Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie Gimnazjum im. Noblistów Polskich w Kleczewie ID grupy:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Advertisements

Wykonał: Ariel Gruszczyński
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
MATEMATYCZNO FIZYCZNA
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane Informacyjne: Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 1 „ELEKTRYK” W NOWEJ SOLI ID grupy: 97/56_MF_G1 Kompetencja: MATEMATYKA I FIZYKA Temat.
Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Nazwa szkoły: DANE INFORMACYJNE Kompetencja: ID grupy:
DANE INFORMACYJNE Gimnazjum Nr 43 w Szczecinie ID grupy: 98/38_MF_G2
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
1.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: matematyczno-fizyczna.
Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: Zajęcia projektowe, komp. Mat.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
PRĄD ELEKTRYCZNY.
Pole elektryczne, prąd stały
Prąd elektryczny.
„Co to jest indukcja elektrostatyczna – czyli dlaczego dioda świeci?”
Energia Słoneczna 1.Wstęp Dzwięk ognia wstrząs czy coś…
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Polanowie im. Noblistów Polskich ID grupy: 98/49_MF_G1 Kompetencja: Fizyka i matematyka Temat.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Połączenia rezystorów
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Gimnazjum im. Mieszka I w Cedyni ID grupy: 98_10_G1 Kompetencja: Matematyczno - fizyczna Temat projektowy: Ciekawa optyka Semestr/rok.
Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 58 im. Jana Nowaka Jeziorańskiego w Poznaniu ID grupy: 98/62_MF_G2 Opiekun Aneta Waszkowiak Kompetencja: matematyczno- fizyczna.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Teresa Stoltmann Anna Kamińska UAM Poznań
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: PUBLICZNE GIMNAZJUM w CZŁOPIE
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE ID grupy: B3 Lokalizacja: Białystok
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
1.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
DANE INFORMACYJNE 97_10_MF_G1 i 97_93_MF_G1 Kompetencja:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lichnowach ID grupy: 96/70_MP_G1 Kompetencja: Matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: Budowa cząsteczkowa materii Semestr/rok.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Spis treści 1. Dane informacyjne 2. Co to jest gęstość substancji? 3. Przyrządy do mierzenia gęstości 4. Układ SI 5. Zadanie z gęstością 6. Zdjęcia z wycieczki.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane Informacyjne Nazwa szkoły:
ELEKTROSTATYKA I PRĄD ELEKTRYCZNY
Prawo Coulomba Autor: Dawid Soprych.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
1.
1.
Prąd Elektryczny Szeregowe i równoległe łączenie oporników Elżbieta Grzybek Michał Hajduk
Temat lekcji: Badanie zależności natężenia prądu od napięcia dla odcinka obwodu. Małgorzata Mergo, Lidia Skraińska informatyka +
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał.
Prezentacja na temat radia
Przygotowała: Dagmara Kukulska
Eksperyment edukacją przyszłości – innowacyjny program kształcenia w elbląskich szkołach gimnazjalnych. Program współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Zapis prezentacji:

Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie Gimnazjum im. Noblistów Polskich w Kleczewie ID grupy: 98/46_MF_G1 ; 98/54_MF_G1 Kompetencja: Zajęcia projektowe, komp. mat-fiz Temat projektowy: Od żaby do stacji kosmicznej Semestr/rok szkolny: Lato 2011/2012

Plan prezentacji Jak bateria elektroniczna powstała z żabiej nogi? Co się kryje pod pojęciem elektryczności? Kim był Charles Augustin Coulomb i jaką rolę odegrał w dziedzinie fizyki? Postać Georga Ohma Doświadczenie I- pomiar napięcia i natężenia w prostym przewodzie elektrycznym Badamy czy pomiędzy natężeniem Prądu a napięciem elektrycznym istnieje jakaś zależność Wyniki doświadczenia Prawo Ohma Co się dzieje z ciałem ludzkim pod wpływem działania prądu elektrycznego ? Doświadczenie II z wykorzystaniem maszyny elektrostatycznej Wzajemne oddziaływanie przewodników z prądem. Źródła energii elektrycznej Baterie = ogniwo Leclanchego Międzynarodowa Stacja Kosmiczna Międzynarodowa Stacja Kosmiczna na tle Ziemi Eksploatacja Źródła informacji

Jak bateria elektryczna powstała z żabiej nogi Włoskiemu fizjologowi, lekarzowi i fizykowi Luigiemu Galvaniemu (1737-1798) przypisuje się powszechnie serię odkryć, która doprowadziła do pierwszego w dziejach doświadczalnego uzyskania prądu elektrycznego. W roku 1786 uczony ten zaobserwował, że wypreparowana noga żaby kurczyła się, jeśli leżała na stole w pobliżu generatora elektrostatycznego. Niezależnie od Galvaniego analogicznego spostrzeżenia dokonał- o trzydzieści lat wcześniej- inny włoski eksperymentator, Floriano Caldani. Galvani jednak poszedł w swych dociekaniach dalej, prowadząc serie badań nad zjawiskiem, które sam określił mianem „elektryczności zwierzęcej”; przytwierdziwszy żabią nogę do mosiężnego haczyka zawieszonego na balustradce z żelaznych prętów zauważył, że dolna część tej nogi kurczy się przy bezpośrednim zetknięciu z którymś z prętów. W tym względzie znowu jednak o blisko stulecie wyprzedził Galvaniego- o czym ten znowu nie wiedział- Holender nazwiskiem Jan Swammerdam.

Co się kryje pod pojęciem elektryczność ? Elektryczność to zdolność określonych cząstek (na przykład elektronów i protonów) do wiązania się z polem elektromagnetycznym i istnieniem między nimi sił przyciągających i odpychających. Elektryczność daje energię jednej z czterech podstawowych sił natury i jest własnością magazynowania energii przez materię. W przenośni i języku wyraz elektryczność oznacza także prąd elektryczny lub energię.

Kim BYŁ charles augustin coulomb i jaką rolę odegrał w dziedzinie fizyki ? Charles Augustin de Coulomb - francuski fizyk, od którego nazwiska pochodzi prawo Coulomba i jednostka ładunku elektrycznego – kulomb. Od 1773 całkowicie poświęcił się pracom badawczym dotyczącym magnetyzmu, teorii maszyn prostych i elektrostatyki. Od 1781 członek francuskiej Akademii Nauk. Jego nazwisko pojawiło się na liście 72 nazwisk na wieży Eiffla

Postać georga ohma. Georg Simon Ohm (ur. 16 marca 1789 w Erlangen, zm. 6 lipca 1854 w Monachium, matematyk niemiecki, profesor politechniki w Norymberdze w latach 1833-1849 i uniwersytetu w Monachium po roku 1849. Nauczyciel matematyki. Po zainteresowaniu się fizyką napisał prace głównie z zakresu elektryczności i akustyki. Sformułował (1826) prawo opisujące związek pomiędzy natężeniem prądu elektrycznego a napięciem elektrycznym (tzw. Prawo Ohma). Badał nagrzewanie się przewodników przy przepływie prądu elektrycznego. Znalazł zależność oporu od formy geometrycznej przewodnika. Prace pisane skomplikowanym językiem matematyki długo nie były uznawane przez współczesnych mu fizyków. Na jego cześć jednostce rezystancji nadano nazwę om.

DOŚWIADCZENIE i – pomiar napięcia i natężenia prądu w prostym obwodzie elektrycznym

Badamy czy pomiędzy natężeniem Prądu a napięciem elektrycznym istnieje jakaś zależność Zestaw doświadczalny: trzy baterie 1,5V, Przewody, Amperomierz, woltomierz, żarówka 4,5V. Montujemy obwód według schematu. Używamy najpierw jednej baterii, następnie dwóch, a na końcu trzech połączonych szeregowo. Za każdym razem odczytujemy wartość natężenia prądu w obwodzie i napięcia na zaciskach żarówki.

Wyniki doświadczenia Zauważamy, że natężenie wzrastało (w przybliżeniu) tyle samo razy co napięcie. Wynik doświadczenia sugeruje, ze natężenie prądu płynącego przez dany odbiornik (np. żaróweczkę) jest wprost proporcjonalne do przyłożonego napięcia.

Prawo ohma. Natężenie prądu elektrycznego jest wprost proporcjonalne do napięcia między końcami tego przewodnika.

Co się dzieje z ciałem ludzkim pod wpływem działania prądu elektrycznego ? Porażenie prądem elektrycznym - efekt powstający w wyniku przepływu znacznego prądu elektrycznego przez tkanki organizmów żywych - ludzi i zwierząt. Funkcjonowanie każdego organizmu żywego wiąże się z przepływem przez tkanki bardzo słabych prądów elektrycznych o wartościach nieprzekraczających ułamków miliampera i z powstawaniem w organizmie minimalnych różnic napięć pomiędzy tkankami, nieprzekraczających ułamków wolta.

DOŚWIADCZENIE ii Z WYKORZYSTANIEM MASZYNY ELEKTROSTATYCZNEJ

OPIS DOŚWIADCZENIA III Do zmontowania obwodu użyliśmy baterii, przewodów elektrycznych, żaróweczki i naczynia, w którym umieszczamy wodę przegotowaną. Początkowo żaróweczka nie świeci, ponieważ woda przegotowana nie przewodzi prądu elektrycznego. Kiedy dosypywaliśmy wody do naczynia woda zaczynała świecić. Wniosek: Roztwór wody z solą przewodzi prąd elektryczny.

Wzajemne oddziaływanie przewodników z prądem. Do doświadczenia potrzebujemy: Baterie Dwa cienkie paski folii aluminiowej Przewody z krokodylkami Sposób wykonania: Paski aluminiowe za pierwszym razem łączymy z baterią w taki sposób żeby zwroty przepływu prądu były zgodne, a za drugim razem zwroty przepływu prądu były przeciwne.

Wzajemne oddziaływanie przewodników z prądem. Obserwacja: Przewodniki z prądem oddziałują na siebie. Gdy kierunek przepływu prądu elektrycznego jest zgodny przyciągają się, a gdy przeciwny odpychają.

ŹRÓDŁA ENERGII ELEKTRYCZNEJ Ogniwo słoneczne, ogniwo fotowoltaiczne, ogniwo fotoelektryczne, fotoogniwo – to element półprzewodnikowy, w którym następuje przemiana (konwersja) energii promieniowania słonecznego (światła) w energię elektryczną w wyniku zjawiska fotowoltaicznego, czyli poprzez wykorzystanie półprzewodnikowego złącza typu p-n, w którym pod wpływem fotonów o energii większej, niż szerokość przerwy energetycznej półprzewodnika, elektrony przemieszczają się do obszaru n, a dziury (zob. nośniki ładunku) do obszaru p. Takie przemieszczenie ładunków elektrycznych powoduje pojawienie się różnicy potencjałów, czyli napięcia elektrycznego.

Baterie = ogniwo laclanchego W częstym użyciu są tzw. Suche ogniwa Laclanchego, w których cynkowy cylinder stanowi naczynie z elektrolitem i jest równocześnie elektrodą ujemną. Elektrolitem jest wodny roztwór salmiaku (chlorku amonu), zagęszczony krochmalem lub trocinami. Elektroda dodatnia jest wykonana z węgla otoczonego tlenkiem manganu (IV). Bateria płaska ( 4,5 V) złożona jest z trzech takich ogniw.

Panele słoneczne złożone z baterii ogniw Ogniwo słoneczne. Panele słoneczne złożone z baterii ogniw

Międzynarodowa Stacja Kosmiczna ISS - International Space Station jest największym przedsięwzięciem w historii podboju kosmosu. Jest to Międzynarodowa Stacja Kosmiczna, która została wyniesiona na orbitę 20 listopada 1998 roku jako niewielki moduł „ZARYA”. Moduł ten został rozbudowany, dołączone zostały różne elementy, baterie słoneczne, anteny itp. W maju 2012 roku minęło 20 rocznica powstania ISS.

Międzynarodowa Stacja Kosmiczna na tle Ziemi

Eksploatacja Głównym zadaniem Międzynarodowej Stacji Kosmicznej ma być prowadzenie badań naukowych w warunkach mikrograwitacji, niemożliwych do osiągnięcia na Ziemi. Mają one pozwolić na udoskonalenie metod prowadzenia upraw, lepsze poznanie działania ludzkiego organizmu (a więc i możliwość wynalezienia nowych leków) oraz pomóc rozwiązać wiele innych problemów na Ziemi. Do tej pory nie dokonano jednak na ISS żadnego przełomowego odkrycia

Kosmonauta Siergiej Krikalow wewnątrz modułu serwisowego Zwiezda. Prace naprawcze na zewnątrz stacji. Na zdjęciu Piers J. Sellers

ŹRÓDŁA INFORMACJI Grażyna Francuz – Ornat, Teresa Kulawik, Maria Nowotny – Różańska: Spotkania z fizyką 3 Izabela Chełmińska, Roman Grzybowski: Fizyka i astronomia – vademecum. Henryk Szydłowski: Pracownia fizyczna. Lilian C. McDermott: W poszukiwaniu praw fizyki Tom I i II Kopalniawiedzy.pl