Lekcja dla II klasy gimnazjum

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak korzystać z literatury popularnonaukowej
Advertisements

JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
Kółka Szkolne.
ENCYKLOPEDIE I SŁOWNIKI
JAK KORZYSTAĆ Z ENCYKLOPEDII I SŁOWNIKÓW?
Jak bezpiecznie korzystać
SŁOWNIKI.
Odmienne i nieodmienne części mowy
NEOLOGIZMY I ICH RODZAJE
ENCYKLOPEDIE I SŁOWNIKI
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 4
Usługi Integracji Społecznej na rzecz uczniów Gimnazjum w Korzeniewie.
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Wszystko co najważniejsze o rzeczowniku.
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
Zespół Szkół Gimnazjum Nr 6 Szkoła Podstawowa Nr 13 w Zawierciu
Lekcja dla I klasy gimnazjum
Derywacja wsteczna jako jeden ze sposobów tworzenia wyrazów pochodnych
Lekcja dla III klasy gimnazjum
Lekcja dla II klasy gimnazjum
KOMUNIKACJA ALTERNATYWNA - PIKTOGRAMY
KATEGORIE SŁOWOTWÓRCZE RZECZOWNIKÓW ODRZECZOWNIKOWYCH
KATEGORIE SŁOWOTWÓRCZE RZECZOWNIKÓW ODCZASOWNIKOWYCH
ANALIZA I NTERPRETACJA DZIEŁA SZTUKI
Kategorie słowotwórcze rzeczowników odprzymiotnikowych
Lekcja dla II klasy gimnazjum
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
ODMIENNE CZĘŚCI MOWY Aneta Woźniak.
STEREOTYP NIEMCA W POLSCE
Podział wyrazu na podstawę słowotwórczą i formant
LEKCJA DLA III KLASY GIMNAZJUM
Powtórzenie wiadomości o budowie i znaczeniu wyrazów
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
Sprawdzian w klasie szóstej jest:  powszechny  obowiązkowy  warunkiem ukończenia szkoły podstawowej.
System edukacji w Polsce
Metody sprawnego uczenia się.
to nauka zajmująca się budową wyrazów, wyjaśniająca ich tworzenie
GRAMATYKA ŁATWA I PRZYJEMNA.
NEOLOGIZMY I ICH RODZAJE
Analiza i interpretacja dzieła sztuki
FRAZEOLOGIA Start mgr Gabriela Warakomska Gimnazjum nr 4 w Suwałkach.
Informatyki szkolnej dzieje w pięciu aktach według Grażyny Koby.
Komendy SQL do pracy z danymi
Comenius w Zespole Szkół w Siedlcu W ramach programu „Uczenie się przez całe życie” Prezentację przygotowała Jowita Kalitka Siedlec 2014.
1. Czego będziemy się uczyć na lekcjach matematyki w klasie czwartej?
Logika i argumentacja dla prawników
A czy znasz ty bracie młody, Twoje ziemie, twoje wody… Innowacja pedagogiczna.
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
Wyszukiwanie informacji na dany temat w oparciu o warsztat informacyjny Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Warszawie (materiały pomocnicze do.
Gimnazjum im. Stefana Gołębiowskiego w Bieżuniu 2015/2016 przygotowanie i przeprowadzenie ankiety: Beata Cimochowska, Beata Kowalska wykresy i prezentacja:
Praktyka zagraniczna szansą lepszego startu zawodowego dla technika logistyka.
Części mowy Edyta Sawicka.
Kiedyś mieli je nieliczni, a dzisiaj – wszyscy. Skąd się wzięły nazwiska? Nazwisko to „obowiązkowa nazwa osobowa, dziedziczna i niezmienna w swojej formie.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Szkoła myślenia.  Dział nauki zajmujący się nazwami własnymi ; rozwinął się w 2 połowie XIX wieku wraz z językoznawstwem porównawczym. Dzieli się na:
Codziennie, ucznio- wie otrzymują mleko, a zapisani na obiady smaczne i ciepłe po- siłki.
Czy mieszkańcy Zbąszynka potrafią porozumiewać się w języku angielskim?
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych wiedza o języku w szkole podstawowej i gimnazjum.
Przedsiębiorczość Ćwiczenia Zajęcia 2.  Metafora - inaczej przenośnia to środek stylistyczny polegający na utworzeniu nowego, innego niż pierwotnie znaczenia.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Prezentacja o kamieniach o mamie króla. To pytania do prezentacji: Elo.
Imię i nazwisko nauczyciela
Imię i nazwisko nauczyciela
Przycisk uruchamiający napisany przez nas program
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego
Pakiet edukacyjny „Przeszłość to dziś” Zakres podstawowy i rozszerzony
Zapis prezentacji:

Lekcja dla II klasy gimnazjum TYPY NAZWISK NAJCZĘŚCIEJ UŻYWANYCH W POLSCE NAZWISKA ETYMOLOGIA I ODMIANA 1

W czasie lekcji przed komputerem zachowaj poniższe zasady: Na dzisiejszej lekcji przyswoisz sobie nowe wiadomości oraz nabędziesz nowe umiejętności, które zwiększą Twoją sprawność językową. W czasie lekcji przed komputerem zachowaj poniższe zasady: DROGI UCZNIU Ćwiczenia rozwiązuj w pamięci lub w brudnopisie. Polecenie „sprawdź” ukazuje rozwiązanie ćwiczenia. Po każdej serii ćwiczeń przechodź do rozwiązywania zadań w karcie pracy. Każde polecenie czytaj uważnie i ze zrozumieniem.

Onomastyka Etymologia terminologia to dział językoznawstwa, który zajmuje się badaniem pochodzenia nazw miejscowych i osobowych. terminologia Etymologia to dział językoznawstwa badający pochodzenie słów, zmiany ich znaczenia i formy w miarę upływu czasu. Jednocześnie wyraz ten oznacza objaśnienie pochodzenia konkretnego wyrazu i jego znaczenia.

NAZWISKO warto wiedzieć Nazwa rodowa wspólna dla całej rodziny, służąca wraz z imieniem do identyfikacji osób. Posługiwanie się nazwiskiem jest regulowane przez prawo państwowe, które m.in. stanowi, że jest ono dziedziczone i nie może być zmienione bez zgody odpowiednich władzy. Jan Malczewski, Szkolny słownik nauki o języku, Warszawa 1993.

NAZWISKA Polskie nazwiska są znane od wieków średnich, ale dopiero od 200 lat dziedziczne nazwiska są w Polsce obowiązkowe. warto wiedzieć

30 najpopularniejszych polskich nazwisk Spis treści Nowak,  Kowalski, Wiśniewski, Wójcik, Kowalczyk , Kamiński, Lewandowski,  Zieliński, Szymański, Woźniak, Dąbrowski, Kozłowski,  Jankowski,  Mazur, Wojciechowski, Kwiatkowski,  Krawczyk, Kaczmarek, Piotrowski, Grabowski, Zając, Pawłowski,  Michalski, Król, Wieczorek, Jabłoński, Wróbel, Nowakowski, Majewski, Olszewski www.pl.wikipedia.org warto wiedzieć

Pierwszy typ Nazwiska, które pierwotnie oznaczały właścicieli lub mieszkańców miejscowości. warto wiedzieć Formanty: -ski, -cki, -dzki. Mają formę przymiotników. Odmieniają się jak przymiotniki. Spis treści Kwiatkowski, Nowosielski, Potocki, Zieliński

Od nazw jakich miejscowości powstały poniższe nazwiska? W ROLI BADACZA Etymologią nazwisk zajmują się wybitni językoznawcy. Wymaga ona olbrzymiej wiedzy, doświadczenia i intuicji. Jeżeli proponuję Ci zostać badaczem, biorę pod uwagę, że Twoje „odkrycia” mogą być błędne. Jednak spróbujmy. Od nazw jakich miejscowości powstały poniższe nazwiska? Ćwiczenie Kowalski Wiśniewski Kamiński Dąbrowski Kozłowski  od nazw wsi: Kowale, Kowala, Kowal od nazw wsi: Wiśniew, Wiśniewo, Wiśniewa od nazwy wsi Kamień sprawdź od nazwy wsi Dąbrowa od nazw wsi: Kozłowa, Kozłowo, Kozłów Spis treści

Odmień przez przypadki nazwiska, oddziel temat wyrazu od końcówki. Bielsk - i Dąbrowsk-i sprawdź Ćwiczenie Bielski - emu Dąbrowski - emu Bielski - ego Dąbrowski - ego Bielski - ego Dąbrowski - ego (z) Bielsk - im Dąbrowsk - im (o) Bielsk - im Dąbrowsk - im (panie) Bielsk - i ! (panie) Dąbrowsk - i! Spis treści

Drugi typ Nazwiska, które pierwotnie były nazwami synów utworzonymi od imienia, przezwiska lub nazwy zawodu ojca. warto wiedzieć Formanty: -ik, -yk, -czyk, -ak, -icz, -acz, -owicz, -ewicz. odmieniają się jak rzeczowniki pospolite. Kucharczyk, Młynarczyk. Szewczyk, Kowalik, Wąsacz Spis treści

Stasiak – od imienia ojca – Staś, Stach W ROLI BADACZA Jaka jest etymologia poniższych nazwisk? Ćwiczenie wykonaj według wzoru: Stasiak – od imienia ojca – Staś, Stach od przezwiska ojca – nowy od zawodu ojca – kowal od imienia ojca – Jan od zawodu ojca – krawiec od zawodu ojca – bednarz od cechy ojca – wąsy Ćwiczenie Nowak, Kowalczyk, Janik Krawczyk Bednarczyk Wąsacz sprawdź Spis treści

Odmień przez przypadki, oddziel temat wyrazu od końcówki. sprawdź Młynarczyk Wąsacz Ćwiczenie Młynarczyk - a Wąsacz - a Młynarczyk - owi Wąsacz - owi Młynarczyk - a Wąsacz - a (z) Młynarczyki - em (z) Wasacz - em (o) Młynarczyk - u (o) Wąsacz - u panie Młynarczyku! panie Wąsacz - u ! Spis treści

Trzeci typ Nazwiska, które pierwotnie były przezwiskami wskazującymi na podobieństwo do jakiegoś zwierzęcia, przedmiotu, na zawód lub pochodzenie. warto wiedzieć Nazwiska równe nazwom pospolitym i nazwom narodów. Odmieniają się jak rzeczowniki pospolite. Stolarz Spis treści

W ROLI BADACZA Ćwiczenie Kisiel Klapa KaniaKoziełKról sprawdź Jaka jest etymologia poniższych nazwisk? Ćwiczenie wykonaj według wzoru: nazwisko Gil – od wyrazu pospolitego gil Ćwiczenie Kisiel Klapa KaniaKoziełKról Wszystkie od wyrazów pospolitych – kisiel, klapa, kania, kozioł (dawne kozieł), król. sprawdź Spis treści

W ROLI BADACZA Ćwiczenie ptaki zwierzęta przedmioty sprawdź Podaj po kilka przykładów znanych Ci nazwisk, które są równe nazwom pospolitym. ptaki zwierzęta przedmioty nazwy narodów Ćwiczenie Sowa, Kruk, Sikora, Czyżyk, Dudek... Wilk, Lis, Baran, Kot, Zając, Sarna... sprawdź Kotwica, Gałka, Knebel, Kaczan... Morawiec, Czech, Litwin, Niemiec... Spis treści

Czwarty typ Nazwiska odprzymiotnikowe, które pierwotnie wskazywały na miejsce zamieszkania, pochodzenie, cechę charakteru lub inną właściwość. warto wiedzieć Zakończenie -ny; Odmieniają się jak przymiotniki; Zimny, Biały, Cichy, Żyzny Spis treści

W ROLI BADACZA Ćwiczenie sprawdź sprawdź Czerny przymiotnik czarny Podaj kilka przykładów znanych Ci nazwisk w formie przymiotników. Od jakiego wyrazu zostało utworzone każde z nazwisk? Czerny Wolny Grobelny Dymny Hodowany przymiotnik czarny przymiotnik wolny rzeczownik grobla przymiotnik dymny czasownik hodować Ćwiczenie sprawdź sprawdź Spis treści

H I Spis treści P E R Ł Ą C Z A 30 najpopularniejszych polskich nazwisk Pierwszy typ nazwisk ćwiczenie Drugi typ nazwisk ćwiczenie Trzeci typ nazwisk ćwiczenie A, ćwiczenie B Czwarty typ nazwisk ćwiczenie

Przejrzyj kartę pracy i oddaj ją nauczycielowi języka polskiego. KONIEC Do spotkania na innej lekcji przed monitorem komputera.