1.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Brzezinach ID grupy: 98/72
Advertisements

Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
MATEMATYCZNO FIZYCZNA
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
DANE INFORMACYJNE Gimnazjum Nr 43 w Szczecinie ID grupy: 98/38_MF_G2
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
1.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ w BACZYNIE ID grupy:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: matematyczno-fizyczna.
Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: Zajęcia projektowe, komp. Mat.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Otorowie ID grupy:
Matematyczno – fizyczna
1 1.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Polanowie im. Noblistów Polskich ID grupy: 98/49_MF_G1 Kompetencja: Fizyka i matematyka Temat.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lipinkach Łużyckich
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Zespół Szkół w Mosinie 98/67_MF_G2 Kompetencja:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 58 im. Jana Nowaka Jeziorańskiego w Poznaniu ID grupy: 98/62_MF_G2 Opiekun Aneta Waszkowiak Kompetencja: matematyczno- fizyczna.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
1.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: PUBLICZNE GIMNAZJUM w CZŁOPIE
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: GIMNAZJUM W WIERZBNIE
Spis treści 1. Dane informacyjne 2. Co to jest gęstość? 3. Przyrządy do mierzenia gęstości 4. Układ SI 5. Archimedes 6. Prawo Archimedesa 7. Zadanie z.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Manowie ID grupy:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Zespół Szkół Miejskich Nr 1 w Wałczu Matematyczno-fizyczna
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Brzeźnicy ID grupy:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane informacyjne: Nazwa szkoły: Gimnazjum w Wierzbnie
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Temat: Gęstość materii Definicja: Gęstość (masa właściwa)- jest to stosunek masy pewnej porcji substancji do zajmowanej przez nią objętości.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
GĘSTOŚĆ.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Program Operacyjny kapitał Ludzki
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Cele projektu: kształcenie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji, gromadzenie, selekcjonowanie i przetwarzanie.
Spis treści 1. Dane informacyjne 2. Co to jest gęstość substancji? 3. Przyrządy do mierzenia gęstości 4. Układ SI 5. Zadanie z gęstością 6. Zdjęcia z wycieczki.
DANE INFORMACYJNE (DO UZUPEŁNIENIA)
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane Informacyjne Nazwa szkoły:
Program Operacyjny kapitał Ludzki CZŁOWIEK - NAJLEPSZA INWESTYCJA Projekt,, Z FIZYKĄ, MATEMATYKĄ I PRZEDSIĘBIORCZOŚCIĄ ZDOBYWAMY ŚWIAT!!!” jest.
Przygotowanie do egzaminów gimnazjalnych
1.
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
DANE INFORMACYJNE Cisnienie hydrostatyczne i atmosferyczne
Zapis prezentacji:

1

DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Mosinie, Gimnazjum nr 2 ID grupy: 98/67_MF_G1 Opiekun: Małgorzata Śliwińska Kompetencja: matematyczno - fizyczna Temat projektowy: Gęstość materii Semestr/rok szkolny: Semestr II 2009/2010 2

Gęstość materii Gęstość materii to wielkość informująca nas o tym jaką masę ma jednostka objętości wykonana z danej substancji. Przykład: Gęstość żelaza wynosi 7860 kg/m3 oznacza to, że kostka sześcienna (1m3 =1mx1mx1m) wykonana z tego metalu będzie miała masę 7860 kg 3

Gęstość materii można obliczyć ze wzoru: Wzór na gęstość Gęstość materii można obliczyć ze wzoru: d – gęstość materii [m3] m – masa ciała [kg] V – objętość ciała [m3]

Przykładowe gęstości ciał stałych Żelazo d = 7860kg/m3 m = 7860kg Miedź d = 8930kg/m3 m = 8930kg Złoto d = 19320kg/m3 m = 19320kg 1m3 1m3 1m3

Przykładowe gęstości cieczy woda d = 1000kg/m3 m = 1000kg olej d = 935kg/m3 m = 935kg gliceryna d = 1260kg/m3 m = 1260kg 1m3 1m3 1m3

Przykładowe gęstości gazów powietrze d = 1,293kg/m3 m = 1,293kg hel d = 0,178kg/m3 m = 0,178kg chlor d = 3,22kg/m3 m = 3,22kg 1m3 1m3 1m3

Jednostki gęstości Jednostką gęstości materii w układzie SI jest kg/m3. Bardzo często wyraża się ją również w g/cm3 Pamiętając o tym, że 1 kg = 1000g, a 1m3 = 1000000cm3 można przeliczać jednostki w następujący sposób: 1 kg/m3 = 1000g/1000000cm3 = 1/1000 g/cm3 1g/cm3 = 1000 kg/m3

Przeliczanie jednostek :1000 kg/m3 g/cm3 x1000

Przykłady: d wody = 1000 kg/m3 = 1 g/cm3 d żelaza = 7860 kg/m3 = 7,86 g/cm3 d srebra = 10500 kg/m3 = 10,5 g/cm3 d gliceryny = 1260 kg/m3 = 1,26 g/cm3 d rtęci = 13550 kg/m3 = 13,55 g/cm3

UCZENI ZAJMUJĄCY SIĘ ZAGADNIENIEM GĘSTOŚCI: ARCHIMEDES: narodowość: Grek ur. ok. 287 p.n.e. zm. ok. 212 p.n.e zawód: matematyk, wynalazca, filozof przyrody.

Zajmował się filozofią, hydrostatyką, arytmetyką, geometrią, astronomią, optyką. Jest konstruktorem wielu maszyn prostych m.in. przenośnika ślimakowego, wielokrążka. Powszechnie znany jest jako najpopularniejszy golas w historii ;-) Przyczyną tego jest legenda, która głosi, że znalazłszy rozwiązanie nurtującego go problemu wyskoczył nago z wanny i biegł ulicami wołając Heureka! Odkrył, iż ciało zanurzone w cieczy lub gazie, traci pozornie na ciężarze tyle, ile wynosi ciężar wypartej cieczy. Prawo to (zwane prawem Archimedesa) stanowi podstawę teorii pływania ciał: - Ciało pływa częściowo zanurzone w cieczy, gdy jego gęstość jest mniejsza od gęstości tej cieczy. - Ciało pływa pod powierzchnią cieczy, gdy jego gęstość jest równa gęstości tej cieczy. - Ciało tonie, gdy jego gęstość jest większa od cieczy, w której się znajduje.

ALEKSANDER FRIEDMANN: narodowość: Rosjanin ur. 16.06.1888r. zm. 16.09.1925r. zawód: matematyk, meteorolog, fizyk, kosmolog Zajmował się problemami kosmologicznymi w ogólnej teorii względności. Stał się także twórcą tzw. meteorologii dynamicznej, w ramach której badał głównie zagadnienia turbulencji w atmosferze oraz fizyki wichrów. W lipcu 1925 w czasie lotu balonem badawczym osiągnął rekordową na owe czasy wysokość 7400m.

JOHN STRUTT: narodowość: Brytyjczyk ur. 12.11.1842r. zm. 30.06.1919r. zawód: fizyk Prowadził prace badawcze z zakresu gęstości gazów, promieniowania cieplnego. Dokładnie oznaczył jednostki elektryczne. Na jego cześć zostały nazwane kratery na Marsie i Księżycu. l

JOHN WHEELER: narodowość: Amerykanin ur. 09.07.1911r. zm. 13.04.2008r. zawód: fizyk Prowadził badania w dziedzinie fizyki atomowej i fizyki jądrowej oraz oddziaływań elektromagnetycznych między cząsteczkami elementarnymi. Zajmował się teorią czarnych dziur i kolapsu (zapadnięcia) grawitacyjnego.

Pomiar gęstości . Do pomiaru gęstości mogą być potrzebne: Cylinder miarowy (menzurka) – do pomiaru objętości ciała Miara np. linijka, suwmiarka itp. - do pomiaru objętości ciała o regularnych kształtach Waga – do pomiaru masy ciała

Jak wyznaczyć gęstość ciała stałego o regularnych kształtach? Zmierz krawędzie przedmiotu i wykorzystując odpowiednie wzory matematyczne na objętości brył, oblicz objętość ciała. Za pomocą wagi wyznacz masę ciała. Korzystając ze wzoru na gęstość (podziel masę przez objętość) wyznacz gęstość substancji, z której przedmiot jest wykonany.

Jak wyznaczyć gęstość ciała stałego o nieregularnych kształtach? Wlej wodę (lub inną ciecz) do menzurki i odczytaj objętość cieczy - V1 Wrzuć swój przedmiot do menzurki z wodą i ponownie odczytaj objętość - V2 Odejmij V2-V1. W ten sposób otrzymasz objętość zanurzonego ciała. Za pomocą wagi wyznacz masę ciała. Korzystając ze wzoru na gęstość (podziel masę przez objętość) wyznacz gęstość substancji, z której przedmiot jest wykonany.

Jak wyznaczyć gęstość cieczy? Wyznacz masę pustej menzurki - m1 Wlej ciecz do menzurki i odczytaj jej objętość. Zważ menzurkę wraz z cieczą i wyznacz ich wspólną masę - m2 Odejmij m2-m1. W ten sposób otrzymasz masę samej cieczy. Korzystając ze wzoru na gęstość (podziel masę przez objętość) wyznacz gęstość cieczy.

PAMIĘTAJ O ZGODNOŚCI JEDNOSTEK PODCZAS WSZYSTKICH OBLICZEŃ!!!

Przykładowe zadania: Zadanie 1 Oblicz masę szyby wystawowej o wymiarach 2m x 2m x 0,005m. Rozwiązanie Dane/szukane: V= 2m x 2m x 0,005m = 0,02 m3 d szkła = 2500 kg/m3 m = ? m = d * V m = 2500 kg/m3 * 0,02 m3 = 50 kg Masa okna, średniej wielkości wystawy, wynosi więc ok..50 kg. Sporo, prawda?

Przykładowe zadania: Zadanie 2 Oblicz objętość lodu powstałego po zamarznięciu 1 l wody. Dane/szukane: Vwody= 1l = 1dm3 = 0,001m3 d wody = 1000 kg/m3 mwody = d * V mwody = 1000 kg/m3 * 0,001 m3 = 1 kg mwody =mlodu = 1kg dlodu = 920 kg/m3 V = 0,00109 m3 Objętość lodu powstałego z 1l wody jest większa niż 1l, co potwierdza codzienne obserwacje.

Przykładowe zadania: Zadanie praktyczne: Postanowiliśmy zbadać swoją pływalność. Czy każdego z nas woda wypiera tak samo? Czy każdy z nas jednakowo łatwo pływa? Okazuje się, że nie. Nasze ciało zbudowane są z różnych tkanek, o różnej gęstości. Np. tkanka tłuszczowa ma gęstość ok. 700 – 900 kg/m3, kości ok. 1900 kg/m3, mięśnie ok. 1080 kg/m3. W zależności od indywidualnych proporcji występowania tych tkanek w naszym ciele, nasza gęstość wypadkowa także jest różna. Im jest ona mniejsza tym woda bardziej nas wypiera i łatwiej nam pływać.

Prezentację przygotowali: Łukasz Krupecki Marcin Pilarski Ania Rzeźnikowska Kuba Szypura Ania Wiesner Jagoda Witkowska Łukasz Bosiacki Tomek Bosiacki Stanisław Chrust Adam Dublaga Mateusz Giera Andrzej Karnecki oraz Małgorzata Śliwińska