIN DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNYCH...?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
Advertisements

RODZICE W OCZACH DZIECKA
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
dziecka niepełnosprawnego
Wczesna interwencja i wsparcie edukacji małego dziecka.
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Rola jednostki w kształtowaniu własnego i społecznego bezpieczeństwa.
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Fundacja Polskich Kawalerów Maltańskich w Warszawie "Pomoc Maltańska"
na rzecz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Rodzaje psychoterapii Psychoterapia - ćwiczenia III rok Pedagogiki Specjalnej APS Prowadząca: mgr Agnieszka Kałwa.
Opracowała: Małgorzata Nowińska-Zgurska Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
Niepełnosprawni w dobie informacji elektronicznej Nauka, terapia, poradnictwo zawodowe ! Jak z nich umiejętnie korzystać? Prof. Bassam Aouil (Ph.D) Instytut.
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Uzależnienia a rozwój dziecka
CHARAKTERYSTYKA OSOBY WSPÓŁUZALEŻNIONEJ
Opracowały: mgr Barbara Godyń, mgr Małgorzata Stążka
O współpracy nauczycieli z rodzicami
DIAGNOZA PEDAGOGICZNA
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
Współpraca z rodzicami w Przedszkolu Miejskim nr 4 w Lubinie
Wolontariat w Placówce Wielofunkcyjnej „Nasz Dom” Rumia
Uzależnienie od internetu
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
Rodzice wobec niepełnosprawności dziecka (miejsce szkoły w systemie wsparcia rodziców dzieci z niepełnosprawnością)
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
Moje refleksje w oparciu o film pt. „Gol” i „Gol 2”
PROFILAKTYKA UZALEŻNIEŃ
Czym jest Integracja?.
PEDAGOG SZKOLNY.
Fundacja Rodzina i Przedsiębiorczość
KIEDY DZIECKO TRZEBA UMIEŚCIĆ w pieczy zastępczej?
jaka jest różnica między marzycielem a przedsiębiorcą
SPOSOBY KOMUNIKOWANIA SIĘ W RODZINIE DZIECKA NIESŁYSZĄCEGO
w praktyce pedagogicznej
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
MÓJ (NIE) PEŁNOSPRAWNY BRAT
Polskie Stowarzyszenie Choroby Huntingtona Polish Huntington Disease Association Danuta Lis Warszawa ul. Rękodzielnicza.
E.E. SCHMITT „OSKAR I PANI RÓŻA”
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
9. Być ojcem, być matką – odpowiedzialne rodzicielstwo
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
„Dzielimy się doświadczeniami”
Wszyscy jesteśmy zadłużeni – niektórym przytrafiło się wpaść w pułapkę niewypłacalności. Problem zadłużenia w pracy socjalnej. Roman Pomianowski
Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych Warszawa, 14 września 2015.
„ S ą warto ś ci, których nikomu nie mo ż emy przekaza ć, bo ka ż dy musi dojrze ć do nich sam, i to nieraz bardzo ż mudn ą prac ą „ ( ks. JanTwardowski)
EDUKACJA SEKSUALNA DLACZEGO WYRAZIĆ ZGODĘ NA UDZIAŁ DZIECKA W ZAJĘCIACH Z WYCHOWANIA DO ŻYCIA W RODZINIE Izabela Topińska.
SEKSUALNOŚĆ W WSPÓŁUZALEŻNIENIU
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
Program szkoleniowy dla kandydatów do sprawowania pieczy zastępczej.
O Ś RODEK INTERWENCJI Kryzysowej Ul. Mickiewicza 31 Sucha beskidzka.
Małopolski Konwent Regionalny Kongresu Osób z Niepełnosprawnościami Kraków, 3 czerwca 2016.
PSYCHOLOGICZNE I PEDAGOGICZNE UWARUNKOWANIA ZMIAN W SYSTEMIE OŚWIATY
Asystent osoby niepełnosprawnej Czas trwania nauki – 1 rok.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
Potrzeby rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym na terenie Gminy Miejskiej Kraków Analiza w zakresie wsparcia rodzin w ramach polityki społecznej Urzędu Miasta.
STOP SZOKOWI KULTUROWEMU
Zespół Stresu Pourazowego (PTSD)
...dlatego mężczyzna opuszcza ojca swego i matkę swoją...
„Jak się z tym pogodzić? Drogi radzenia sobie z utratą.”
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Seminarium „Pomorskie Gminy Rodzinne
– Światło pośród ciemności
W poszukiwaniu Boga w-poszukiwaniu-boga.blog.onet.pl.
Co pomaga nastolatkom w radzeniu sobie z depresją
Zapis prezentacji:

SYTUACJA RODZIN DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNYCH...?

"(...) droga wychowania dziecka i jego powodzenie rozpoczyna się dużo wcześniej niż jego poczęcie, gdyż sposób traktowania dziecka łączy się istotnie z wyobrażeniami i oczekiwaniami, jakie na temat posiadania własnego potomstwa mają przyszli rodzice" (J.Lausch Żuk).

Nikt z nas nie chce chorego dziecka Nikt z nas nie chce chorego dziecka. Wszyscy rodzice marzą o tym, aby ich dziecko było sprawne, inteligentne, ładne, lubiane, a w przyszłości, żeby było podporą dla rodziców. Pojawienie się w rodzinie dziecka z różnymi dysfunkcjami jest zawsze sytuacją nową i bardzo trudną. Już sama diagnoza jest dla rodziców przeżyciem traumatycznym. Wiadomość o niepełnosprawności dziecka wywołuje w rodzicach wstrząs.

Sposoby przeżywania przez rodziców diagnozy wady lub choroby u ich dziecka zależą od wielu czynników. Do najważniejszych z nich należą:

ogólna dojrzałość do rodzicielstwa i gotowość do przyjęcia i służenia dziecku takiemu, jakie ono jest;

rodzaj relacji łączącej rodziców, ich wzajemne stosunki, wzajemna bliskość;

poczucie wsparcia ze strony rodziny oraz innych osób bliskich

sposób udzielania przez personel medyczny informacji o stanie dziecka;

rodzaj pomocy udzielanej dziecku i jego rodzicom w szpitalu.

I. FAZA NIEŚWIADOMOŚCI PROBLEMU Pojawia się natychmiast po otrzymaniu diagnozy. Polega na doznaniu szoku przez rodziców, rodzice w tym czasie tracą poczucie bezpieczeństwa, są zagubieni. W fazie tej dominuje rozpacz i cała gama lęków (o siebie, o rodzinę, o dziecko, o finanse). Rodzice nie mają świadomości z jakimi problemami będą się borykać. Rodzice nie akceptują diagnozy, a więc nie akceptują także niepełnosprawności swojego dziecka.

II. FAZA ŚWIADOMOŚCI PROBLEMU Rodzice w dalszym ciągu nie akceptują diagnozy, ale już wiedzą czego nie będzie mogło. W fazie tej dominuje żal, rozpacz, lęki, smutek. Mija trochę szok jednak nadal trwa przerażenie. Rodzice są wybici z rytmu. Sadzą, że stan ich dziecka to chwilowe trudności, które z czasem miną.

III. FAZA AGRESJI Jest to faza najbardziej zagrażająca życiu całej rodziny. U podłoża tej fazy leży pytanie rodziców "dlaczego właśnie nas to spotkało?". Na bazie tego pytania rodzi się bunt przeciwko wszystkim i wszystkiemu, a także bunt przeciwko Bogu. Rodzice szukają winnych za stan dziecka na zewnątrz, przede wszystkim w służbie zdrowia, a także wzajemnie w sobie (matka w ojcu, a ojciec w matce). Rodzice potrzebują pomocy psychologicznej.

IV. FAZA NIERACJONALNYCH PRZEDSIEWZIĘĆ W KIERUNKU REHABILITACJI DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO. Rodzice nadal nie akceptują diagnozy; próbują za wszelką cenę doprowadzić do cudu. Charakterystyczne dla tej fazy jest zjawisko gonitwy terapeutycznej. Jest to wędrówka rodziców w poszukiwaniu kogoś, kto obieca rodzicom, że wyprowadzi dziecko z niepełnosprawności. Drakońskie metody, wszystko podporządkowuje się rehabilitacji tego dziecka. Często rodzice sprzedają swoje dobra materialne. Na końcu tej fazy dostrzegają bezsens swoich wysiłków.

V. FAZA DEPRESJI Jest to czas utraty jakichkolwiek nadziei, czas smutku i rozpaczy. Faza ta ma jednak dobrą stronę - rodzice dokonują jakby pogrzebu swoich dotychczasowych oczekiwań co do dziecka. Przewartościowują swoje własne ja, dokonują pożegnania z wyobrażeniami o dziecku. Około 95% rodziców przechodzi przez fazę depresji zwycięsko. Na końcu tego czasu oczekuje się, że negatywne emocje ustąpią na rzecz realnego obrazu dziecka. Niestety niektórzy rodzice nigdy nie wychodzą z depresji. Zrywają wszelkie kontakty, rezygnują z pracy. Są też rodzice, którzy nie decydują się już na następne dziecko.

VI. FAZA RACJONALNYCH DECYZJI Jest to pierwsza faza pełnej akceptacji dziecka. Jest to też pierwsza faza, w której rodzice szukają pomocy u specjalistów od tej niepełnosprawności, którą dziecko ma. Nie oczekują już cudu. Wiedzą, że dziecko będzie nie pełnosprawne do końca życia. Rodzice już bez oporów kontaktują się z placówkami kształcenia specjalnego.

VII. FAZA PEŁNEJ AKTYWNOŚCI RODZICÓW NA RZECZ REHABILITACJI DZIECKA Jest to faza rehabilitacji, ale już racjonalnej. Rodzice włączają się w rehabilitacje dziecka.

VIII. FAZA SOLIDARNOŚCI W fazie tej są rodzice, którzy tworzą bądź zapisują się do stowarzyszeń, fundacji na rzecz osób niepełnosprawnych !

„Uszczęśliwianie innych jest marzeniem ludzi szczęśliwych” Henry Dawid Thoreau  

DZIĘKUJMY ZA UWAGĘ!