Ochrona danych osobowych w ngo

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ochrona danych osobowych w Urzędzie Miasta
Advertisements

Wyciąg z dokumentacji związanej z ochroną danych osobowych uczestników projektu Akademia uczniowska przetwarzanych w ramach zbioru PEFS 2007 i obowiązującej.
Katowice, dnia 2 października 2012 roku
Kompleksowe zarządzanie bezpieczeństwem informacji
Rodzaje dokumentów biurowych
Michał Sztąberek iSecure Sp. z o.o.
Rodzaje danych i podstawy prawne ich przetwarzania w branży ubezpieczeniowej adw. dr Paweł Litwiński 1 1.
Platforma A2A PA2A.
PODSYSTEM MONITOROWANIA EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO - PEFS
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH
Aktualne zagadnienia prawne.
Szkolenie w zakresie ochrony danych osobowych
REJESTR DZIAŁAŃ RATOWNICZYCH
Środki bezpieczeństwa
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Dr hab. Mariusz Jagielski
Zasady realizacji zadań publicznych i niezbędne obowiązki ngo
Rejestracja Zbioru Danych w GIODO.
BEZPIECZEŃSTWO ELEKTRONICZNYCH DANYCH MEDYCZNYCH
PAŃSTWOWA INSPEKCJA SANITARNA
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
1. 2 Elektroniczna Dystrybucja Informacji EDI, format XML Wydział Prawa i Administracji Pracownia Komputerowa.
Ochrona danych osobowych
Dyrektor Departamentu Orzecznictwa, Legislacji i Skarg
Ochrona danych osobowych: wybrane aspekty
Usługi BDO - odpowiedź na realne potrzeby rynku
Ustawa z dnia 16 listopada 2000 r.
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Dr hab. Mariusz Jagielski
VIII. POSTĘPOWANIE ADMINISTRACYJNE Zmierza do wymuszenia na administratorze realizacji obowiązków nałożonych prawem.
Pracownicze dane osobowe
Procedura podejmowania działalności gospodarczej
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Dr hab. Mariusz Jagielski
Ochrona danych osobowych w administracji publicznej
Ochrona danych osobowych
Rola KDPW w obsłudze walnych zgromadzeń Pierwsze doświadczenia po zmianie KSH.
Ocena jakości systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Zmiana imienia i nazwiska
Szkolenie Ochrona danych osobowych
Ul. Basztowa 22, Kraków tel , fax NIEODPŁATNA POMOC PRAWNA [ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej.
Dokumenty jako dowód w postępowaniu administracyjnym
Prawdy oczywiste Zmiany przy zakładaniu spółki cywilnej - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |
DOKUMENTACJA OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH dr hab. Mariusz Jagielski
POLITYKA BEZPIECZEŃSTWA. Podstawa prawna: §3 i §4 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 kwietnia 2004 r., w sprawie dokumentacji.
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH NA UCZELNI
Ochrona danych osobowych i konsekwencje jej nieprzestrzegania
IV edycja programu: „Twoje dane – Twoja sprawa” Częstochowa, dn. 30 października 2013 r.
Dr Jacek Borowicz. PRZEWTARZANIE DANYCH CHRONIONYCH W RAMACH STOSUNKU PRACY  Tajemnica pracodawcy  Tajemnica przedsiębiorcy  Informacje niejawne 
Jak założyć organizację pozarządową? Od nitki do kłębka
Procedura rejestracji firmy Przed zarejestrowaniem firmy, ale kiedy nabrała ona już określonych kształtów przedsiębiorca powinien:  zdecydować co będzie.
Rada szkoleniowa „Cyfrowe bezpieczeństwo danych osobowych w szkole”
Ochrona danych osobowych w placówce oświatowej Obowiązki, zadania i uprawnienia dyrektora placówki Warsztat specjalistyczny 2014.
NAJWAŻNIEJSZE AKTY PRAWNE WYKONAWCZE DO USTAWY Z 29 SIERPNIA 1997 ROKU O OCHRONIE DANYCH OSOBOWYCH.
Ideas Loading Program grantowy
Portal Ogłoszeń ARiMR 10 maja 2017 r. Warszawa.
O ochronie danych osobowych
O ochronie danych osobowych
Ochrona danych osobowych
Ochrona danych osobowych
O ochronie danych osobowych
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH
Odpowiedzialność za naruszenie przepisów o ochronie informacji niejawnych Ustawa o ochronie informacji niejawnych, mimo uregulowania wielu najistotniejszych.
KTO CHCE TWOJE DANE OSOBOWE?
Przetwarzanie danych osobowych - dokumentacja
Zmiany związane z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) stosowane od dnia r.
Ochrona danych osobowych w placówce oświatowej
Ochrona baz danych.
Portal Ogłoszeń ARiMR 10 maja 2017 r. Warszawa.
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Andrzej Rybus-Tołłoczko
Podpis elektroniczny – załóż profil zaufany
Zapis prezentacji:

Ochrona danych osobowych w ngo Gliwice, 14 marca 2013

Dane osobowe za dane osobowe uważa się wszelkie informacje dotyczące zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej.

Osobą możliwą do zidentyfikowania jest osoba, której tożsamość można określić bezpośrednio lub pośrednio, w szczególności przez powołanie się na numer identyfikacyjny albo jeden lub kilka specyficznych czynników określających jej cechy fizyczne, fizjologiczne, umysłowe, ekonomiczne, kulturowe lub społeczne.

Osoba możliwa do zidentyfikowania Osobą możliwą do zidentyfikowania jest osoba, której tożsamość można określić pośrednio lub bezpośrednio, mogą temu posłużyć: numery identyfikacyjne (np. NIP, PESEL, nr paszportu); jeden lub kilka specyficznych czynników określających jej cechy fizyczne, fizjologiczne (DNA, wzór siatkówki, grupa krwi), umysłowe, ekonomiczne, kulturowe lub społeczne.

Przykładowe dane osobowe imię, nazwisko, adres osoby; NIP, PESEL; linie papilarne, DNA, wzór siatkówki; informacje o sytuacji finansowej osoby (zaległości, zadłużenia, stan konta); adres mailowy będzie daną osobową wówczas, gdy zawiera takie informacje, dzięki którym bez nadmiernych kosztów, działań i czasu możemy ustalić tożsamość osoby (jeśli zawiera np. imię i nazwisko osoby); adres IP komputera danej osoby.

Do danych osobowych zalicza się więc nie tylko imię, nazwisko i adres osoby, ale również przypisane jej ważne numery, dane o cechach fizjologicznych, umysłowych, ekonomicznych, kulturowych i społecznych. Danymi osobowymi nie będą jednak informacje o dużym stopniu ogólności, np. nazwa ulicy, na której dana osoba mieszka. Lecz jeżeli tę informację zestawimy z innymi danymi, np. z jej imieniem i nazwiskiem lub numerem PESEL, to ten zestaw danych pozwoli nam tę osobę zidentyfikować.

W niektórych sytuacjach wystarczy jedna informacja abyśmy mogli kogoś zidentyfikować (np. jeżeli posiadamy numer PESEL osoby) w innych potrzebujemy kilku cech, informacji, które razem pozwolą nam określić tożsamość osoby.

Dane tylko osób fizycznych Dane osobowe dotyczą tylko osoby fizycznej (a nie np. firmy, stowarzyszenia, fundacji) czyli nie możemy powiedzieć, że „posiadamy dane osobowe Spółki X lub Fundacji Y”. Dane osobowe dotyczą tylko osób żyjących, dane osób zmarłych nie są takimi danymi. Pamiętajmy też o tym, że informacji nie uważa się za umożliwiające określenie tożsamości osoby, jeżeli wymagałoby to nadmiernych kosztów, czasu lub działań.

Jakimi danymi dysponuje ngo Organizacje pozarządowe mogą posiadać różne, m.in. mogą to być dane osobowe: członków; pracowników; podopiecznych i beneficjentów (np. uczestników warsztatów terapii zajęciowej, osób korzystających z porad prawnych, osób oczekujących na adopcję dziecka itd.); często mogą to być dane „wrażliwe”

wolontariuszy; darczyńców; osób, które przekazały danej organizacji pożytku publicznego 1%; partnerów i współpracowników.

Dane zwykłe i wrażliwe Dane „wrażliwe” to takie, które podlegają szczególnym zasadom przetwarzania i ochrony. Wszelkie inne dane osobowe nazywamy „zwykłymi”. Przykładowo dane „zwykłe” to np.: imię i nazwisko; adres zamieszkania; wykształcenie; numer PESEL; adres poczty elektronicznej.

Dane „wrażliwe” Dane „wrażliwe” to np.: dane rasowe lub etniczne; poglądy polityczne; przekonania religijne lub filozoficzne; stan zdrowia; przynależność partyjna, związkowa lub wyznaniowa; kod genetyczny; nałogi; życie seksualne; skazania i orzeczenia dotyczące mandatów i kar.

Przetwarzanie danych wrażliwych Dane „wrażliwe” można przetwarzać (tylko w określonych sytuacjach, gdy: osoba, której dotyczą wyrazi zgodę na piśmie na ich przetwarzanie (a jeśli chodzi o ich usunięcie to zgoda nie musi być udzielona); przepis szczególny innej ustawy zezwala na ich przetwarzanie bez zgody tej osoby (jednocześnie stwarzając gwarancje ochrony tych danych);

przetwarzanie danych jest niezbędne dla ochrony żywotnych interesów tej osoby, a ona w tym czasie nie jest fizycznie lub prawne zdolna do wyrażenia zgody; jest to niezbędne do wykonywania statutowych działań kościołów, związków wyznaniowych, stowarzyszeń, fundacji, pod warunkiem, że przetwarzanie dotyczy danych członków tych organizacji lub instytucji, osób utrzymujących stałe kontakty w związku z ich działalnością (i są zapewnione gwarancje ochrony tych danych);

przetwarzanie dotyczy danych, które są niezbędne do dochodzenia spraw przed sądem; przetwarzanie jest związane z zatrudnieniem pracowników i innych osób; przetwarzanie jest prowadzone w celu ochrony zdrowia, świadczenia usług medycznych i leczenia pacjentów;

przetwarzanie dotyczy danych, które zostały przez tę osobę podane do publicznej wiadomości; przetwarzanie jest niezbędne do badań naukowych (publikowanie wyników nie może umożliwić identyfikacji osoby); przetwarzanie jest realizowane w celu realizacji orzeczenia wydanego w postępowaniu sądowym lub administracyjnym.

Operacje na danych zwykłych i wrażliwych W przypadku rejestracji zbiorów danych „zwykłych” w GIODO, możemy wykonywać na tych danych różne działania, np. zbierać je już od momentu zgłoszenia zbioru do rejestru (zanim GIODO wyrazi swoją decyzję w naszej sprawie). Jeżeli jednak zgłaszamy informację o zbiorze danych „wrażliwych”, działania w tym zakresie możemy rozpocząć dopiero po zarejestrowaniu informacji o takim zbiorze.

Przetwarzanie danych Przetwarzanie danych to wszystkie czynności, które „wykonujemy” na danych osobowych: zbieranie ich, utrwalanie, przechowywanie, opracowywanie, zmienianie, udostępnianie a także usuwanie.  Przykładem przetwarzania może być przechowywanie danych osobowych w formie akt osobowych pracowników fundacji/stowarzyszenia albo uzupełnianie tych danych o nowe, pozyskane informacje. Samo posiadanie danych jest już traktowane jak ich przetwarzanie.

Aby organizacja mogła zgodnie z prawem przetwarzać dane osobowe musi posiadać tzw. podstawę przetwarzania danych. Dzięki tej podstawie organizacja będzie mogła dokonywać na danych tych operacji, które są ważne z jej punktu widzenia.

Podstawy do przetwarzania danych zgoda udzielona przez osobę, której dane chcemy przetwarzać – osoba wprost udzieliła nam zgody; jeżeli przetwarzanie jest niezbędne do zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu praw – np. osoba dokonuje darowizny na rzecz organizacji pozarządowej, zgodnie z przepisami prawa, darowizna ta powinna być dokonana w formie przelewu, organizacja posiada więc dane osoby, dane te będą organizacji potrzebne do celów sprawozdawczych np. przed urzędem skarbowym;

umowa, do realizacji której konieczne jest przetwarzanie danych (osoba jest stroną tej umowy), np. organizacja podpisuje z osobą umowę zlecenia; jeżeli przetwarzanie jest niezbędne do wykonania określonych prawem zadań realizowanych dla dobra publicznego;

Czy zawsze potrzebujemy zgody na przetwarzanie danych osobowych? Zgoda osoby, której dane posiada organizacja, jest jednym z warunków dopuszczalności przetwarzania danych Nie zawsze jednak jest konieczna – nie jest wymagana w określonych sytuacjach:

jeżeli przetwarzanie jest niezbędne do zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa, np. osoba przekazał darowiznę na rzecz organizacji, organizacja przetwarza jej dane do celów sprawozdawczych przed urzędem skarbowym; umowa, do realizacji której konieczne jest przetwarzanie danych (osoba jest stroną tej umowy), np. umowy pracownicze, umowy cywilnoprawne;

jeżeli przetwarzanie jest niezbędne do wykonania określonych prawem zadań realizowanych dla dobra publicznego; jeżeli przetwarzanie jest niezbędne dla wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów realizowanych przez administratorów danych albo odbiorców danych, a przetwarzanie nie narusza praw i wolności osoby, której dane dotyczą.

Za prawnie usprawiedliwiony cel uważa się w szczególności:  1) marketing bezpośredni własnych produktów lub usług administratora danych (chodzi o każdą, klasyczną ofertę produktów przedsiębiorcy – czyli o sytuację, kiedy przedsiębiorca kupuje gdzieś dane osobowe i potem wysyła do tych ludzi informację o swoich produktach, ale osoba, która otrzyma te informacje może powiedzieć, że sobie nie życzy przesyłania tych ofert); 2) dochodzenie roszczeń z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgoda na przetwarzanie danych Zgoda na przetwarzanie danych musi stanowić oświadczenie woli, nie może być domniemana, a także musi być uzyskana przez przystąpieniem do przetwarzania danych. Zgoda może być udzielona na „teraz” lub na „teraz i na przyszłość”. Zgoda musi zawierać: cel przetwarzania danych (jeśli celów jest więcej niż jeden to dla każdego z nich odrębna zgoda); zakres ich przetwarzania; podmiot, któremu udzielono zgody.

Zgoda na przetwarzanie danych (formułuje ją np Zgoda na przetwarzanie danych (formułuje ją np. organizacja i przedstawia do akceptacji danej osobie/osobom) może brzmieć np. tak: „Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Fundację XYZ (z siedzibą:..) moich danych osobowych (podać dokładnie jakich) w celu...”  Zgoda może być udzielona w różnych formach (pisemnie, ustnie) i może być w każdej chwili odwołana.

Zgodę warto uzupełnić o adresie swojej siedziby i pełną nazwę organizacji; cel zbierania danych, a w szczególności informację o znanych nam przewidywanych odbiorcach lub kategoriach odbiorców danych; informację o prawie dostępu do treści swoich danych oraz możliwości ich poprawiania; informacje o dobrowolności podania danych,. 

Zbiory danych Dane osobowe mogą być przechowywane w różnej formie, albo jako tzw. zbiory danych, ale także w formie pojedynczych danych jeżeli są przechowywane w systemach informatycznych (systemem informatycznym jest zespół współpracujących ze sobą urządzeń, programów, narzędzi programowych, szczególnie jeżeli jest dostęp do Internetu, np. sieć komputerowa w naszym biurze). 

Zbiorem danych jest każdy posiadający strukturę zestaw danych osobowych, dostępnych według określonych kryteriów. Przykładem zbioru danych może być książka korespondencyjna, zestaw akt osobowych pracowników fundacji, lista członków założycieli stowarzyszenia - zarówno w wersji papierowej, jak i w systemie informatycznym.

Ponadto, jeżeli w systemie informatycznym (z dostępem do Internetu bądź bez tego dostępu) mamy jakieś pojedyncze dane (które nie tworzą zbioru), np. oświadczenie do celów podatkowych jednej osoby, wówczas traktujemy te dane osobowe tej jednej osoby, tak jakby były zbiorem danych, i stosujemy do nich wszelkie zapisy ustawy, czyli zabezpieczamy je, chronimy, zgłaszamy informację do GIODO (jeżeli dotyczy nas ten obowiązek) itp.

Obowiązki związane z danymi osobowymi Obowiązki zależą od tego jakie dane lub zbiory danych posiadamy i w jakim celu je przetwarzamy. Np. jeżeli posiadamy dane członków stowarzyszenia lub pracowników, to naszym najważniejszym obowiązkiem będzie ochrona tych danych. Takich danych nie musimy rejestrować w GIODO, ponieważ inne przepisy prawa umożliwiają nam/lub nas obligują do ich przetwarzania.

Ta sama zasada dotyczy np. darczyńców Ta sama zasada dotyczy np. darczyńców. Ich dane posiadamy w związku z darowiznami, które nam przekazali, z których musimy się rozliczyć np. przez urzędem skarbowym. Tak więc jeżeli te dane darczyńców mamy tylko co celów sprawozdawczych mamy obowiązek je chronić, ale nie musimy ich rejestrować. Gdybyśmy jednak „wykorzystali” te dane do innych celów, np. aby podziękować tym darczyńcom, wówczas pojawi się obowiązek rejestracji informacji o zbiorze w GIODO.

Obowiązki organizacji Posiadanie a tym samym przetwarzanie danych osobowych (zarówno pojedynczych przechowywanych w systemie informatycznym jak i w zbiorach danych) nakłada na organizację (jako administratora) różne obowiązki.

Administrator danych jest obowiązany zastosować środki techniczne i organizacyjne zapewniające ochronę przetwarzanych danych osobowych odpowiednią do zagrożeń oraz kategorii danych objętych ochroną, zabezpieczyć dane przed ich udostępnieniem osobom nieupoważnionym, zabraniem przez osobę nieuprawnioną, przetwarzaniem z naruszeniem ustawy oraz zmianą, utratą, uszkodzeniem lub zniszczeniem.

Obowiązki administratora Prowadzenie dokumentacji opisującej sposób przetwarzania danych oraz środki ochrony wyznaczenia administratora bezpieczeństwa informacji, nadzorującego przestrzeganie zasad ochrony danych chyba że sam wykonuje te czynności, zapewnić kontrolę nad tym, jakie dane osobowe, kiedy i przez kogo zostały do zbioru wprowadzone oraz komu są przekazywane

Administrator prowadzi ewidencję osób upoważnionych do ich przetwarzania, która powinna zawierać: 1) imię i nazwisko osoby upoważnionej, 2) datę nadania i ustania oraz zakres upoważnienia do przetwarzania danych osobowych, 3) identyfikator, jeżeli dane są przetwarzane w systemie informatycznym.

Kto może przetwarzać dane Do przetwarzania danych mogą być dopuszczone wyłącznie osoby posiadające imienne upoważnienie nadane przez administratora danych. Osoby te są obowiązane zachować w tajemnicy te dane osobowe oraz sposoby ich zabezpieczenia.

Obowiązkowe dokumenty polityka bezpieczeństwa i instrukcja zarządzania systemem informatycznym służącym do przetwarzania danych osobowych,

Polityka bezpieczeństwa - elementy 1) wykaz budynków, pomieszczeń lub części pomieszczeń, tworzących obszar, w którym przetwarzane są dane osobowe; 2) wykaz zbiorów danych osobowych wraz ze wskazaniem programów zastosowanych do przetwarzania tych danych;

3) opis struktury zbiorów danych wskazujący zawartość poszczególnych pól informacyjnych i powiązania między nimi; 4) sposób przepływu danych pomiędzy poszczególnymi systemami;

5) określenie środków technicznych i organizacyjnych niezbędnych dla zapewnienia poufności, integralności i rozliczalności przetwarzanych danych.

Elementy instrukcji 1) procedury nadawania uprawnień do przetwarzania danych i rejestrowania tych uprawnień w systemie informatycznym oraz wskazanie osoby odpowiedzialnej za te czynności; 2) stosowane metody i środki uwierzytelnienia oraz procedury związane z ich zarządzaniem i użytkowaniem;

3) procedury rozpoczęcia, zawieszenia i zakończenia pracy przeznaczone dla użytkowników systemu; 4) procedury tworzenia kopii zapasowych zbiorów danych oraz programów i narzędzi programowych służących do ich przetwarzania;

5) opis struktury zbiorów danych wskazujący zawartość poszczególnych pól informacyjnych i powiązania między nimi; 6) sposób przepływu danych pomiędzy poszczególnymi systemami; 7) określenie środków technicznych i organizacyjnych niezbędnych dla zapewnienia poufności, integralności i rozliczalności przetwarzanych danych.

ABI Administrator bezpieczeństwa informacji nadzoruje przestrzeganie zasad ochrony danych, określonych przez administratora, stosując odpowiednie do zagrożeń i kategorii danych objętych ochroną środki techniczne i organizacyjne, które mają zabezpieczyć dane przed ich udostępnieniem osobom nieupoważnionym, zabraniem przez osobę nieuprawnioną, przetwarzaniem z naruszeniem ustawy oraz zmianą, utratą, uszkodzeniem lub zniszczeniem.

Jak powinny być zabezpieczone dane Poziom koniecznych zabezpieczeń, które musi podjąć organizacja, będzie różny w zależności od tego jakie dane organizacja posiada (czy są to dane zwykłe czy wrażliwe) i w jakiej formie je przetwarza (czy są one w postaci wykazów papierowych czy może w systemie informatycznym).   Fakt rejestracji zbiór danych nie ma znaczenia dla koniecznych do podjęcia środków ochrony.

Trzy poziomy bezpieczeństwa w systemie informatycznym: Poziom podstawowy – stosujemy go gdy w systemie informatycznym są przetwarzane dane zwykłe oraz gdy żadne z urządzeń systemu informatycznego, służącego do przetwarzania danych osobowych nie jest połączone z siecią publiczną. Poziom podwyższony – stosujemy go gdy w systemie informatycznym przetwarzane są dane osobowe wrażliwe żadne z urządzeń systemu informatycznego, służącego do przetwarzania danych osobowych nie jest połączone z siecią publiczną. Poziom wysoki – stosuje się go gdy przynajmniej jedno urządzenie systemu informatycznego, służącego do przetwarzania danych osobowych, połączone jest z siecią publiczną.

Poziom podstawowy obszar, miejsce, pomieszczenia, budynki, w których są przechowywane dane osobowe powinien być zabezpieczony przed dostępem dla osób trzecich (podczas nieobecności osób upoważnionych do przetwarzania danych); osoby nieuprawnione mogę przebywać w/w obszarze tylko za zgoda administratora danych lub w obecności osoby upoważnionej do przetwarzania danych; w systemie informatycznym, który służy do przetwarzania danych trzeba stosować mechanizmy kontroli dostępu do tych danych;

system informatyczny powinien być zabezpieczony przed działaniem oprogramowania, które ma na celu nieuprawniony dostęp do informacji oraz przed utratą danych spowodowanych awarią zasilania; jeżeli do uwierzytelniania użytkowników stosuje się hasło, jego zmiana powinna być dokonywana nie rzadziej niż co 30 dni (hasło składa się z min. 6 znaków); konieczne jest tworzenie kopii danych, które znajdują się w systemie informatycznym

jeżeli dane znajdują się w komputerze przenośnym, osoba, która go używa musi zachować szczególną ostrożność i stosować środki ochrony kryptograficznej; urządzenia, dyski i inne nośniki informacji, które są przeznaczone do likwidacji, przekazania komuś, naprawy pozbawia się danych lub uniemożliwia ich odczytania.

Pozostałe poziomy Poziom podwyższony: stosuje się wszystkie wcześniej wymienione zasady;  jeżeli do uwierzytelniania użytkowników stosuje się hasło, powinno się ono składać z 8 znaków i zawierać małe i wielkie litery oraz cyfry lub znaki specjalne.

Poziom wysoki: stosuje się wszystkie wcześniej wymienione zasady; administrator stosuje środki ochrony kryptograficznej wobec danych wykorzystywanych do uwierzytelnienia, które są przesyłane w sieci publicznej; system informatyczny chroni się przed zagrożeniami z sieci publicznej poprzez wdrożenie fizycznych lub logicznych zabezpieczeń chroniących przed nieuprawnionym dostępem.

Powierzanie danych Polega na przekazaniu całości danych, bądź ich części, innemu podmiotowi, który będzie dalej przetwarzał te dane. Jest to praktyka dość często stosowana, także przez organizacje pozarządowe, np. przekazane danych firmie, która prowadzi usługi księgowe lub prawne dla organizacji.

Aby mogło nastąpić takie powierzenie powinna zostać sporządzona i podpisana umowa pomiędzy stronami, która określa cel i zakres przetwarzania danych. Podmiot, któremu dane zostały powierzone nie jest ich administratorem, administratorem jest nadal organizacja.

Zgłaszanie do GIODO Zasadą jest zgłaszanie zbiorów danych osobowych (lub pojedynczych danych, jeżeli są przechowywane w systemach informatycznych) do GIODO, ale przepisy prawa przewidują od tej zasady pewne wyjątki.

Wyjątki objętych tajemnicą państwową ze względu na obronność lub bezpieczeństwo państwa, ochronę życia i zdrowia ludzi, mienia lub bezpieczeństwa i porządku publicznego; dotyczących osób należących do kościoła lub innego związku wyznaniowego, o uregulowanej sytuacji prawnej, przetwarzanych na potrzeby tego kościoła lub związku wyznaniowego; przetwarzanych w związku z zatrudnieniem, świadczeniem im usług na podstawie umów cywilnoprawnych, a także dotyczących osób u nich zrzeszonych lub uczących się (członków stowarzyszenia, władz fundacji);

dotyczących osób korzystających z ich usług medycznych, obsługi notarialnej, adwokackiej, radcy prawnego, rzecznika patentowego, doradcy podatkowego lub biegłego rewidenta; przetwarzanych wyłącznie w celu wystawienia faktury, rachunku lub prowadzenia sprawozdawczości finansowej;

powszechnie dostępnych; przetwarzanych w zakresie drobnych bieżących spraw życia codziennego. Brak obowiązku rejestracyjnego (podobnie jak jego występowanie) nie zwalnia organizacji z pozostałych obowiązków, np. informacyjnego lub ochrony danych.

Procedura zgłaszania zbioru Zgłoszenia zbioru danych należy dokonać na formularzu, którego wzór stanowi załącznik do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 11 grudnia 2008 r. w sprawie wzoru zgłoszenia zbioru danych do rejestracji Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych (Dz. U. Nr 229, poz. 1536). Nie zgłaszamy samych danych, ale informacje o nich!

Zgłoszenie zawiera wniosek o wpisanie do rejestru zbioru danych,   wniosek o wpisanie do rejestru zbioru danych, dane adresowe administratora danych (także numer REGON) i postawa prawna upoważniająca do prowadzenia zbioru; cel przetwarzania; opis kategorii opis, których dane dotyczą, oraz zakres przetwarzanych danych;

sposób zbierania oraz udostępniania danych; informację o odbiorcach lub kategoriach odbiorców, którym dane mogą być przekazywane, opis środków technicznych i organizacyjnych zastosowanych w celach określonych, informację o sposobie wypełnienia warunków technicznych i organizacyjnych, koniecznych do zabezpieczenia przetwarzanych danych, informację dotyczącą ewentualnego przekazywania danych do państwa trzeciego

Zgłoszenie możemy wysłać pocztą, złożyć osobiście lub wysłać drogą elektroniczną poprzez aplikacje w systemie „platforma e-giodo” na stronie www.giodo.gov.pl (z użyciem bezpiecznego podpisu elektronicznego), ale także za pomocą poczty elektronicznej bez użycia podpisu elektronicznego (będzie to jednak wymagać uzupełnienia zgłoszenia w formie papierowej).

Na żądanie administratora danych może być wydane zaświadczenie o zarejestrowaniu zgłoszonego zbioru danych. Natomiast Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych (GIODO) zaświadczenie o zarejestrowaniu zbioru niezwłocznie po dokonaniu rejestracji wydaje administratorowi danych „wrażliwych”.

Zgłaszanie zmian do GIODO Jeżeli nastąpiła zmiana zakresu danych osobowych które organizacja przetwarza lub zmieniły się jakieś dane administratora (np. jego nazwa, siedziba) należy to ciągu 30 dni zgłosić aktualizację do GIODO. Aby dokonać aktualizacji używa się tego samego formularza, który był używany do zgłoszenia zbioru.

Rejestr wolontariuszy podlega zgłoszeniu do GIODO Zgodnie z informacjami udzielanymi przez GIODO jeśli organizacja pozarządowa posiada bazy danych osobowych swoich wolontariuszy i przetwarza je to powinna zgłosić ten zbiór do rejestracji w GIODO.

OPP i 1% a GIODO Każda organizacja pożytku publicznego może otrzymać z urzędu skarbowego (nawet jeśli nie jest to jej do niczego potrzebne), dane osobowe podatników, którzy przekazali jej 1% swojego podatku. Niewątpliwie organizacje dzięki tym informacjom mogą czerpać wiedzę na temat swoich darczyńców, ale jeśli chcą postępować zgodnie z prawem, nie powinny nic więcej z tą wiedzą robić. Zdaniem GIODO wykorzystanie tych danych np. do wysłania podziękowania podatnikowi, będzie użyciem ich niezgodnym z celem przekazania.

Otrzymując dane OPP staje się administratorem danych osobowych podatników, którzy wpłacili 1%. Organizacja posiada zbiór danych jest zobowiązana do ochrony posiadanych danych (a więc właściwe ich zabezpieczenie, zgodnie z wytycznymi określonymi w przepisach prawa), a także zgłoszenie informacji o posiadanym zbiorze do GIODO.

Wydaje się też, że jeżeli OPP nie chce „przetwarzać” tych danych musi taką listę zniszczyć i to najlepiej komisyjnie, sporządzając protokół z jej zniszczenia lub usunąć część danych, tak aby nie pozwalały one na identyfikację osób z listy (można np. usunąć nazwiska i adresy pozostawiając tylko imiona, nazwy miejscowości wysokość przekazanych kwot). Takie częściowe dane mogą służyć np. do celów i statystycznych, jeżeli organizacja chce wiedzieć czy otrzymuje 1% od osób z dużych czy małych miejscowości, kobiet czy mężczyzn, itp.

Uprawnienia osoby, której dane dotyczą Każda osoba ma prawo do kontroli swoich danych osobowych. Prawo to może być egzekwowane poprzez zażądanie udzielania informacji przez administratora danych (np. fundację, stowarzyszenie) o przetwarzaniu danych.

Osoba może żądać odpowiedzi m.in. na następujące pytania: czy istnieje zbiór, w którym są jej dane; od kiedy dane są przetwarzane; skąd pochodzą te dane; w jaki sposób dane są udostępniane. Osoby zainteresowane taką informacją mogą złożyć wniosek do administratora danych, który w ciągu 30 dni powinien na niego odpowiedzieć (w formie pisemnej, jeżeli tego sobie zażyczyliśmy).

W określonych sytuacjach administrator może nie udzielić informacji, jeżeli np. dane są przetwarzane dla celów naukowych, dydaktycznych, historycznych, statystycznych lub archiwalnych, a udzielenie informacji pociąga to za sobą nakłady niewspółmierne z zamierzonym celem; nastąpiłoby ujawnienie wiadomości stanowiących tajemnicę państwową;

spowodowałoby to zagrożenie dla obronności lub bezpieczeństwa państwa, życia i zdrowia ludzi lub bezpieczeństwa i porządku publicznego; spowodowałoby to zagrożenie dla podstawowego interesu gospodarczego lub finansowego państwa; istotnie naruszyłoby dobra osobiste innych osób.

Podsumowanie- obowiązki Wyznaczenie osób posiadających uprawnienia do przetwarzania danych. Przyjęcie polityki bezpieczeństwa i instrukcji zarządzania systemem informatycznym. Wyznaczenie ABI (chyba, że administrator sam wykonuje te czynności). Zabezpieczenie zgodnie z poziomem właściwej ochrony danych.

Posiadanie zgody na przetwarzanie danych. Zgłaszanie zbiorów danych do GIODO. Uzupełnianie informacji dot. zbiorów zgłoszonych do GIODO.

Sankcje karne Kto przetwarza w zbiorze dane osobowe, choć ich przetwarzanie nie jest dopuszczalne albo do których przetwarzania nie jest uprawniony, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2. Jeżeli dotyczy to danych wrażliwych – kara do 3 lat.

Kto administrując zbiorem danych lub będąc obowiązany do ochrony danych osobowych udostępnia je lub umożliwia dostęp do nich osobom nieupoważnionym, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2. Jeżeli sprawca działa nieumyślnie, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.

Kto administrując danymi narusza choćby nieumyślnie obowiązek zabezpieczenia ich przed zabraniem przez osobę nieuprawnioną, uszkodzeniem lub zniszczeniem, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.

Kto będąc do tego obowiązany nie zgłasza do rejestracji zbioru danych, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.

Kto administrując zbiorem danych nie dopełnia obowiązku poinformowania osoby, której dane dotyczą, o jej prawach lub przekazania tej osobie informacji umożliwiających korzystanie z praw przyznanych jej w ustawie, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.

Kto inspektorowi udaremnia lub utrudnia wykonanie czynności kontrolnej, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

Dziękuję za uwagę artur_gluzinski@o2.pl