NAJWAŻNIEJSZE POJĘCIA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rozwój mowy u dziecka w wieku przedszkolnym
Advertisements

Wpływ nieprawidłowego karmienia na wady wymowy.
Rozwój mowy dziecka w wieku przedszkolnym.
FONETYKA.
Ryszard Gubrynowicz DwiĘk w multimediach Ryszard Gubrynowicz Wykład 2.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z wadą wymowy
Charakterystyka dyslalii
ROZWÓJ MOWY U DZIECI.
Zaburzenia wymowy.
Logopeda: mgr Arleta Jasińska
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Logopeda: mgr Arleta Jasińska.
WADY WYMOWY.
Rozwój mowy dziecka.
Upodobnienia pod względem dźwięczności
GLOTTODYDAKTYKA Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy im
"Granice mojego języka są granicami mojego świata".
JAK ROZWIJA SIĘ MOWA? Proces rozwoju mowy przebiega etapami i trwa kilka lat. Zanim dziecko nauczy się wyrażać swoje myśli, musi przejść wiele etapów,
2. Układ narządów artykulacyjnych przy wymowie wybranych głosek.
Opracowała: neurologopeda Grażyna Kołasińska
Język gruziński ქართული ენა
Okresy rozwoju mowy wg Leona Kaczmarka
"Granice mojego języka są granicami mojego świata". /cyt. z "Traktatu logiczno - filozoficznego" Ludwika Wittgensteina/
Anatomia i fizjologia narządów mowy
Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi
Prawidłowe kształtowanie mowy jest fundamentem wychowania człowieka.
Kształtowanie świadomości fonologicznej w początkowej nauce czytania i pisania […] Postępowanie wychowawcze dla każdego dziecka zaczyna się tam, gdzie.
Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?
WADY WYMOWY.
Wpływ zaburzeń mowy na naukę szkolną Opracowała: Karolina Dubieniecka
SKALA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ
Zajęcia z zakresu logopedii szkolnej
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Gorlicach
Czynność mowy. Mowa jako odruch warunkowy, rozwój mowy w ontogenezie.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
Etapy rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym
Najczęściej spotykane wady wymowy u dzieci w wieku
Profilaktyka logopedyczna
WADA WYMOWY.
Normy rozwoju mowy.
NARZĄDY MOWY jama nosowa nos ujście jamy nosowej podniebienie twarde
Fonetyka i fonologia.
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
Rozwój mowy i jego wspomaganie
Zapraszam do obejrzenia prezentacji.
„Kocham czytać” Jagody Cieszyńskiej
Metoda nauki czytania Przyłubskich
Gimnastyka buzi i języka
Dziecko w gabinecie logopedycznym – zarys terapii logopedycznej
Metoda symultaniczno–sekwencyjna
wykonała Edyta Gagracz
Metody wywoływania głosek. Sylwia Świdzińska-Jachna logopeda, specj
ETAPY ROZWOJU MOWY według L. Kaczmarka
ZRÓŻNICOWANIE REGIONALNE POLSZCZYZNY
FONETYKA.
Sprawdź jak mówisz test. ZACZYNAMY Jeżeli chcesz dobrze przeprowadzić test przygotuj sobie fragment tekstu oraz sprzęt nagrywający. Najpierw nagraj swoją.
ROZWÓJ MOWY DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
Wady wymowy.
WADY WYMOWY DZIECI W WIEKU PRZEDSZOLNYM
ETAPY ROZWOJU MOWY DZIECKA
Katarzyna Konieczna – neurologopeda
GLOTTODYDAKTYKA.
FONETYKA nauka o głoskach: Fon – dźwięk Fonem – głoska
ROZWÓJ MOWY PRZYCZYNY WAD WYMOWY U DZIECI
Niemowlę Pojawiają się różne dźwięki samogłoskowe (a, e, o, u)
Wspieranie rozwoju mowy ucznia.
Rozwój mowy dziecka.
opracowała Edyta Gagracz
Fonetyka mgr Tamara Bużantowicz.
Zapis prezentacji:

NAJWAŻNIEJSZE POJĘCIA FONETYKA NAJWAŻNIEJSZE POJĘCIA

FONETYKA Nauka o dźwiękach mowy

GŁOSKA LITERA SYLABA najmniejszy, dający się wyodrębnić słuchowo dźwięk mowy ludzkiej graficzny znak głoski cząstka wyrazu zawierająca jedną samogłoskę otwarta zamknięta kończy się na samogłoskę, np. ka-ra kończy się na spółgłoskę, np. pan – na

PRZYKŁAD 8 liter: p, s, z, c, z, o, ł, a 6 głosek: p, sz, cz, o, ł, a 2 sylaby: pszczo – ła

NARZĄDY MOWY BIORĄCE UDZIAŁ W POWSTAWANIU GŁOSEK *Płuca *tchawica z krtanią *jamy: gardłowa, nosowa oraz ustna wraz ze znajdującymi się w niej narządami – wiązadła głosowe, języczek, język, podniebienie twarde i miękkie, dziąsła, zęby, wargi.

SAMOGŁOSKI I SPÓŁGŁOSKI

nie można wydłużać artykulacji większości z nich samogłoski spółgłoski sposób powstawania wydychane powietrze nie napotyka na przeszkody — narządy mowy są rozwarte wydychane powietrze napotyka na przeszkody — niektóre narządy mowy zbliżają się do siebie lub się zwierają siła głosu są wymawiane głośniej niż spółgłoski są wymawiane ciszej niż samogłoski łatwość rozróżniania ze słuchu łatwo je rozróżniać trudniej je rozróżniać możliwość wydłużania artykulacji można dowolnie wydłużać ich artykulację nie można wydłużać artykulacji większości z nich funkcja są ośrodkami sylab; a, o, u, e, i, y, ą, ę —

Podwójna funkcja samogłoski „i” Litera -i- może pełnić w wyrazie podwójną funkcję. Jeżeli -i- stoi przed spółgłoską, zmiękcza głoskę wcześniejszą oraz jest samodzielną głoską. Jeżeli -i- występuje przed samogłoską, pełni tylko funkcję zmiękczającą; Cisza – samogłoska i Cień – znak miękkości

Głoski twarde – miękkie zmiękczone

SPÓŁGŁOSKI MIĘKKIE TWARDE powstają, gdy przy ich wymawianiu środkowa część języka unosi się w kierunku podniebienia twardego. W języku polskim głoskami miękkimi są: ć, ń, ś, ź, dź, a także j. powstają, gdy środkowa część języka spoczywa na dnie jamy ustnej. Większość spółgłosek w języku polskim to głoski twarde.

Oto przykłady biały [b’ały] GŁOSKI ZMIĘKCZONE Spółgłoski twarde mają swoje zmiękczone warianty. Zmiękczenie, inaczej niż miękkość, w zapisie fonetycznym oznacza się apostrofem po znaku litery. Oto przykłady biały [b’ały]  diament [d’ament]  Giewont [g’ewont]

GŁOSKI USTNE NOSOWE głoski, przy których wymawianiu języczek jest opuszczony, dzięki czemu część wydychanego powietrza trafia do jamy nosowej. W języku polskim jest ich tylko sześć: ą, ę, m, m’, n, ń głoski, przy których wymawianiu języczek jest podniesiony, dzięki czemu całe wydychane powietrze trafia do jamy ustnej. wszystkie głoski, które nie są głoskami nosowymi, są głoskami ustnymi.

GŁOSKI DŹWIĘCZNE BEZDŹWIĘCZNE powstają, gdy wiązadła głosowe są zbliżone i drgają pod wpływem przechodzącego przez nie powietrza. Jeśli przy wymawianiu głoski dźwięcznej przyłożymy dłoń do krtani, poczujemy drgania. powstają, gdy wiązadła głosowe są rozsunięte, a powietrze przepływa przez nie swobodnie, nie powodując ich drgań. Jeśli przy wymawianiu głoski bezdźwięcznej przyłożymy dłoń do krtani, nie poczujemy drgań.

ZESTAWIENIE GŁOSEK DŹWIĘCZNYCH I BEZDŹWIĘCZNYCH SPÓŁGŁOSKI USTNE SPÓŁGŁ. NOSOWE SAMOGŁOSKI GŁ. DŹW. b, d, w, g, z, ż, dż, dź, ź, j, l, ł, r b’, d’, w’, g’ l’ m, n m’, n’ a, ą, e, ę, i, o, u, y GŁ. BEZDŹ. p, t, k, f, s, sz, c, ć, cz, ś, h P’, t’, k’, f’ h’

Dziękuję za uwagę