SOLE to związki chemiczne o wzorze ogólnym: MR SOLE – są związkami chemicznymi bardzo rozpowszechnionymi w przyrodzie. Kryształy soli są zbudowane z kationów metali i anionów reszt kwasowych. SOLE są elektrolitami. SOLE w roztworach wodnych lub po stopieniu ulegają dysocjacji elektrolitycznej. W wyniku dysocjacji jonowej soli powstają kationy metalu i aniony reszt kwasowych.
Sprawdź, czy wiesz… Jak są zbudowane sole? Jak otrzymuje się sole? Na czym polega proces dysocjacji jonowej soli? Jakie sole występują w przyrodzie i które z nich wykorzystuje się w życiu codziennym?
Sprawdź, czy umiesz… Napisać wzory soli na podstawie ich nazw. Napisać nazwę soli na podstawie jej wzoru. Napisać równanie reakcji dysocjacji jonowej soli. Napisać równania reakcji otrzymywania soli.
Ze względu na to, czy w solach występuje reszta kwasowa kwasu tlenowego, czy beztlenowego, podzielić je można na sole kwasów tlenowych i sole kwasów beztlenowych. Nazwy soli składają się z dwóch członów. Pierwszy człon pochodzi od nazwy anionu reszty kwasowej. W nazwie soli kwasu tlenowego występuje końcówka –an. Sole kwasów beztlenowych mają końcówkę –ek. Drugi człon w nazwie soli pochodzi od nazwy kationu metalu.
Ćw.1 Podaj nazwy następujących soli: siarczek żelaza (II) FeS chlorek cynku (II) ZnCl2 azotan (V) potasu KNO3 siarczan (IV) żelaza (II) FeSO3 Ćw.2 Ustal wzory soli: K2CO3 węglanu potasu Na3PO4 fosforanu (V) sodu MgS siarczku magnezu CuSO4 siarczanu (VI) miedzi (II)
SOLE można otrzymać podstawowymi sposobami według schematów: kwas + zasada → sól + woda metal aktywny + kwas → sól + woda ( aktywniejszy od wodoru ) tlenek metalu + kwas → sól + woda tlenek kwasowy + zasada → sól + woda metal + niemetal → sól tlenek zasadowy + tlenek kwasowy → sól sól I + kwas I → sól II↓+ kwas II sól I + zasada → sól II + wodorotlenek ( jeden z produktów musi być trudno rozpuszczalny) sól I + sól II → sól III ↓ + sól IV
SOLE dzielimy na: dobrze rozpuszczalne w wodzie np. NaCl trudno rozpuszczalne w wodzie np. CaSO4 praktycznie nierozpuszczalne w wodzie np. CaCO3
Ćw. 3 Wykonaj doświadczenia, zapisz odpowiednie reakcje z ich przebiegu: Badanie zachowania się magnezu wobec kwasu chlorowodorowego. Badanie przebiegu reakcji kwasu solnego z tlenkiem miedzi (II). Badanie przebiegu reakcji między siarczanem (VI) miedzi (II) a wodorotlenkiem sodu.