Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Advertisements

DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Chemicznych
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt „AS KOMPETENCJI’’
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
1.
MATEMATYCZNO FIZYCZNA
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Gimnazjum i Liceum im. Michała Kosmowskiego w Trzemesznie. ID grupy: 97_59_MF_G1 Opiekun: Aurelia Tycka-
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane Informacyjne: Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 1 „ELEKTRYK” W NOWEJ SOLI ID grupy: 97/56_MF_G1 Kompetencja: MATEMATYKA I FIZYKA Temat.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół nr2 Gimnazjum nr3 z Oddziałami Integracyjnymi w Hajnówce. ID grupy: 96/78_MP_G2 Opiekun: Lija Grosz. Kompetencja:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
DANE INFORMACYJNE Gimnazjum Nr 43 w Szczecinie ID grupy: 98/38_MF_G2
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
1.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Polanowie im. Noblistów Polskich ID grupy: 98/49_MF_G1 Kompetencja: Fizyka i matematyka Temat.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ID grupy: Kompetencja:
Dane informacyjene Nazwa szkoły ID grupy Kompetencja Temat projektowy
Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 58 im. Jana Nowaka Jeziorańskiego w Poznaniu ID grupy: 98/62_MF_G2 Opiekun Aneta Waszkowiak Kompetencja: matematyczno- fizyczna.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących
Problemy rynku pracy..
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Zespół Szkół Ogólnokształcących w Śremie
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Równania diofantyczne
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Program operacyjny Kapitał Ludzki Człowiek- najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
DANE INFORMACYJNE 97_10_MF_G1 i 97_93_MF_G1 Kompetencja:
1.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Kleczewie ID grupy: 97_75_p_G2
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał.
Zapis prezentacji:

Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH ID grupy: 97/53_MF_G2 Kompetencja: MATEMATYCZNO-FIZYCZNA Temat projektowy: RÓWNANIA DIOFANTYCZNE Semestr/rok szkolny: SEMESTR II/2011/2012

Równania diofantyczne Cele jakie postawiliśmy sobie w tym temacie: Znalezienie i zaprezentowanie podstawowych informacji o równaniach diofantycznych i sposobach ich rozwiązywania. Stworzenie prezentacji multimedialnej prezentującej wyniki projektu.

WSTęp Równaniem diofantycznym nazywamy równanie, z reguły o kilku niewiadomych, którego rozwiązań szukamy w liczbach całkowitych. Przykłady:

WSTęp Nazwa równań diofantycznych pochodzi od imienia greckiego matematyka Diofantosa (III w. n. e.). Znany jest epigram o długości jego zycia: Pod tym nagrobkiem spoczywa Diofant - a dzieki przedziwnej sztuce zmarłego i wiek Jego zdradzi ci ten głaz: Chłopcem przez szóstą część życia pozostać bóg mu pozwolił, Lica pokwitły mu zaś, kiedy dwunasta znów część życia minęła, A znowu żywota gdy przebył część siódma, Młodą małżonkę w dom dobry wprowadził mu bóg. Która, gdy pięć lat minęło, małego powiła mu synka. Ale okrutny chciał los, że kiedy syn ledwie wiek ojca w połowie osiągnął, ponury zabrał go Hades. Kojąc ogromny swój ból, szukał Diofant wśród liczb Jeszcze przez cztery lata pociechy, aż rozstał sie z życiem.

WSTęp Tłumacząc na język bardziej przystępny mamy: 1/6 życia zajęła mu młodość, potem po 1/12 życia wyrosła mu broda, następnie po 1/7 życia ożenił się, po 5 latach urodził mu sie syn, syn żył połowę krócej od ojca, ojciec zmarł 4 lata po synu. Oblicz ile lat żył Diofantos!

Równania diofantyczne Twierdzenie 1. Równanie diofantyczne posiada rozwiązanie wtedy i tylko wtedy, gdy

Równania diofantyczne Twierdzenie 1. Ponadto jeśli para liczb całkowitych x0, y0 jest rozwiązaniem równania to wszystkie rozwiązania dane są wzorami: gdzie t jest dowolną liczbą całkowitą.

Równania diofantyczne Przykład 1. Znajdź rozwiązania równania Do znalezienia NWD liczb 309 i 186 zastosujemy algorytm Euklidesa, zatem: Zatem

Równania diofantyczne Przykład 1. Znajdź rozwiązania równania Ponadto Zatem

Równania diofantyczne Przykład 1. Znajdź rozwiązania równania Stąd rozwiązaniem naszego równania diofantycznego jest para liczb: Aby znaleźć pozostałe rozwiązania, zastosujemy dalszą część twierdzenia 1, mianowicie:

Równania diofantyczne Przykład 1. Znajdź rozwiązania równania W konsekwencji mamy: gdzie t jest dowolną liczbą całkowitą.

Równania diofantyczne Przykład 2. Ile biletów po 3 zł i po 5 zł mozna kupic za 149 zł, jesli nalezy wydac wszystkie pieniadze? Niech: x – ilość biletów po 3 zł y – ilość biletów po 5 zł Zatem musimy rozwiązać następujące równanie diofantyczne: Postępujemy podobnie jak w rozwiązaniu poprzedniego równania.

Równania diofantyczne Przykład 2. Ile biletów po 3 zł i po 5 zł mozna kupic za 149 zł, jesli nalezy wydac wszystkie pieniadze? Zatem Mnożąc obustronnie przez 149 otrzymujemy:

Równania diofantyczne Przykład 2. Ile biletów po 3 zł i po 5 zł można kupić za 149 zł, jeśli należy wydąć wszystkie pieniądze? No tak. Ale przecież nie można kupić -149 biletów, zatem szukamy teraz pozostałych rozwiązań. Rozwiązania muszą być liczbami nieujemnymi, czyli:

Równania diofantyczne Przykład 2. Ile biletów po 3 zł i po 5 zł można kupić za 149 zł, jeśli należy wydąć wszystkie pieniądze? Zatem bilety można kupić na następujące sposoby: t -59 -58 -57 -56 -55 -54 -53 -52 -51 -50 x 3 8 13 18 23 28 33 38 43 48 y 25 22 19 16 10 7 4 1

Równania diofantyczne Twierdzenie 2. Równanie diofantyczne posiada rozwiązanie wtedy i tylko wtedy, gdy

Równania diofantyczne Przykład 3. Znajdź rozwiązania równania Niech Otrzymujemy zatem układ równań: Rozwiązując drugie równanie metodą z poprzednich przykładów mamy:

Równania diofantyczne Przykład 3. Znajdź rozwiązania równania Łatwo zauważyć, że w pierwszym równaniu zachodzi zależność: czyli

Równania diofantyczne Przykład 3. Znajdź rozwiązania równania Podstawiając rozwiązanie do rozwiązań z pierwszego równania, otrzymujemy następujące równania końcowe: gdzie u i t są dowolnymi liczbami całkowitymi.

Bibliografia Wykaz najważniejszych źródeł, z których korzystaliśmy tworząc niniejszą prezentację: W. Sierpiński, Wstęp do teorii liczb, PZWS, Warszawa 1956 Wykład dr Andrzeja Sładka z Instytutu Matematyki Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, listopad 2005

Prezentację dla Państwa przygotowali: Oliwia Grudziecka Martyna Jakubowska Joanna Opałka Agata Pawłowska Magdalena Socha Daniela Świadek Monika Wałkiewicz Małgorzata Wyciślak Magdalena Żurawska Denis Özer

Dziękujemy za uwagę!