Grupa etniczna i etnograficzna

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
MNIEJSZOŚCI NARODOWE I ETNICZNE
Advertisements

WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
Historia idei komunikacji
Psychologia Zarządzania
Badania operacyjne. Wykład 1
Konstruktywizm.
Teoria krytyczna.
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 15): Zakończenie i podsumowanie.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Na podstawie J.Wilkin ,,Czym jest ekonomia polityczna dzisiaj”
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 11 i 12 Nowa teoria mikroekonomiczna – Koncepcje przedsiębiorstwa i przedsiębiorczości.
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
Temat lekcji: Moje państwo – Rzeczpospolita Polska.
ZACZYNAJĄ SIĘ OD PRAW DZIECKA
PRAWA CZŁOWIEKA.
AUTONOMIA Autonomia to wewnętrzne samozarządzanie części terytorium państw na podstawie kompetencji ustawodawczych dotyczących spraw o lokalnym znaczeniu.
Patriotyzm dawniej i dziś.
Wykład III Mniejszości narodowe i etniczne (opracował dr hab
KONTEKST ZASADY RÓWNOŚCI SZANS KOBIET I MĘŻCZYZN
WIEDZA O PAŃSTWIE I PRAWIE
Debata na temat: Czy samorząd uczniowski jest w szkole potrzebny?
Duże dzieci – wielkie sprawy
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZJALNYM 2013
Migracja.
PRAWA CZŁOWIEKA Prawa człowieka jest to zespół podstawowych, niezbywalnych i uniwersalnych praw przysługujących człowiekowi bez względu na rasę, religię,
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
PRAWA CZŁOWIEKA POTRZEBĄ WSPÓŁCZESNEGO ŚWIATA
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
Możliwość korzystania z bogactwa kultury artystycznej jest jednym z wielkich osiągnięć współczesnych społeczeństw demokratycznych. Możliwość uczestniczenia.
Naród i postawy wobec narodu
Turystyka Etniczna.
Wiedza o społeczeństwie
1. Wiedza potoczna na temat świata społecznego to:
WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ
Społeczeństwo i hierarchia społeczna
istotne cechy kryterium:
WYCHOWANIE PATRIOTYCZNE W RODZINIE Ks. dr Jarosław Lisica.
Zasady i przesłanki ograniczeń wolności i praw jednostki
SSP-Ćw.-12 „Z dziejów ustrojów państwowych: PODSTAWOWE POJĘCIA PROBLEMATYKI PRAWNO-USTROJOWEJ”
Międzynarodowe stosunki kulturalne
Zasięg cywilizacji według Samuela P. Huntingtona
Demokracja.
GRUPA SPOŁECZNA JAKO PRZEDMIOT ZAINTERESOWANIA SOCJOLOGII
PRAWA CZŁOWIEKA I SYSTEMY ICH OCHRONY mgr Paweł Niemczyk 2.
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
ŁAD i KONFLIKTY SPOŁECZNE
ZBIOROWOŚĆ I GRUPY SPOŁECZNE
Naród To zorganizowana zbiorowość ludzi o wspólnych dziejach, pochodzeniu itp… Każdy naród dąży do posiadania własnego państwa.
Naród  To zorganizowana zbiorowość ludzi o wspólnych dziejach, pochodzeniu itp…  Każdy naród dąży do posiadania własnego państwa.
Mniejszości narodowe to grupy osób innej narodowości niż dominująca na terenie danego państwa. ich członkowie dążą do zachowania własnej kultury, języka.
POJĘCIA ZWIĄZANE Z TEMATYKĄ ANTYDYSKRYMINACYJNĄ Aleksandra Dubowska Alicja Radziejewska Maja Janusz Ewa Ratasiewicz Ula Piwowarczyk.
SŁOWNIK POJĘĆ LOGO POJĘCIA ZWIĄZANE Z ANTYDYSKRYMINACJĄ  Tolerancja -p ojęcie wywodzące się z języka łacińskiego i oznaczające.
Rozdział związków wyznaniowych i państwa. Państwo z perspektywy tego rozdziału jest rozumiane jako organy wykonujące władzę państwową. Rozdział dotyczy:
PRAWA RZECZOWE - pojęcie, charakter, przedmiot. w znaczeniu przedmiotowym - prawo rzeczowe oznacza zbiór przepisów regulujących formy korzystania z rzeczy,
PRAWA RZECZOWE - pojęcie, charakter, przedmiot
Naród, etniczność, rasa.
Cel: Zmniejszyć nierówność w krajach i między krajami
Kultura współczesnego świata
Zapis prezentacji:

Grupa etniczna i etnograficzna WYKŁAD 1 Kategorie badań etnicznych (opracował dr hab. Walenty Baluk, prof.) Część II Grupa etniczna i etnograficzna Naród i narodowość Literatura: 1) M. Waldenberg, Narody zależne i mniejszości narodowe w Europie Środkowo-Wschodniej, Warszawa 2000.

Grupa etniczna Grupa etniczna – społeczność, której tożsamość kulturowa, związana jest najczęściej z określonym terytorium etnicznym. 1) Wtedy, gdy mamy do czynienia z zespołem cech obiektywnych, tworzących dopiero potencjalne warunki dla ukształtowania się narodu (narodowość – grupa etniczna); 2) Wtedy, gdy cechy takie tworzą świadomość wspólnoty i doprowadzają do utworzenia narodu. 3) Wtedy, gdy silne zespolenie historycznych losów, a często i uwarunkowań geograficznych i ekonomicznych spowoduje zrodzenie się wspólnej tożsamości kulturowej pod wpływem wspólnoty świadomości i jej organizacyjnego wyrazu.

Grupa etnograficzna Grupa etnograficzna – grupa wyróżniana przez etnografów na podstawie odrębnych, obiektywnych cech kulturowych i choć nie zawsze świadomości odrębności grupowej, stanowiąca część grup i wspólnot etnicznych lub występująca na ich pograniczu. 1) Grupy etnograficzne wyznaczają obiektywne odrębności kulturowe. 2) Grupa etnograficzna jest tworem świadomości odrębności grupowej wyróżniającej grupę. Obiektywne cechy kulturowe należy rozpatrywać w kategoriach przyjmowanego przez grupę systemu znaczeń i wartości.

Społeczeństwo F. Znaniecki Społeczeństwo – kategoria nadrzędna w stosunku do różnych kompleksów zbiorowości krzyżujących się przez wieloraką przynależność swoich członków. W zależności od wybranego punktu widzenia można mówić o społeczeństwach państwach, kościelnych, narodowych, klasowych, rasowych, mając na myśli w istocie te same fizyczne zbiory ludzi. Społeczeństwo – kategoria ogólna więzi międzyludzkiej wynikłej z trwałych interakcji.

Naród - w rozumieniu potocznym Naturalne zjawisko, wynikłe z naturalnego charakteru więzi opartej na wspólnocie pochodzenia i wspólnocie ziemi (terytorium).   W przekonaniu potocznym członkiem zbiorowości narodowej staje się dziecko przez sam fakt urodzenia się z rodziców określonej narodowości i w kraju o dominującej lub wyraźnie wyodrębnionej narodowej zbiorowości. Z tego wypływają zasady nadawania obywatelstwa: - zasada „prawa ziemi” zasada terytorium „prawa krwi” Nadawanie obywatelstwa jest powiązaniem narodowości, która jest faktem swoiście kulturowym z polityczną zasadą przynależności państwowej.

Dwa ujęcia narodu Polityczne (Rousseau) Kulturowe (Herder 1744-1803) Twórca koncepcji historiozofii i historycznej teorii języka. Za najbardziej naturalną uważał przynależność jednostki do grupy etnicznej. Głównym wyznacznikiem narodu jest język, który odzwierciedla jego charakter i rozum, a także pochodzenie etniczne i terytorium. Granice państwa muszą pokrywać się z etnicznymi.

Koncepcja narodu politycznego Nacisk jest kładziony na polityczne funkcje narodu . L. Greenfeld (nacjonalizm-naród) Nacjonalizm – styl myślenia, idee wiążące ludzi w obrębie wielkich zbiorowości nie zamkniętych granicami społeczności lokalnych jako poczucie tożsamości, ideologie i oparte na niej zbiorowości ludzkie. Naród – nacjonalizm (Greenfeld) w znaczeniu:     -  indywidualistyczno-liberalnym (obywatelskim); -  koletywistyczno-autorytarnym (etnicznym).   Za właściwą formę nacjonalizmu uznaje obywatelski. Naród cechuje suwerenność ludu, to zaś implikuje suwerenność jednostek. Członkostwo tego narodu ma charakter obywatelski i może być nabyte.

Naród w ujęciu kulturologicznym (antropologicznym) Naród jest historycznie zmienny jak każde zjawisko kultury. Naród jest wspólnotą komunikowania opartą na kształtującym się uniwersum kulturowym o znacznym bogactwie i wewnętrznym zespoleniu elementów (syntagma kultury). Karl Deutsch Naród – wspólnota komunikowania, właśnie ze względu na te funkcje kultur narodowych. Charakteryzując narody współczesne zwraca uwagę na wielość elementów każdej kultury narodowej, które nazywa cegiełkami jej konstrukcji.

Naród i mechanizmy tworzenia kultur narodowych (A. Kłoskowska) Naród (grupa etniczna) – zbiorowość o charakterze wspólnot określonych przez względną tożsamość i względną odrębność swoich kulturowych właściwości.   Mechanizmy powstania i funkcjonowania kultur narodowych: 1)  tworzenie systemów symbolicznych, wynikających z gatunkowych zdolności człowieka; 2)  wyodrębnienie się układu tych systemów jako właściwych grupie odgraniczającej się w ten sposób od innych, obcych grup; 3) rozszerzenie zakresu wspólnych elementów w obrębie szerszej zbiorowości społecznej (granice plemienia, państwa); 4) rozszerzenie wspólności kultury ponad granicami państwa i narodu (uniwersalizacja).

Model narodu M. Waldenberga Na model narodu u M. Waldenberga składa się: 1) język; 2) terytorium; 3) dziedzictwo kulturowe; 4) partycypowanie w kulturze narodowej; 5) wspólna dość bogata symbolika zasobów uczuć i myśli; 6) przeświadczenie o wspólnym pochodzeniu etnicznym (znacznej większości); 7) poczucie wspólnoty między grupami społecznymi (warstwami); 8) istnienie świadomości odrębności narodowej (poczucie bycia narodem); 9) istnienie w przeszłości lub obecnie państwa traktowanego jako swoje, albo istnienie woli stworzenia własnego państwa bądź autonomii.

„Naród zależny” (M. Waldenberg) Z tym zjawiskiem mamy do czynienia w dwóch przypadkach: - ziemie danego bezpaństwowego narodu lub znaczna ich część i niemal cały dany naród lub przeważająca jego część znajdują się w zdominowanym przez inny naród państwie wielonarodowym (Słowacy w Austro-Węgrzech); -  dany naród bezpaństwowy jest podzielony, tylko pewna, ale licząca się część danego narodu i jego obszaru narodowego znajduje się w granicach takiego państwa (Polacy i Ukraińcy w Monarchii Habsburgów). - występują także stany pośrednie (Polacy w Galicji). Korelatem „narodu zależnego” występuje pojecie „naród panujący” czy ”naród rządzący” (chodzi o panowanie polityczne).

Naród państwowy (tytularny) Naród państwowy (tytularny) – jest to naród, który dążył do utworzenia danego państwa bądź je proklamował, który traktuje je z reguły jako wysoko cenioną wartość narodową i z reguły stanowi największa część jego mieszkańców, a w każdym razie jest liczniejszy niż jakakolwiek inna zamieszkująca je społeczność narodowa. W państwach niedemokratycznych naród państwowy jest narodem panującym. W faktycznej federacji istnieją dwa lub więcej narody państwowe.

Naród polityczny Naród polityczny – obejmuje wszystkie zamieszkałe w państwie i związane z nim obywatelstwem społeczności etniczne, a lojalność wobec narodu politycznego ma dominować nad lojalnością wobec własnego narodu etnicznego.

Naród etniczny Naród etniczny (grupa etniczna) – grupa, która oparta jest na trafnym lub bezpodstawnym przeświadczeniu, że jej członków, a w każdym razie ich większość, łączy wspólne pochodzenie, że wywodzą się oni z jednego plemienia lub plemion bliskich sobie. Przeświadczenie to odróżnia grupę etniczną od innych grup posiadających wspólną kulturę. W przypadku społeczności osiadłej związane jest z nim z reguły inne przeświadczenie: posiada ona własne terytorium.

Naród historyczny i niehistoryczny Narody historyczne i niehistoryczne (Hegel) -  historyczne to te, które posiadają bądź posiadały własne państwo; - niehistoryczne to te, które nie posiadały i nie dążą do posiadania własnego państwa.

Liczba narodów i narodowości Kontynent Liczba narodów i narodowości Europa 151 Azja 440 Afryka 320 Ameryka 185 Australia 45 Razem 1 141 Źródło: Encyklopedia Narodów Świata (Etnolog.ru)

Zróżnicowanie etniczne świata Na świecie mieszka 3-5 tys. grup etnicznych 269 grup liczy ponad 1 mln osób 90% narodów i narodowości mieszka w państwach wielonarodowych 99 państw posiada 291 grup etnicznych z „grupy ryzyka”

Rasa-Naród-Grupa etniczna (Podobieństwa i różnice) Rasa – odnosi się do wspólnot pochodzeniowych i kulturowych, a jej znaczenia uzupełniają dwa istotne elementy: -  „lokalne” grupy są przykładami abstrakcyjnej idei podziałów rodzaju ludzkiego - rasa w wyraźny sposób odnosi się do fizycznych czy „widocznych” różnic jako głównego wyznacznika odmienności i nierówności

- grupa ta jest rodzajem podzbioru w ramach państwa narodowego, Naród - odwołuje się do wspólnot pochodzeniowych i kulturowych, a jego znaczenie uzupełnia jeden istotny element: Narody są, czy też powinny być, złączone z państwem lub podobną do państwa formą polityczną.   Grupa etniczna – odnosi się do wspólnot pochodzeniowych i kulturowych, a jej znaczenie uzupełniają trzy istotne elementy: -   grupa ta jest rodzajem podzbioru w ramach państwa narodowego, -  wyznacznikiem jej odmienności jest raczej kultura niż wygląd fizyczny - grupa ta jest często odbierana jako inna w zestawieniu z większością, rozumianą jako „nie-etnizcna”

Ruch narodowy – jest to ruch działający na rzecz ukształtowania się narodów, pojawienia się i upowszechnienia świadomości narodowej.   Idea państwa narodowego (S. Mancini) polega na tym, by w granicach jednego państwa znajdował się cały (z wyjątkiem emigrantów) naród i tylko on, tj. by nie było w tym państwie mniejszości narodowych.

Nacjonalizm 1 Nacjonalizm współcześnie ma następujące znaczenie:   -        - proces kształtowania się narodu; -        - ruch narodowy; -        - określony stan świadomości narodowej; -        - idea państwa narodowego i dążenie do jej realizacji; - określony system poglądów (ideologia) dotyczący narodu i stosunków między narodami; określona postawa wobec własnego narodu i innych narodów.

Nacjonalizm (A. Smith) – rozszerza zasięg wspólnoty etnicznej ze sfer wyłącznie kulturowych i społecznych na sfery ekonomiczne i polityczne, z sektorów przeważnie prywatnych na publiczne. Aby poczynić rzeczywiste postępy w nowoczesnym świecie, ruchy etniczne muszą przedstawić swoje żądania za pośrednictwem terminów politycznych, ekonomicznych, jak również kulturowych i muszą rozwinąć programy ekonomiczne i polityczne.

E. Gellner – uważał naród jako wynik działania idei nacjonalizmu E. Gellner – uważał naród jako wynik działania idei nacjonalizmu. Naród można zdefiniować tylko przez nacjonalizm, czyli postulat pokrywania się granic etnicznych i państwowych. Nacjonalizm – prawomocność jednostek politycznych, nie jest to obudzenie się świadomości narodowej. Nacjonalizm dokonuje wynalazku narodów. Naród zjawisko epoki industrialnej i modernizmu, które powołują go do życia.

Wspólnoty wyobrażone (Benedict Anderson) Naród – wyobrażona wspólnota polityczna, wyobrażona jako nieuchronnie ograniczona i suwerenna. Wspólnota wyobrażona – ponieważ członkowie nawet najmniej liczebnego narodu nigdy nie znają nawet większości swoich rodaków, a mimo to pielęgnują w swoim umyśle obraz wspólnoty. Mimo panujących w narodzie wyobrażonym nierówności i wyzysku, jest on traktowany jako poziomy układ solidarności. Wspólnoty ograniczone – ponieważ nawet największe narody zajmują ograniczony obszar poza którym żyją inne narody. Żaden naród nie wyobraża siebie jako całej ludzkości. Wspólnoty suwerenne – narody mażą o wolności, choćby pod władzą boską. Rękojmią i symbolem tej wolności jest suwerenne państwo.