ZASADY INTERWENCJI PROFILAKTYCZNEJ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Procedury postępowania w stosunku do nieletnich
Advertisements

SYTUACJE KRYZYSOWE W SZKOLE
ZAPOBIEGANIE WYSTĘPOWANIU DOPALACZY W SZKOŁACH Ciechanowska Komenda
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
PROCEDURY POSTĘPOWANIA W SYTUACJACH ZAGROŻENIA DZIECI I MŁODZIEŻY PRZESTĘPCZOŚCIĄ, DEMORALIZACJĄ I UZALEŻNIENIAMI ORAZ AGRESYWNYM ZACHOWANIEM Niepubliczny.
program profilaktyki uzależnień
Przyjęty przez Radę Ministrów 13 stycznia 2004 r.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Realizacja przez szkoły województwa śląskiego Krajowego Programu Zapobiegania Narkomanii w roku 2009 (materiał opracowany w oparciu o informacje przekazane.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW Program COMENIUS
Wybrane procedury postępowania niepełnoletnich uczniów w szkole
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
POSTEPOWANIE DYREKCJI SZKOŁY W PRZYPADKU UJAWNIENIA UCZNIA ZAGROŻONEGO DEMORALIAZCJĄ I PRZESTĘPCZOŚCIĄ.
UDZIAŁ POLICJI W POSTĘPOWANIU W SPRAWACH NIELETNICH
Procedury postępowania nauczycieli szkoły policealnej w sytuacjach zagrożenia młodzieży przestępczością i demoralizacją, w szczególności narkomanią, alkoholizmem.
Rola i zadania koordynatora bezpieczeństwa
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego REALIZATOR PROJEKTU: WSPÓŁPRACA: MIASTA ŁÓDŹ
LOKALNY SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE W TYCHACH
  Procedury postępowania nauczycieli i metody współpracy szkół z Policją w sytuacjach zagrożenia dzieci oraz młodzieży przestępczością i demoralizacją,
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
Profilaktyka to wszelkie działania podejmowane w celu zapobiegania jakiemuś zjawisku, ochrona przed niepożądanym skutkiem jakiegoś zjawiska TYPY PROFILAKTYKI.
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
Sytuacje kryzysowe w szkole
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Kodeks „SZKOŁY BEZ PRZEMOCY”. Sporządziła: Krystyna Wesołowska
Procedury postępowania wobec nieletnich uczniów
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
PEDAGOG SZKOLNY.
w praktyce pedagogicznej
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
O czym musimy pamiętać ? Listopad 2014r.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Ramy współpracy Policji z placówkami oświatowymi
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
Badania ankietowe uczniów i ich rodziców
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Procedury reagowania na cyberprzemoc
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Szkoła Promująca Zdrowie
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Profilaktyka to wszelkie działania podejmowane w celu zapobiegania jakiemuś zjawisku, ochrona przed niepożądanym skutkiem jakiegoś zjawiska TYPY PROFILAKTYKI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Procedury bezpieczeństwa
Zapis prezentacji:

ZASADY INTERWENCJI PROFILAKTYCZNEJ „AGAPE” Katolickie Stowarzyszenie Pomocy Osobom Uzależnionym

OSTRZEGAWCZE SYGNAŁY NIEUZASADNIONE NIEOBECNOŚCI OBOWIĄZKI DOMOWE PRZYJAŹNIE/ POROZUMIEWANIE SIĘ Z LUDŹMI ZMIANA NAWYKÓW JEDZENIOWYCH ZMIANA RYTMU SNU I CZUWANIA WŁASNE SKRYTKI/ KRADZIEŻE WIARA/ RELIGIA JĘZYK – SŁOWNICTWO WYGLĄD POKOJU PROBLEMY SZKOLNE ZMIANY STANU FIZYCZNEGO (OCZY, NOS, JAMA USTNA, HIGIENA, KONTROLA CZYNNOŚCI RUCHOWYCH) AKCESORIA

Co poprzedza interwencje Ustalenie w szkole reguł, zasad oraz procedur, aktualizacja szkolnych przepisów – zapisy w statucie Zapoznanie społeczności szkolnej z procedurami postępowania w sytuacji zachowań świadczących o złamaniu przyjętych norm, zasad. Program profilaktyki w szkole uwzględniający problematykę przeciwdziałania uzależnieniom. Realizacja przyjętych treści programu profilaktyki – zajęcia psychoedukacyjne i profilaktyczne. Wczesna interwencja – kontakty pomocne – rozmowy , kiedy zauważymy najmniejsze symptomy świadczące o zmianie zachowania

Program profilaktyki (w szkole/placówce) To dokument, który jest tworzony przez szkołę, a którego realizacja zaplanowana jest na kilka lat. Zawiera treści, które realizować mają potrzeby środowiska - wynikające z diagnozy. Do jego realizacji powinni włączyć się wszyscy nauczyciele. Powinien swoimi działaniami edukacyjnymi obejmować wszystkie podmioty w szkole (uczniów, nauczycieli, rodziców, administrację). Powinien opisywać szereg innych działań jak: zajęcia pozalekcyjne, współpracę z instytucjami, działania podejmowane na rzecz społeczności lokalnej czy we współpracy z nią.

Profilaktyka uzależnień w szkole Może być realizowana jako jedno z zadań programu profilaktyki w szkole. Używanie alkoholu i innych środków odurzających należy bowiem do najczęściej wymienianych zachowań dysfunkcjonalnych z jakimi stykamy się w szkole obok: wczesnej aktywności seksualnej, braku zainteresowania nauką, problemów z dyscypliną, stosowania różnorodnych form przemocy lub bycia ofiarą przemocy, agresji itp.

Interwencja Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia2003r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem §9.Szkoły i placówki podejmują działania interwencyjne polegające na powiadomieniu rodziców i Policji w sytuacjach kryzysowych, w szczególności gdy dzieci lub młodzież używają, posiadają lub rozprowadzają środki lub substancje psychoaktywne

cd. rozporządzenia §10.Szkoły i placówki opracowują, zgodnie ze statutem, strategię działań wychowawczych i zapobiegawczych oraz interwencyjnych wobec dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem, która uwzględnia w szczególności: Procedury postępowania w sytuacjach szczególnych zagrożeń związanych z ze środkami odurzającymi i psychotropowymi i uwzględnieniem zadań osób podejmujących interwencję Współpracę z rodzicami w zakresie działań wychowawczych i zapobiegawczych, prozdrowotnych oraz interwencyjnych Sposób współdziałania pracowników szkoły ze służbą zdrowia i Policją w sytuacjach wymagających interwencji

Po co procedury interwencji? „Uznajemy, ze branie narkotyków, picie alkoholu czy palenie papierosów przez młodych ludzi jest szkodliwe. Przepisy te powstały po to, aby uczniowie mogli uczyć się i dorastać w środowisku bezpiecznym, zdrowym i wolnym od środków odurzających.”

KOGO OBOWIĄZUJĄ? „Dotyczą one posiadania, sprzedawania, używania narkotyków w szkole oraz na terenia do niej należącym. Obowiązują wszystkich uczniów w czasie lekcji i zajęć pozalekcyjnych odbywających się w szkole lub poza nią (imprezy sportowe, festyny, obozy, wycieczki szkolne itp.)

DEKLARACJA WSPÓŁPRACY „W celu rozpowszechnienia informacji o procedurze interwencyjnej wszyscy uczniowie oraz ich rodzice zostają zapoznani z procedurami a także podpisują Deklarację Współpracy, która jest zobowiązaniem do przestrzegania przepisów na terenie szkoły”

CELE PROGRAMU:  Zapobieganie rozpowszechnianiu się problemów związanych z używaniem substancji psychoaktywnych przez młodzież szkolną (narkotyki i alkohol)  Zapobieganie procesowi przechodzenia od fazy okazjonalnego używania tych substancji do fazy nadużywania lub uzależnienia  Zapobieganie handlu narkotykami na terenie szkół (eliminacja przestępczości narkotykowej)

PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA Krótka – ograniczona do doraźnej reakcji na sytuację łamania przez ucznia zasady nie używania substancji psychoaktywnych Realna – dostosowana do możliwości i umiejętności pracowników oświaty Nieuchronna – prowadzona z każdym uczniem, który przyszedł do szkoły będąc pod wpływem substancji psychoaktywnych Niezwłoczna – (natychmiastowa) prowadzona po stwierdzeniu problemu, bez odraczania w czasie Oparta na współpracy pomiędzy nauczycielami a rodzicami oraz innymi instytucjami lokalnymi

W przypadku, gdy nauczyciel podejrzewa, że na terenie szkoły znajduje się uczeń pod wpływem alkoholu lub narkotyków powinien podjąć następujące kroki: Należy powiadomić o swoich przypuszczeniach, pedagoga, wychowawcę klasy i dyrektora Należy odizolować ucznia od reszty klasy, jednak ze względów bezpieczeństwa nie pozostawiać go samego; stworzyć warunki, w których nie będzie zagrożone jego życie ani zdrowie Wezwać lekarza w celu stwierdzenia stanu trzeźwości lub odurzenia, ewentualnie udzielenia pomocy medycznej. Zawiadomić rodziców/opiekunów, których należy zobowiązać do niezwłocznego odebrania ucznia ze szkoły.

c.d. Dyrektor szkoły zawiadamia najbliższą jednostkę policji, gdy rodzice ucznia będącego pod wpływem alkoholu – odmawiają przyjścia do szkoły, a jest on agresywny, bądź swoim zachowaniem daje powód do zgorszenia albo zagraża życiu lub zdrowiu innych osób. Gdy rodzice/opiekunowie odmówią odebrania dziecka, o pozostawieniu ucznia w szkole, czy przewiezieniu do placówki służby zdrowia, albo przekazaniu go do dyspozycji funkcjonariuszom policji – decyduje lekarz, po ustaleniu, aktualnego stanu zdrowia ucznia i w porozumieniu z dyrektorem szkoły/placówki. W przypadku stwierdzenia stanu nietrzeźwości, policja ma możność przewiezienia ucznia do izby wytrzeźwień, albo do policyjnych pomieszczeń dla osób zatrzymanych, na czas niezbędny do wytrzeźwienia (maksymalnie do 24 godzin). O fakcie umieszczenia zawiadamia się rodziców/opiekunów oraz sąd rodzinny jeśli uczeń nie ukończył 18 lat

W przypadku, gdy nauczyciel podejrzewa, że uczeń posiada przy sobie substancję przypominającą narkotyk, powinien podjąć następujące kroki: W obecności innej osoby (wychowawca, pedagog, dyrektor, itp..) ma prawo zażądać, aby uczeń przekazał mu substancję, pokazał zawartość torby szkolnej oraz kieszeni (we własnej odzieży), ewentualnie innych przedmiotów budzących podejrzenie co do ich związku z poszukiwaną substancją. Nauczyciel nie ma prawa samodzielnie wykonać czynności przeszukania odzieży ani teczki ucznia – jest to czynność zastrzeżona wyłącznie dla policji. O swoich spostrzeżeniach ma obowiązek powiadomić dyrektora szkoły oraz rodziców/opiekunów ucznia i wzywać ich do natychmiastowego stawiennictwa

c.d. W przypadku, gdy uczeń, mimo wezwania, odmawia przekazania nauczycielowi substancji i pokazania zawartości teczki, dyrektor szkoły wzywa policję, która przeszukuje odzież i przedmioty należące do ucznia oraz zabezpiecza znalezioną substancję i zabiera ją do ekspertyzy. Jeżeli uczeń wyda substancję dobrowolnie, nauczyciel po odpowiednim zabezpieczeniu, zobowiązany jest bezzwłocznie przekazać ją do jednostki policji. Wcześniej próbuje ustalić, w jaki sposób i od kogo, uczeń nabył substancję. Całe zdarzenie nauczyciel dokumentuje, sporządzając możliwie dokładną notatkę z ustaleń wraz ze swoimi spostrzeżeniami.

Przebieg interwencji Monitorowanie Rozmowa z uczniem diagnoza porada Rozmowa z rodzicami diagnoza, porada, wspólne opracowanie postępowania kontraktu Wspólna rozmowa z uczniem i rodzicami uczeń negocjuje i podpisuje kontrakt Monitorowanie wymiana informacji między szkołą a rodzicami

Rozmawiać, rozmawiać, rozmawiać... Rozmowa może budować porozumienie, ułatwia prawdziwy kontakt. Prowadzona w atmosferze życzliwości pozwala ujawniać uczucia. Dzięki niej możemy ustalić przyczyny. Jeżeli jesteśmy do niej przygotowani, to pomaga rozwiązywać problemy. Można podczas niej przekonać młodego człowieka do zmiany zachowań, albo zachęcić do leczenia.

Rozmowa z uczniem DIAGNOZA mająca na celu zaplanowanie adekwatnych działań wobec ucznia oraz ocenę skali problemów związanych z używaniem przez niego środków odurzających

Rozmowa z uczniem PORADA, w czasie której zostaje jasno wyrażone stanowisko szkoły zabraniające używania substancji psychoaktywnych oraz motywowanie ucznia do zmiany zachowań poprzez ukazanie szkodliwości używania substancji psychoaktywnych

Rozmowa z uczniem Informuje się, że sprawa zostaje przekazana rodzicom.

Rozmowa z uczniem Jasne i konkretne określenie problemu Wyrażenie troski i zaniepokojenia o ucznia Przekazanie uczniowi spostrzeżeń na temat zmian, jakie zaszły w jego funkcjonowaniu na skutek używania substancji psychoaktywnych Przekazanie rzeczowych informacji na temat zagrożeń dla zdrowia fizycznego i psychicznego

Rozmowa z uczniem przekazanie jednoznacznego komunikatu o zakazie używania substancji psychoaktywnych i konsekwencjach nieprzestrzegania tego zakazu przekazanie propozycji umowy/kontraktu jako szansy na rozwiązanie problemu

Motywowanie do zmiany zachowań - KONTRAKT ustalenia dotyczące zasad zachowania ucznia w szkole i w domu konsekwencje ponoszone przez ucznia w przypadku nieprzestrzegania tych zasad zobowiązanie ucznia do powstrzymywania się od używania substancji psychoaktywnych i przestrzegania ustalonych zasad ustalenia dotyczące podjęcia kontaktu/konsultacji w poradni lub ośrodku terapeutycznym zgodę na poniesienie konsekwencji w przypadku złamania warunków umowy określenie zasad odzyskiwania przywilejów

Wspieranie zmian w zachowaniu ucznia: MONITOROWANIE Obserwacja ucznia w szkole i w domu Wymiana informacji pomiędzy nauczycielem a rodzicami Nagradzanie korzystnych zmian w zachowaniu (odzyskiwanie przywilejów)

W przypadku łamania warunków kontraktu uczeń musi liczyć się z zawieszeniem w prawach ucznia i konieczności podjęcia terapii jako warunku kontynuacji nauki.

INTERWENCJA PROFILAKTYCZNA Rolą szkoły jest wspieranie rodziców i ucznia w rozwiązywaniu problemów.

Nie stosować interwencji profilaktycznej: Metoda ta nie przynosi pożądanych skutków w pracy wobec uczniów z bardzo dużymi trudnościami – syndromem zachowań problemowych.

BARIERY Niepewność, że uczeń używa środków psychoaktywnych Minimalizowanie problemu przez nauczycieli Bezradność nauczycieli w sytuacji braku współpracy ze strony rodziców Stosowanie przez rodziców mechanizmów obronnych Trudności w egzekwowaniu zasad kontraktu Brak współpracy między personelem szkoły

NARKOTESTY W SZKOLE I CO DALEJ...?

Zapraszam do dyskusji na temat zasad interwencji w stosunku do osób eksperymentujących z substancjami psychoaktywnymi