1. Aby otrzymać prawo głosu należy podnieść rękę 2. Uczestnicy debaty zwracają się do siebie per Pan, Pani 3. Zakazane jest obrażanie lub wyśmiewanie mówców 4. Nie przerywamy wypowiedzi drugiej osoby 5. Swoje poglądy przedstawiamy w sposób rzeczowy i konkretny 6. Debata toczy się wokół tematu współpracy samorządu uczniowskiego z nauczycielami i rodzicami
Prekursorami samorządności uczniowskiej w Polsce byli: Janusz Korczak, Władysław Przanowski, Aleksander Kamiński. Powołanie samorządu uczniowskiego w polskiej szkole gwarantuje Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 grudnia 1991 roku. Zgodnie z przywołaną ustawą samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie danej szkoły. Uczniowie w demokratycznych wyborach wybierają swoich przedstawicieli zasiadających w organach samorządu uczniowskiego. Zasady wybierania przedstawicieli uczniów do organów muszą zostać ustalone w regulaminie samorządu uczniowskiego, który jest uchwalany przez uczniów w powszechnym, równym i tajnym głosowaniu. Samorząd powinien być organizacją demokratyczną. wg. Encyklopedii PWN
może zdziałać dużo dobrego dla uczniów i swojej szkoły reprezentuje (za pomocą swoich przedstawicieli) uczniów i ich interesy przed nauczycielami, dyrekcją, radą rodziców może wpływać na to aby w szkole działo się więcej ciekawych dla uczniów rzeczy, które byłyby potrzebne społeczności uczniowskiej przedstawiciele samorządu mogą reprezentować samorząd także poza szkołą i w ten sposób rozszerzać możliwości ciekawych działań
Samorząd uczniowski ma ograniczone kompetencje Większość uczniów nie chce się angażować w działania samorządu, a często nawet nie wie, że do samorządu należy Samorząd uczniowski nie zawsze jest poważnie traktowany przez nauczycieli i dyrekcję – jego głos nie zawsze jest brany pod uwagę Dużo w samorządzie zależy od jednostek, czyli przedstawicieli samorządu uczniowskiego – nie zawsze pełnią oni swoje funkcje odpowiednio.